Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving

Verslaving

27 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
n
nolitaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben er een paar dagen geleden achter gekomen dat mijn vriend goed verslaafd is aan cocaïne. Achteraf gebruikt hij al 12 jaar, maar de laatste tijd is zijn gebruik echt uit de hand gelopen. Ik ben pas bevallen van ons kindje. Hij is in mijn zwangerschap zelf een keer zo agressief geworden om letterlijk niets dat hij dingen naar mij en mijn buik heeft gegooid en me tegen een deur heeft gegooid. Zelf bij mijn kleine heeft hij een keer zijn "geduld" verloren omdat het autozitje niet deed wat hij wilde.

Ik heb hem 1,5 week geleden het huis uit gezet, omdat de situatie niet meer houdbaar was. Hij was wederom aan het schelden, schreeuwen en snauwen. En dat waar mijn kleintje bij is. Ik vind dit niet acceptabel. Nadat hij er achter is gekomen dat ik, want ik had al aardige tijd vermoedens ondertussen, navraag ben gaan doen bij de mensen om hem heen, heeft hij het dus 3 dagen geleden bekend.

Voor mij is mijn wereld totaal ingestort. Hij heeft mij onze hele relatie voorgelogen. En ook nog tegen veel meer mensen om ons heen. Ook zijn er vrienden van hem of van ons die dit dus wel wisten en het hebben verzwegen. Dat neem ik ze heel erg kwalijk aangezien ze vaak wisten wat er thuis gebeurde.

Hij heeft zich aangemeld bij een kliniek nu. En daar heeft hij over 2 weken, want hij werkt offshore en daar is hij nu, een intake. Maar als ik hem hoor over hoe hij zijn verslaving ziet ben ik heel bang dat het niet gaat werken. Hij is gewoon waanzinnig goed in het liegen en manipuleren. En helaas ook totaal niet dom. Hij heeft zelf allerlei mensen er diep van overtuigd dat ik zo'n zeikwijf ben dan bepaalde vriendschappen voor mij kapot zijn gegaan.

Ik hoop dat hier mensen zijn die mij meer kunnen uitleggen over zijn verslaving, het liegen en de do en don'ts. Ik hoop namelijk dat er een uitweg is. Het te overwinnen is. Ik wil graag dat mijn kleintje een pappa heeft!
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tja, dat is allemaal niet makkelijk en dan bedoel ik je laatste vraag over de do's en don'ts etc.
Want ieder mens is verschillend zoals je natuurlijk weet, en dat komt ook altijd dubbel zo duidelijk tot uitdrukking in een verslaving. Daar waar de ene persoon zo reageert op situaties en zijn verslaving daar reageert de ander weer totaal anders op.

Snuift hij zijn coke, of rookt hij deze, via sigaret of folie, of spuit hij het.
Dit is wel belangrijk, want ookal gaat het om het zelfde middel, coke. Toch werkt het anders wanneer je het snuift, of rookt of spuit. En ook de gedragingen en effecten zijn dan anders.

Maar wat een ellende joh, heb je samen een kind, wat tot een van de leukste tijden van je leven moet leiden en dan is je partner al zolang verslaafd. Liegen is iets wat haast iedere verslaafde doet, zeker wanneer zijn of haar omgeving het (nog) niet weet, want dan moet de verslaafde heel veel gedragingen etc verklaren. En om maar niet toe te geven dat het om een verslaving gaat moet er dan gelogen worden. Zelfde geld wat betreft financieen. Coke is erg duur in gebruik, zeker wanneer iemand al 12 jaar gebruikt, dan zal hij flink wat gebruiken, wat dus veel geld kost. Nu zeg je dat hij off shore werkt, en ik heb altijd begrepen dat dat erg goed verdient, dus neem ik aan dat financieen niet zo'n heel groot probleem is bij jullie. Hopenlijk blijft dit zo, want mocht hij om welke reden niet meer kunnen werken, dan stapelen de schulden zich snel hoog op.

Kan me voorstellen dat het veel pijn heeft gedaan om hem pas de deur te wijzen, toch heb je daar erg goed aan gedaan. Zeker wanneer je een kleine in huis hebt die van ruzies etc getuige is. Want ookal zijn ze nog zo klein, dat soort ruzies kunnen diepe indruk op hun nog jonge geest maken en bepalend zijn voor hoe ze zelf later worden.
Gelukkig gaat hij nu dus onder behandeling. Maar helaas werkt een behandeling enkel wanneer de verslaafde het zelf echt voor de volle 100% wil. Doet hij het enkel omdat hij zich verplicht voelt, of doet hij het voor een ander, dan werkt dit nooit. Hij zal het dan een tijd volhouden, maar er zullen dan altijd aanleidingen zijn om het gebruik weer op te pakken.

