Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste keer coke en doodsbang

Eerste keer coke en doodsbang

37 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoeveel heb je genomen?
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey iedereen

ik heb deze nacht 1 keer coke gebruikt (en echt maar 1 keer een beetje en erNa niets meer). En voor een of andere reden stress ik me plots dood. Ik heb al andere drugs genomen maar ik ben zo bang om verslaafd te zijn aan coke ook al heb ik letterlijk maar 1 keer gedaan en was het niet zo speciaal… moet ik gewoon niet meer uitgaan en vanaf nu alles vermijden?
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Casrus zei:
Hoeveel heb je genomen?
Klik om te vergroten...
Echt niet veel, een klein beetje op mijn hand, wel voldoende om het effect te voelen
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nu heb je nog de kans om nee te zeggen en een verslaving te verkomen.

Dit gevoel kan misschien even hangen maar nu sterk zijn en het niet meer nemen. Dan gaan de cravings (voorgoed) weg.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Uitgaan moet je zeker nog doen. Als je coke maar niets vindt: meteen stoppen.
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Don Draper zei:
Nu heb je nog de kans om nee te zeggen en een verslaving te verkomen.

Dit gevoel kan misschien even hangen maar nu sterk zijn en het niet meer nemen. Dan gaan de cravings (voorgoed) weg.
Klik om te vergroten...
Ja true… ik was even in paniek… ik hoop gewoon echt dat als ik drink en iemand stelt het me nog eens voor mijn domme kop niet denkt van ‘jaa super waarom niet’. Ik vertrouw mezelf even niet meer
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Lemmy zei:
Uitgaan moet je zeker nog doen. Als je coke maar niets vindt: meteen stoppen.
Klik om te vergroten...
Ik vond het wel leuk maar wil gewoon absoluut niet verslaafd worden
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je hebt al andere drugs genomen en bent daar ook niet aan verslaafd geworden. Geen zorgen je gaat ook niet meteen verslaafd worden na 1malig gebruik. De reden dat je er nu angstig op reageert is waarschijnlijk uitwerking/neveneffect van cokegebruik.
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Don Draper zei:
Vond je het lekker? Het gevoel dat je dit veel vaker wilt?
Klik om te vergroten...
Ik vond het wel fijn, maar ik wil het echt niet vaker doen, maar ben bang dat als ik dronken ben en iemand het voorstelt ik gewoon ja zeg. Dus ik ga denk ik gewoon even voorzichtig doen met uitgaan en als ik uitga mezelf ervoor zeggen van: als iemand je iets voorstelt, zeg gwn nee… klinkt super dramatisch sorry hahaha maar ik wil gwn dat het bij 1 keer blijft
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#10
PsyTekz zei:
Je hebt al andere drugs genomen en bent daar ook niet aan verslaafd geworden. Geen zorgen je gaat ook niet meteen verslaafd worden na 1malig gebruik. De reden dat je er nu angstig op reageert is waarschijnlijk uitwerking/neveneffect van cokegebruik.
Klik om te vergroten...
True, danku, jullie stellen me gerust ❤️
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Anoniem1997 zei:
Hey iedereen

ik heb deze nacht 1 keer coke gebruikt (en echt maar 1 keer een beetje en erNa niets meer). En voor een of andere reden stress ik me plots dood. Ik heb al andere drugs genomen maar ik ben zo bang om verslaafd te zijn aan coke ook al heb ik letterlijk maar 1 keer gedaan en was het niet zo speciaal… moet ik gewoon niet meer uitgaan en vanaf nu alles vermijden?
Klik om te vergroten...
Dit is echt een typische coke ervaring. Eerst voel je haast niks, maar ben je wel helder en wakker, en denk je van 'is dit het nou'. Dan werkt het uit en krijg je last van angstaanvallen, prikkelbaarheid en vermoeidheid.

De verslaving zit 'm in de gedachte dat je bij angst, prikkelbaarheid en/of vermoeidheid denkt van 'oh maar als ik nou coke neem dan voel ik me weer even helder en wakker'. Op die manier beland je in een vicieuze cirkel waarbij de behandeling (drugs nemen) de oorzaak wordt van de klachten.

