Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOnze dochter van 14 (mentaal instabiel) blowt sinds kort

Onze dochter van 14 (mentaal instabiel) blowt sinds kort

34 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
C
CharliefoxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste mensen,

Zoekend op cannabis, jeugd, psychische problemen enz. ben ik op dit forum beland. Wij hebben 2 dochters, van 16 en 14 jaar. De oudste vrij stabiel en "fietste overal langs". De jongste vol pieken en dalen, creatieve ideeën, wisselende emoties, maar juist daarom ook een heerlijk jong mens. Wél iemand die al vanaf d'r tiende jaar onregelmatig de psycholoog bezoekt (afgelopen 2 jaren niet, tot aan vorige maand).

Sinds ongeveer een jaar gaat het mentaal behoorlijk slechter met haar. De wisselende emoties zijn heviger geworden. Uiteraard, dat wil ik wel gezegd hebben, zit ze volop in de puberteit, dat vlak ik zeker niet uit. Maar sinds de kerstvakantie ook nog stemmetjes horen, ernstige concentratiemoeilijkheden, paniekaanvallen, trillen, hyperventilatie. Ze zit in 3 vwo en we zijn inmiddels al 2x door de school gebeld met het verzoek haar op te halen vanwege een paniekaanval. Ook heeft ze sinds de kerst, voornamelijk thuis, ontzettende uitvallen. Zal uiteraard ook met de pubertijd te maken hebben, echter zijn we sinds kort er ook achter dat ze blowt.

Ze rookt weed. Met vriendinnen en zorgwekkender; soms ook alleen. Op school tijdens de pauzes, of bij vrienden thuis. Ze kopen het zelf, of laten het kopen door een ouder iemand die toevallig bij de coffeeshop staat. We hebben haar er mee geconfronteerd en een stevig gesprek gehad, dat we dit niet willen. Wel met uitleg. Dat het in deze labiele toestand heel onverstandig is juist nu te gaan blowen. Was het nu voor haar meer een party drug voor heel soms. Maar ze "smoked" (haar taal) omdat ze er rustiger van wordt, laat ze weten. En dat bezorgt mij nog meer. Want dan wordt het een middel, nodig om in een andere stemming te komen.

Ik lees diverse verhalen over risico's op psychoses of psychische problemen bij gebruik van soft drugs, met name op jonge leeftijd omdat je hersenen dan nog niet volgroeid zijn. Met name over dit deel zou ik wel wat reacties willen lezen. Hoe staan jullie daarin? Ervaringen? Schadelijk voor het jonge brein? Kans op een psychose voor een aantal maanden of jaren? Ik geloof namelijk zelf wel dat het schade kan geven of in ieder geval psychische problemen, zeker als je al wat labiel bent.

Vorige week heeft ze ook nog haar eerste zelfmoordpoging in haar leven ondernomen door 's nachts in het open raam te gaan staan. Wij wonen op een bovenetage in Amsterdam. Hoewel ik ook wel weet dat zeker 90% niet echt doorzet, doet de overige 10% dat wel. En je weet nooit wanneer dat punt er is! Dus nemen mijn vrouw en ik het zeer serieus. We zijn die nacht gelijk naar het crisisteam geweest en zijn daar goed opgevangen. Aansluitend is er een spoedbehandeling opgestart waar we over 3 weken terecht kunnen. Dat is dan weer wat langer. Maar alle hulp en zorg ten spijt, uiteindelijk zullen wij en dan met name onze dochter, het toch echt zelf moeten doen. Anderen kunnen aangeven, maar de motivatie van gezond leven zal uit jezelf moeten komen.

Misschien nog goed te melden dat ze een scala aan vrienden en vriendinnen heeft, ze heel geliefd is en niet op d'r mondje gevallen is. En ik vind haar prachtig om te zien. Allemaal hele mooie dingen, alleen ziet ze dat zelf vaak niet! Zo frustrerend.

Sorry voor het lange verhaal, maar in een notendop:
Blowen misschien een link met de verergerde psychische problemen van de laatste 3 maanden en de zelfmoordpoging? Dank alvast voor de reacties.

Vriendelijke groet,

Charliefox
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Er is nooit bewezen dat cannabis tot psychoses leidt, het kan het echter wel triggeren in mensen die daar gevoelig voor zijn. Het feit dat zij stemmen hoort doet wel vermoeden dat zij op zijn minst gevoelig is voor een psychose en wellicht er al in zit. Zeker reden tot zorgen in ieder geval.

Ik vind dat jullie alles goed aanpakken in ieder geval, maar kan mij een zekere mate van machteloosheid goed voorstellen. Uiteindelijk gaat het om een bewustwording bij jullie dochter, het is uiteindelijk haar leven.

Helaas kan ik jullie ook niet veel verder helpen, psychische zorg lijkt mij in ieder geval noodzakelijk. Ik hoop dat zij dit zelf ook in ziet.

