Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVrienden en drugs

Vrienden en drugs

74 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nee hoor, wilde precies die post citeren. Niet omdat ik het niet met je eens ben, maar omdat bewoording als per "definitie verstandig" ook een zekere mate van oordeel in zich heeft. Iets heel zwart wit zeggen is al snel bevooroordeeld aangezien veel dingen in het leven zo genuanceerd liggen dat het in werkelijkheid nooit zo zwart wit gesteld kan worden.

En inderdaad je eerdere post over religieuzen die andere willen bekeren heeft ook bepaalde aannames en dus vooroordelen in zich, maar dat neemt niet weg dat het wel een goed voorbeeld is aangezien iedereen wel direct snapt wat je bedoelt.

ooscaar zei:
Het ligt er aan wat je daar vervolgens mee doet natuurlijk. Het is erg belangrijk om altijd open te blijven staan voor andere mening plus een gezonde hoeveelheid zelfreflectie.
Klik om te vergroten...
Dit is ook precies mijn mening, wees je bewust van je eigen tekortkomingen en luister naar wat een ander te zeggen heeft. Sommige mensen zien het als een zwakte als ze dan uiteindelijk hun mening moeten bijstellen naar die van iemand anders, maar ik vind het juist een kracht als je dat kunt.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#2
Psychedelibee zei:
Sommige mensen zien het als een zwakte als ze dan uiteindelijk hun mening moeten bijstellen naar die van iemand anders, maar ik vind het juist een kracht als je dat kunt.
Klik om te vergroten...
Exact, dat is helemaal waar.

Met mijn andere post bedoelde ik eigenlijk ook meer dat het gebruik van hallucinogenen gemiddeld genomen verstandiger (of misschien beter: leerzamer) dan andere middelen. Per definitie verstandig is het niet nee. Je kunt veel te potente rc's op het blote oog afwegen. Dat is bijvoorbeeld wel heel onverstandig en dat kun je ook doen met hallucinogenen ja :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik kan me ook best gevallen indenken waarin het gebruik van klassieke psychedelica echt niet verstandiger is dan een lijntje pep hoor. :wink:
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Fool zei:
Ik kan me ook best gevallen indenken waarin het gebruik van klassieke psychedelica echt niet verstandiger is dan een lijntje pep hoor. :wink:
Klik om te vergroten...
Jaaa daarom, niet per definitie :) Ik verwoordde me nogal onhandig toen ik dat zei haha. Als je goed voorbereid gebruikt zijn psychedelica meestal wel verstandiger/leerzamer.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb wel wat gebruikers om me heen die redelijk flippen als ik zeg dat ik trippen de shit vind. Die vinden dat super gevaarlijk en belachelijk blablabla.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ooscaar zei:
Als er een categorie drugs is die ik per definitie verstandig om te gebruiken vind zijn het wel tripmiddelen. Daar valt juist een hoop van te leren. Van een lijn pep word je niet veel wijzer. Tripmiddelen zijn ook over het algemeen (relatief) onschadelijk. Lekker kortzichtig om dat dan af te keuren als je wel andere drugs neemt :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Aan de andere kant.. Als je psychisch niet stabiel bent lijkt het mij qua effect juist veiliger om stimulerende middelen te nemen, omdat je je daarvan meestal 'gewoon goed' van gaat voelen, en bij trippen kan je nog wel eens flink gaan freaken omdat het deurtjes opentrekt waar je op dat moment nog niet klaar voor bent.
Ik vind dat je voor truffels/paddo's toch nog wel een beetje stevig in je schoenen moet staan en er echt klaar voor moet zijn wil je dat gaan gebruiken.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Trouwens mijn studievriendinnen, daarvan hebben de meesten ook wel eens wat gedaan, maar 1 vriendin die gebruikt niks. Ze vindt het geen probleem als wij dat wel doen en we zijn wel eens naar feestjes geweest dat de helft iets gebruikte en de andere helft niet. Dat vind ik best wel tof en gezellig van haar, maar ze heeft ook wel eens gezegd dat als er drugs gebruikt wordt op een feestje (door ons of andere vriendinnen van haar) dat het feest dan zo 'in het teken van' drugs staat. Het is constant van: merk je al wat, ik ga lekker, het is nu weer wat minder.. En daar heb ik later nog wel regelmatig aan gedacht en kan ik me ook best in vinden.. Dat maakt het toch wat minder leuk als je als enige/een van de weinigen bent die niet iets gebruikt en daar ook niet zo geïnteresseerd in bent. En dan vind ik het eigenlijk jammer van mezelf voor haar dat ik daar ook zo aan mee doe :tongueout: Want uiteindelijk draait het toch ook om het leuke feestje!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat het feest zo in het teken van het gebruik gaat staan herken ik wel en kan me voorstellen dat het niet heel leuk is voor iemand die niet gebruikt. Ik zelf heb dat vooral wanneer ik iets nieuws gebruik. Als ik iets al vaker heb gedaan draait het steeds meer om de gezelligheid en probeer ook minder aandacht aan de drugs te geven wanneer ik met mensen ben die niet gebruikt hebben.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja idd. Mja, als ik met vrienden uit ben en als enige geen drugs gebruik vind ik het juist alleen maar hartstikke leuk. Ik stoor me er zelf dan weer niet zo aan, maar misschien ook meer omdat ik weet hoe ze zich dan voelen.
L
LoveQualityLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat is heel herkenbaar ZERO- :wink:

Als ik een avond niet gebruik en een deel van mijn vrienden wel, dan stoor ik me er ook niet aan.
Dan komen ze naar mij en zeggen "oooh, dit voelt zoo lekker" en dan kan ik me daar in vinden en ben ik blij voor hun omdat ik weet hoe het voelt.

Maar dan zijn er mensen die zich totaal niet interesseren in drugs en die hebben er ook niks aan als je zegt "ooo ik ga zo lekker" :) Zij kunnen er zich ook totaal niets bij voorstellen :)
k
kennethvdsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Deamon zei:
Mijn ervaring is dat je met wat meer ruimdenkende mensen prima over drugsgebruik kunt praten, *****: "Dat is verslavenpraat." *****
Klik om te vergroten...

Ik doe indentiek hetzelfde, als iemand mij vraagt of ik drugs gebruik zeg ik gewoon ja en probeer ze uit te leggen dan alcohol levens kapot maakt waar wiet een leven kan redden...

Closeminded mensen zeggen dan gewoon "dat is verslavingspraat" of "je bent al verblind door uw verslaving".. Dan stop ik meteen met discussieren en verwijs naar mijn alcoholverslaafde vader :smilingimp:

Iedereen heeft recht op een mening? Niet als je die mening niet kan ondersteunen met echte argumenten ipv fictieve propaganda uit de jaren 70... dan is het geen mening meer en ben je heel dom bezig... Vergelijk het met mensen die de holocaust ontkennen (is ook een mening maar slaat nergens op).
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#12
kennethvds zei:
Ik doe indentiek hetzelfde, als iemand mij vraagt of ik drugs gebruik zeg ik gewoon ja en probeer ze uit te leggen dan alcohol levens kapot maakt waar wiet een leven kan redden...
Klik om te vergroten...
Nouja, wiet is gelinkt aan het ontwikkelen van psychoses dus om nou te beweren dat dat heel veel beter is.. Drugs blijven drugs. Met voor- en nadelen.
k
kennethvdsLid
01-01-2024, 00:00
#13
ZERO- zei:
kennethvds zei:
Ik doe indentiek hetzelfde, als iemand mij vraagt of ik drugs gebruik zeg ik gewoon ja en probeer ze uit te leggen dan alcohol levens kapot maakt waar wiet een leven kan redden...
Klik om te vergroten...
Nouja, wiet is gelinkt aan het ontwikkelen van psychoses dus om nou te beweren dat dat heel veel beter is.. Drugs blijven drugs. Met voor- en nadelen.
Klik om te vergroten...

Ohja? Kan je mij eens een studie(bron) tonen die aanwijst dat wiet psychoses ontwikkelt? Dit is totaal niet waar.
Mensen die alreeds psychische problemen hebben die roken best geen wiet omdat die mensen kans maken om in een psychose terecht te komen

BRON: http://www.druglijn.be/drugs-abc/cannab ... chose.aspx

nog nooit van delirium tremens gehoord?
Als je de nadelen en risicos van alcohol op lange termijn wil kennen dan lees je dit best eens:
http://www.druglijn.be/drugs-abc/alcohol/risicos.aspx