Wens je heel veel succes, het is duidelijk dat hij en jij nog een hele lange weg te gaan hebben. Want dit zal niet de eerste keer zijn dat hij clean probeert te worden, en 12 jaar verslaafd zijn
is iets wat haast niemand meer kan doorbreken. Het lukt sommigen wel, maar het zal een lange en zware weg zijn om daar te belanden.
n
nolitaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Allereerste bedankt voor je reactie!

Hij snuift en zegt tussen de 200 a 300 pm te gebruiken. En dan alleen als hij aan land is. (2 weken op, 2 weken af) Wij denken ondertussen dat hij ten eerste meer gebruikt. En ten tweede proberen we te achterhalen of hij het ook liet opsturen naar zijn werk.

Ook beweerd hij dat hij al eens een jaar gestopt is geweest. Of het waar is weet ik niet. Want de leugens stapelen een beetje op momenteel. En als het waar is weet ik ook niet of het bemoedigend is. Want ik zie dan gelijk weer hoe makkelijk je verder kan gaan daarna.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#4
Deze site kan je verder helpen:

http://www.verslaafdaanjou.nl/

Hier staat informatie speciaal voor mensen die te maken hebben met een verslaafde in hun directe omgeving. Lotgenoten, professionals, hulpgroepen enz.
n
nolitaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt voor de link. Ga zeker de hele website uitpluizen! Op dit moment is echt alle info/ feedback welkom!
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#6
nolita zei:
Hij snuift en zegt tussen de 200 a 300 pm te gebruiken. En dan alleen als hij aan land is. (2 weken op, 2 weken af) Wij denken ondertussen dat hij ten eerste meer gebruikt. En ten tweede proberen we te achterhalen of hij het ook liet opsturen naar zijn werk.
Klik om te vergroten...
Ik vind het redelijk aannemelijk dat hij niet (of weinig) tijdens z'n werk gebruikte. Het is volgens mij erg lastig om twee weken hard te werken zonder fouten te maken als je volle bak aan de coke zit. Dat gaat opbreken volgens mij.

200 a 300 pm. Laten we uigaan van 300 pm, dat is zo'n 6 gram verdeeld over, als je vriend mogen geloven, twee weken. Dat is gemiddeld zo'n halve gram per dag gedurende twee weken. Een halve gram per dag kan aannemelijk zijn als je vriend gedurende de dag, iedere zoveel tijd een kleine hoeveelheid (sleutelpuntje) snuift. Als je vriend zo'n soort snuiver is, dan is het ook aannemelijk dat hij het heeft kunnen combineren met z'n werk.

Als je vriend meer een binge snuiver is dan is het aanemelijker dat hij die hypothetische 6 gram in 3 of 4 keer ofzo opsnuift. Maar in dat geval moet hij duidelijk high zijn geweest op bepaalde momenten en heeft hij die goed verborgen weten te houden. Het is niet zo aannemelijk dat hij binge snuiven goed heeft kunnen combineren met zijn werk, omdat je uit je bol bent als je zo high bent, en omdat je daarna een kater krijgt.

Je zou misschien kunnen beredeneren hoeveel geld hij er aan uit heeft kunnen geven op basis van zijn salaris en vaste lasten en overige uitgaven. Hij zal er in ieder geval wel een duurzame financiële constructie voor hebben gehad, anders hou je het geen 12 jaar vol.

Er zullen ongetwijfeld mogelijkheden zijn om coke offshore te krijgen. Opsturen misschien, verstoppen, misschien zijn er ook wel offshore dealers, weet ik veel. Maar het kan ongetwijfeld. Maar eigenlijk doet dat er niet zo veel toe toch? Het probleem is dat je vriend verslaafd is aan coke en dat hij erover gelogen heeft. Ook zijn agressie is niet goed te praten, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk door de cokeverslaving.
n
nolitaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik durf het zelf niet te zeggen over zijn werk. Het zou makkelijk kunnen aangezien hij ook 12 uur "vrij" is daar. Desnoods na werktijd. Maar zeker weten doe ik niets natuurlijk. Ik denk dat het er wel toe doet, want dan geeft wel een beetje de "vorm" van de verslaving aan. En de gevaren.. Doet hij het hier ook, dan gaat hij dus elke keer 2 weken weg naar een plek waar geen "controle", steun of dergelijk is..

