Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRij jij auto onder invloed van cannabis?

Rij jij auto onder invloed van cannabis?

32 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
G
GoldenGrowLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zo ja, beïnvloed het je rijgedrag?
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Laatste maanden niet meer maar (helaas) wel veel gedaan. Komop mensen, ik zal daar niet de enigste in wezen toch?
Eerlijk gezegd, ja het beïnvloed je rijgedrag wel. Maar of je er nou slechter van gaat rijden? Ik ga er rustiger van rijden.
Het reactievermogen blijft voor mijn gevoel wel hetzelfde maar heb onder invloed van weed gelukkig ook nooit iets meegemaakt waar elke halve seconden telt.
Laten we wel even voorop stellen dat onder invloed (van wat voor drugs dan ook) rijden niet goed is.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik rijd geen auto, maar heb wel vaak naast blowende bestuurders gezeten; mensen die dag in dag uit blowen. Ik merkte weinig verschil in hun reactievermogen of rijstijl, stoned of niet stoned, vandaar dat ik dat aandurfde.

Ik word zelf wel suf van wiet roken, dus ik zou zelf stoned geen deelname aan het verkeer aandurven.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik rook mijn jointje tegenwoordig vrijwel alleen maar savonds thuis als ik niet meer de deur uit hoef.

Dus nee, niet meer. Maar vroeger dus wel, best vaak eigenlijk. Soms zelfs met een joint in mijn mond achter het stuur. Nooit niks gebeurd stoned maar ik heb zowieso nooit iets en rij al zo'n 20 jaar schadevrij. Oh, ik heb trouwens wel een keer de handrem vergeten toen ik net mijn rijbewijs had en toen is mijn auto het kanaal in gerold lol. Ik kan me niet meer herinneren of ik toen onder invloed was van wiet maar zeer waarschijnlijk wel want toen blowde ik de hele dag lol!

Interessante vraag of blowen je rijgedrag beinvloed. Ik zei vroeger vaak dat ik beter reed omdat ik me dan met mijn ADD beter kon concentreren en rustiger reed maar ik vind dat eigenlijk inmiddels bullshit en goedpraterij.
Ik zeg ook niet dat het niks uitmaakt. Want het maakt wel degelijk iets uit. Maar bij een dagelijkse blower zoals mij is het verschil niet zo heel groot, ik durf te stellen dat ik bijna zo goed rij onder invloed van wiet dan nuchter. Ik vind zelfs dat vermoeidheid bij mij meer invloed op mijn rijgedrag heeft dan een joint. Maar toch heeft blowen ONMISKENMAAR toch wel enige negatieve invloed op mijn rijgedrag, dus ik doe dat niet meer, stoned rijden. En al zeker niet meer omdat ze je op blowen kunnen controleren
Online gamen hetzelfde trouwens. Een joint heeft zo goed als geen invloed, en vermoeidheid wel.

Ik denk dat een beginnende blower veel meer negatieve invloed op zijn rijgedrag heeft dan een ervaren blower. Dat is ook een stelling waarover ik anderen zou willen horen, dus kom er maar in lol!
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#5
acht.zes zei:
Ik rook mijn jointje tegenwoordig vrijwel alleen maar savonds thuis als ik niet meer de deur uit hoef.

Dus nee, niet meer. Maar vroeger dus wel, best vaak eigenlijk. Soms zelfs met een joint in mijn mond achter het stuur. Nooit niks gebeurd stoned maar ik heb zowieso nooit iets en rij al zo'n 20 jaar schadevrij. Oh, ik heb trouwens wel een keer de handrem vergeten toen ik net mijn rijbewijs had en toen is mijn auto het kanaal in gerold lol. Ik kan me niet meer herinneren of ik toen onder invloed was van wiet maar zeer waarschijnlijk wel want toen blowde ik de hele dag lol!

Interessante vraag of blowen je rijgedrag beinvloed. Ik zei vroeger vaak dat ik beter reed omdat ik me dan met mijn ADD beter kon concentreren en rustiger reed maar ik vind dat eigenlijk inmiddels bullshit en goedpraterij.
Ik zeg ook niet dat het niks uitmaakt. Want het maakt wel degelijk iets uit. Maar bij een dagelijkse blower zoals mij is het verschil niet zo heel groot, ik durf te stellen dat ik bijna zo goed rij onder invloed van wiet dan nuchter. Ik vind zelfs dat vermoeidheid bij mij meer invloed op mijn rijgedrag heeft dan een joint. Maar toch heeft blowen ONMISKENMAAR toch wel enige negatieve invloed op mijn rijgedrag, dus ik doe dat niet meer, stoned rijden. En al zeker niet meer omdat ze je op blowen kunnen controleren
Online gamen hetzelfde trouwens. Een joint heeft zo goed als geen invloed, en vermoeidheid wel.

