Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet DF Drugshandboek

Het DF Drugshandboek

241 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Leuk dat er zo een positieve reacties op komen ! :)

Even het lijstje bijwerken:

Sublimo
Drientje
Aalpoepert
Chris Pontius
seth
KoxBox
Einstein
Flameon
Klik om te vergroten...

@ Einstein: Ik ben blij dat je jezelf voorsteld, anders was ik je komen vragen. :)

@ Flameon: Dat deel is me dus helemaal ontglipt, maar dat moet er zeker bij. Vind ik toch. En wie zou dat beter kunnen dan jij. :wink:
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#2
We zullen sowieso een lijstje moeten maken van wat we erin willen hebben. Het lijkt me eigenlijk een idee om dus sowieso de meest besproken drugs te plaatsen (ook veelbesproken rc's misschien apart)
Het lijkt me leuk het boek een vrolijke noot te geven, zoals de sfeer op df (bijvoorbeeld op geschikte plaatsen een toepasselijke quote)

Veel, veel informatie, over dosissen, een stukje over pluggen wellicht. Hoe meer informatie hoe beter dunkt me.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Aalpoepert zei:
We zullen sowieso een lijstje moeten maken van wat we erin willen hebben. Het lijkt me eigenlijk een idee om dus sowieso de meest besproken drugs te plaatsen (ook veelbesproken rc's misschien apart)
Het lijkt me leuk het boek een vrolijke noot te geven, zoals de sfeer op df (bijvoorbeeld op geschikte plaatsen een toepasselijke quote)

Veel, veel informatie, over dosissen, een stukje over pluggen wellicht. Hoe meer informatie hoe beter dunkt me.
Klik om te vergroten...

Dat is een goed idee, alleen had ik gedacht om zo goed als alle drugs erin te steken. :)

En er is weer een extra mankracht:

Sublimo
Drientje
Aalpoepert
Chris Pontius
seth
KoxBox
Einstein
Flameon
Scopolamine
Klik om te vergroten...
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sublimo zei:
Ik stel voor om alle drugs onder te verdelen in klasses, zoals dissociatieve, entheogenen, enz.

Binnen zo een klasse krijgt elke stof een apart hoofdstuk.

De onverdeling van zo een hoofdstuk.

1. Herkomst/oorsprong

2. Voorkomen (hoe komt het voor op de straat, de fysische eigenschappen)

3. Gebruik (wat zijn de positieve effecten)

4. Nevenwerkingen (zowel de negatieve effecten die kunnen optreden)

5. Contra-indicaties (wanneer mag je het absoluut niet gebruiken )

6. Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)

7. Raadgevingen (waar je zeker aan moet denken bij het gebruik van die stof)

8. Posologie (dosis)

9. Bereidingswijze (als er thee kan worden gemaakt, uitleg)

10. Ervaringen (persoonlijke ervaringen, niet al te lang, maar ze moeten wel een duidelijk beeld geven van de stof)
Klik om te vergroten...


+1
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lijkt me een prima indeling, misschien wat sleutelen aan de volgorde binnen de hoofdstukken maar dat komt allemaal nog wel.
Misschien is het trouwens een idee om hier een apart subforum o.i.d. voor te openen :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk dat het gewoon dit topic wordt. :)
K
KapiteinPindaLid
01-01-2024, 00:00
#7
heet dat niet erowid?
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wordt het dan niet te rommelig? Of is het nu de neuroot in mij die aan het posten is :sunglasses: Met al die aparte onderwerpen denk ik dat er gemakkelijker gemultitaskt kan worden als er een speciaal forum voor is. Maar misschien is dat ook weer teveel gedoe :P
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#9
KapiteinPinda zei:
heet dat niet erowid?
Klik om te vergroten...

Dit wordt een boek.

Einstein zei:
Wordt het dan niet te rommelig? Of is het nu de neuroot in mij die aan het posten is :sunglasses: Met al die aparte onderwerpen denk ik dat er gemakkelijker gemultitaskt kan worden als er een speciaal forum voor is. Maar misschien is dat ook weer teveel gedoe :P
Klik om te vergroten...

Hier worden de hoofdzaken besproken, lijkt me prima te doen. :)
H
HTIDLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik wil ook wel een stukje schrijven.

Zit voor school toch al de hele dag te tikken :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het leek mijn interessant om toch de werking van een stof in het lichaam te beschrijven. :)

Dan weten mensen tenminste waarom ze strak staan. :P
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#12
HTID zei:
Ik wil ook wel een stukje schrijven.

Zit voor school toch al de hele dag te tikken :)
Klik om te vergroten...

Komt inorde ! :wink:

Sublimo
Drientje
Aalpoepert
Chris Pontius
seth
KoxBox
Einstein
Flameon
Scopolamine
HTID
Klik om te vergroten...
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik denk dat buiten een onderdeel over verslaving er ook een onderdeel over gezondheid bij moet, dat is ook zeer belangrijk.