Zijn gebruik hier zou volgens hem niet dagelijk zijn, maar 2 a 3x per week. Hij gaat dan 's nachts de hond "uitlaten". Hij besteld dan en als het op is vaak nog een x. Anders zit hij bij de vriend thuis als hij gebruikt. Daar heeft hij verder niets over los gelaten.

Hij zegt ook nooit in huis gebruikt te hebben. Maar was hem de laatste tijd opeens heel vaak "kwijt" en dan was hij opeens tussen de 20 tot soms 45 in de badkamer. En hing dan ook vaak een vreemde geur daar. Alleen keer op keer als ik ernaar vroeg dan krijg ik van die vage opmerkingen die hij op mij gaat betrekken. Dit was vooral de laatste tijd opeens. Dan is ook een van de redenen dat ik ook echt argwaan ben gaan krijgen.

De kater heb ik natuurlijk wel gemerkt. De agressie. Het constante snauwen, schelden en schreeuwen. Ik kreeg ook op alles te horen dat ik een zeikwijf was. Dan nog het slapen, tot soms wel 15 uur! en dan overdag ook nog in slaap vallen. Waar vervolgens ook nog ruzie van kwam als ik hem daarop aan sprak. En niet te vergeten alle loopneuzen en het snurken.

Qua geld heb ik er weinig toezicht op gehad. Ik heb tot de geboorte van onze kleine altijd full-time gewerkt en het huis is ook van mij. Hij betaalde mij alleen zijn deel voor inwonen. Dus relatief weinig. Zeker met wat hij verdient. Ik ben er nu ook achter dat hij ook geen cent spaargeld heeft. Ik dacht dus van wel. Dat in combinatie met dat hij sowieso wel redelijk makkelijk geld uit geeft, klopt wel zo'n beetje. Klink misschien heel dom. Maar ben door mij ex ooit echt bedrogen met geld, dus heb er bewust voor gekozen de finacieën gescheiden te houden. Natuurlijk niet erover nagedacht dat ik een vriend zou krijgen die aan de drugs zou zitten en het daardoor ook makkelijk zou kunnen verbergen. Maar hierdoor kan het besteden aan coke dus ook makkelijk veel meer zijn..

Ik ben blij dat ik in ieder geval geen type ben die over zich heen te laten lopen. Dat heb ik ook echt nooit gegaan en zal ik ook nooit gaan doen. Daarbij heb ik ook echt geen vertrouwen meer in wat hij zegt. Bij alles ga ik nadenken of hij wel eerlijk is. Ik weet ook niet of dit ooit nog over zal (kunnen) gaan?.. En of hij de verslaving blijvend kan overwinnen..
M
Missyy23Lid
01-01-2024, 00:00
#8
nolita zei:
Hij zegt ook nooit in huis gebruikt te hebben. Maar was hem de laatste tijd opeens heel vaak "kwijt" en dan was hij opeens tussen de 20 tot soms 45 in de badkamer. En hing dan ook vaak een vreemde geur daar.
Klik om te vergroten...


Die vreemde geur hoort m.i. niet te komen van het snuiven van coke, dus dan speelt er wat anders in die max 45 minuten dat ie in de badkamer is. Verder sterkte zeg, snap wel dat je vertrouwen ff echt helemaal weg is nu .
n
nolitaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dankjewel. Zou echt niet weten wat het dan is. Hij was niet aan het bellen, WhatsApp-en, mailen of Facebooken. Dat ben ik als eerste gaan controleren. Je denk vaak als eerste dat iemand vreemd gaat. Al heb ik daar niets over kunnen vinden.

En mijn vertrouwen is goed weg. Kan ook eerlijk zeggen dat als mijn kind niet in het spel was geweest, ik er gewoon een streep onder had gezet. Maar je hoopt toch op een gezin voor je kindje!
M
MarckoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wellicht rookt hij de coke dat geeft een aparte geur.
n
nolitaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat lijkt me wel weer lastig aangezien de badkamer geen raam heeft en hier in huis niet meer gerookt wordt sinds mijn zwangerschap. Dat zal dus een vraagteken blijven..
n
nolitaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Toevallig heb ik gisteren, een uur voordat je dat postte, mijn relatie verbroken. Verschrikkelijk moeilijk aangezien mijn kleine dus nu echt opgroeit in een gebroken gezin. Hij wil ook gelijk gedeelde voogdij gaan eisen. Dus zal wel aardig drama gaan worden. Hij zal het niet krijgen. Zeker niet met zijn gebruik. Maar dat neemt niet weg dat er oorlog van zal komen. Ander nadeel is dat ik zijn gangen nu helemaal niet meer kan nagaan. Dus hoe moet ik hem ooit met mijn kind vertrouwen. Ik ben er letterlijk ziek van!
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#13
nolita zei:
Ik denk dat het er wel toe doet, want dan geeft wel een beetje de "vorm" van de verslaving aan. En de gevaren.. Doet hij het hier ook, dan gaat hij dus elke keer 2 weken weg naar een plek waar geen "controle", steun of dergelijk is..
Klik om te vergroten...
Ik snap wat je bedoeld, je weet dat hij verslaafd is en er niet eerlijk over is geweest. Je weet niet precies in welke mate hij verslaafd is en er over gelogen heeft. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je dat wil weten.

