Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWies er al gestopt met coke?

Wies er al gestopt met coke?

248 antwoorden
51 weergaven
18-5-2026
2
2C-G-5Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Very Evil White snow!
ben er zelf een half jaar verslaafd aan geweest, dat ik smiddags van werk thuis kwam,
en er zo veel zin in heb, en er uiteindelijk toch weer gehaald moet worden terwijl je met zelf afspraken hebt gemaakt of er probeerd mee te stoppen.

maar nu sinds ik probeer te stoppen zelf!! en er gemotiveerd voor ben, lukt het me prima. :grin:
het is echt een drugs waar je geestelijk sterk voor moet zijn om er van af te blijven. :)
je moet er niet aan beginnen als je het nog niet heb geprobeerd of je zelf er aan over geven, coke is de wittemotor :grin: maar ook de wittesloper :grin:
C
CDDLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ah, The Great White.

Ben zelf behoorlijk zwaar verslaafd geweest aan de coke, van m'n 17 tot m'n 23e echt wel veel te veel gesnoven en gebased, meerdere malen per week, soms dagen na elkaar.
Heb m'n leven zwaar gehypothekeerd met dat spul. Justitionele, sociale en financïele problemen (tegenwoordig nog steeds 20.000€ schulden openstaan). Ben ook 43x opgenomen geweest in een ontwenningskliniek, telkens voor korte periodes omdat ik niet beter vond dan drugs binnen te smokkelen, wat ze natuurlijk niet kunnen hebben. Vooral op crimineel vlak is het zwaar fout gelopen, inbreken, overvallen, diefstallen allerhande, dealen, noem maar op.

Tegenwoordig heb ik het behoorlijk goed onder controle, maar het gebeurt toch nog wel zeker 1x per maand ofzo, dan koop ik een gram of 3-4 en base ik die lekker op op een avondje, totaal waus daarna, dat wel.

Ach, volledig stoppen hoop ik allang niet meer op, maar zoals het tegenwoordig gaat kan ik er wel mee leven. Misschien als ik ooit 'ns een deftige vriendin vind ofzo.
s
solidsoundLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ben al jaren verslaafd aan cocaine eerst free basen dan shotten."Coke is vooral een drug die verslavend is op het moment van gebruiken, een momentum zet zich in gang. Ik zou iedereen aanraden het op een freebasen of shotten te zetten, voor je het weet loop je om de haverklap naar de geldautomaat om te pinnen, net zolang tot er geen cent meer te makken is, daarna verdwijnt de craving naar wéér opnieuw, wéér opnieuw weer vrij snel en denk je: had ik maar beter wat anders gekocht of de huur betaald.

Ten onrechte bestaat er een zeker romantisch beeld mbt cokegebruik, de Jaguar onder de drugs, maar verloedering en geestelijke achteruitgang (paranoia) en fysieke aftakeling gaan veel sneller dan bij heroïnegebruik kan ik U verzekeren. Het gekke met coke is dat je nooit (niet met basen of shotten) de perfecte satisfactie bereikt (de flash is heftig maar is erg kort) en je daardoor net als een gokker aan de kast maar door en door blijft gaan.

Ik heb overigens nog nooit een freebaser of shotter ontmoet die verantwoord met z'n coke kon omgaan, wel snuivers, een handjevol, totdat ze gingen basen...

Wél kom je er over het algemeen niet zo moeilijk van af, omdat het niet lichamelijk afhankelijk maakt en het verslavende zich voornamelijk uit in de craving. Je kan dus goed zonder als je er geen geld (meer) voor hebt.

