Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugsgebruik af-/aanraden

Drugsgebruik af-/aanraden

63 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
S
S0s_90Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik denk als mensen interesse krijgen om iets te gaan proberen dat je ze het beste zo goed mogelijk voor kunt lichten. Vertellen over laten testen, dosis, werking en eventuele na effecten.
En ik denk dat je dan je plicht als ervaren drugsgebruiker gedaan hebt. Het voor iemand anders beslissen of ze het wil of niet moeten doen ( verbieden dus ) heeft geen enkele zin. ( Werd ik althans niet warm of koud van ) Het enigste wat ik iemand echt af zou raden is om coke te proberen hoe hypocriet dat ook klinkt. :wave:
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Manonnie zei:
Oh nee, en dat zal ik ook heus niet doen, maar ik laat daarmee wel merken dat ik niet achter d'r zal staan als ze het doet.
Klik om te vergroten...

Je geeft haar zo eerder een reden om dingen niet meer met jou te delen. Als iemand het wil, doet hij/zij het toch wel. Zo'n overdreven manier van reageren werkt alleen maar averechts.
Als je toch alleen de boodschap wilt geven dat jij niet achter haar zou staan; zeg dát dan gewoon.
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Chris Pontius zei:
Manonnie zei:
Oh nee, en dat zal ik ook heus niet doen, maar ik laat daarmee wel merken dat ik niet achter d'r zal staan als ze het doet.
Klik om te vergroten...

Je geeft haar zo eerder een reden om dingen niet meer met jou te delen.
Klik om te vergroten...
Lijkt mij ook... Als ze het dan toch gaat doen, kan je er beter zijn om raad tegen en ervoor te zorgen dat ze niet te veel neemt.

OT: ik raad enkel mensen drugs aan als ik weet dat ze al andere dingen nemen :)
M
ManonnieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als ze erom vraagt zal ik ook wel eerlijk zijn, uiteraard.
Maar denk niet dat het voorlopig zo ver is.
Ze is nu 15 en als ze een fles drank wil ben ik ook de rotste niet, dan haal ik die wel voor d'r.
Als ze 16 is wil ik ook heus wel eens langs de shop voor d'r, ik duidde ook meer op de harddrugs.
Ach, voorlopig is het nog niet zo ver, en als ze erom vraagt zal ik ook wel serieus zijn en niet zeggen ik breek je benen, maar voorlopig houd ik dat wel nog even vol.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dreuge zei:
We houden onszelf toch niet voor dat het niet "slecht" is om te gebruiken? Ik bedoel, het is beter van niet.
Klik om te vergroten...

Beter van niet, daar zeg je het dus al.
F
FidgeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Oom Klaas zei:
Dreuge zei:
We houden onszelf toch niet voor dat het niet "slecht" is om te gebruiken? Ik bedoel, het is beter van niet.
Klik om te vergroten...

Beter van niet, daar zeg je het dus al.
Klik om te vergroten...
Maar wel lekker :grin:
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#7
lolnoob zei:
Paddo's/truffels zou ik nog wel aanraden aan mensen. Weinig nadelen, en veel voordelen. Ook omdat je er niet verslaafd aan kunt raken.

Maar wel de gevaren duidelijk maken en veel informatie geven.
Klik om te vergroten...
Met aanraden geef je makkelijk de positieve dingen naar voren en laat je de negatieve dingen gemakkelijk achterwege omdat je het tof vind.

Beter zo neutraal mogelijk blijven en hem de conclusies laten trekken of het hem wat lijkt.
F
FidgeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Petrovic zei:
lolnoob zei:
Paddo's/truffels zou ik nog wel aanraden aan mensen. Weinig nadelen, en veel voordelen. Ook omdat je er niet verslaafd aan kunt raken.

Maar wel de gevaren duidelijk maken en veel informatie geven.
Klik om te vergroten...
Met aanraden geef je makkelijk de positieve dingen naar voren en laat je de negatieve dingen gemakkelijk achterwege omdat je het tof vind.

Beter zo neutraal mogelijk blijven en hem de conclusies laten trekken of het hem wat lijkt.
Klik om te vergroten...

Negatief advies helpt niet veel, daarbij denk ik aan de waarschuwingen die op tabaksprodukten staan, niemand ziet ze nog. Men is snel geneigd negatieve oordelen snel naast zich neer te leggen. Als iemand zijn zinnen heeft gezet op het gebruik van een middel, denk ik niet dat je daar veel aan kunt doen, zelfs het aanduiden van gevaren lijkt me op zo'n moment eigenlijk zinloos.
l
lolnoobLid
01-01-2024, 00:00
#9
Petrovic zei:
lolnoob zei:
Paddo's/truffels zou ik nog wel aanraden aan mensen. Weinig nadelen, en veel voordelen. Ook omdat je er niet verslaafd aan kunt raken.

Maar wel de gevaren duidelijk maken en veel informatie geven.
Klik om te vergroten...
Met aanraden geef je makkelijk de positieve dingen naar voren en laat je de negatieve dingen gemakkelijk achterwege omdat je het tof vind.

Beter zo neutraal mogelijk blijven en hem de conclusies laten trekken of het hem wat lijkt.
Klik om te vergroten...

