Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVrienden en drugs

Vrienden en drugs

74 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
r
roll-upLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,

Ik had de vraag hoe jullie omgaan met vrienden en drugs.
Ik personelijk vind drugs ontzettend intressant en ook leuk om te doen (op zijn tijd).
Maar een van mijn beste vrienden is 100% tegen drugs.
Hij is er heel erg op tegen als ik mijn 'avonturen' vertel en hoewel onze vriendschap goed is komt het onderwerp vaak ten sprake en ben bang dat dit vroeg of laat onze vriendschap zou kunnen einigen.
Hij ziet drugs als een ontzettend slecht iets,
Hoewel ik hem vaak probeer te overtuigen dat als je er verandwoordelijk mee omgaat de kans heel klein is dat je in de goot eindigd .
Ook laat ik hem wel eens trip reports lezen van deze site maar dat maakt allemaal niks uit,

Maar hoe gaan jullie er mee om? want ik vind het wel echt vervelend want soms als ik gebruik schiet de gedachte nog wel eens omhoog van, Tja zoveel mensen in mijn omgeving zijn er op tegen en nu terleurstel ik ze eigelijk allemaal. Omdat het voor mij geweldig is. party drugs omdat alles dan geweldig is. En de wat rustigere drugs om even heerlijk tot mezelf te komen.
Maar voor zoveel mensen is het gewoon een zwart gevaarlijk iets.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bij mij is het eigenlijk ideaal. Als ik even kijk naar mijn omgeving van vrienden dan gebruiken ze eigenlijk allemaal heel af en toe wat, of ze hebben het in het verleden gedaan. Ik ben wel het meest experimenteel, maar ik introduceer ze wel is aan iets nieuws. Zo heeft een bevriend stelletje van me laatst voor het eerst GHB gedaan omdat ik er zo open over vertelde hoe geweldig het was om dat met zijn tweetjes te doen.

Ook zijn er een paar mensen om me heen aan het truffelen geslagen. Dit zal komen omdat ik een soort uithangbord voor trippen ben geworden haha.

En ik heb een meisje leren kennen niet mijn vriendin maar friend with benefit en er zit wel liefde tussen ons. En we kenden elkaar eerst zonder van elkaar te weten dat we beide wel is een keer wat gebruikte op een feest. En toen ging ik plotseling met haar en wat vrienden van haar naar een Technofeestje. Allebei een beetje terughoudend kwamen we op het onderwerp en bleek dat we allebei er niet vies van waren en hebben we die avond ons eerste pilletje samen genomen. Daarna nog 2 keer gedaan samen en samen getruffelt en samen GHB gedaan.

Al mijn vrienden vinden het prima soms doen ze heel bezorgd maar ze weten wat ik doe en ze komen ook naar me toe voor wat adviezen enzo. Soms ook om wat te halen en dat doen ze omdat mijn shit altijd getest is.
r
roll-upLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat is ideaal ja.
Ik vind het ook altijd leuk om te praten met mensen die drugs ervaringen hebben. Soms als je mensen net leert kennen en je komt er achter dat je allebei van drugs houd en je gaat elkaars verhalen uitwisselen heb je veel sneller een band met iemand dan met iemand niet gebruikt (en er ook niet voor open staat) vind ik.

Maar het is wel balen dat er mensen in mijn omgeving zijn die er 100% op tegen zijn maar wel vaak met mij uitgaan. En dan verzoeken ze mij ook om niet te gebruiken.
Niet het ergste in de wereld maar ik persoonlijk irriteer me er eerlijk gezegd wel een beetje aan dat niet iedereen zo open minded is.
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Lijkt me moeilijk als je dat niet kan delen. Jammer dat je vriend zo anti is, terwijl als hij er voor open zou staan, hij het vast ook heel gaaf zou vinden! Ik ben bevriend met een groep mensen die eigenlijk elke maand wel gebruiken. Iedereen doet z'n eigen ding en dat is prima. Ook als je op een feestje niks doet is het goed. Alles is voor handen en er wordt samen getript en openlijk over gepraat. Daar ben ik wel heel blij mee!
r
roll-upLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja precies.
Ik snap dat sommige mensen er niks mee te maken willen hebben.
Maar het is toch ieder zijn eigen keus?

Als er word gezegd. Ja als we naar dat feestje gaan en jij gebruikt dan zou dat wel negatief zijn voor onze band enzovoort en daar baal ik wel van.