Verder is het 'type' werking bepalender dan de persoonlijkheid v/d gebruiker. En op moment van spuit- of basegebruik heb je als persoonlijkheid nog weinig te vertellen over de cocaïne. Eigenlijk alleen wanneer je de keuze hebt bij al dan niet aanvangen. Daarna, tijdens gebruik, wil je alleen maar meer en weer...
Als je apen leert zich intraveneus coke toe te dienen, gaan ze net zolang door tot ze er dood bij neervallen."
Greetz
m
melissaLid
01-01-2024, 00:00
#4
ondertussen ben ik al weer 2 jaar cokeloos,na ruim 7 jaar ieder weekend mijn neus vullen.
incidenteel zijn er nog weleens ""domme"momenten geweest,hooguit een stuk of 5 a 6 .
maar ik ben zo blij dat ik weer van t weekend kan genieten,ipv vertiefd op de bank liggen en maandag brak op mijn werk verschijnen.
coke is lekker,dat ga ik niet verlochenen maar al de ellende eromheen is t echt allemaal niet waard.
ikzelf zat op t punt dat ik er alleen maar paranoide van werd als ik lijn twee in mijn neus had zitten,t was gewoon niet meer t zelfde als jaren daarvoor.
ik denk dat ik mijn deel dopamine al opgebruikt had.
t is me erg meegevallen achteraf,als je bepaalde gewoontes maar laat varen en er andere interesses voor terug vind.
drinken blijft nog altijd moeilijk dus dat doe ik bijna nooit,maar dat heb ik er graag voor over.
na 2 jaar word ik nog steeds iedere zondagochtend wakker met een gevoel van overwinning,alsof ik een klein bedankje zeg voor een heerlijke frisse zondag waar ik van kan genieten.
ik ben mischien niet meer zo bijdehand als vroeger,(tamelijk saai eigenlijk als ik dit bericht terug lees)en ik ben 13 kilo aangekomen but who cares. :wink:
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#5
solidsound zei:
net zolang tot er geen cent meer te makken is, daarna verdwijnt de craving naar wéér opnieuw, wéér opnieuw weer vrij snel en denk je: had ik maar beter wat anders gekocht of de huur betaald."
Klik om te vergroten...


Waardevolle reactie Solidsound, goed beargumenteerd, al betwijfel ik of de route om jezelf een bankroet in te snuiven/basen voor iedereen een oplossing biedt. Heb veel verhalen aangehoord & gelezen van mensen die dan maar gaan stelen om aan poen te komen om de sos mee te betalen. Zou zelf denk ik een bank of zo gaan beroven om aan poen te komen als de craving dan niet afneemt :(
Neem echter aan dat er mensen zijn voor wie het wel werkt om al dan niet doelbewust financieel berooid te raken. De moeite van het proberen waard...

solidsound zei:
Wél kom je er over het algemeen niet zo moeilijk van af, omdat het niet lichamelijk afhankelijk maakt en het verslavende zich voornamelijk uit in de craving. Je kan dus goed zonder als je er geen geld (meer) voor hebt.
Klik om te vergroten...

Dacht aanvankelijk ook dat er geen lichamelijke afhankelijkheid optreedt maar dat blijkt toch anders te liggen. Als de craving zijn piek begint te bereiken, manifesteren zich bij veel coca-gebruikers symptonen als hartkloppingen, transpiratie, duizeligheid, een onophoudelijke aandrang om te poepen en hevige onrust. Lichaam en geest vormen m.i. een onontwarbare eenheid. Het zijn als het ware twee zijden van een vel papier. Onrust is een duidelijk voorbeeld van die eenheid waar ik op doel: je kan immers niet zeggen dat je enkel mentaal gezien onrustig bent en tegelijkertijd lichamelijk kalm. En als er een plek is waar body & mind onmiskenbaar samenvallen, dan betreft dit wel onze hersenen. Laat daar nu een van de gevaarlijkste veranderingen tijdens en na de SOS-consumptie plaatsvinden: het verstoren van de dopaminebalans.