Feestjes zijn inderdaad een valkuil omdat drank je vermogen vermindert om gevolgen van je keuzes te overzien. Daardoor denk je eerder van 'oh tof, ik neem wel een klein beetje coke, kan toch geen kwaad?' En dan wordt het kleine beetje een groot beetje. Vervolgens heb je wel de (onbewuste) associatie tussen coke = leuk, en wordt het steeds moeilijker om nog nee te zeggen.
A
Anoniem1997Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Dit is echt een typische coke ervaring. Eerst voel je haast niks, maar ben je wel helder en wakker, en denk je van 'is dit het nou'. Dan werkt het uit en krijg je last van angstaanvallen, prikkelbaarheid en vermoeidheid.

De verslaving zit 'm in de gedachte dat je bij angst, prikkelbaarheid en/of vermoeidheid denkt van 'oh maar als ik nou coke neem dan voel ik me weer even helder en wakker'. Op die manier beland je in een vicieuze cirkel waarbij de behandeling (drugs nemen) de oorzaak wordt van de klachten.

Feestjes zijn inderdaad een valkuil omdat drank je vermogen vermindert om gevolgen van je keuzes te overzien. Daardoor denk je eerder van 'oh tof, ik neem wel een klein beetje coke, kan toch geen kwaad?' En dan wordt het kleine beetje een groot beetje. Vervolgens heb je wel de (onbewuste) associatie tussen coke = leuk, en wordt het steeds moeilijker om nog nee te zeggen.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de uitleg. Klink inderdaad heel logisch
W
WAZALid
01-01-2024, 00:00
#13
coke is een soort korte amfetamine rush met snelle korte piek . Mischien leuk voor hooguit 10x per jaar ofso, te verslavend goedje .. hehehe. ze noemen het de witte sloper met goede reden, je conditie gaat snel achteruit en je bent zeker niet zo scherp als je denkt de dagen.weken er na... fijne moteriek gaat ook tijdelijk compleet om zeep.
je trekt echt je reserves flink leeg ook al snaap je daarna 8 uur met inclusief een goede maaltijd erna!! dan nog
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#14
WAZA zei:
coke is een soort korte amfetamine rush met snelle korte piek . Mischien leuk voor hooguit 10x per jaar ofso, te verslavend goedje .. hehehe. ze noemen het de witte sloper met goede reden, je conditie gaat snel achteruit en je bent zeker niet zo scherp als je denkt de dagen.weken er na... fijne moteriek gaat ook tijdelijk compleet om zeep.
je trekt echt je reserves flink leeg ook al snaap je daarna 8 uur met inclusief een goede maaltijd erna!! dan nog
Klik om te vergroten...

Denk dat dit toch relatief meevalt. Bij eenmalig gebruik en verstandig doseren loopt het allemaal niet zo'n vaart. Dat verandert snel als maandelijks of wekelijks gebruikt word. Dat is net de valkuil met dit spul. De witte duivel. Je herstelt snel, de kater is er amper of heel kort. En opnieuw gebruiken ligt dus om de hoek omdat er geen langdurige dip merkbaar is. 10 x coke per jaar is best al veel. Alle drugs zouden feitelijk als mdma moeten behandelt worden. 3 maanden regel. Dikke pauze tussen gebruik. Gezonde voor en nabereiding.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Dit is echt een typische coke ervaring. Eerst voel je haast niks, maar ben je wel helder en wakker, en denk je van 'is dit het nou'. Dan werkt het uit en krijg je last van angstaanvallen, prikkelbaarheid en vermoeidheid.
Klik om te vergroten...
Dit wetende (stel dat, hè...), waarom zou iemand in godsnaam coke willen proberen...

Het is duur, het is super slecht voor je (hart voornamelijk, toch?), je voelt er blijkbaar haast niks van, dan word je angstig, prikkelbaar en vermoeid en ondanks dat alles, is er een grote kans dat je er verslaafd aan raakt...

