Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet DF Drugshandboek

Het DF Drugshandboek

241 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sorry, dat is toch echt een goede kanshebber bij mij, maar ik wil niet te overhaast reageren; ik laat het vraagstuk nog even broeden.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Aalpoepert zei:
Waarom schrijven wij dan niet het DF Drugshandboek? Vast en zeker voldoende informatie voorhanden op de site!
Klik om te vergroten...

Dit is een zeer goed idee dat de potentie heeft om fenomenaal te worden.
Een bestseller. :sunglasses:

Het idee is ontstaan op de vroege morgen uit dit topic:

Uit Je Bol

Om zoiets te realiseren zijn er natuurlijk mensen nodig die bereidt zijn om hun tijd hierin te steken. Ik ben eens benieuwd wat jullie hier van vinden. :)

Momenteel zijn we nog maar met twee:
Sublimo
Drientje
Klik om te vergroten...

@ Aalpoepert: Het is jouw idee, maar je hebt nergens gezegd of je daadwerkelijk de zin en tijd ervoor hebt. Vandaar dat ik je nog even uit het lijstje heb gelaten. :)

Edit:

Aalpoepert en ik hebben besloten dat het handig is als iemand de leiding neemt van dit project, wij gaan dat samen doen aangezien het ons idee is.

Alle definitieve beslissingen, suggesties, enz. lopen via Aalpoepert en mij. Voor al dat soort zaken richt je je het beste tot een van ons twee.

Moest iemand hier bezwaren mee hebben, laat je horen.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
I'm game.

Wat zijn de kriteria? Alleen basale feiten? En welke feiten? In verhaalvorm? Lijst vorm?

Pfff, wat een vragen.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Even een spontane reactie, een idee.

Alle informatie moet objectief zijn, uitgezonderd de verslagen van persoonlijke ervaringen met een stof. Het wordt dan zeer objectief, veel feiten. Wat kan leiden tot een saai, wetenschappelijk boek. Dat lijkt me niet de bedoeling, het moet ook een beetje vlot een aangenaam lezen. Maar er zitten hier grote schrijftalenten, dus dat lijkt me geen probleem.

Ik zou alle stoffen compleet uitwerken, van chemische structuur en eigenschappen tot fysische eigenschappen, dosis, enz.

Ook een stukje over de herkomst van de stof kan interessant zijn.

Je krijgt dus een fatsoenlijk naslagwerk over drugs, met fatsoenlijke adviezen over hoe te gebruiken, wat de gevaren zijn, enz. Daarbij komt er ook een deel chemische informatie in te staan, dat is voor de mensen die daar meer over willen weten. Persoonlijk vind ik zoiets een must, ik zou graag meer van die informatie in boeken zien staan.
De mensen die weinig chemie kennis hebben, of er gewoon geen interesse in hebben kunnnen dat deel overslaan.

Het wordt een boek waar iedereen datgene wat hij/zij zoekt in terug kan vinden. Een boek waarbij Uit je bol in de schaduw van dit boek mag staan. Dat lijkt me mogelijk, DF heeft een aantal van de meest briljante leden op het vlak van drugs. Ik zou zo al een aantal mensen kunnen opnoemen van wie ik hoop dat ze meedoen.

En en bewijs voor de buitenwereld dat dit forum wel degelijk een zeer groot nut heeft, zelfs een maatschappelijk nut.
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik wil gerust wel coverart voor mijn deel nemen... en waar je me anders voor kunt gebruiken
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik stel voor om alle drugs onder te verdelen in klasses, zoals dissociatieve, entheogenen, enz.

Binnen zo een klasse krijgt elke stof een apart hoofdstuk.

De onverdeling van zo een hoofdstuk.

1. Herkomst/oorsprong

2. Voorkomen (hoe komt het voor op de straat, de fysische eigenschappen)

3. Gebruik (wat zijn de positieve effecten)

4. Nevenwerkingen (zowel de negatieve effecten die kunnen optreden)

5. Contra-indicaties (wanneer mag je het absoluut niet gebruiken )

6. Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)

7. Raadgevingen (waar je zeker aan moet denken bij het gebruik van die stof)

8. Posologie (dosis)

9. Bereidingswijze (als er thee kan worden gemaakt, uitleg)

10. Ervaringen (persoonlijke ervaringen, niet al te lang, maar ze moeten wel een duidelijk beeld geven van de stof)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#7
seth zei:
ik wil gerust wel coverart voor mijn deel nemen... en waar je me anders voor kunt gebruiken
Klik om te vergroten...