In plaats van over onszelf te spreken als een lichaam waar een geest in huist kunnen we onszelf beter beschouwen als een psychofysische eenheid. Sorry voor de moeilijke term, maar de wetenschappelijke vakliteratuur is nog niet met iets beters op de proppen gekomen.
Ik ben van mening dat de ten onrechte veronderstelde scheiding tussen lichaam en geest en het miskennen van cold-turkey verschijnselen bij cocaine-gebruikers een doeltreffende behandeling van de verslaving eraan in de weg staat. Waarom we als psychofysische eenheid gaan hunkeren naar cocaine als het er niet meer is, is nog steeds niet duidelijk. Sommige benaderingen veronderstellen het optreden van een soort kortsluiting in het beloningssysteem in het brein die door nieuwe porties sos op misleidende wijze verholpen lijkt te worden. Andere onderzoekers stellen dat cocaine een groot gemis opvult aan bijvoorbeeld liefde, tederheid en intimiteit dat bij bepaalde mensen voorkomt. Zolang dit gemis niet verholpen wordt, blijft de honger naar sos bestaan of neemt ze toe. Want dat is de aard van deze lekkere, maar o zo gevaarlijke substantie: je wilt er alsmaar meer van. En als je echte liefde gevonden hebt of de pijn van een wellicht diep verstopt trauma op een andere wijze hebt weten te dempen, dan is het voor velen dikwijls te laat. Dit is een verslaving die er geleidelijk insluipt, zich langzaam in onze bezielde cellen invreet tot er een stadium aanbreekt waarop je niet meer wilt stoppen. En dan glijdt je gevaarlijk dichtbij af naar het niveau van de aap in de vivisectie-opstelling:

solidsound zei:
Als je apen leert zich intraveneus coke toe te dienen, gaan ze net zolang door tot ze er dood bij neervallen."
Klik om te vergroten...

Gelukkig bezitten we een eigenschap die onze behaarde biologische neefjes & nichtjes ontbeert. We kunnen afstand ten aanzien van onszelf innemen, onszelf als het ware een spiegel voorhouden. Deze zelfreflectie en onze krachtige creatieve vermogens vormen machtige wapens in de strijd tegen een drug waar eigenlijk nog maar bitter weinig over bekend is. Wat we erover weten is slechts de top van de ijsberg. Gebruik de spiegel voor je dus vooral om jezelf diep in de ogen te kijken in plaats van er alsmaar lijnen op te leggen.

P
PikhalLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben alweer zes maanden clean. Snoof voorheen dagelijks waarbij ik op het hoogtepunt soms een grammetje per dag met mijn neusje consummeerde. Ben toen cold turkey gestopt en heb weinig last gehad van cravings. Was eigenlijk nooit zo'n fan van stimulanten maar ben uit nieuwsgierigheid toentertijd toch eraan begonnen. Gebruik de laatste paar maanden alleen nog maar psychedelics zoals keta en mescaline. Mijn advies blijft bij cold turkey stoppen en vervangen met psychedelics!
C
ColeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Afkeer gekregen voor coke. 2 jaar geleden mensen gaan overvallen om aan geld te komen. Dan mee gepakt geweest. 8 maand clean geweest, sinds dan nog enkele keren gebruikt, stuk of 10 keer. Maar 'k ben het echt beu, elke keer als ik het nog eens gebruikt komt die verslaving weer naar boven, word ik helemaal gek als de coke op is, zelfs als ie nog niet op is,elk kwartier wil ik snuiven en dit gaat maar door. kutdrugs,
J
JoekeBouwsemaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb het één keer gedaan met een maat, daarna nooit meer. Gewoon afgesproken dat we 1 x zouden proberen en er daarna van af te blijven. Als ik dit allemaal zo lees is dat niet zo'n gek idee denk ik. :P
W
WorstenjongenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mijn eerste keer was onder invloed van X Was best wel chill gevoel

Week later nog 1 keer gedaan Niet zo chill gevoel vieze loopneus jakkie smaak in mondje

Dus ik denk niet dat ik het nog eens ga doen
S
SneeuwWitjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Haha inderdaad wees verstandig en laat het links liggen :)

Ik hoop het nieuwe jaar clean in te gaan en weer voor lange tijd te kappe :grin: :rolleyes:
A
AntwerpenLid
01-01-2024, 00:00
#11
ik hoor veel van mensen dat ze gestopt zijn en zeggen me dan dat het gemakkelijk is terwijl ze maar 5 keer fzo gedaan hebben, ik doe veel te veel. meestal 4 keer per week. 2 dage dan 1 gram op meneige en de ander een halve. voor mij is het heel moeilijk om te stoppe want ik word er altyd met geconfronteerd. ik kom veel men (stam)café binnen en ben zeker dat ik niets ga hale, maar dan na genoeg pintjes, krijg ik teveel zin en denk ik bij mezelf: wat maakt et uit?

