Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWTF was dit? (serieus topic dit keer!)

WTF was dit? (serieus topic dit keer!)

24 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#1
Paniekaanvalletje?
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#2
Weer een topic, sorry, donder em maar dicht als er wat antwoorden zijn.
Het zit zo:

Gister zat ik in de trein met een vriend me, onderweg naar Woerden vanaf Utrecht cs.
Op een gegeven moment kwam er, zomaar uit het niets, een beetje het gevoel wat je krijgt als het in een trip, of met weed, zomaar opeens omslaat. Dat angstige, paniekerige gevoel wat je grijpt en om je heen slaat met de bijpassende ideeën als 'Ik moet hier weg'. Het 'leuke' aan het verhaal is; ik was gewoon nuchter. Het was ook geen volle coupé ofzo, in hoevere dat ermee te maken zou hebben, alhoewel ik daar zowiezo nog nooit paniekerig ofzo van ben geworden. Ik voelde me wel al een beetje appart omdat ik wat te weinig gegeten had die dag. Nu de vraag dus.. WTF was dit? Heeft het iets met drugsgebruik te maken? De laatste tijd doe ik heel rustig aan eigenlijk met drugs. Moet ik hier op letten? Wat is het en wat moet ik ermee en wat moet ik ervan denken?

Ik hoop dat er mensen zijn die me er een goed antwoord op kunnen geven want ik heb dit nog nooit eerder gehad en vond het nou niet bepaald 'jottem dat was geweldig' ofzo :confused:

Dusdat..
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#3
Als dat het zou zijn, hoe komt dat dan? Nog nooit last van gehad namelijk :confused:
Zou je iets duidelijker kunnen zijn?
K
Kees KlapkaakLid
01-01-2024, 00:00
#4
^whahaha QFT

Karma is a bitch :grin:
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#5
TrippyShit zei:
Als dat het zou zijn, hoe komt dat dan? Nog nooit last van gehad namelijk :confused:
Zou je iets duidelijker kunnen zijn?
Klik om te vergroten...
Tja, niet echt, ik weet er het fijne niet van.

Wikipedia zegt dit:

Een paniekaanval is een uiting van intense angst die meestal plotseling begint en niet erg lang duurt (doorgaans enkele minuten tot een half uur). De symptomen zijn onder andere beven, sterk zweten, pijn in de borst, hartkloppingen, duizeligheid, misselijkheid, een tintelend gevoel (meestal in handen of benen), benauwdheid en hyperventilatie. Verder treden mogelijk sterke vecht- of vluchtreacties en depersonalisatie op. Een paniekaanval gaat vaak gepaard met de angst om flauw te vallen of dood te gaan.

Meestal treden paniekaanvallen op bij confrontatie met gevaarlijke situaties (ongelukken, rampen, roofdieren etc.), maar ze kunnen ook optreden in sociale situaties waarbij veel stress optreedt. Ook kan de oorzaak lichamelijk zijn (hypoglykemie of drugsgebruik kunnen bijvoorbeeld paniekachtige verschijnselen veroorzaken). Verder kan er sprake zijn van een psychische aandoening. Zo kunnen paniekverschijnselen optreden bij angststoornissen als fobieën of OCS. Bij een aanval kan het effect zichzelf versterken: hoe erger de paniek, hoe meer de persoon overtuigd raakt van de ernst van de situatie, waardoor de paniek nog groter wordt. Wanneer de lijder de oorzaak van de paniek niet kent, kan hij dit uitleggen als een somatisch probleem, wat ook de angst kan versterken.

Als er vaak paniekaanvallen optreden, kan er sprake zijn van een paniekstoornis, mogelijk gepaard met een vorm van agorafobie.

Voor de omgeving en de persoon zelf is het niet altijd duidelijk waardoor een paniekaanval ontstaat. Bij paniekstoornis en bepaalde fobieën is de stressfactor bijvoorbeeld zo persoonlijk dat de omgeving niet begrijpt waarom een aanval ontstaat en even plotseling weer verdwijnt.

Paniek treedt niet alleen op bij individuen, maar kan ook voorkomen bij massahysterie, bijvoorbeeld na een ramp.
Klik om te vergroten...
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mwah dat komt niet echt overeen met wat ik meemaakte. Totaal niet eigenlijk. Ik werd gevangen in een paniek-gevoel en wat angst vooral omdat het plotseling kwam, ik nuchter was en ik bang was dat het iets met een psychose ofzo te maken zou hebben en daardoor werd het heftiger enzo.. Waarom een psychose? weet ik niet, maar als ik van de ene op de andere seconde paniekerig en angstig wordt komt dat blijkbaar in mn op..