Ga eens langs in een afkick centrum (eerder psyciatrie) voor alcohol verslaafden of ga in de week eens naar een kroeg, na 10 uur s avonds.
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ze zegt niet dat wiet psychoses ontwikkelt, maar dat het aan elkaar gelinkt is. Wiet kan psychoses triggeren, net zoals je zelf zegt
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Algemene (drugs)kennis. :wink: http://drugsinfoteam.nl/drugsinfo/canna ... -psychose/
k
kennethvdsLid
01-01-2024, 00:00
#16
In die tekst staat dat mensen met een achtergrond ivm psychische problemen door het gebruik van cannabis een psychose kunnen triggeren. Niet dat de cannabis die psychose veroorzaakt en veel van die studies zijn uitgevoerd met een zeer kleine doelgroep en zonder de nodige informatie BVB hoeveel gram wiet de gebruikers roken, welke soort, THC %, biologisch of chemisch gekweekt etc... te nemen met een korel zout imo.

voorbeeld van de meest recente studie uit London:
http://www.thelancet.com/pb/assets/raw/ ... 0Forti.pdf

Alcohol daarintegen is reeds uitgebreid onderzocht door verschillende partijen en de gevolgen zijn duidelijk = dodelijk indien niet met mate
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik zei ook niet dat wiet roken direct tot een psychose leidt, maar dat wiet gelinkt is aan het ontwikkelen van psychoses. Dat staat ook daar.
Je kan ook gevoelig zijn voor het ontwikkelen van psychoses zonder hiervan af te weten. Die gevoeligheid icm het roken van wiet kan leiden tot een psychose. Hoeft niet, kan wel. Ik zeg precies hetzelfde als jij hoor.
Groot aantal van de mensen die een psychose hebben gehad hebben ook geblowd, maar ja, echt causale relaties aantonen kan nu eenmaal niet.
u
uncoolbeatleLid
01-01-2024, 00:00
#18
De helft van mijn vriendengroep doet drugs, de andere helft verafschuwt drugs en weet zodanig niks van het gebruik van mij en mijn 2 andere vriendinnen. Interesses verschillen automatisch dus ook nogal, en hoe erg ik het ook vind, je voelt wel langzaam een steeds grotere kloof groeien. Natuurlijk probeer ik nog met mijn andere vriendinnen af te spreken, maar sinds wij aan het experimenteren zijn geraakt is het niet meer de hechte groep die het eerst was, heel erg jammer wel, maar zo is het nu eenmaal...
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
kennethvds zei:
In die tekst staat dat mensen met een achtergrond ivm psychische problemen door het gebruik van cannabis een psychose kunnen triggeren. Niet dat de cannabis die psychose veroorzaakt en veel van die studies zijn uitgevoerd met een zeer kleine doelgroep en zonder de nodige informatie BVB hoeveel gram wiet de gebruikers roken, welke soort, THC %, biologisch of chemisch gekweekt etc... te nemen met een korel zout imo.

voorbeeld van de meest recente studie uit London:
http://www.thelancet.com/pb/assets/raw/ ... 0Forti.pdf

Alcohol daarintegen is reeds uitgebreid onderzocht door verschillende partijen en de gevolgen zijn duidelijk = dodelijk indien niet met mate
Klik om te vergroten...
Dat je pro wiet bent heb je nou wel in meerdere topics duidelijk gemaakt kennethvds... Het begint een beetje te vervelen als je het mij vraagt. Ik ben zelf ook een groot liefhebber van wiet, maar ga nou niet elke keer dat hippie praatje ophouden dat wiet totaal onschuldig is en dat het eigenlijk geen drugs zou mogen heten. Wiet brengt wel degelijk risico's met zich mee net zoals andere drugs. Ten opzichte van andere drugs zijn de risico's wel is waar enorm beperkt, maar de risico's bestaan wel degelijk.

En ik snap je frustratie dat wiet illegaal is en alcohol legaal. Maar daar hoef je mensen op dit forum niet van te overtuigen hoor, hier weten wij allemaal dat alcohol ook gewoon een drug is. Sterker nog alcohol is een harddrug en wiet een softdrug, maar telkens de gevaren van alcohol noemen om die wiet te bagatelliseren maakt je punt er niet echt sterker op. Lekker appels met peren vergelijken...
k
kennethvdsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Beetje met het verkeerde been uit bed gestapt zeker? Ik zeg echt nergens dat wiet geen enkel risico meebrengt en onschuldig is, ik ondersteun alles met bronnen en sta open voor de mening van anderen (dit heet een gesprek voeren).

Ik was akkoord met ZERO zijn laatste post wat dat vatte ons gesprek mooi samen.

En dat ik steeds alcohol aanhaal is omdat Alcohol de meest gebruikte harddrugs is en ik ervaring heb met alcohol verslaafden (niet verslaving)

Het spijt me zeer dat ik je frustreer met mijn 5 posts in verschillende topics in het COFFEESHOP forum.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."