kheb al veel proberen stoppen, maar telkens ik zat word, wordt het te moeilijk.

het allergrootste nadeel is: je geraakt er te gemakkelijk aan. 1 telefoontje en meestal (bij mij) staan ze waar je dan bent op 20min. dat maakt het heel moeilijk vind ik.
A
AntwerpenLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik hoor veel van mensen dat ze gestopt zijn en zeggen me dan dat het gemakkelijk is terwijl ze maar 5 keer fzo gedaan hebben, ik doe veel te veel. meestal 4 keer per week. 2 dage dan 1 gram op meneige en de ander een halve. voor mij is het heel moeilijk om te stoppe want ik word er altyd met geconfronteerd. ik kom veel men (stam)café binnen en ben zeker dat ik niets ga hale, maar dan na genoeg pintjes, krijg ik teveel zin en denk ik bij mezelf: wat maakt et uit?

kheb al veel proberen stoppen, maar telkens ik zat word, wordt het te moeilijk.

het allergrootste nadeel is: je geraakt er te gemakkelijk aan. 1 telefoontje en meestal (bij mij) staan ze waar je dan bent op 20min. dat maakt het heel moeilijk vind ik.
a
anoniempjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat zou het inderdaad ook kunnen zijn als hij gestressed is , mischien kan je samen er eens lekker tussen uitgaan bungalow huren bij landal greenparcs ofzo is nog goedkoop ook deze tijd.
En kan je daar eens samen lekker bij praten en gezellig maken s'nachts :hearteyes:
in een andere omgeving mischien komt er dan wel uit wat hem dwars zit.

succes
a
anoniempjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben 6 jaar geleden gestopt met basen en ook totaal geen behoefte meer aan gelukkig, probleem met coke vindt ik eenmaal begonnen kan je niet meer stoppen, heb het zo'n 2 jaar gedaan.
H
HDALid
01-01-2024, 00:00
#15
melissa zei:
ondertussen ben ik al weer 2 jaar cokeloos,na ruim 7 jaar ieder weekend mijn neus vullen.
incidenteel zijn er nog weleens ""domme"momenten geweest,hooguit een stuk of 5 a 6 .
maar ik ben zo blij dat ik weer van t weekend kan genieten,ipv vertiefd op de bank liggen en maandag brak op mijn werk verschijnen.
coke is lekker,dat ga ik niet verlochenen maar al de ellende eromheen is t echt allemaal niet waard.
ikzelf zat op t punt dat ik er alleen maar paranoide van werd als ik lijn twee in mijn neus had zitten,t was gewoon niet meer t zelfde als jaren daarvoor.
ik denk dat ik mijn deel dopamine al opgebruikt had.
t is me erg meegevallen achteraf,als je bepaalde gewoontes maar laat varen en er andere interesses voor terug vind.
drinken blijft nog altijd moeilijk dus dat doe ik bijna nooit,maar dat heb ik er graag voor over.
na 2 jaar word ik nog steeds iedere zondagochtend wakker met een gevoel van overwinning,alsof ik een klein bedankje zeg voor een heerlijke frisse zondag waar ik van kan genieten.
ik ben mischien niet meer zo bijdehand als vroeger,(tamelijk saai eigenlijk als ik dit bericht terug lees)en ik ben 13 kilo aangekomen but who cares. :wink:
Klik om te vergroten...