Paniekaanval, sluit het niet uit, maar als ik het zo lees zou ik duidelijk zeggen nee dat is het niet..
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ooh, je was bang voor een psychose! Dat verklaart het! Karma kicking your ass voor het pesten van AT!
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#8
ExceptionalInsight zei:
Ooh, je was bang voor een psychose! Dat verklaart het! Karma kicking your ass voor het pesten van AT!
Klik om te vergroten...
Je moet eerst goed lezen voor je er een grap over probeerd te maken :grin:

Toen ik 'het' kreeg dacht ik van woow fuck waarom krijg ik dit nuchter? En toen schoot er psychose door mn hoofd. Daardoor werd het erger. Maar het was niet dat ik er bang voor was voordat 'het' begon..

Maarja.. Iemand die nog wel een verklaring heeft en weet wat dit was enzo?
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#9
Er zullen maar weinig mensen met neurologische kennis hier zitten denk ik. Ervaringsdeskundigen hooguit, maar die zullen of drugsgerelateerd zijn, of die mensen hebben zelf ook zoiets van 'what the fuck was dat!?' .. Maarja, wie weet..
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#10
Heb je HPPD?
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#11
niet gewoon slecht geslapen?

jeugdtrouma?
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#12
cropp zei:
niet gewoon slecht geslapen?
Klik om te vergroten...
Nee

cropp zei:
jeugdtrouma?
Klik om te vergroten...
Nee

Petrovic zei:
Heb je HPPD?
Klik om te vergroten...
Ja, maar ik zie niet welk verband dat heeft met wat ik had. Ik zag geen rare dingen ofzo, het was puur mentaal iets. Maar als je er meer over kan vertellen over wat jij denkt, graag.
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#13
Laag serotonine gehalte? Dagenlang alcohol, benzos of ghb gebruikt achtereen en plots gestopt? GABA heeft een functie op de angstregulatie, net als serotonine. Veel stress de laatste tijd?
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#14
TrippyShit zei:
Heeft het iets met drugsgebruik te maken? De laatste tijd doe ik heel rustig aan eigenlijk met drugs.
Klik om te vergroten...

Daar moet het dan aan liggen.

Rook een joint en relaxen maar... Geen last meer van paniek of stress :stoned: :wink:

Serieus antwoord:

Maak je niet druk, zolang het blijft bij een eenmalige ervaring.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#15
'k Heb 't wel vaker, niet druk om maken en lekker verder gaan waar je mee bezig was.
Onwetendheid kan af en toe juist heel goed zijn, als je klacht natuurlijk niet verergert.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb dit ook al een paar keer gehad vooral als ik niet veel gegeten heb op een dag of heel erg moe ben. Ik denk dat het gewoon een soort "flash-back" is.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja, maar ik zie niet welk verband dat heeft met wat ik had. Ik zag geen rare dingen ofzo, het was puur mentaal iets. Maar als je er meer over kan vertellen over wat jij denkt, graag.
Klik om te vergroten...

Mensen met HPPD hebben een VEEL grotere kans op angsten zonder reden en depersonalisatie, zoek maar eens op internet. Mensen met HPPD kunnen niet voor niets benzo's krijgen als medicatie.

Ik heb zelf ook HPPD, en herken het ook wel. Bij mij gebeurde het ook in de trein en ik werd para zonder reden en drufde echt niemand aan te kijken terwijl ik dit nooit heb. Verder is het gelukkig bij mij niet vaker voorgekomen, ik zou je geen zorgen maken.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#18
Aangezien deze vraag wel min of meer aan drugs gerelateerd is, verplaats ik hem even vanuit de general chat, naar drugs algemeen.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb dit laatst (paar maanden geleden) ook een aantal keer gehad. Toen had ik net een badtrip op paddo's achter de rug en was ik sowieso niet heel psychisch stabiel (wat voor mij echt een enorme verandering is :P). Het probleem zit hem denk ik vooral in het feit dat je, je er instant zorgen over gaat maken, je daardoor een soort stress oproept; je, je vervolgens nog meer zorgen over gaat maken omdat het heftiger wordt en zo een soort vicieuze cirkel maakt. Resultaat: paniek.
u
underworldLid
01-01-2024, 00:00
#20
ExceptionalInsight zei:
Ooh, je was bang voor een psychose! Dat verklaart het! Karma kicking your ass voor het pesten van AT!
Klik om te vergroten...
rofl :tearsofjoy:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."