Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumshelp mijn bedrijf

help mijn bedrijf

37 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
z
zoekantwoordenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal,

wij hebben ons geregistreed op dit forum omdat we met één vraag ziten.
kan iemand ons helpen met een antwoord,

We hebben het vermoeden dat iemand binnen ons bedrijf gebruikt, wat hij gebruikt geen idee.
Maar soms is hij zeer nerveus, en heeft hij kapotten randen om zijn lippen.

Kan iemand mijn vertellen of dit drug gebruik is?

Ik heb hier geen verstand van en hoop dat u mij antwoorden kan geven.

Alvast bedankt voor uw reactie :wave:
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit is allemaal wat vaag. Wat meer details zouden helpen.

De kapotte randen om de lippen en de nervositeit kunnen wijzen op een stimulant zoals amfetamine of misschien cocaïne, dat bij chronisch gebruik tot nervositeit (paranoia en eventueel zelfs psychose) kan leiden, en de huid doet uitdrogen.

Echter, dit is maar een wilde gok zolang er niet meer informatie wordt gegeven.

Ik denk dat het het beste is een goed gesprek met deze medewerker te voeren. Niet direct vragen of hij drugs gebruikt, maar hoe het met hem gaat. Misschien dat daar zelfs iets heel anders uit naar voren komt dan drugsgebruik.

Zo kunnen we allemaal gissen, hè.

Olle
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja, en het kan er net zo goed op wijzen dat hij koffie drinkt. LOL!

Lijkt me dus echt wel stug dat dat drugsgebruik is. Kapotte lippen zeggen niets en nervositeit ook niet. Zulke "kwaaltjes" komen bij iedereen voor. En sommige mensen zijn nu eenmaal wat nerveuzer dan anderen..
H
Hellraiser_[NL]Lid
01-01-2024, 00:00
#4
makelijk kijk maandag effe goed in zijn oogen
als die wild weekendje heeft gehad merk je het zo

iik weet niet of je de baas bent daar maar zoja kunt je best wat druk erop zetten
als die niet goed uit zijn worden komt en beetje vaag weg kijkt enzo

kun je hem vragen of hij een leuk weekend heeft gehad als hij dan rood word
kun je nog gaan vragen wat heb je allemal gedaan ?

als hij echt gebruikt heeft zal er wel effe een vaag sfeertje opzetten
en zal hij snel iets braafs verzinnen wat die heeft gedaan

als je het bijna zekker weet kan je hem oook vertellen dat je het vermoed en je graag een drugstest wilt afnemen ( vrijwillig) dan


beetje vent die niet gebruiktn heeft pist dat potje wel vol


p;s wees aardig voor hem zijn zat mensen die drugs gebruiken en een goede baan hebben en goed presterren

drugs op werk kan natuurlijk niet
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#5
W.F.L. zei:
Ja, en het kan er net zo goed op wijzen dat hij koffie drinkt. LOL!
Klik om te vergroten...
Die stimulant was ik helemaal vergeten te noemen. :grin:

Maar zoals ik al zei, zo is het allemaal giswerk.

Maar ik neem aan dat er meerdere signalen zijn die u doen vermoeden dat de medewerker in kwestie drugs gebruikt?

Zo niet, praat gewoon eens met hem over die nervositeit, zo ja, deel ze met ons. Al zal het uiteindelijk alsnog neerkomen op giswerk.

Hellraiser_[NL] zei:
makelijk kijk maandag effe goed in zijn oogen
als die wild weekendje heeft gehad merk je het zo
Klik om te vergroten...
Voor de gemiddelde nederlander die geen drugs gebruikt zal dit stukken lastiger zijn om te herkennen, en daarbij kan een beetje gebruiker zich best fris en fruitig voordoen na een wild weekend. Mijn werk lijdt ook niet onder mijn katers.

Een confrontatie lijkt me wat te vroeg bij zulke vage beschrijvingen van zijn gedrag. Er moet meer ten grondslag liggen aan zoiets. Ik zou het erg ongepast vinden als er direct actie tegen deze medewerker wordt ondernomen. Danwel in de vorm van een confrontatie, of een heroverweging van zijn functie.