Fantastisch ! Keep up the good work ! Voor de rest alles ok met jullie ?
d
daniaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik kom hier via google terecht.
Mijn vriend heeft in het verleden gebruikt maar de laatste tijd vermoed ik toch dat hij weer coke gebruikt of in ieder geval gebruikt heeft. Hij is al een tijdje snel opvliegend, agressief. In juli/aug is hij een avond weg gebleven en heeft geld opgenomen volgens hem om te gokken.
Wat het is, hij had altijd wel een verklaring en zijn woordje klaar. Zelfs in het verleden toen hij nog gebruikte.
Volgens hem gebruikte hij alleen om fit te worden als hij had gedronken.
Nu is hij sinds drie weken gestopt met drinken. Na de zoveelste ruzie hierover. Omdat hij de dag erna altijd erg chagrijnig en opvliegend is.
Nu lees ik jullie verhalen over de combinatie drank en coke en denk BINGO. Misschien is dat het wel, krijgt hij altijd als hij drinkt die drang om weer te gebruiken.
Eens in de zoveel tijd was hij namelijk erg onrustig op zaterdag en moest en zou dan de deur uit. Wat ik denk is dat hij dan die drang heeft om coke te nemen.
Op zo'n avond heeft hij toen hij weg was een jongen gebeld die zeker weten gebruikt of zelfs dealt. En dit is nog een paar keer voorgekomen.
Ik ben dus bang dat hij zijn verslaving niet de baas was.
Maar ik heb hem zo vaak de kans gegeven om eerlijk te zijn, zeker nu we een kindje samen hebben.
Wat het is. Als hij gebruikt dan is het maar af en toe en geen grote hoeveelheden. We hebben 1 rekening en er verdwijnen geen grote bedragen. Wel eens een eurootje of 20 maar meer niet.
Waarom zet ik hier mijn verhaal neer? Ik wil graag jullie reactie of wat jullie er van denken.
In het verleden heeft hij huurachterstand en andere schulden gehad. Door mij is dat allemaal goed gekomen.
Toch ben ik bang dat hij nooit helemaal over de verslaving heen is.
Volgens hem is hij in 1x gestopt. Dat lijkt me wel vreemd gezien alle ervaringen hier.
Toen ik er laatst over begon zei hij dat hij daarna toch nog wel eens gebruikt had.
Maar verder... hij is er niet eerlijk in. Hij weet alle sporen donders goed uit te wissen.
Nu ik dus toch zijn telefoonrekening op heb gevraagd (omdat ik het gevoel heb dat er iets niet klopt) zie ik dat hij een bepaalde jongen idd een paar keer gesmst heeft in het weekend als ik al boven lag te slapen.
En ook is er een jongen gesmst in een weekend in augustus toen we zo'n ruzie kregen dat hij een nacht wegbleef.
Achteraf gezien denk ik dat de ruzies juist onstaan door zijn zucht naar coke. Dat hij dan een reden zoekt om weg te gaan ofzo.
Herkent iemand dit?
Ik wil niemand veroordelen, ik ben zelf antidrugs behalve dan dat ik in mijn jeugd wel regelmatig blowde. Maar ik heb altijd open gestaan voor een goed gesprek hierover.
Waar ik bij hem ook bang voor ben, dat hij gebruikt om de verkeerde redenen, wat je vaak leest over coke.
Het is gewoon rotzooi als je het zo bekijkt. Geestelijk erg verslavend.
Maar hoe krijg ik hem zover dat hij het wel bekent? Ik heb dus geen bewijs, meer een gevoel. En dat gevoel is eigenlijk onze hele relatie blijven bestaan. Soms te stiekem gedrag, onrustig, ruzie maken om niks. En als hij dan weg ging liet hij een nacht niks van zich laten horen.
De dag erna leek hij zich erg schuldig te voelen etc.
Maar ja ik kan het niet bewijzen. Het gaat er niet om wie er gelijk heeft maar ik zou hem willen helpen. Want als het zo is dan voelt hij zich toch ook klote? Of hij moet niet willen stoppen natuurlijk. Tsja dan is het toch echt einde relatie. Daar kan ik niet mee leven.
Een kind wil ik niet zo op laten groeien
a
anoniempjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wat een vervelende situatie zit je.

Mischien zit hij zelf nog in de ontkenning, en is hij bang om je kwijt te raken, als enigste vastigheid en stabiliteit waar nog op terrug kan vallen, en dat hij daarom niks toegeeft.