Heb wel vrienden die ook gebruiken hoor ben niet helemaal alleen. Maar als het om beste vrienden gaat is het wel moeilijk als de ene voorstander is en de ander die denkt dat het negatief is en dat drugs voor 'rare' mensen is en dat mensen dan binnen no time veranderen (in de negatieve zin)

Of dat er word gezegd. Als jij nog een keer gebruikt ben je ons kwijt.
Begrijpelijk als je hardcore verslaafd bent aan een drug.
Maar als je 1x in de maand iets tot je neemt hoeven zulke dingen toch niet gezegd te worden
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja, dat is iedereen zijn eigen keus. Ik snap echter wel dat je vrienden het niet fijn vinden als jij drugs gebruikt tijdens het uitgaan met hun, feit blijft dat je dan vaak in een andere 'vibe' zit en ik snap heel goed dat ze dat vervelend kunnen vinden. :wink:
r
roll-upLid
01-01-2024, 00:00
#7
Fool zei:
Ja, dat is iedereen zijn eigen keus. Ik snap echter wel dat je vrienden het niet fijn vinden als jij drugs gebruikt tijdens het uitgaan met hun, feit blijft dat je dan vaak in een andere 'vibe' zit en ik snap heel goed dat ze dat vervelend kunnen vinden. :wink:
Klik om te vergroten...

Ja dat snap ik ook.
Had ik voordat ik drugs gebruikte ook de zelfde instelling.
Maar al ga ik naar een feestje met andere mensen en ze weten dat ik gebruik zijn ze altijd wel boos. En ze hoeven van mij er niet achter staan maar dat ze altijd zo negatief zijn vind ik gewoon minder
D
DeamonLid
01-01-2024, 00:00
#8
roll-up zei:
Hallo,

Ik had de vraag hoe jullie omgaan met vrienden en drugs.
Ik personelijk vind drugs ontzettend intressant en ook leuk om te doen (op zijn tijd).
Maar een van mijn beste vrienden is 100% tegen drugs.
Hij is er heel erg op tegen als ik mijn 'avonturen' vertel en hoewel onze vriendschap goed is komt het onderwerp vaak ten sprake en ben bang dat dit vroeg of laat onze vriendschap zou kunnen einigen.
Hij ziet drugs als een ontzettend slecht iets,
Hoewel ik hem vaak probeer te overtuigen dat als je er verandwoordelijk mee omgaat de kans heel klein is dat je in de goot eindigd .
Ook laat ik hem wel eens trip reports lezen van deze site maar dat maakt allemaal niks uit,

Maar hoe gaan jullie er mee om? want ik vind het wel echt vervelend want soms als ik gebruik schiet de gedachte nog wel eens omhoog van, Tja zoveel mensen in mijn omgeving zijn er op tegen en nu terleurstel ik ze eigelijk allemaal. Omdat het voor mij geweldig is. party drugs omdat alles dan geweldig is. En de wat rustigere drugs om even heerlijk tot mezelf te komen.
Maar voor zoveel mensen is het gewoon een zwart gevaarlijk iets.
Klik om te vergroten...
Ik was ook vrij open over mijn drugsgebruik tegenover de meeste mensen, vooral om ze (te proberen) duidelijk te maken dat mijn leven gewoon normaal doorgaat en omdat ik vind dat verzwijgen (liegen over gebruik) een teken van verslaving is. Maar ook omdat ik vind dat sommige mensen zichzelf tekort doen door te bekrompen te zijn, niet dat ik mensen aan drugs wilden helpen, maar meer dat de meeste mensen in het begin van hun leven een bepaalde visie over sommige dingen ontwikkelen en daar de rest van hun leven star aan vasthouden hoe overtuigend het tegenbewijs ook is.

Mijn ervaring is dat je met wat meer ruimdenkende mensen prima over drugsgebruik kunt praten, maar bij mensen die 100% tegen drugs zijn kun je beter de moeite besparen. Ik heb ze onderzoeken laten zien over verschillende soorten drugs en dus ook alcohol, ik heb ze erop gewezen dat er meer incidenten zijn door alcohol dan alle andere soorten drugs bij elkaar en dat dat niet komt doordat de meeste andere soorten drugs illegaal zijn, aangezien landen met een restrictief drugsbeleid meer verslaafden hebben dan landen met een liberaal drugsbeleid en ik legde ze nog veel meer uit. Soms kreeg ik ze zover dat ze niet anders konden dan toegeven dat ik gelijk had, maar vaker gingen ze totaal niet inhoudelijk op mij in en zeiden ze dingen als: "Dat is verslavenpraat." Uit frustratie heb ik ze er uiteindelijk op een niet al te subtiele manier maar een keer op gewezen dat ik veel meer heb bereikt in mijn leven dan hen, onder andere dat ik een goede baan met vast contract heb en dat zij al enkele jaren werkloos zijn. Sindsdien heb ik het nooit meer over drugs gehad met hun, maar we zijn nog wel gewoon vrienden gelukkig.