Olle
H
Hellraiser_[NL]Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ja ben ik het zekker mee eens ik kan me ookwel best goed gedragen na een flink weekendje
wauzen of trippen

als de betreffende persoon zijn werk goed doet zou ik mij veder geen zorgen maken
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vermoed je dat hij op het werk gebruikt? Zonee kun je er denk ik niks van zeggen, als je werk er niet onder belemmerd wordt. Zou kunnen dat hij idd een stimulant gebruikt
a
artworkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ga gewoon eens een gesprek aan met je werknemer en zeg waar je bezorgt om bent. Had hij die nervositeit eerder ook al? Of is dit recentelijk pas? Presteert hij anders als vroeger?
Ik kan het verder niet beoordelen vanaf hier.
Succes en sterkte met een gesprek.
l
luckystrikeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk dat het een van de grootste fouten is als werkgever of uberhoud als zijde mens om te gaan lopen gissen over andermans leven...
Ik heb in een soortgelijke situatie aan de andere kant gestaan, die als werknemer.
Mijn werkgever had vermoedens aangaande ''mijn drugsgebruik'' (zijn woorden).
Ik ben niet een al te beste werknemer als het gaat om optijd zijn, altijd even helder zijn, en nog paar onvolkomenheden, dit heeft te maken met persoonlijke dingen, waar ik hier verder niet over uit ga wijden, maar ik zou een uitkering kunnen trekken wegens mijn mentale staat, alleen weiger ik zoiets te doen omdat ik geloof in de kracht van mens om zichzelf te veranderen op een positieve manier, en zodoende blijf ik dus gewoon doorgaan met werken (hetzij hoppend van baan naar baan) en ja dan word je wel eens ergens ontslagen, en dan word er ook wel eens door werkgevers een vraagteken ergens bij geplaatst..onder andere bij niet op tijd komen of je niet kunnen concentreren bijvoorbeeld. En dan krijg je dus ineens van je werkgever te horen dat hij het vermoeden heeft dat je drugs gebruikt. Wat dus in mijn geval zeker niet aan de orde was.
In jou voorbeeld noem je nervositeit en kapotte lippen, name anything. het punt is je weet niet wat er achter zit..Mijn ervaring met gissende werkgevers is als volgt, ik heb ook eens een werkgever gehad die dacht dat ik aan de drugs zat, en moet je zeggen, opzich mag jij als werkgever in een gesprek uiteraard je twijfels uiten en dingen bespreekbaar maken, maar mocht je een gesprek aangaan met de werknemer in kwestie gooi dan aub je eigen ''idee'' aan de kant, en luister naar wat de werknemer te zeggen heeft.
Op zo'n manier over mensen spreken als ''ik vermoed dat mijn werknemer drugs gebruikt'' op basis van 2 luttele kenmerken, zoals nervositeit en op lippen bijten'' vind ik erg snel ge-oordeelt.

Als je wezenlijke vraag naar je werknemer is. Joh ik vroeg me af waarom je nerveus bent en waaorm je lippen kapot zijn. Dan ben je goed bezig. Als je wezenlijke vraag aan je werknemer is (hetzij met andere woorden) ben je aan de drugs ? Dan ben je niet goed bezig.

Kan het nooit zo hebben als mensen goed denken te zijn in het raden wat er met iemand aan de hand is, en je kan er mensen mee kwetsen. Nou dat was mijn bijdrage :wave:
l
luckystrikeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hellraiser_[NL] zei:
makelijk kijk maandag effe goed in zijn oogen
als die wild weekendje heeft gehad merk je het zo
Klik om te vergroten...

Olle zei:
Voor de gemiddelde nederlander die geen drugs gebruikt zal dit stukken lastiger zijn om te herkennen, en daarbij kan een beetje gebruiker zich best fris en fruitig voordoen na een wild weekend. Mijn werk lijdt ook niet onder mijn katers.
Klik om te vergroten...