Heel veel sterkte!
P
PanteLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Trippie 94 Kinkt inderdaad tegenstrijdig. Hoe zou dat moeten helpen dan? Heb je hier bronnen voor?

Wat betreft blowen en psychische problemen. Wiet is een drug die je inderdaad kan laten kalmeren (heeft een wat versuffend effect soms, zeker bij hogere doseringen; dit hoeft echter niet het geval te zijn). Het geeft echter ook wat bewustzijnsveranderen aspecten wat op neurologisch gebied vrij complex in elkaar zit; in het kort komt het op neer dat sommige mensen hier erg opgewekt en creatief van worden en er goed mee kunnen werken, maar het kan ook zijn dat mensen hier angstig van worden. Helemaal met psychische klachen is het aannemelijk dat bepaalde aspecten van jezelf naar boven gehaald worden die zonder gebruik niet zo geaccentueerd zouden worden. Om een voorbeeld te noemen; een slechte herinnering wordt soms 'intenser' beleefd na wietgebruik (ook komen slechte herinneringen eerder naar boven bij iemand die niet lekker in z'n vel zit, het werkt dus in dit geval twee kanten op). Zo zijn er nog een heel scala aan effecten die extra 'getriggerd' worden na wietgebruik en die zonder wellicht meer op de achtergrond zijn gebleven.
Daarmee wil ik niet zeggen dat wiet de schuld is van alles, maar ik zou iemand die niet lekker in zijn vel steekt niet aanraden om wiet te roken.

Wat betreft hersenschade. Er zijn tot nu toe verschillende onderzoeken hiernaar geweest, en er is niet overtuigend aangetoond dat wietgebruik tot permanente hersenschade leidt, zelfs als het gebruik overmatig is. Hoogstwaarschijnlijk komt het dus qua cognitief functioneren wel weer goed na stoppen. Het is wat dat betreft veel minder risicovol dan bijvoorbeeld alcohol.

Verder sluit ik me aan bij wat Fool hierboven zegt. Ik denk ook zeker dat mensen uitleggen wat er precies aan de hand is beter werkt dan het stomweg verbieden. Ik zou ook aanraden om eens met wat mensen van Jellinek te praten in de link die hierboven staat. Dit hoeft natuurlijk niet meteen te betekenen dat je dochter meteen in behandeling hoeft of iets dergelijks, maar de mensen die daar werken komen in aanraking met vele mensen met drugsgerelateerde problemen en hebben dan ook een schat van kennis op dit gebied. Het is dan ook mijn verwachting dat zij jullie op weg kunnen helpen.

Sterkte, ik hoop dat het goedkomt!
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#4
Fool zei:
anderzijds zou je beiden (zowel het blowen als later een zelfmoordpoging) kunnen zien als een schreeuw voor aandacht
Klik om te vergroten...

Dit is ook het eerste waar ik aan dacht. Hoe is jullie relatie met haar? In hoeverre zoekt ze bij jullie steun? Is het wellicht meer zo dat jullie haar dolgraag willen helpen maar zij afstand creëert door zich af te zetten middels haar gedrag? Natuurlijk is een deel puber-eigen, maar je zou ook kunnen overwegen om ipv haar in haar eentje naar een professional te sturen, in groepsverband te gaan praten. Het gezin icm een professional. Misschien wil zij ook wel jullie aandacht en steun en liefde maar weet ze niet goed hoe ze die moet vragen en ontvangen, en kan zo'n gesprek / serie van gesprekken dat patroon doorbreken zodat zij ook 'verder' kan om de kern van haar problemen aan te pakken.

Zo jong blowen doen er veel trouwens lijkt het de laatste tijd... Zonde, tegen de tijd dat je oud genoeg bent om er echt verstandig mee om te kunnen gaan, is het nieuwe er af.
T
Trippie94Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Pante zei:
@Trippie 94 Kinkt inderdaad tegenstrijdig. Hoe zou dat moeten helpen dan? Heb je hier bronnen voor?
Klik om te vergroten...

http://www.zamnesia.nl/blog-onderzoek-c ... chose-n188
http://www.voedingisgezondheid.nl/mediw ... _olie.html

En zo is er nog wel meer te vinden(google!)
Wiet is heel gezond! Helaas niet om te roken en tegenwoordig is het heel erg bewerkt en zit er teveel thc in.

Cbd olie is verder 100% onschadelijk en kan je kopen bij bijv. De Tuinen of via internet bestellen. Je word er ook niet stoned van.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ikzelf heb 20 jaar geblowd (waarvan de eerste helft opbouwend van af en toe tot hele dagen). Ben uiteindelijk gestopt onder meer omdat het paranoia veroorzaakt. Ik ben daar niet de enige in, ik heb dit van veel mensen gehoord. Wel zijn diegenen waarvan ik dat hoor net zoals ik was mensen die vele jaren elke dag van opstaan tot naar bed gaan blowen.