Dus mijn advies: Vriendschap is belangrijker dan iemands mening over een bepaald onderwerp. Als een van je beste vrienden 100% tegen drugs is, praat dan gewoon niet over drugs. Het is jammer als mensen niet naar rede willen luisteren, maar uiteindelijk heeft iedereen het recht op een eigen mening. Als je die vriend van jou blijft proberen te overtuigen dat er niets mis is met jouw drugsgebruik, zal dat alleen maar frustratie opleveren voor jullie allebei.
v
vanwyngardenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mijn beste vriendin is heel erg anti-drugs. Ze zou het ooit wel eens willen proberen, maar pas over 3 of 4 jaar. Ik vind het best lastig soms, ik kan haar wel dingen vertellen die ik heb meegemaakt met drugs op, zolang de nadruk dan maar niet bij de drugs ligt. Ze vindt het een naar idee als ze weet dat ik op een avond iets gebruik, omdat ze bang is dat het fout gaat en er gewoon niet van houdt. We hebben vorige week besproken om samen naar een festival in de zomer te gaan en dan zegt ze gelijk dat ze niet wil dat ik drugs ga gebruiken, of in ieder geval niet in haar bijzijn. Ik vind het wel lastig soms, niet dat ik niet een festival zonder drugs kan maar soms kan ik me er aan ergeren wanneer ze zo doet, want ik weet dat ik verstandig ben en dat ze zich geen zorgen hoeft te maken.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind ook dat je best lol kan hebben op een festival zonder drugs maar laten we allemaal is heel eerlijk zijn. Het heeft niks te maken met geen lol kunnen hebben zonder drugs, maar je weet hoe geweldig je je voelt met dat pilletje "om maar wat te noemen" in je lijf. En ik vind als ik uit ga of een festival pak ik er alles uit mag halen voor mezelf. En daarna gedraag ik me weer lekker.

vanwyngarden zei:
Mijn beste vriendin is heel erg anti-drugs. Ze zou het ooit wel eens willen proberen, maar pas over 3 of 4 jaar. Ik vind het best lastig soms, ik kan haar wel dingen vertellen die ik heb meegemaakt met drugs op, zolang de nadruk dan maar niet bij de drugs ligt. Ze vindt het een naar idee als ze weet dat ik op een avond iets gebruik, omdat ze bang is dat het fout gaat en er gewoon niet van houdt. We hebben vorige week besproken om samen naar een festival in de zomer te gaan en dan zegt ze gelijk dat ze niet wil dat ik drugs ga gebruiken, of in ieder geval niet in haar bijzijn. Ik vind het wel lastig soms, niet dat ik niet een festival zonder drugs kan maar soms kan ik me er aan ergeren wanneer ze zo doet, want ik weet dat ik verstandig ben en dat ze zich geen zorgen hoeft te maken.
Klik om te vergroten...
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tsja hoe moet ik hierop antwoorden.....

Laat ik maar kort zeggen , werd door 'vrienden' meegesleept en die aten en rookten echthet hele alfabet op.
Van LSD tot mescaline en zelfs cocaïne en heroïne. Na 1-2 jaar toen de hele groep alles nam namen we het besluit ermee te stoppen voor het te laat is.
Vergeet nooit oud&nieuw we hadden toen alles in overvloed aangezien we bij een dealer soms een week logeerden..
Heb me lesje geleerd , en zelfdiscipline ermee gewonnen om het positief te bekijken.

Nu zitten dezelfde vrienden op universiteit bijna klaar (laatste jaar) , waarvan er 1 werkt in een sleep inn als opvang medewerkster. Zo zie je maar weer dat het niet gelijk einde leven hoeft te zijn , zolang je maar je grenzen niet overtreed.
Ze zijn allemaal goed terecht gekomen gelukkig , verslavingsvrij en op een feestje een keertje gek doen waarom niet?

Het was dus zo open als het maar zijn kon , nu laat iedereen zijn of haar ding doen en confronteren als we het mis zien gaan.