Dit soort dingen zijn lastig, als ik bijvoorbeeld niet ontbeten heb en moe ben omdat ik te weinig heb kunnen slapen (en dan, zonder uitgaan of iets dergelijks) dan zou iemand die ''verstand heeft van drugs'' misschien roepen dat ik iets op heb omdat ik dan werkelijk van die grote pupillen heb dat er echt nog maar een klein randje kleur is te zien in mn oog en de rest is een en al pupil. Verder ben ik dan ook niet optimaal functionerend, scherp of helder.

En daarnaast, ooit 1 keer in me leven (in een gekke zomer) heb ik wel eens een nachtje flink doorgehaald aan de drugs en moest ik de dag erna gewoon weer op mijn werk verschijnen, en niemand die ook maar vond dat ik er anders uitzag of iets dergelijks.

Gewoon lastig dit soort dingen.
Tuurlijk zal in sommige gevallen dit soort dingen duidelijk zijn, als er bijv. meerdere singalen zijn en je de persoon in kwestie goed kent.
Maar ik haal dit soort dingen aan omdat in dit geval de topic starter op basis van een paar kleine kenmerken een oordeel probeert te vellen.
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#11
Een Coke junk kun je herkennen aan een glanzend gezicht en hij snotterd vaak, dus zeg maar altijd verkouden.

Die dingen die jij zegt kan aan psychische dingen luiden, hoeft niet bepaald drugs te zijn.
k
knolselderijLid
01-01-2024, 00:00
#12
zoekantwoorden zei:
Hallo allemaal,

wij hebben ons geregistreed op dit forum omdat we met één vraag ziten.
kan iemand ons helpen met een antwoord,

We hebben het vermoeden dat iemand binnen ons bedrijf gebruikt, wat hij gebruikt geen idee.
Maar soms is hij zeer nerveus, en heeft hij kapotten randen om zijn lippen.

Kan iemand mijn vertellen of dit drug gebruik is?

Ik heb hier geen verstand van en hoop dat u mij antwoorden kan geven.

Alvast bedankt voor uw reactie :wave:
Klik om te vergroten...

jaa, Super veel ik zou hem meteen ontslaan

en nu serieus:
kapotte lippen komen bij mij eens in de zoveel maanden terug zonder rede dus kapotte lippen lijkt me geen indicatie dat hij drugs gebruikt.

Zijn nerveusiteit kan zoveel redenen hebben. dit zul je toch echt op de man moeten spelen en het hem moeten bespreken.



Trouwens wel sjiek als dit de baas is van een member hier
A
AmateurtjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nervositeit staat of valt met drugs.. Al heel mijn leven een nerveus type geweest.. Nervositeit is een karaktereigenschap geen 'gevolg van'. Het beste is gewoon eens een goed gesprek te hebben met de persoon in kwestie.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Doet hij zijn werk niet goed ?
Denk je dat hij op het werk onder invloed is ?

Sowieso als hij nuchter op zijn werk is en zijn werk goed doet, is het zijn zaak natuurlijk.

En als hij bijvoorbeeld speed gebruikt op zijn werk en zijn werk goed doet, dan doet hij dat waarschijnlijk juist om zijn werk goed te doen. (Dat is niet wat ik denk door je omschrijving, maar gewoon de meest gebruikte drug op de werkplek) Ik heb al van verschillende mensen (met zwaar werk) gehoord dat hun werkgever gewoon weet dat half het personeel speed gebruikt. Natuurlijk prima, logisch en terecht als je het daar niet mee eens ben en wil dat hij nuchter op zijn werk verschijnt. Maar probeer een beetje openminded te zijn, begrijp dat drugs niet per se een probleem hoeven te zijn voor het werk, en denk niet gelijk aan ontslag op staande voet :wink:
Een opbouwend en positief gesprek zal altijd een beter resultaat geven dan te beginnen met beschuldigingen. Mocht hij idd onder invloed op het werk verschijnt en daar niet zelf verandering in kan brengen kun je hem misschien proberen er toe te zetten (via de bedrijfsarts) hulp te zoeken. Als hij dan geen of niet genoeg medewerking verleent kun je altijd nog aan ontslag gaan denken.