Dat is het enige wat ik kan zeggen uit ervaring. Wat het nog meer aan klachten kan veroorzaken of verergeren weet ik niet. Wat leeftijd ermee te maken heeft weer ik niet. Hoe veel kwaad het kan wanneer je met mate gebruikt kan ik ook niet zeggen. De eerste 10 jaar dat ik blowde heb ik nooit een negatief effect gevoeld.

Wel vind ik het belangrijk om duidelijk te maken dat blowen absoluut wel verslavend is. Ik heb alles gebruikt wat los en vast zit, en het is het enige waar ik verslaafd aan ben geraakt. Het argument dat sommige ontkenners gebruiken dat het de tabak is, is onzin. Ik ben nu 14 maanden gestopt met zowel roken als blowen. Roken vind ik inmiddels vies en stinken en moet ik niet aan denken, blowen heb ik nog altijd zin in. Met oud en nieuw een foutje gemaakt, dacht 1 joint te kunnen roken na 13 maanden, ben weer 2 weken vol continu stoned geweest. Ook als ze nu van een jointje per week ofzo misschien geen last heeft, zou het goed zijn als ze begrijpt dat ze wanneer ze de "soft" drugs en bijbehorende risicos niet respecteerd misschien over 10 of 20 jaar verslaafd is en wel problemen ondervind.

Maarja, een kind van 14 dat duidelijk maken, geen idee hoe je dat voor elkaar kun krijgen...
"een stevig gesprek gehad, dat we dit niet willen." Lijkt me niet erg nuttig. Wat iemand anders wel of niet wil trekken weinig mensen zich wat van aan, en pubers al helemaal niet van wat hun ouders willen.
T
Trippie94Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Wacky zei:
Ikzelf heb 20 jaar geblowd (waarvan de eerste helft opbouwend van af en toe tot hele dagen). Ben uiteindelijk gestopt onder meer omdat het paranoia veroorzaakt. Ik ben daar niet de enige in, ik heb dit van veel mensen gehoord. Wel zijn diegenen waarvan ik dat hoor net zoals ik was mensen die vele jaren elke dag van opstaan tot naar bed gaan blowen.

Dat is het enige wat ik kan zeggen uit ervaring. Wat het nog meer aan klachten kan veroorzaken of verergeren weet ik niet. Wat leeftijd ermee te maken heeft weer ik niet. Hoe veel kwaad het kan wanneer je met mate gebruikt kan ik ook niet zeggen. De eerste 10 jaar dat ik blowde heb ik nooit een negatief effect gevoeld.

Wel vind ik het belangrijk om duidelijk te maken dat blowen absoluut wel verslavend is. Ik heb alles gebruikt wat los en vast zit, en het is het enige waar ik verslaafd aan ben geraakt. Het argument dat sommige ontkenners gebruiken dat het de tabak is, is onzin. Ik ben nu 14 maanden gestopt met zowel roken als blowen. Roken vind ik inmiddels vies en stinken en moet ik niet aan denken, blowen heb ik nog altijd zin in. Met oud en nieuw een foutje gemaakt, dacht 1 joint te kunnen roken na 13 maanden, ben weer 2 weken vol continu stoned geweest. Ook als ze nu van een jointje per week ofzo misschien geen last heeft, zou het goed zijn als ze begrijpt dat ze wanneer ze de "soft" drugs en bijbehorende risicos niet respecteerd misschien over 10 of 20 jaar verslaafd is en wel problemen ondervind.

Maarja, een kind van 14 dat duidelijk maken, geen idee hoe je dat voor elkaar kun krijgen...
"een stevig gesprek gehad, dat we dit niet willen." Lijkt me niet erg nuttig. Wat iemand anders wel of niet wil trekken weinig mensen zich wat van aan, en pubers al helemaal niet van wat hun ouders willen.
Klik om te vergroten...

Ik ken ook veel mensen die paranoia worden van blowen, ik kan er zelf ook niet tegen. Ik blowde een jaar ongeveer elke dag, was toen ook er jong (14/15) en dat ik er paranoia van werd was bij mij ook de reden om te stoppen. Had er verder ook totaal geen moeite mee om te stoppen en ik mis het nooit.

Dat je verslaafd bent geworden komt niet omdat wiet verslavend is. Seks is ook niet verslavend en toch zijn er genoeg mensen met een seksverslaving. Meestal komt een verslaving door andere problemen(een 'gat' dat gevuld moet worden).