Boosheid, opvliegerigheid dat krijg je wel als de coke op is want dan kan je aardig gaan flippen,
het is heel lief dat je zo toegewijd bent aan hem, en dat je hem wil helpen, maar ik kan je ook direct uit die illusie helpen.

Je kan hem steunen, maar als hij zelf niet toegeeft dat hij een probleem heeft en niet voor zich will afkicken en een beter leven wil, dan zal het hem nooit gaan lukken helaas.
Je kan niet afkicken enn stoppen voor een ander dan val je geheid terrug ik spreek uit ervaring en heb wel paar jaar in circuit gezeten om te weten hoe het werkt.

Je moet met verslaafden hard zijn en hun de keus stellen, anders ga
je er helemaal aan onder door en je kindje.)( en wordt je kaal geplukt)
wat je altijd kan doen ik hem een drugstest laten doen, als hij niks te verbergen heeft dan is dat toch geen probleem

als je nog vragen heb mag je ze altijd stellen

ik wens je veel sterkte
d
daniaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het is dus niet zo dat hij dagelijks gebruikt anders zou ik het weten. We hebben maar 1 rekening.
In de weekenden dat hij eens weg was is er 60 a 70 euro opgenomen en dat heeft hij zogenaamd opgemaakt aan drank en gokken.
Ik geloof dat niet zo maar bewijs heb ik niet.
Ik weet het dus niet zeker maar mijn gevoel zegt dat het niet klopt. Hij lijkt altijd iets te verbergen. Is onrustig, op zijn hoede. En de laatste weken had hij altijd zijn telefoon bij zich.
Een affaire kan ook nog maar dat lijkt me onwaarschijnlijker dan dat het over drugs gaat.
Tsja hoe kom ik er dan achter als hij niet eerlijk is.
Misschien ziet hij zelf niet in dat hij ook wel degelijk een probleem heeft.
Als het dus zo is he.
Maar waarom zou ik anders dat gevoel hebben. En er waren iets teveel toevalligheden de laatste tijd.
Nu sinds drie weken niet meer, sinds hij gestopt is met drinken.
Maar er wordt wel eens 20 euro opgenomen zonder dat ik precies weet waar het voor is. Kijk als hij dat verleden niet had maakt het mij geen moer uit waar iemand het verder aan uitgeeft.
Maar op een of andere manier klopt er iets niet
a
anoniempjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
ja das erg lastig maar voor 20 euro komt die niet zover als die coke wil hebben. daar krijg je zo weing voor als ze het al voor 20 euro verkopen, daar ben je echt niet de hele nacht zoet mee.


En je intuitie je gevoel klopt meestal wel hoor!


Maar de vraag is als het echt aan de coke ligt , heeft hij vroeger ook wel andere drugs gebruikt?
mischien is die met iets anders aan het experimenteren?
d
daniaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik weet niet wat het is maar ik vind hem gewoon stiekem doen. Het is mij te toevallig.
Ik kom net thuis, zit ie net aan zijn jas. Hij zocht zijn shag zei hij. Wel vreemd want hij is verder niet meer de deur uit geweest vanmiddag dus het zat niet in zijn jas. meestal weet hij dat ook wel dondersgoed.
Hij leek wel te schrikken dat ik er aan kwam...
Tsja of ik ben para en dan lijkt alles ook zo. Ik weet het gewoon niet. Het zijn te vaak van die kleine dingen dat ik denk hmmmm.
Maar erover praten dan gaat hij gelijk in de verdediging en zoek ik dus overal wat achter.
En nu is hij chagrijnig. Ik blijf gewoon het idee houden dat er wat is maar ik kom er zo toch niet achter.
En als het niks is tsja dan is mijn vertrouwen dus blijkbaar op een heel laag peil...
Kijk als je m nooit betrapt kan er bijna ook niks zijn.
Had ik hem maar betrapt dat zou ik minder erg vinden dan deze onzekerheid.
Wat het ook is, ik durf er ook moeilijk in te geloven, bang voor weer een teleurstelling. Dat kan ik niet nog een keer aan

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...13
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."