Alleen drank , wiet , mdma , coke , LSD zijn nog spullen waar we nog steeds af en toe uit ons bol mee gaan.

Wat ik lastiger vond was :
Familie en drugs :(
r
roll-upLid
01-01-2024, 00:00
#12
familie en drugs is inderdaad ook een verhaal apart.
Mijn vrienden weten van mijn drugs gebruik. Mijn ouders niet.

Een van mijn zussen is een tijdje terug begonnen met 'gek' doen nadat ze 4-Fmp geprobeerd had (En een hele mooie avond gehad had) buiten haar weet niemand in mijn familie wat ik doe.

Mijn ouders wel ooit verteld dat ik blowde af en toe en dat pakte ze goed op (vroegen of alles wel goed ging of ik hulp nodig had enzovoort maar totaal niet boos) denk dat als ze mijn hele verhaal horen het wel anders zou zijn.
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tijdloos zei:
Wat ik lastiger vond was :
Familie en drugs :(
Klik om te vergroten...

Laatst was ik naar een feest geweest en mijn vader vroeg of iedereen daar dan aan het blowen was :rolleyes: . Nee zei ik. Mijn moeder zei: als je maar niet aan de pillen gaat, dat zou ik echt erg vinden!!
Dus dat is ook niet meer bespreekbaar..

Van de zomer zag ik mijn nichtje op een festival, aan de xtc. Zij is een jaartje jonger dan ik en dat was wel heel grappig om te zien. Leuk dat we het van elkaar weten en samen geheim houden.
v
vanwyngardenLid
01-01-2024, 00:00
#14
bobsacamano zei:
Ik vind ook dat je best lol kan hebben op een festival zonder drugs maar laten we allemaal is heel eerlijk zijn. Het heeft niks te maken met geen lol kunnen hebben zonder drugs, maar je weet hoe geweldig je je voelt met dat pilletje "om maar wat te noemen" in je lijf. En ik vind als ik uit ga of een festival pak ik er alles uit mag halen voor mezelf. En daarna gedraag ik me weer lekker.
Klik om te vergroten...
Ja precies dat! Ik hou gewoon pauzes met XTC, maar zo'n festival is dan juist het moment dat ik even lekker wil knallen. En als dat dan niet kan baal ik wel.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#15
In mijn eigen situatie kan ik er makkelijk over praten met vrienden omdat bijna iedereen wel es gebruikt of gebruikt heeft. Bij mensen die niet gebruiken ga ik ze ook niet aansporen naar gebruik en als ze er zelfs niet liever over praten dan respecteer ik dat ook. Elk zijn eigen keuzes maar ik merk wel dat meer en meer mensen die niet gebruiken open staan naar een leuk tripverhaal en het verhaal dan zelf eindigen met "nou leuk ik ga het nooit doen" of "klinkt geweldig mss ooit wel iets om zelf te proberen".

Soms hebben mensen heel slechte ervaringen met drugs en gaan ze zich van de volledige scene en alles er rond afschermen en drugs negatief bekijken. Als je die mensen dan vraagt waarom, zeggen ze "ik ben er gewoon tegen" terwijl er regelmatig onderliggend wel iets niet goed zit met hun mening over drugs.

Een makkelijk voorbeeld met mijn ex vriendin, die wou er 2,5 jaar nix van weten, wende elk verhaal rond drugs af en wilde er niets van weten tot ze op een moment toegaf dat ze iemand voor haar gezicht de grond geeft zien in gaan door een overdosis. Dat beeld is bij haar blijven hangen. Nadien heeft ze dan toch cocaine een kans gegeven omdat ik dat toen wel regelmatig deed. Ze heeft de angst die indertijd gecreeerd werd zo kunnen overwinnen omdat ze zich toch wel opperbest voelde van 1 lijntje zonder al te veel ergs...
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Eigenlijk weten al mijn vrienden wel dat ik gebruik. In de meeste van mijn vriendengroepen gebruikt bijna iedereen wel ees iets.
Ik heb ook een vriendengroep waar verder niemand gebruikt. Omdat ik ze al erg lang ken en drugs toen een redelijke rol begonnen te spelen in mijn leven heb ik ze toen maar verteld dat ik dat ook wel eens doe. Ze accepteerden het, hebben me op het hart gedrukt alsjeblieft voorzichtig te zijn en verder hebben we er niet echt meer over gepraat.
Ik heb zelf ook zoiets van: over dat onderwerp praat ik wel met mn andere vrienden.