En ik denk dat je een kind van 14 best duidelijk kunt maken dat blowen niet goed voor je is, ik denk dat niemand het prettig vind om paranoia te zijn. Alleen veel ouders proberen op het schuldgevoel in te praten en dat werkt niet(daar word het 'gat' alleen maar groter van). 'Een stevig gesprek gehad, dat we dit niet willen.' Lijkt mij ook niet nuttig idd. Wat zo'n meisje in mijn ogen nodig heeft is vooral veel begrip, steun, liefde en goede informatie over wiet(en misschien andere drugs?) en wat het met je kan doen.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Sja, verslaving is moeilijk te definieren. Als je iets alleen als verslavend categoriseerd wanneer we dat fysiek kunnen aantonen met bijbehorende fysieke afkickverschijnselen dan is de lijst waarschijnlijk beperkt tot alcohol, GHB, heroine zon beetje.

Jij hebt het over een gat op vullen. Maar wat nou als het gebruik van een drug tegelijk ook dat gat veroorzaakt of vergroot ?

Die laatste paar zinnen ben ik het volle 100% mee eens.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#9
In mijn ervaring, teveel als je het mij vraagt, houden mensen die zelfdoding serieus overwegen dat goed geheim voor hun omgeving. mocht hun wens naar buiten komen vrezen ze dat iets of iemand ze zal weerhouden. ik hoop dat dat een beetje gerust stelt, maar dat zal wel niet.

Als ze labiel is en/of dreigt met zelfdoding, zou ze zeker niet aan drugs moeten doen. in uw situatie zou ik gebruik maken van uw recht als ouders de burgemeester te verzoeken tot een IBS(In Bewaring Stelling), en een rechter in die 3 weken laten beslissen over een eventuele RM(Rechtelijke Machtiging) of OTS/V-OTS((Voorlopig) Onder Toezicht Stelling). dan kan ze opgenomen worden en haar psychische staat fatsoenlijk geevalueerd worden.

Dat klinkt allemaal erg ingewikkeld, met al die afkortingen, maar is door bijvoorbeeld jeugdzorg, de politie(bij spoed) of de ggz te bellen goed te regelen.

Ik ben wel van mening dat langer dan strikt noodzakelijk binnen zitten vooral op jonge leeftijd je leven averechts kan beinvloeden, en raad u aan uzelf als "Mentor" te laten aanstellen. dat is pas nodig na haar 18e geloof ik, maar het is een fijne term om rond te kunnen slingeren als u het niet eens bent met de behandeling(mits ze een OTS heeft of volwassen is).

Lees u in elk geval in, dat ze volwassen word, of er iets ingrijpends gebeurt kunt u niet voorkomen, maar wel zorgen dat u voorbereid bent.

voor inhoudelijke vragen mag u me via PM of email benaderen, ik heb helaas best veel kennis op dit gebied, maar ook ik loop nog gewoon rond.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik snap dat je graag de controle wilt houden, echter denk ik dat dit eerder averechts werkt. Sowieso heeft ze een leeftijd bereikt waarop controle steeds lastiger wordt en daarbij straalt het geen vertrouwen naar haar uit.

Natuurlijk is vertrouwen in haar nu erg moeilijk door de hele situatie, maar ze zal het toch nodig hebben. Hoewel het natuurlijk niet zo is, is ze in haar eigen hoofd al enorm volwassen.
C
CharliefoxLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hartelijk bedankt voor de nuttige reacties! Dit doet mij echt goed, ook mijn vrouw die inmiddels mee leest. Wat weder-reacties op volgorde:

Ik ben me bewust dat de zelfmoordpoging inderdaad een schreeuw om aandacht geweest kan zijn, echter dat weet je nooit zeker. We hebben er uitvoerig met onze dochter over gesproken, zowel in de nacht bij de crisisdienst als thuis. En daaruit bleek dat ze al enige weken met het idee speelde, maar haar lichaam het nooit echt gedaan heeft, zo beschreef ze het zelf. Tot die nacht dat ze ineens wel voor het open raam stond. Ze is niet gesprongen omdat ze aan ons dacht, vertelde ze. Behoorlijk heftig om te horen en we nemen dit dus ook uiterst serieus. Een volgende keer kan het opnieuw een poging tot zijn, maar wie weet doet ze het wel écht! En dat voelt echt als een wurgklem, ontzettend manipulatief. Je weet het niet en moet er rekening mee blijven houden en er naar handelen.

Jellinek hebben we volgende week een eerste afspraak mee. Wij als ouders afzonderlijk bij een persoon en onze dochter komt bij een andere persoon, ook van de Jellinek. De bedoeling is dat er een aantal voorlichtingsgesprekken komen en voor ons als ouders hoe dit het beste op te pakken.