Ik denk dat een beginnende blower veel meer negatieve invloed op zijn rijgedrag heeft dan een ervaren blower. Dat is ook een stelling waarover ik anderen zou willen horen, dus kom er maar in lol!
Klik om te vergroten...
Volgens de wet rij je dan helaas altijd onder invloed..
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heb dit ooit wel een paar maal gedaan voor korte afstand toen ik nog dagelijkse blowde. Merk toch dat het reactievermogen een stuk minder is dan in nuchtere staat. Mensen die veel blowen denken dat ze beter rijden. Ok je rijd wel rustiger en let misschien meer op de dingen rondom je. Ik merk toch vooral dat je ook sneller in een dromerige staat kan komen of snel afgeleid bent. Als ik nuchter ben kan ik me scherper focussen op het verkeer. Onder invloed van wiet rijden ligt net tussen wakker en vermoeid rijden naar mijn mening.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Ik rook mijn jointje tegenwoordig vrijwel alleen maar savonds thuis als ik niet meer de deur uit hoef.

Dus nee, niet meer. Maar vroeger dus wel, best vaak eigenlijk. Soms zelfs met een joint in mijn mond achter het stuur. Nooit niks gebeurd stoned maar ik heb zowieso nooit iets en rij al zo'n 20 jaar schadevrij. Oh, ik heb trouwens wel een keer de handrem vergeten toen ik net mijn rijbewijs had en toen is mijn auto het kanaal in gerold lol. Ik kan me niet meer herinneren of ik toen onder invloed was van wiet maar zeer waarschijnlijk wel want toen blowde ik de hele dag lol!

Interessante vraag of blowen je rijgedrag beinvloed. Ik zei vroeger vaak dat ik beter reed omdat ik me dan met mijn ADD beter kon concentreren en rustiger reed maar ik vind dat eigenlijk inmiddels bullshit en goedpraterij.
Ik zeg ook niet dat het niks uitmaakt. Want het maakt wel degelijk iets uit. Maar bij een dagelijkse blower zoals mij is het verschil niet zo heel groot, ik durf te stellen dat ik bijna zo goed rij onder invloed van wiet dan nuchter. Ik vind zelfs dat vermoeidheid bij mij meer invloed op mijn rijgedrag heeft dan een joint. Maar toch heeft blowen ONMISKENMAAR toch wel enige negatieve invloed op mijn rijgedrag, dus ik doe dat niet meer, stoned rijden. En al zeker niet meer omdat ze je op blowen kunnen controleren
Online gamen hetzelfde trouwens. Een joint heeft zo goed als geen invloed, en vermoeidheid wel.

Ik denk dat een beginnende blower veel meer negatieve invloed op zijn rijgedrag heeft dan een ervaren blower. Dat is ook een stelling waarover ik anderen zou willen horen, dus kom er maar in lol!
Klik om te vergroten...
Hoor ik nou @Mezelf praten?

Edit: op de schadevrije jaren na dan. Maar nooit onder invloed wat aan de hand gehad in het verkeer.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Vroeger reed ik vaker stoned, dan nuchter. Soms namen we xtc en reden de hele avond overal heen, en rookte daar ook rijkelijk joints bij. Ook vaak in een controle terecht gekomen, maar dan was het blazen en doorrijden.. Haha wat een tijd.. Dat is nu helemaal anders.

Ook totaal onverantwoord eigenlijk als ik eraan terugdenk. Maar het liep altijd goed af. Vaak gedaan. Maar nu rook ik net zoals @acht.zes en @Mezelf alleen nog savonds als ik de deur niet meer uit ga.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je moet wel even onthouden dat de mensen die deze Verkeerswet tegen cannabis dolgraag wilden doorvoeren waren:
-Ivo Opstelsten
-Ard van der Steur
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het probleem is: wat noem je onder invloed? Want resthoeveelheden cannabis blijven heel lang in je lichaam aanwezig.