Mijn voorstel: Iedereen kiest een bepaalde drug uit en werkt die compleet uit, dat lijkt me het belangrijkste nu.

Ik ben van plan om te beginnen met mephedrone en methamfetamine. Dus een nieuw lijstje, dit kan natuurlijk altijd aangepast worden als mensen wisselen van onderwerp.

Sublimo --> methamfetamine en mephedrone.
Klik om te vergroten...
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#14
Handig als mensen dan in dit topic zeggen waar ze mee bezig zijn, dat we dadelijk niet 2 stukjes hebben over lsd, 3 stukjes over pillen en 6 stukjes over speed hebben.

Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaalde drug, dus ik zal waarschijnlijk iets kiezen dat iemand anders niet heeft.
Mensen ga ook niet het wiel opnieuw uitvinden! Je kan natuurlijk een heel stukje zelf bedenken en schrijven maar je kan ook de sticky's gewoon wat meer uitbreiden.

Nu ik erover nadenk, is het misschien handig om dingen in een bepaalde volgorde te vertellen? Denk aan:
-Ontstaan van een drug
-Dosering en wijze van toedienen
-Effecten
-Verslavingsgevoelig en waarom
-Noem maar op
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#15
zouden we niet één getuigenis na ieder hoofdstuk bijvoegen, niet te uitgebreid gewoon één pagina of zo. <-- niet in de zin van dram, gewoon als luchtiger iets tussen de droge lektuur.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Aalpoepert zei:
Handig als mensen dan in dit topic zeggen waar ze mee bezig zijn, dat we dadelijk niet 2 stukjes hebben over lsd, 3 stukjes over pillen en 6 stukjes over speed hebben.

Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaalde drug, dus ik zal waarschijnlijk iets kiezen dat iemand anders niet heeft.
Mensen ga ook niet het wiel opnieuw uitvinden! Je kan natuurlijk een heel stukje zelf bedenken en schrijven maar je kan ook de sticky's gewoon wat meer uitbreiden.

Nu ik erover nadenk, is het misschien handig om dingen in een bepaalde volgorde te vertellen? Denk aan:
-Ontstaan van een drug
-Dosering en wijze van toedienen
-Effecten
-Verslavingsgevoelig en waarom
-Noem maar op
Klik om te vergroten...

Ja, daarom dat ik het ook al aankaartte, ik ben begonnen met twee waarvan ik verwacht dat er niet veel mensen de complete uitleg kunnen geven. :)

Mijn volgorde, die ik al eerder had opgesteld, is dat niet een goed idee ? Eventueel nog wat aanpassen. Zodat iedereen met dezelfde lay-out werkt. :)

Sublimo zei:
Ik stel voor om alle drugs onder te verdelen in klasses, zoals dissociatieve, entheogenen, enz.

Binnen zo een klasse krijgt elke stof een apart hoofdstuk.

De onverdeling van zo een hoofdstuk.

1. Geschiedenis

2. Voorkomen (hoe komt het voor op de straat, de fysische eigenschappen)

3. Gebruik (wat zijn de positieve effecten)

4. Nevenwerkingen (zowel de negatieve effecten die kunnen optreden)

5. Contra-indicaties (wanneer mag je het absoluut niet gebruiken )

6. Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)

7. Raadgevingen (waar je zeker aan moet denken bij het gebruik van die stof)

8. Posologie (dosis)

9. Bereidingswijze (als er thee kan worden gemaakt, uitleg)

10. Ervaringen (persoonlijke ervaringen, niet al te lang, maar ze moeten wel een duidelijk beeld geven van de stof)
Klik om te vergroten...
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#17
seth zei:
zouden we niet één getuigenis na ieder hoofdstuk bijvoegen, niet te uitgebreid gewoon één pagina of zo. <-- niet in de zin van dram, gewoon als luchtiger iets tussen de droge lektuur.
Klik om te vergroten...

Kijk maar naar mijn punt 10. Is al aan gedacht. :)
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sublimo zei:
6. Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)
Klik om te vergroten...
Ik kan me voorstellen dat dat niet haalbaar is voor elke drug.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Aalpoepert zei:
Sublimo zei:
6. Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)
Klik om te vergroten...
Ik kan me voorstellen dat dat niet haalbaar is voor elke drug.
Klik om te vergroten...

Dat valt te vinden. Moest het niet zijn, dan vinden we daar wel een oplossing voor.
Maar ik heb wel een idee waar te zoeken. :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Aalpoepert en ik hebben besloten dat het handig is als iemand de leiding neemt van dit project, wij gaan dat samen doen aangezien het ons idee is.

Alle definitieve beslissingen, suggesties, enz. lopen via Aalpoepert en mij. Voor al dat soort zaken richt je je het beste tot een van ons twee.

Moest iemand hier bezwaren mee hebben, laat je horen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...13
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."