Wat bedoel je precies met coverart ? :)
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Het zoveelste briljante idee van de speedgebruikers :sunglasses: Ik weet hoe dat gaat. :grin: 9 van de 10 keer mis ja :P

En hij bedoelt het prentje aan de voorkant van een boek. Kun jij geen Engels ofzo eigenlijk? :P
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Boeken hebben toch kaften?
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#10
Drientje zei:
Boeken hebben toch kaften?
Klik om te vergroten...

kzou wel een vette kaft maken,
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Drientje zei:
Boeken hebben toch kaften?
Klik om te vergroten...

Nee jonge.. Dat zijn de grieken die dat dragen! Of heb je het nou over de omslag?
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
W.F.L. zei:
Drientje zei:
Boeken hebben toch kaften?
Klik om te vergroten...

Nee jonge.. Dat zijn de grieken die dat dragen! Of heb je het nou over de omslag?
Klik om te vergroten...
Ben jij nuchter ofzeau? :beer:
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dus wie doet wat? Ik heb al een paar namen zien staan maar welke drug(s) gaan ze dan voor hun rekening nemen?
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
W.F.L. zei:
Het zoveelste briljante idee van de speedgebruikers :sunglasses: Ik weet hoe dat gaat. :grin: 9 van de 10 keer mis ja :P

En hij bedoelt het prentje aan de voorkant van een boek. Kun jij geen Engels ofzo eigenlijk? :P
Klik om te vergroten...
Nou, toevallig vind ik dit serieus een goed idee. Als je ziet dat unity met stencils werkt die eruit zien of ze uit WOII komen.... Bovendien, als er meer informatie beschikbaar word voor mensen, netjes geordend en op papier. Ik weet hoe kut het soms zoeken is op fora of internet. Bovendien, informatie op internet is te eenzijdig.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Nouja ik ben zelf niet fit genoeg om die hele lijst te doorlezen, maar als ik me wat beter voel wil ik wel helpen met die anti coke propaganda :P

De vraag is natuurlijk, wie is hier wel fit, niet stoned, werkloos, geen speedgebruiker maar wel ijverig genoeg? Ik ben het allesinds nu niet haha :grin:

Mensen gebruiken hier teveel drugs om dat gedaan te krijgen, of projecteer ik mijn eigen zwakheden weer op iemand anders? :grin: Er is een nuchter iemand nodig, die moet vragen afvuren, via de telefoon of persoonlijk, dat past meer in mijn straatje :grin:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik weet heus wel wat coverart betekent in het Nederlands, en dus ook wat het is. :)

Ik ben gewoon benieuwd naar voorbeelden van zijn werk, want ook mij lijkt dat een zeer goed idee.

@ Drientje: Juist vanwege de feiten die jij opnoemt lijkt het me ook zo een goed idee, het zou een geweldige hulp en informatiebron zijn voor mensen.

En even in het algemeen, mijn posts met ideeën zijn spontane hersenspinsels, ze moeten waarschijnlijk nog veel aangepast worden. Dus kritiek/opmerkingen/suggesties zijn allemaal welkom. :wink:
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sublimo zei:
Ik ben gewoon benieuwd naar voorbeelden van zijn werk, want ook mij lijkt dat een zeer goed idee.
Klik om te vergroten...
vb heb de poster voor het reggae festival gemaakt (zie het post hier u feestjes topic)
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sublimo zei:
DF heeft een aantal van de meest briljante leden op het vlak van drugs.
Klik om te vergroten...

Bedankt, maar ik doe niet mee. :beer:

Ik zou eventueel wel kritisch naar dit boek willen kijken en wat aanvullingen geven, maar zelf schrijven ben ik te lui voor.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Chris Pontius zei:
Sublimo zei:
DF heeft een aantal van de meest briljante leden op het vlak van drugs.
Klik om te vergroten...

Bedankt, maar ik doe niet mee. :beer:

Ik zou eventueel wel kritisch naar dit boek willen kijken en wat aanvullingen geven, maar zelf schrijven ben ik te lui voor.
Klik om te vergroten...

Haha. :sunglasses:

Iemand die het eens kritisch naleest en wat aanvullingen zo hier en daar geeft, is ook supper nuttig. Vaak kijk je als schrijven over bepaalde fouten heen, een ander merkt die wel op.

Dus als je dat zou willen doen, graag. :)

@ seth: ik kan de afbeelding niet zien in je post, kun je die op een andere manier laten zien ?
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nee, die is te excentriek.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...13
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."