Van mn familie weet niemand het behalve mijn grote zus. Via haar ex ben ik er ook mee in aanraking gekomen en ze doet het zelf ook heeeeel sporadisch
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eigenlijk al mijn vrienden, op eentje na gebruiken drugs. Die gast die niet gebruikt is er ook zo eentje die zwaar anti is helaas. Ik ken hem al bijna 20 jaar en hij is jaren mijn beste vriend geweest, maar sinds ik en andere vrienden zijn gaan experimenteren met drugs zijn wij allemaal met hem uit elkaar gegroeid. We zien hem nog wel af en toe, maar veel meer dan een drankje doen of hapje eten zit er niet meer in eigenlijk. Zelf vind ik het jammer om een beste vriend kwijt te zijn, maar ik vind hem zo hypocriet dat ik gewoon niet meer echt de behoefte heb om nog veel energie in hem te steken. Hij is er zo een die zich elk weekend helemaal klem zuipt, maar dan neerbuigend over een jointje doet, laat staan andere middelen zoals MDMA of coke.

Ik moet zeggen dat ik hierdoor wel steeds opener wordt als ik nieuwe mensen ontmoet. Ik zal niet meteen de eerste keer zeggen wat ik allemaal gedaan heb en hoe vaak, maar ik kom er gewoon eerlijk voor uit dat ik wel eens wat gebruik. Is iemand dan anti dan ben ik ook meteen klaar met iemand. Mensen hoeven niet zelf te gebruiken natuurlijk, als ze mij er maar niet voor veroordelen.

roll-up zei:
Of dat er word gezegd. Als jij nog een keer gebruikt ben je ons kwijt.
Begrijpelijk als je hardcore verslaafd bent aan een drug.
Maar als je 1x in de maand iets tot je neemt hoeven zulke dingen toch niet gezegd te worden
Klik om te vergroten...
Als ik dit zo hoor vraag ik me af of dit nog wel echte vrienden zijn. Al gebruiken ze zelf niet zouden ze jou toch gewoon in je waarde moeten laten. Iedereen moet toch gewoon lekker zelf weten wat hij/zij doet.

Wel snap ik dat ze het niet prettig vinden als je gebruikt waar zij bij zijn, aangezien je dan in een hele andere vibe zit. Daar kun jij als gebruiker best rekening mee houden toch? Wil je naar een feestje waar je gaat gebruiken, kun je ook met andere mensen gaan natuurlijk. Of je zegt van te voren dat je gaat gebruiken op dat feest en dat ze zelf moeten weten of ze dan mee gaan.
S
Siemen23Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Interessante topic,
In mijn vriendengroep zijn er maar +- 3 mensen die ook drugs ( en daarmee bedoel ik harddrugs) gebruiken. Ik hoor wel vaak mijn vrienden er negatief over praten. Als ik dan naar een festival of feetje ben geweest waarin veel drugs gebruikt worden (bv goa\\trnce) dan zeggen ze van al die vieze junkies zonder toekomst waarom ga je daar naartoe enz.

Het vreemde is dat als (zo oppervlakkig als ze zijn) ze al die mensen junks noemen en drugs compleet verafschuwen, ik mij om een of andere rede persoonlijk geraakt voel ookal gaat het over drugs in het algemeen of gewoon andere mensen op zon feesjes.
Ik kan mij er dan echt slecht over voelen.
Wat is de mens toch een vreemd wezen :tongueout:

Mensen zonder kennis die ni verder willen kijken als hun neus lang is zijn spijtig genoeg van alle tijden, alleen denk ik wel weer dat het verschil met Onze Noorderburen aanzienlijk groot is. Maarja vrees dat we in belgie nog een lange weg te gaan hebben.
r
roll-upLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik gebruik ook niet waar hun bij zijn (wel ooit gedaan)


Mijn ex (Waarmee ik goed bevriend ben)
zei pas nog als je ooit nog eens hard drugs hebt vertel ik het aan je ouders (ontzettend kinderachtig) en sommige vrienden zitten mij echt half te dwingen om te stoppen,
Ik voel me nu alleen maar genoodzaakt om het in geheim te doen.
Ik en een andere vriend in de groep (ook een gebruiker) hebben ookal afgesproken om het woord drugs niet meer op te brengen als wij met anti mensen zijn.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb wel wat gebruikers om me heen die redelijk flippen als ik zeg dat ik trippen de shit vind. Die vinden dat super gevaarlijk en belachelijk blablabla.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."