Ik bedoelde meer dat het ik denk dat het niet zo veel uitmaakt of er mogelijkheden zijn voor hem om coke op zijn werk te gebruiken ten aanzien van zijn eventuele afkicken. Ik neem aan dat wanneer er voor hem een behandelingsprogramma gemaakt wordt, dat dat ook meegenomen wordt. Afkicken gaat alleen werken als hij zelf 100% van de coke af wil en vooral ook eerlijk tegen zichzelf tijdens dat afkickproces. Stel dat hij tegen zijn professionele hulpverleners niet eerlijk is, dan is hij niet eerlijk tegen zichzelf, die hulpverleners zijn er namelijk alleen maar om hem te begeleiden. Dus of je nou wel of geen "controle" hebt op bepaalde momenten op zijn gebruik, maakt denk ik weinig uit. Als hij wil kan hij toch altijd coke gaan kopen. Al gaat ie bij wijze van spreken naar een gesloten inrichting.

Het moet echt helemaal vanuit zichzelf komen om af te kicken, hij kan handvatten krijgen van mensen met veel ervaring en expertise op het gebied van afkicken (professionele hulp), maar hij zelf zal zijn verslaving van zich af moeten gooien.

Tenminste zo denk ik dat het werkt.

nolita zei:
Hij zegt ook nooit in huis gebruikt te hebben. Maar was hem de laatste tijd opeens heel vaak "kwijt" en dan was hij opeens tussen de 20 tot soms 45 in de badkamer. En hing dan ook vaak een vreemde geur daar.
Klik om te vergroten...
Misschien was het niets meer dan dat hij zich aan het aftrekken was, van coke wordt je namelijk nogal geil, alleen echt een stijve krijg je niet meer zo gemakkelijk dan. Wellicht ter troost; vrijwel alle mannen trekken zich af ook al hebben ze een relatie. Maar goed, veel dingen weet je gewoon niet, dus het blijft giswerk.

Ik hoop dat hij zijn verslaving kan overwinnen en dat jullie samen het leuke gezin worden wat jullie graag willen zijn.

Sterkte voorlopig!
n
nolitaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hij zegt er absoluut vanaf te willen. Maar is nu al zo eigenwijs. 2 weken geleden heb ik hem mijn voorwaarden voorgelegd die voor mij nodig zijn het eventueel te blijven proberen en om vertrouwen op te bouwen. Hij heeft toen gezegd dat hij het snapte, we hebben het allemaal netjes besproken en hij is hiermee akkoord gegaan. Al gaat hij nu al "regels" breken.

Voorbeeld. Hij zou breken met zijn beste vriend. Dat snoof hij heel vaak en veel mee. Hij wilde niet definitief breken, maar lang genoeg dat hij er helemaal vanaf zou zijn. En ook geen moeite meer. En zelfde voor zijn vriend. Maar binnen en paar dagen veranderde dit al in contact via Facebook. Een dag later kon WhatsApp ook wel en van de week hebben ze alweer gebeld. Ik heb ook gezegd dat hij mijn vertrouwen in hem en de situatie hiermee er beschadigd, misschien zelfs onherstelbaar. Want daar is al weinig van over. Maar hij blijft zich dan liever hard maken voor zijn vriend.

Een ander punt. Hij heeft morgen intake bij de kliniek. Er werd aangeraden iemand mee te nemen en ik ga dus mee. Hij wil dit niet, omdat hij niet opgenomen wil worden en ik wel denk dat dit het beste is. Maar ik denk ook dat ik daar niet veel over te zeggen heb. En wil voornamelijk mee zodat ik zeker weet dat hij eerlijk is over de dingen die ik wel weet. En niemand anders weet precies hoe het gaat thuis.