Ik heb het al aan iemand aangeraden en hem ook verteld dat hij er maar zelf veel van moet opzoeken op internet. Dan leest hij vanzelf ook wel de badtrip verhalen en kan hij zelf beslissen of hij het wat vind of niet.
k
knolselderijLid
01-01-2024, 00:00
#10
sos raad ik af, elke keer als je gaat drinken komt die discussie met je eigen geweten weer.

aanradertje is mdma (zo ver ik het aanraden wil noemen). toch net iets minder verslavend (voor de meeste dan) en deze verliest zijn magie van zelf
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb het al aan iemand aangeraden
Klik om te vergroten...
Waarom als ik vragen mag?
Dan leest hij vanzelf ook wel de badtrip verhalen
Klik om te vergroten...
Hoop je. Iets aanraden en niets over badtrips vertellen, goedzo.
l
lolnoobLid
01-01-2024, 00:00
#12
Petrovic zei:
Ik heb het al aan iemand aangeraden
Klik om te vergroten...
Waarom als ik vragen mag?
Klik om te vergroten...
Ik heb het aangeraden omdat het me erg leuk lijkt het met deze persoon een keer te doen. En hij er zelf ook al nieuwsgierig naar was toen ik vertelde het al een paar keer te hebben gedaan. Ik ga het verder niet pushen en laat het nu gewoon rusten, als hij er zin in heeft dan zegt hij het vanzelf wel.
Dan leest hij vanzelf ook wel de badtrip verhalen
Klik om te vergroten...
Hoop je. Iets aanraden en niets over badtrips vertellen, goedzo.
Klik om te vergroten...

Een aanname maken terwijl je het halve verhaal nog niet weet, goedzo.

Ik heb hem echt wel verteld dat je er een badtrip van kunt krijgen hoor. Maar dit heb ik zelf nog nooit gehad, dus heb ik gezegd dat hij dit beter zelf kan opzoeken op het internet.

Wat ik al zei:
Maar wel de gevaren duidelijk maken en veel informatie geven.
Klik om te vergroten...


Als een goede vriend het mij een jaar geleden niet had aangeraden had ik nooit een trip meegemaakt. Dat zou erg jammer zijn geweest. Als je iemand goed kent en weet dat het een stabiel persoon dan vind ik dat je die persoon een mogelijkheid moet kunnen geven om te trippen als je denkt dat hij het leuk zal vinden.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Stiekem heb ik toch wel een paar mensen truffels aangeraden. Maar dit hebben ze dan wel de eerste keer met mij gedaan en in een goede setting. Andere drugs zou ik niet echt aanraden maar ook niet afraden. Waarschuwen doe ik altijd, ook bij de truffels.

Ik vertel gewoon heel eerlijk de voor- en nadelen van drugs, op fysiek en mentaal gebied. Wat ze verder met de informatie doen moeten ze zelf bepalen. Ik vind 't wel veiliger om gewoon alles te vertellen wat ik weet want onwetendheid en drugs is een gevaarlijke combinatie.
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik raad Salvia wel eens aan bij mensen die van trippen houden. Ik heb het nooit over drugs met mensen van wie ik weet dat ze geen drugs gebruiken en ook niet met mensen bij wie ik het niet weet.
H
HTIDLid
01-01-2024, 00:00
#15
Als mensen mij vertellen dat ze een keer iets willen proberen raad ik ze MDMA aan omdat dat in mijn omgeving nog nooit fout gegaan is. Verder val ik mensen niet lastig met mijn hobby :stoned:
O
OpheliaLid
01-01-2024, 00:00
#16
drugs kan je volgens mij niet echt aanraden, wel bespreken of aangeven dat je het zelf wil gebruiken....of hebt gebruikt
t
trippelhLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik raad nooit uit mezelf iets aan.
Nu heb ik wel iemand tegenover me wonen en die kwam zelf met de vraag over xtc.
Ik heb kort uitgelegd hoe ik het beleef en... ook waar je rekening mee moet houden.

Ook rade ik hem aan om veel leeswerk te doen voor hij een pil zou nemen .
En gelijk doorgestuurd naar DF:grin:

Aanraden doe ik niet maar als iemand vraagt naar mijn gebruik dan ben ik er eerlijk in en zeg waarom ik gebruik en wat ik voel.Zo hou je het algemeen en kunnen hun altijd hun eigen keuze maken.
D
DutchCookieLid
01-01-2024, 00:00
#18
zeg altijd tegen iedereen dat ze eens een keertje een jointje moeten proberen en zo mogelijk ook eens truffels. deze twee dingen zijn redelijk onschuldig, weinig risico als je ze goed uitlegd wat er gebeurt en kan gebeuren, wat ik altijd doe. roken raad ik mensen altijd wel af, ookal doe ik het zelf ook. roken is ook niet echt een drug maar meer iets waarmee je voor de grap begint maar er toch moeilijk vanaf komt. en het heeft alleen maar nadelen.
truffels en wiet hebben toch nog enige voordelen als je ze met mate en op de juiste manier gebruikt.
verder zou ik geen drugs aanraden maar ik zou ook nooit wat afraden behalve dan als iemand hero/datura/crystalmeth/ zou willen doen. want dat zijn dan weer dingen waaraan ik die persoon liever niet kapot zou zien gaan.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#19
DutchCookie zei:
verder zou ik geen drugs aanraden maar ik zou ook nooit wat afraden behalve dan als iemand hero/datura/crystalmeth/ zou willen doen. want dat zijn dan weer dingen waaraan ik die persoon liever niet kapot zou zien gaan.
Klik om te vergroten...

Je ziet ze liever aan iets anders kapot gaan?
P
Pascal FMLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik zou niemand drugs af- of aanraden. Als ik enige interesse merk zou ik die persoon zo goed mogelijk willen informeren en hem of haar aansporen zich goed in te lezen. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."