4 uur wachten na een joint voor je gaat rijden is best logisch en verstandig. Maar in de meeste gevallen mag je na die 4 uur nog niet eens rijden.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Het probleem is: wat noem je onder invloed? Want resthoeveelheden cannabis blijven heel lang in je lichaam aanwezig.

4 uur wachten na een joint voor je gaat rijden is best logisch en verstandig. Maar in de meeste gevallen mag je na die 4 uur nog niet eens rijden.
Klik om te vergroten...
Ja en dat is pure onzin. Kan er een beetje boos over worden. Beleidsmakers die iets bepalen waarover ze totaal geen verstand hebben.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Ja en dat is pure onzin. Kan er een beetje boos over worden. Beleidsmakers die iets bepalen waarover ze totaal geen verstand hebben.
Klik om te vergroten...

Het had erger kunnen zijn: net als in België en Duitsland een max van 1,0 microgram THC per liter bloed, zodat je pas na 6 weken weer mag rijden.

Ik vind vooral het verschil tussen cannabis en alcohol in het verkeer stuitend. Als je gepakt wordt met rijden onder invloed van cannabis dan krijg je een rijverbod van bijna een jaar en een boete van rond de 1000 euro. Rijd je onder invloed van 2 glazen alcohol, wat ongeveer even gevaarlijk is als stoned rijden, dan krijg je geen straf want dat mag gewoon.
Rijd je onder invloed van 2 - 6 glazen alcohol? Dan krijg je een boete van een paar honderd euro en een tijdelijk rijverbod van 6 uur ofzo. Terwijl 2 - 6 glazen alcohol de kans op een ongeval 3-20 keer zo hoog is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nooit gedaan, maar voor mij is wiet echt iets dat ik exclusief ofwel thuis doe of bij vrienden thuis. Vroeger weleens buiten op straat stoned rondgelopen na in de coffeeshop te hebben gezeten, maar ik vind dat een vreemde verwarrende ervaring. Laat staan dus dat ik stoned achter het stuur zou kruipen. Ik begrijp dat dit anders is als je echt een hardcore stoner bent en een hevige tolerantie hebt opgebouwd. (Maar zie het dan alsnog niet als okee om te doen)

Niet dat ik heilig ben trouwens. Heb (helaas) vroeger wel een flink aantal keren aangeschoten achter het stuur gezeten. Na bier drinken op het werk bijvoorbeeld. Ook weleens ronduit dronken na een halve fles sterke drank mijn auto verderop geparkeerd in de stad wegens redenen. Ik was echt overtuigd dat dat wel okee was. Nu drink ik toch hooguit eens 1 a 2 biertjes en wacht dan ook een aantal uren met rijden.
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Heel vaak gedaan vroeger in m'n tijd als 24/7 stoner. Heb zelfs met m'n bong achter het stuur gezeten. Northern Lights bong hits tijdens het wachten bij de McDrive, lol die tijd mis ik stiekem wel een beetje! Maar het is wel onverantwoord als je niet veel ervaring hebt met autorijden en/of blowen. De Nederlandse wet is zwaar verouderd als het gaat over cannabis.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#15
Space Criminal zei:
Vroeger reed ik vaker stoned, dan nuchter. Soms namen we xtc en reden de hele avond overal heen, en rookte daar ook rijkelijk joints bij. Ook vaak in een controle terecht gekomen, maar dan was het blazen en doorrijden.. Haha wat een tijd.. Dat is nu helemaal anders.

Ook totaal onverantwoord eigenlijk als ik eraan terugdenk. Maar het liep altijd goed af. Vaak gedaan. Maar nu rook ik net zoals @acht.zes en @Mezelf alleen nog savonds als ik de deur niet meer uit ga.
Klik om te vergroten...