Het klinkt voor mij altijd als 1 van de minst aantrekkelijke drugs ooit en zal het dan ook nooit nemen.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik blijf zeggen dat de meeste mensen die hun eerste keer coke maar niks vonden slecht spul snoven.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
je voelt er blijkbaar haast niks van
Klik om te vergroten...

Bijna niks zou ik niet durven zeggen. De rush is kort maar krachtig bij kwaliteit coke en dat maakt het zo verslavend. Chasing the dragon naar die 1ste rush die naarmate meer gebruiken minder word.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Dit wetende (stel dat, hè...), waarom zou iemand in godsnaam coke willen proberen...

Het is duur, het is super slecht voor je (hart voornamelijk, toch?), je voelt er blijkbaar haast niks van, dan word je angstig, prikkelbaar en vermoeid en ondanks dat alles, is er een grote kans dat je er verslaafd aan raakt...

Het klinkt voor mij altijd als 1 van de minst aantrekkelijke drugs ooit en zal het dan ook nooit nemen.
Klik om te vergroten...
Cocaine is subtiel op een hele duivelse manier. Maar je voelt er wel degelijk iets van. Zeker onzekere verlegen types zoals ik. Die worden superman. Maar het is het nooit waard, de prijs, de kater, de schade... het is net als in een casino:

"The house always wins".
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
PsyTekz zei:
Bijna niks zou ik niet durven zeggen. De rush is kort maar krachtig bij kwaliteit coke en dat maakt het zo verslavend. Chasing the dragon naar die 1ste rush die naarmate meer gebruiken minder word.
Klik om te vergroten...
Nóg een minpunt dus (het chasen).

Zo zie je ook hoe belangrijk goede voorlichting is. Veel mensen zullen er gewoon eens mee beginnen tijdens een avondje stappen ofzo, zonder goede kennis van de gevaren. Waarschijnlijk vaak in combinatie met alcohol...

Gek dat zoveel mensen zeggen dat het subtiel is en dat jij nu weer zegt dat de rush krachtig is. Ik heb dat ook wel vaker gehoord en niet alleen over crack maar ook coke. Ligt dat verschil dan echt in de kwaliteit?

Dirkjan zei:
Cocaine is subtiel op een hele duivelse manier. Maar je voelt er wel degelijk iets van. Zeker onzekere verlegen types zoals ik. Die worden superman. Maar het is het nooit waard, de prijs, de kater, de schade... het is net als in een casino:

"The house always wins".
Klik om te vergroten...
Ook dit vaker gehoord.

Sommigen zeggen dat ze al vanaf de eerste keer gebruiken verslaafd waren in de zin dat er altijd die craving blijft. Persoonlijk geloof ik dat niet helemaal, maar vind ik het een intrigerende gedachte. Ik denk dat mensen die dat zeggen ergens geen voldoening kunnen vinden in gewoon nuchterheid, maar dat is mijn voorstelling er maar bij. Hoe zie jij dit?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Sommigen zeggen dat ze al vanaf de eerste keer gebruiken verslaafd waren in de zin dat er altijd die craving blijft. Persoonlijk geloof ik dat niet helemaal, maar vind ik het een intrigerende gedachte. Ik denk dat mensen die dat zeggen ergens geen voldoening kunnen vinden in gewoon nuchterheid, maar dat is mijn voorstelling er maar bij. Hoe zie jij dit?
Klik om te vergroten...
Je raakt altijd na de eerste keer verslaafd, dat is een natuurwet. Kan je ooit na de tweede keer verslaafd raken? Net zo goed als je niet twee keer dood kunt gaan.

Of die craving de rest van je leven blijft ben ik het niet mee eens. Net zoals elke drug kun je elke drug uit je leven bannen. Ik dacht dat ik nooit meer van mijn leven zou kunnen leiden zonder alcohol en here I am… ik heb er niet eens behoefte aan gehad. Dus het kan altijd. Maar het is niet zo’n goede instap drug als je jezelf niet onder controle hebt en je impulsief bent. Want het neemt je over. Subtiel en sluw.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."