We hebben gisteren een bewogen avond gehad door met onze dochter over de gevolgen van cannabis gebruik te praten. We waren met het voltallige gezin bij elkaar (4). Wat begon als een ontspannen gesprek, eindigde een uur later in heftige emoties. Met name omdat ik voorstelde (erop stond) om volledige controle op haar uitgaven te willen hebben. Inzage in haar bankgegevens heb ik al. Maar aanvullend wilde ik haar bankpas hebben en exact weten hoeveel cash geld ze in huis had. En dit dan voorlopig enkele weken. Ik heb uitgelegd dat ik wil weten hoeveel ze blowt en niet wil dat ze liegt tegen ons. Daar was ze niet van gediend en een "Dat pasje krijg je niet" was haar reactie en dat een paar keer. Het lastige is dat mijn vrouw en ik het ook niet altijd met elkaar eens zijn, of eigenlijk: Zelden met elkaar eens zijn op opvoedkundig vlak. Ik ben wat meer van de regels en de striktheid en mijn vrouw is meer van het gevoel en contact met elkaar te houden (in verbinding blijven). Ik begrijp haar wel, maar wat mij betreft sluit het een het ander niet uit. Dus als ik de volledige controle wil over mijn dochter's gelduitgaven, kan ik ook nog om haar geven en van haar houden. Ze is 14 en valt nog volledig onder onze verantwoordelijkheid, financieel tot haar 18e jaar! Hoe dan ook, het ging dus niet door, want ze weigerde en raakte er ontzettend door van streek, dus (weer) ruzie, schreeuwen en huilen. En mijn vrouw viel naar mij uit met wat ik nou in godsnaam weer aan het doen was. Vond ik niet handig. Tja, ik voel me er ook niet echt heel lekker meer bij dat ik simpelweg de controle verlies over mijn 14-jarige dochter.

Ja, wij hebben zelf ook al gedacht aan het gehele gezin er bij betrekken (systeem therapie). Maar zijn daarin wel afhankelijk van de GGZ instelling waar pas over 3 weken het traject start voor onze dochter. We kunnen het voorstellen, maar het is afwachten wat zij ervan vinden. Punt is inderdaad wel dat we binnen ons gezin al enige jaren spanningen hebben en dat gaat dan met name bij 99% over opvoedkundige zaken en dan het verschil in inzicht daarover tussen mij en mijn vrouw. En nee, we zijn niet van plan uit elkaar te gaan. Nu de kinderen ouder zijn, leek het probleem vanzelf opgelost, totdat we 3 maanden terug deze problemen met onze jongste dochter kregen.

Ja, inderdaad. Wat ze nodig heeft en blijft nodig hebben is bevestiging, een veilig thuis, steun, een arm om haar heen, veel liefde en knuffels. Maar is soms heel moeilijk, vind ik. Ze kan het bloed onder je nagels vandaan halen. Gisteravond nog een "Hou je bek" naar mij in het heetst van de discussie. En "Je krijgt mijn bankpasje niet!" Best lastig om dan nog liefdevol te blijven, hoewel ik rationeel weet dat ze dat nodig blijft hebben. Soms als ik naar foto's van vroeger kijk dan gaat het makkelijker om dat gevoel terug te halen.

Aanvullend:
Ik merkte gisteravond dat onze dochter echt veel te rooskleurig over het blowen denkt. Ze twijfelt zelf of het blowen met haar psychische problemen te maken heeft. ze analyseert tijdstippen en momenten en komt dan tot de conclusie dat het blowen er niet mee te maken kan hebben, want "ik had toen niet geblowd". En ik haar maar vertellen dat het gaat om de periode van de weken achtereen dat je blowt. Dat ze in die periode verandert is en dat daarin ook de paniekaanvallen zijn ontstaan, de hyperventilaties, het soms trillen en noem naar op. Maar ze pakt het echt niet op. Ze wil er niet aan en denkt dat ze dit zonder het blowen ook gehad zou hebben.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Een erg lastige situatie, voor zowel ouder als kind lijkt mij. Wat ik je echter wel zou willen meegeven is dat een open gesprek waarin je risico's toelicht, naar mijn mening, niet zou moeten eindigen met het doch doorvoeren van je eigen visie en oplossingen. Naar mijn idee geef je haar hier eerst verantwoordelijkheid om een eigen mening te vormen om vervolgens een beslissing namens haar te nemen.
Natuurlijk is het niet leuk als haar beslissingen niet overeenkomen met jouw beeldvorming en ja ze blijft een puber en kan een domme keuze maken. Maar als ik terugdenk naar een paar jaar geleden denk ik dat ik ook zat onverstandige keuzes heb gemaakt (zonder medeweten van mijn ouders, overigens) en daar sta ik ook nog steeds achter.

