Ik denk dat het een van de grootste fouten is als werkgever of uberhoud als zijde mens om te gaan lopen gissen over andermans leven...
Ik heb in een soortgelijke situatie aan de andere kant gestaan, die als werknemer.
Mijn werkgever had vermoedens aangaande ''mijn drugsgebruik'' (zijn woorden).
Ik ben niet een al te beste werknemer als het gaat om optijd zijn, altijd even helder zijn, en nog paar onvolkomenheden, dit heeft te maken met persoonlijke dingen, waar ik hier verder niet over uit ga wijden, maar ik zou een uitkering kunnen trekken wegens mijn mentale staat, alleen weiger ik zoiets te doen omdat ik geloof in de kracht van mens om zichzelf te veranderen op een positieve manier, en zodoende blijf ik dus gewoon doorgaan met werken (hetzij hoppend van baan naar baan) en ja dan word je wel eens ergens ontslagen, en dan word er ook wel eens door werkgevers een vraagteken ergens bij geplaatst..onder andere bij niet op tijd komen of je niet kunnen concentreren bijvoorbeeld. En dan krijg je dus ineens van je werkgever te horen dat hij het vermoeden heeft dat je drugs gebruikt. Wat dus in mijn geval zeker niet aan de orde was.
In jou voorbeeld noem je nervositeit en kapotte lippen, name anything. het punt is je weet niet wat er achter zit..Mijn ervaring met gissende werkgevers is als volgt, ik heb ook eens een werkgever gehad die dacht dat ik aan de drugs zat, en moet je zeggen, opzich mag jij als werkgever in een gesprek uiteraard je twijfels uiten en dingen bespreekbaar maken, maar mocht je een gesprek aangaan met de werknemer in kwestie gooi dan aub je eigen ''idee'' aan de kant, en luister naar wat de werknemer te zeggen heeft.
Op zo'n manier over mensen spreken als ''ik vermoed dat mijn werknemer drugs gebruikt'' op basis van 2 luttele kenmerken, zoals nervositeit en op lippen bijten'' vind ik erg snel ge-oordeelt.
Als je wezenlijke vraag naar je werknemer is. Joh ik vroeg me af waarom je nerveus bent en waaorm je lippen kapot zijn. Dan ben je goed bezig. Als je wezenlijke vraag aan je werknemer is (hetzij met andere woorden) ben je aan de drugs ? Dan ben je niet goed bezig.
Kan het nooit zo hebben als mensen goed denken te zijn in het raden wat er met iemand aan de hand is, en je kan er mensen mee kwetsen. Nou dat was mijn bijdrage
