Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCrackies

Crackies

28 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Maar het woord junkies is wel verduidelijkender dan verslaafden. Ik hou daarnaast ook niet van dat verzachtende gedoe. Alle junkies zijn verslaafden, niet alle verslaafden zijn junkies.

OT: Wel een interessante vraag. Zouden de straatjunks nu allemaal in een huis zitten dan?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
Shit Smartie, je haalt me de woorden uit de mond, ik wilde net een betoog ophangen over schelden met ziektes, en dat mensen daar zeker over kunnen vallen.

en voor de liefhebbers van de woorden junkie, crackie of iets dergelijks, ik snap dat een junkie altijd verslaafd is, maar een verslaafde niet altijd een junkie.

maar om 1 post junkie en crackie gebruiken vond ik zelf een beetje overdreven.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#3
[youtube]X7BLiG-HSmE[/youtube]
S
Seventies420Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik kom van Rotterdam Zuid (Slinge), en ik zag vroeger heel veel van die junkies staan op elke hoek. Met de tijd verdwenen er steeds meer en tot de dag van vandaag staat er totaal niemand meer? Is het crack gebruik in rotterdam zo afgenomen of lijkt dat maar zo?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lijkt maar zo , ze hebben een huis van de gemeente nu en daardor is de straat schoongeveegd. Maar nog zat gebruikers die nu in huis roken.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
Seventies420 zei:
Ik kom van Rotterdam Zuid (Slinge), en ik zag vroeger heel veel van die junkies staan op elke hoek. Met de tijd verdwenen er steeds meer en tot de dag van vandaag staat er totaal niemand meer? Is het crack gebruik in rotterdam zo afgenomen of lijkt dat maar zo?
Klik om te vergroten...

IPV "Crackies" of "junkies" kan je ze gewoon verslaafden noemen. Iedereen begrijpt je dan nog steeds, maar het klinkt wat vriendelijker. Een verslaving is geen planning, dat kan je overkomen.
S
Seventies420Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Tijdloos zei:
Lijkt maar zo , ze hebben een huis van de gemeente nu en daardor is de straat schoongeveegd. Maar nog zat gebruikers die nu in huis roken.
Klik om te vergroten...

WIst ik niet, weer wat nieuws geleerd dan! Bedankt voor je antwoord.
Iemand enig idee of ze nog staan bij rotterdam centraal? Daar stonden er meestal ook wel een paar
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Doe niet zo hatelijk man.

Joopiejo zei:
Maar het woord junkies is wel verduidelijkender dan verslaafden. Ik hou daarnaast ook niet van dat verzachtende gedoe. Alle junkies zijn verslaafden, niet alle verslaafden zijn junkies.

OT: Wel een interessante vraag. Zouden de straatjunks nu allemaal in een huis zitten dan?
Klik om te vergroten...
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik weet niet waar je nou precies op doelt, maar het is de vooringenomenheid van de ontvanger van een woord die bepaald of een woord een 'hatelijke' bedoeling zou hebben, niet het woord zelf of de zender er van.

Waarom zou ik iets meer of minder negatief bedoelen door junk of verslaafde te zeggen. Je weet helemaal niet hoe ik over beide woorden denk. De bijsmaak van een woord is persoonlijk en subjectief, je kunt geen rechter spelen voor de bedoeling van een woord voor een ander, de inhoud van de boodschap is wat zou moeten tellen vind ik. Daarom hou ik niet van zogenaamde verzachtende termen, toch zeker niet als het ten koste gaan van de verduidelijking van de inhoud van de boodschap.

Ik hou er ook niet van als mij geboden wordt iets te laten op grond van vooringenomenheid. Waarom doe je zo tegen mij?

Misschien wat meer ontopic: Weet iemand of het gebruik van crack afneemt, misschien is het beiden een reden dat er minder straatjunks in Rotterdam zijn.
s
simonsnelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat de gemeente Rotterdam gedaan heeft, is veel junks verplaatsen naar gemeenten buiten de stad. Zo heb je een wijk in Capelle (schollevaar) waar heel veel junks zitten. Zo kan Rotterdam elk jaar weer aantonen dat de stad veiliger is geworden en dat er minder drugsproblematiek is. Terwijl ze deze eigenlijk gewoon verschoven is.