Ik kan me er compleet in vinden dat het onverstandig is voor een 14-jarige puber om te blowen en ook dat het helemaal een onverstandig idee is om te blowen met dergelijke gedachtes. Ik denk echter niet dat een mening op je dochter forceren en dergelijke maatregelen effect gaan hebben. Als iemand aan drugs wilt komen en je eenmaal 'weet' hoe, dan zul je er altijd wel aan kunnen komen. Tussen bevriende gebruikers heerst over het algemeen een behoorlijk vriendschappelijke deel-sfeer en ik ben er vrij zeker van dat als mijn ouders mijn uitgaves in beheer genomen zouden hebben, dat ik er niet meer of minder om gebruikt zou hebben.

Laten we ook eens proberen om te bekijken wat voor gevoel het in beslag nemen van de bankpas zou opbrengen. Voor jullie geeft het een (het spijt me, maar waarschijnlijk vals) gevoel van vertrouwen, terwijl het voor haar zal voelen als een stap terug in vertrouwen/verkregen verantwoordelijkheid. Ik heb geen verstand van opvoeding(en ben nog lang niet van plan om een kind op te voeden), maar het lijkt me in een periode die door pubers vooral gezien wordt als een tijd van zelf-ontplooiing niet meer dan 'instinct' om daar als puber niet aan mee te gaan werken.

Nogmaals, ik ben absoluut onervaren in het opvoeden van kinderen en zou ook niet weten hoe je zoiets dergelijks als ouder aan kunt pakken(vandaar mijn verwijzing naar Jellink ook). Ik kan me echter nog wel verplaatsen in de puber waar ik net uit aan het groeien ben, als twintig jarige. Ik veroordeel jullie aanpak niet, jullie zijn immers de ouders, maar misschien geeft mijn visie als drugsgebruikende net-ontgroeide puber jullie wel een extra perspectief. :)

Ik hoop van harte dat jullie het voor elkaar krijgen om haar zelf te doen inzien dat wiet roken misschien wel een slecht idee is en ben benieuwd naar wat de gesprekken bij Jellink zowel haar als jullie bijbrengen. Jongeren schijnen een extreem positief beeld van drugs te hebben, ouders een overwegend negatief beeld. Wellicht licht de waarheid wel ergens in het midden, misschien gaan jullie er samen wel achter komen. :)

Nogmaals, veel sterkte!
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#13
Die pinpas afpakken etc. lijkt me ook alleen maar tegen te werken. in de coffeeshop kan je niet pinnen, maar stel dat was wel zo, en ze koopt een tientje wiet. weet je dan hoeveel ze blowt? ik denk het niet.

als jij en je vrouw onderling ook nog eens gaan ruzien of op elkaar afreageren creer je helemaal een onstabiele thuissituatie en zal ze uiteindelijk vluchten. voor jou en je vrouw is het vervelend, en misschien besluit die van 16 ook uit te wijken naar een rustiger oord.

dat dreigen met zelfdoding is een al te bekend manipulatief middel, helemaal bij tienermeisjes die fysiek niet veel in te brengen hebben, en er verbaal niet meer uit komen. dat wil niet zeggen dat je het niet serieus moet nemen. allesbehalve...

als jullie al in een hulpverleningstraject zitten zou ik proberen zoveel mogelijk 'regels' en eisen via die weg te laten gaan. een buitenstaand persoon is onpartijdig, en neemt als het goed is iedereens belang en wensen even serieus.

om af te sluiten wil ik nog even zeggen dat jullie dochter waarschijnlijk niet op beperkingen en wantrouwen zit te wachten. wat absoluut nodig is moet gebeuren, maar je moet een puber ook de ruimte geven zich te ontwikkelen, en misschien thuis wat te ventileren door drama te maken. dat ze dat gedrag bij jullie uit betekend meestal dat ze jullie het meeste vertrouwd.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#14
In de sommige coffeeshops kun je wel pinnen MeejheM
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Either way, of je nou kan pinnen of niet.
Politieagentje uithangen is zinloos en gaat het gedrag van je kind niet positief beinvloeden, eerder negatief.

Dus luister naar je vrouw. Probeer je kind zelf in te laten zien dat blowen geen goed idee is (of misschien laat je dat beter aan je vrouw over) ipv de zaak erger te maken ipv de zaken erger te maken met dit soort zinloze maatregelen, je kan het toch niet 100% controleren, als je heel erg hard je best doet en het je lukt om het haar echt moeilijk maakt om zelf iets te kopen zoekt ze misschien wel een "lieve" jongen die het voor haar koopt.

Inderdaad, met de zachte aanpak is er zeker geen garantie op succes, maar met een repressive aanpak is er denk ik wel garantie op geen succes.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#16
Trippie94 zei:
Ik kan met zekerheid zeggen dat blowen zulke klachten versterkt!
Klik om te vergroten...
Dat kun jij helemaal niet. Tenzij je het meisje in kwestie kent en zij dit aan jou verteld heeft.

Voorlopig zou ik me nog geen zorgen maken, maar creëer wel plaats voor haar, waarin haar gebruik besproken kan worden. Veroordeel haar niet. Ik heb niet het hele topic gelezen, dus wellicht is die plaats er al, maar het kan geen kwaad dit nog even te benoemen.