Nu heb ik tegen hem gezegd dat hij kan kiezen. Of ik mee, of niet, maar dan ben ik ook klaar met de relatie. Zelfde dat als hij het advies krijgt opgenomen te worden. Dan wil ik dat hij dat doet. Dit snapte hij wederom en ging hij mee akkoord. Totdat hij gister avond aan de telefoon opeens ruzie ging zoeken. Even later werd ik door zijn moeder opgebeld dat het dan niet zo'n goed idee was dat ik mee zou gaan. Sorry, ik vind het een beetje te veel toeval en denk dat jij met voorbedachte rade de boel aan het manipuleren is. Heb ook gezegd dat er voor mij geen compromis te sluiten valt. Als hij wil afkicken en zijn relatie wil behouden zijn er voor mij voorwaarden aan. Ik ben lang genoeg voorgelogen.

Ben erg benieuwd naar de meningen hierover..

En over de badkamer. Ik weet dat bijna alle mannen dat doen in een relatie. Daar heb ik ook totaal geen probleem mee. Alleen verklaard het de geur niet.. Dus denk niet dat het dat is. Ik dacht eerst misschien dat hij daar gesnoven had. Maar dat zou ik niet kunnen ruiken volgens mij.

Ik hoop ook echt dat we dat leuke gezin kunnen zijn. Maar de moed zakt in mijn schoenen de afgelopen dagen.
D
DeamonLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het is voor mij makkelijk om te zeggen, maar ik raad je aan om het uit te maken met hem. Keer op keer laat hij merken dat hij niet te vertrouwen is en dat de coke sterker is dan zijn wilskracht. Op jou te paaien heeft hij steeds mooie praatjes, maar als het er op aankomt verbreekt hij zijn beloftes. Ik snap dat het moeilijk is voor jou, maar het lijkt mij het beste om toch te stoppen. Je zou tijdelijk bij hem weg kunnen gaan en zeggen dat je misschien terug zult komen als hij verbeterd is, misschien dat hij dan toch wel door krijgt dat hij echt moet kiezen. Al is ook dan de kans klein dat het goed komt. Veel sterkte.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wat verschrikkelijk joh, dit gun je niemand.
Hopenlijk zal de afhandelijk niet in een vecht scheiding eindigen want daarvan hebben we er al teveel van. Ik weet niet of hij voor rede vatbaar is, want dan zou je hulp bij de scheiding kunnen overwegen. Ik snap dat je het erg vind voor je kind, maar zoals dokter Phil altijd zegt, beter uit een gebroken gezin komen dan opgroeien erin.

veel sterkte,
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik lees je verhaal al vanaf het begin mee. Alle goede adviezen zijn al gegeven dus daar kan ik niets meer aan bijdragen. Wel kan ik je heel veel sterkte en succes wensen met deze ellende :(

Keep it up! En denk bij elke beslissing aan de kleine, niet aan de "liefde"
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#18
SmartieAndMe zei:
Ik lees je verhaal al vanaf het begin mee. Alle goede adviezen zijn al gegeven dus daar kan ik niets meer aan bijdragen. Wel kan ik je heel veel sterkte en succes wensen met deze ellende
Klik om te vergroten...

Inderdaad, volg dit ook al een tijdje, niks aan toe te voegen helaas. Heel veel succes en sterkte, denk aan jezelf en je kleine!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nolita, je hebt de enige juiste beslissing genomen. Veel sterkte gewenst en houd vol!
n
nolitaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb ook al hulp aangevraagd. Morgen word ik daarover terug gebeld. Die gaan dan helpen met alimentatie en bezoekrecht te regel. Hij wil gedeelde voogdij, maar daar ben ik het niet mee eens gezien de situatie.

En ook al is het nu uit. Ik ben totaal niet van hem af. Door onze kleine blijven we in verbinding staan. Helaas....

Hij wilde vandaag ook langs komen om zijn kind te zien. Ik heb hierop nee gezegd. Zal wel heel gemeen zijn, maar ik kan dat momenteel totaal niet aan. Hij heeft alles voor mij kapot gemaakt. Ik heb geen baan meer. Want ik zou fulltime moeder zijn en hij daarvoor zorgen. Nu moet ik maar zien of ik het financieel nog rond kan krijgen, zodat ik mijn huis niet verlies. Maar vrij moeilijk hetzelfde salaris te vinden nu ik alleen staand moeder ben en geen onderhandelingspositie meer heb..

Ook vraag ik me af hoe ik ooit nog iemand moet kunnen gaan vertrouwen. Ik heb hem ook vertrouwd en nu zit ik hier..

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar drugs maken echt heel veel kapot!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."