Als je naar wijken als Delfshaven gaat, kan je trouwens nog genoeg crack-verslaafden op straat zien. Volgens mij heeft het ook te maken met het feit dat Slinge opgeknapt wordt. Denk maar aan het afbreken van die oude flats rondom Slingeplein.
A
AlbatrossLid
01-01-2024, 00:00
#11
Verslaafden maken elke dag zelf de keuze voor een roes ipv hun probleem op te lossen. Hierbij doen ze hun omgeving veel pijn en kosten ze de maatschappij veel geld. Dan hoeven ze zich ook niet aan stellen als ze junkies of crackies worden genoemd..
m
mariocartLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hier op GGz terrein in Assen heb je een opvangplek voor lui die verslaafd zijn, zorgen voor overlast in de randstad, die psychische problemen hebben, en die geen vaste woonplek hebben. In zo'n kliniek krijgen ze structuur en is drugsgebruik verboden.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Joopiejo zei:
Waarom zou ik iets meer of minder negatief bedoelen door junk of verslaafde te zeggen. Je weet helemaal niet hoe ik over beide woorden denk. De bijsmaak van een woord is persoonlijk en subjectief, je kunt geen rechter spelen voor de bedoeling van een woord voor een ander, de inhoud van de boodschap is wat zou moeten tellen vind ik. Daarom hou ik niet van zogenaamde verzachtende termen, toch zeker niet als het ten koste gaan van de verduidelijking van de inhoud van de boodschap.
Klik om te vergroten...
Hier spreek je jezelf wel lekker tegen zeg... Eerst zeg je dat jij junk en verslaafde allebei dezelfde lading vind hebben en dan eindig je met te zeggen dat je niet van het gebruik van het woord verslaafde houd omdat dit een verzachtende term vind. Hoezo is dat dan een verzachtende term als ze voor jou allebei dezelfde lading hebben?
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb helemaal niet gezegd welke lading ik iets vind hebben. Waar lees jij dat? Er werd geopperd om een term te verzachten eerder in dit topic, niet door mij. Wanneer je oppert om een term te verzachten bepaal je voor de zender al bij voorbaat dat hij de zogenaamd 'onverzachte' term zogenaamd 'hatelijk' bedoeld, dat bij voorbaat voor een ander bepalende aspect vind ik er niet goed aan. Wat niet wil zeggen dat ik het persee goed vind om jezelf hatelijk uit te laten, het alleen niet aan een ontvanger om te bepalen of iets zo bedoeld is, maar aan de zender vind ik.

Als jij zelf liever het woord verslaafde gebruikt vanwege bijsmaak, dan moet je dat vooral doen, maar ik vind niet dat je het aan een ander moet opleggen om hetzelfde te doen. Als je wil kan ik mijn mening hierover nog wel verder uitbouwen, maar voor nu laat ik het even hierbij.

@simonsnel: Worden die mensen alleen gehuisvest dat je weet of ook verder geholpen?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mee eens Joopiejo, het gevoel wat mensen bij een term hebben is iets wat ze zelf creëren of meekrijgen uit de maatschappij (grotendeels dan). Maargoed sommige mensen zijn gevoelig voor bepaalde woorden en helaas moeten we daar ook soms wat rekening mee houden. Ik gebruik het woord kanker wel eens, niet omdat ik zo'n fan van kanker ben natuurlijk. Sommige mensen voelen zich daardoor beledigd, terwijl 1 op de 2 mensen doodgaat aan kanker dus ik ken ook mensen die dood zijn gegaan aan kanker. Maarja....

OT volgens mij daalt het crackgebruik wel nog steeds. Heeft het Trimbos of de GDS daar niet cijfers van beschikbaar?

Ronron zoekt in ieder geval al meer dan een jaar naar iemand die crack wil gebruiken met hem:
viewtopic.php?f=2&t=53772 :tearsofjoy:
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Uit respect kan je bepaalde woorden verzachten of een beetje om de hete brij heen lullen, het is een sociaal mechanisme volgens mij, maar wederzijds respect in conversaties is belangrijk. Dus nou ja, ik ben er niet zo van, maar dat had ik al gezegd.

En nou zal ik het er verder niet meer over hebben, uit respect voor de topicstarter.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja inderdaad, verslaving is een keuze. :rolleyes:
A
AlbatrossLid
01-01-2024, 00:00
#18
Drugsgebruik is een keuze. Drugsmisbruik is een keuze. Als je eenmaal verslaafd bent in mindere mate, maar nog steeds de keuze om er aan toe te geven.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Druggebruik is inderdaad een keuze, maar een verslaving kun je niet simpelweg als keuze afwimpelen. Niemand kiest voor een verslaving...
A
AlbatrossLid
01-01-2024, 00:00
#20
Haha nee verslaving niet, maar in de weg er naar toe kies je wel weer voor een roes om je problemen te vergeten, ipv je probleem op te lossen.

iig wat ik wilde zeggen is dat "junkies" hun omgeving veel meer pijn hebben gedaan dan de pijn die hun omgeving hun doet door ze "junkie" of "crackie" te noemen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."