Waarschijnlijk heb je hier niets aan, maar ik gebruik ook vaker en meer wanneer ik niet lekker in m'n vel zit. Het is een tijdelijke oplossing voor een permanent "probleem", maar mijn ervaring leert dat het wel degelijk helpt.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#17
Exceptional Insight zei:
Trippie94 zei:
Ik kan met zekerheid zeggen dat blowen zulke klachten versterkt!
Klik om te vergroten...
Dat kun jij helemaal niet. Tenzij je het meisje in kwestie kent en zij dit aan jou verteld heeft.

Voorlopig zou ik me nog geen zorgen maken, maar creëer wel plaats voor haar, waarin haar gebruik besproken kan worden. Veroordeel haar niet. Ik heb niet het hele topic gelezen, dus wellicht is die plaats er al, maar het kan geen kwaad dit nog even te benoemen.

Waarschijnlijk heb je hier niets aan, maar ik gebruik ook vaker en meer wanneer ik niet lekker in m'n vel zit. Het is een tijdelijke oplossing voor een permanent "probleem", maar mijn ervaring leert dat het wel degelijk helpt.
Klik om te vergroten...
Wow, ik heb nog nooit zo'n lange post van jou gezien.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Charliefox zei:
Zoekend op cannabis, jeugd, psychische problemen enz. ben ik op dit forum beland.
Klik om te vergroten...

Als je de zoekterm "poging zelfmoord" had toegevoegd dan had je vast ook andere sites gevonden. Zo niet, dan kun je me een pm sturen.

Ik zou zeker daar ook kijken voor advies/tips/etc. Je zal denk ik wel verrast zijn over wat je daar allemaal leest. Met wat zoekwerk kom je misschien je dochter nog tegen.

Sterkte
C
CharliefoxLid
01-01-2024, 00:00
#19
Allemaal hartelijk dank weer voor de betrokken reacties. Zo goed geschreven en hoewel voor mij ook best confronterend en niet altijd wat ik voor ogen heb, desondanks heel nuttig. Zonder onderscheid te maken tussen alle reacties, schiet mij er één te binnen van iemand van 20 jaar (afgaand op het profiel). Hij of zij schrijft "Ik heb geen kinderen en geen ervaring met opvoeden" of iets in die strekking, maar wat je schrijft is zo goed! Ik lees sowieso alle reacties vaker over.

Ik zit natuurlijk ook op andere sites, ook niet fora, maar gewoon informatief. En dan blijkt toch (ook hier) zoveel mensen, zoveel wensen. Niet iedereen is gelijk en pakt het op dezelfde manier aan. Haha, dat hebben we hier thuis binnen de relatie al (niet iets om te lachen trouwens). En zelf heb ik natuurlijk ook mijn eigen visie en zie het dan nog maar uit te vinden allemaal.

In ieder geval zitten we dinsdag voor het eerst bij de Jellinek, onze dochter 2 dagen er na. En uiteraard ben ik ook al op "zelfmoord fora" geweest (wat een naar woord). Voor degene die voor mij gepost heeft; Ik kan niet PM'en blijkt. Kun jij mij PM'en? Of de linkjes hier plaatsen?

Even OT: waarom kan ik niet PM'en? Naar een beheerder lukt ook niet, anders had ik het daar gevraagd.

Ik zal hier de komende tijd zo nu en dan wel een update plaatsen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#20
Charliefox zei:
Allemaal hartelijk dank weer voor de betrokken reacties. Zo goed geschreven en hoewel voor mij ook best confronterend en niet altijd wat ik voor ogen heb, desondanks heel nuttig. Zonder onderscheid te maken tussen alle reacties, schiet mij er één te binnen van iemand van 20 jaar (afgaand op het profiel). Hij of zij schrijft "Ik heb geen kinderen en geen ervaring met opvoeden" of iets in die strekking, maar wat je schrijft is zo goed! Ik lees sowieso alle reacties vaker over.

Ik zit natuurlijk ook op andere sites, ook niet fora, maar gewoon informatief. En dan blijkt toch (ook hier) zoveel mensen, zoveel wensen. Niet iedereen is gelijk en pakt het op dezelfde manier aan. Haha, dat hebben we hier thuis binnen de relatie al (niet iets om te lachen trouwens). En zelf heb ik natuurlijk ook mijn eigen visie en zie het dan nog maar uit te vinden allemaal.
Klik om te vergroten...
Dat is mooi om te horen, tof dat jullie de moeite waarderen en er hopelijk ook iets van opgestoken hebben. Ik ben trouwens een hij. :)

Probeer je overigens niet geconfronteerd te voelen door de meningen van anderen. We leven in een samenleving waar een plaats is voor verschillende meningen en je zou ook kunnen proberen deze meningen op te vatten als een leermoment. Hiermee bedoel ik niet dat je klakkeloos meningen moet overnemen, maar eerder dat je eens goed overdenkt waarop deze meningen gebaseerd is.