Of iemand drugs gebruikt is zelfs door een medegebruiker al niet met zekerheid te bepalen als je met die persoon in gesprek bent, en helemaal niet te zeggen op afstand.

Tegelijk snap ik wel dat de gedachte aan een verslaafd personeelslid al behoorlijk wat paniek kan veroorzaken in iemand met een klein bedrijfje door eventuele ziektewet of procedure kosten etc, maar ondanks die logische paniek denk ik dat het ook voor jezelf en je bedrijf het beste is om te proberen dit op een vredige manier op te lossen en je niet door die paniek te laten (mis)leiden.
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#15
knolselderij zei:
jaa, Super veel ik zou hem meteen ontslaan
Klik om te vergroten...

+1
J
J-StyleLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als zijn pupillen buitengewoon groot zijn kan dat een teken zijn dat hij onder invloed is van drugs. Na lang intensief drugs gebruiken kan een drugsgebruiker paranoide angstgevoelens ontwikkelen. De nerveuziteit kan hierdoor zijn ontstaan maar vraag het hem in ieder geval op de man af. Het kan ook een totaal andere oorzaak hebben.

De meeste drugsgebruikers zijn voor mij te herkennen 1 oogopslag.
Om er achter te komen of je werknemer drugs gebruikt of niet is het van belang te weten:

- Hoe zien de pupillen eruit?
- Is er dinsdag sprake van een zware kater? (niet perse maandag;de kater kan ook een dag later aanslaan)
- Is het gezicht abnormaal bleek?
- Wat valt er verder op aan de werknemer?

wat verder van belang is:

- wat is de functie van de werknemer?
- type werk?is het gevaarlijk werk?
- hoeveel werknemers werken er in het bedrijf?

Met deze info kan duidelijk worden OF en WELKE drugs er gebruikt worden.
B
BlueKnightLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het beste is om het zelf eens uit te proberen. Best niet alleen (voor het geval er iets zou gebeuren ), maar bijvoorbeeld met de volledige directieraad.
Op die manier kun je best van al de symptomen analyseren en toetsen aan je "verdachte " werknemer.

Dit was trouwens ook mijn reden waarom ik met coke begonnen ben 3 jaar geleden. En gebruik het sindsdien nog altijd als excuus voor mijn gebruik...Ben nogal van het grondige type, beetje perfectionist enzo...

Nu zonder zever : indien je bedrijf in de luchvaart industrie,transportsector of qualitycontrol zit : grondig aanpakken,maar zonder vooroordelen. Een goed vriendelijk niet intimiderend empathisch gesprek kan al veel ophelderen. En dan verder afgaan op je intuitie (is trouwens je taak/kwaliteit als bedrijfsleider).
Hebben jullie trouwens geen werkregelment waar de modus operandi in wordt beschreven in zo een geval/vermoeden ?
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik denk dat ie aan de crystal meth en methadon zit, plus een likeurtje rond 3'en.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oom Klaas zei:
Ik denk dat ie aan de crystal meth en methadon zit, plus een likeurtje rond 3'en.
Klik om te vergroten...
Shit, ik pak de methadon altijd om een uur of 12, net na de pauze. Anders kots ik van de methadon al mijn eten er weer uit. Crystal meth doe ik gewoon de hele dag. Lekker knarsend productie draaien.
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#20
al met al een vaag bericht waar je geen antwoord op kan geven. Wat is het probleem als iemand nerveus is en kapotte randen om zijn lippen heeft? Zijn er andere vermoedens? dan had je die er ook bij kunnen vermelden om een duidelijker beeld te scheppen. Functioneert hij ineens veel slechter dan ervoor?

Ik ken, gezien het werk waar ik in verkeer, heel veel nerveuze mensen die er slecht verzorgd uitzien, ook bijv kapotte lippen hebben, maar geen drugs gebruiken...

Dus ga niet lekker onderling op het werk met elkaar roddelen voordat je hem er ooit over gesproken hebt. Je hebt geen idee waar hij in verkeerd. Tenzij er meer aanwijzingen zijn, maar maak het bespreekbaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."