Gelukkig dat het altijd goed afliep. Kan me niet voorstellen dat ik xtc zou nemen en wiet roken achter het stuur. Laatst toen ik in een auto zat op x en enkele jointjes later zag ik overal oranje lichten van werkzaamheden en om de straat een politieagent in regenkledij. En had toen nog niet overdreven veel op. Zou nooit achter het stuur willen zitten onder dergelijke middelen 🤣.
U
Used&abusedLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als ik een keer een avond bij vrienden heb gezeten en flink stoned ben, dan vind ik snachts stoned autorijden echt HEERLIJK. Rij soms bewust nooit rechtstreeks naar huis, maar ga gewoon wat cruisen. Dat doe ik eigenlijk al zo’n 20 jaar, alleen is de frequentie de laatste jaren een stuk minder.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
Used&abused zei:
Als ik een keer een avond bij vrienden heb gezeten en flink stoned ben, dan vind ik snachts stoned autorijden echt HEERLIJK. Rij soms bewust nooit rechtstreeks naar huis, maar ga gewoon wat cruisen. Dat doe ik eigenlijk al zo’n 20 jaar, alleen is de frequentie de laatste jaren een stuk minder.
Klik om te vergroten...

En dat vind je zelf verantwoord? Je bent een gevaar op de weg als je stoned in de auto stapt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roze Olifant zei:
En dat vind je zelf verantwoord? Je bent een gevaar op de weg als je stoned in de auto stapt.
Klik om te vergroten...
Het is ongeveer even gevaarlijk als een toegestane hoeveelheid alcohol dus het is maar net hoeveel gevaar je acceptabel vindt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Het is ongeveer even gevaarlijk als een toegestane hoeveelheid alcohol dus het is maar net hoeveel gevaar je acceptabel vindt.
Klik om te vergroten...

Dat is wel een aparte vergelijking, want van een toegestane hoeveelheid alcohol ben je normaliter niet ‘dronken’ (tenminste, de meeste mensen niet). Het ging hier over ‘stoned zijn’. Wat dat precies voor een individu inhoudt verschilt natuurlijk met tolerantie etc.

Ik heb zelf geen auto dus heb het geluk nooit bob te hoeven zijn, maar ik zou persoonlijk ook geen alcohol drinken als ik wel die verantwoordelijkheid zou moeten dragen. Die toegestane hoeveelheid is mij iets te vaag, liever dan gewoon helemaal niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze Olifant zei:
Dat is wel een aparte vergelijking, want van een toegestane hoeveelheid alcohol ben je normaliter niet ‘dronken’ (tenminste, de meeste mensen niet). Het ging hier over ‘stoned zijn’. Wat dat precies voor een individu inhoudt verschilt natuurlijk met tolerantie etc.

Ik heb zelf geen auto dus heb het geluk nooit bob te hoeven zijn, maar ik zou persoonlijk ook geen alcohol drinken als ik wel die verantwoordelijkheid zou moeten dragen. Die toegestane hoeveelheid is mij iets te vaag, liever dan gewoon helemaal niet.
Klik om te vergroten...

Bij alcohol zit er veel duidelijker een dose-effect relatie bij het vermogen om een auto te besturen.
Bij 1 tot 2 glazen is dat 1 tot 3 keer zoveel kans op een ongeval
bij 3 tot 5 glazen is dat 3 tot 10 keer zoveel kans op een ongeval
Bij 5 tot 20 glazen is dat 10 tot 100 keer zoveel kans op een ongeval

Zo'n dose-effect relatie is dus minder evident bij cannabis. Je kunt niet zeggen dat als je twee keer zo stoned bent dat je dan ook twee zeer zoveel kans hebt op een ongeval, of iets dergelijks. Het Europese Waarnemingscentrum voor Drugs (EMCDDA) schat de kans op een ongeval op ongeveer 1 tot 3 keer zoveel kans op een ongeval. Dezelfde kans dus als bij de toegestane hoeveelheid alcohol.

Dat verschil kan verklaard worden door een paar dingen:
Alcohol belemmert het reactievermogen, de motoriek én het zelfinschattend vermogen. Je kunt dus alles minder goed maar dat heb je niet door.
Cannabis verslechtert de motoriek en in hogere doseringen het concentratievermogen, maar niet echt het reactievermogen of het zelfinschattend vermogen. Mensen die stoned zijn gaan meer slingeren, wat een voorspeller is voor het krijgen van een ongeval, maar ze gaan niet roekeloos rijden zoals dronken mensen doen.

Zoals ik al zei: 4 uur wachten na een joint voor je gaat rijden is best logisch en verstandig. Maar in de meeste gevallen ben je na die 4 uur volgens de wet nog 'stoned' en als je dan gaat rijden wordt je VEEL harder aangepakt dan iemand die alcohol drinkt want dat mag gewoon!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."