Een suggestie van mij is om, indien jullie dit niet al gedaan hebben, eens met elkaar in overleg te gaan en in plaats van jullie mening eens over de oorsprong hiervan na te praten. Hiervan is niet noodzakelijk het doel om elkaar te overtuigen, maar wel om de gehele redenatie van elkaar goed te begrijpen en nog eens te kijken of je eigen visie wel goed doordacht is. Wanneer je je eigen redenatie uitlegt aan een ander, dan ben je tegelijk bezig om deze te controleren en om te kijken of je wel reëel bent. *
Probeer door te spreken waar de aannames en redenaties van jullie meningen wel of juist niet overeen komen. Vergeet echter niet dat er, mijns inziens, in een samenleving plek moet zijn voor een meningsverschil. Boos worden en schreeuwen in een poging jouw mening op te dringen aan een ander werkt, in mijn ervaring, niet(of ik ben gewoon eigenwijs :P). Maar dit schreeuwen heeft misschien wel tot gevolg dat deze persoon zijn/haar mening niet meer wilt delen en in het vervolg ook jouw input minder zal waarderen.

* Indien jullie 'de oorsprong' of 'gehele redenatie' onduidelijke termen vinden, probeer dan eerst eens na te denken waarom je deze mening eigenlijk hebt. Omdat je van ouders of van andere voorbeeldfiguren je deze meegekregen hebt, of omdat je zelf bepaalde opvattingen hebt en hieruit je eigen conclusie trekt? Vraag jezelf in deze gevallen respectievelijk af waarom je deze mening klakkeloos overneemt van een ander of welke opvattingen je hebt en waarop deze gebaseerd zijn. :)

Vervolgens zouden jullie met jullie dochter in gesprek kunnen gaan, niet te praten over consequenties en dergelijke, maar enkel om ook haar mening uit te begrijpen (en haar dus ook indirect er zelf nog een keer over na te laten denken). Het lijkt me een goed idee om ook oprecht geïnteresseerd te zijn in de positieve effecten die ze haalt uit het blowen, die vind ze blijkbaar namelijk opwegen tegenover de (door haar erkende) nadelen.
Wanneer jullie denken dat je ook háár mening snapt zouden jullie kunnen overwegen om het 'resultaat' van jullie onderlinge gesprek met haar te delen, kijk waar deze overeenkomen en wisselen. Wisselen jullie van mening over feitelijke informatie over drugs, stel dan bijvoorbeeld voor om gezamenlijk deze feiten aan een expert te vragen (bijvoorbeeld bij Jellink). Eindigt het echter in een verschil in waardes, bijvoorbeeld "ik vind het lekkere gevoel belangrijker dan de risico's", dan refereer ik graag terug naar mijn opvatting over meningsverschillen.

Met deze suggestie werk je natuurlijk niet haar mentale problematiek weg, maar in ieder geval kweek je meer begrip voor(en van) elkaars standpunt. Bonuspunten als ze zich serieus genomen voelt en het idee krijgt dat ze informatie(zoals hoeveelheid/frequentie van gebruik) met jullie kan delen zonder hierop afgerekend worden.


In ieder geval zouden jullie dan samen met professionals kunnen zoeken naar een oplossing voor haar mentale problemen, wellicht beïnvloeden deze professionals ook haar mening wel. :)


Even OT: waarom kan ik niet PM'en? Naar een beheerder lukt ook niet, anders had ik het daar gevraagd.
Klik om te vergroten...
Je moet minimaal drie goedgekeurde berichten hebben voordat je een PM kunt sturen, dit is om spam te voorkomen. Een beetje hetzelfde principe als dat je eerste drie berichten goedgekeurd moesten worden door een moderator voordat ze geplaatst worden, dit was je waarschijnlijk wel opgevallen. Nu zou je (als het goed is) wel PM's moeten kunnen sturen. :)


Als je het idee hebt dat deze post nog zweverige termen bevat, ik heb mijn best gedaan om zowel duidelijke als breed interpreteerbare woorden te gebruiken. Het blijft altijd lastig om over onderwerpen als dit te communiceren via tekst.
En nogmaals, mijn suggestie is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen en daaruit gevormde meningen, maar ik heb geen ervaring met opvoeden, enkel mijn verstand. Ik hoop dat jullie hier ook wat aan hebben. Wellicht is de suggestie ook helemaal niets voor jullie, maar misschien is het het proberen wel waard. :)


Ik zal hier de komende tijd zo nu en dan wel een update plaatsen.
Klik om te vergroten...
Ik ben benieuwd, succes!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."