Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke goede documentaires/films ken je over drugs?

Welke goede documentaires/films ken je over drugs?

60 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
M
Missyy23Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Welke goede documentaires/films ken je over drugs?

ElvenSpice zei:
Ik vind Drugs Inc. ook wel leuk om te kijken, maar soms kunnen ze het wel erg verdraaien.
Bijvoorbeeld dat filmpje van Drugs Inc. over DMT, alsof het de nieuwe heroine is :angry:
http://video.nationalgeographic.com/tv/ ... c-new-drug
Klik om te vergroten...


Ja dat wel, veel lijkt me ook wel fake/in scène gezet ( helemaal als het over kartels en hun leden gaat ) maar zolang het over gebruik in steden gaat vind ik het altijd wel leuk om te kijken :) het blijft natuurlijk tv, en er ìs natuurlijk de hele ' war on drugs' gaande, dus blijft altijd wel een beetje bevooroordeeld, jammer genoeg :)
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lytje pole zei:
Lol, het EO logo had ik genegeerd en was toch enigszins interessant.
Klik om te vergroten...

Ik zag het logo pas halverwege, maar vond het ook interessant. Die beschrijving van het dorp :) Of en wat er nog over seks wordt gezegd in volgende afl. ben ik benieuwd naar. Hij vindt haar een mooi meisje zegt hij volgens mij op het eind in de auto.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
Kijk dit is een belangrijke toevoeging, ik weet meteen dat ik het niet hoef te kijken dus. Thanks!
Klik om te vergroten...

Wat is er mis met de EO in deze strekking?
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#4
Avīci zei:
Wat is er mis met de EO in deze strekking?
Klik om te vergroten...
Fuck de EO en fuck geloof in het algemeen.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lytje pole zei:
Fuck de EO en fuck geloof in het algemeen.
Klik om te vergroten...

Joah...ik heb ook niets met geloof. Toch vind ik dat de EO zo af en toe interessante programma's maakt. Ik kijk niet welke omroep wat uitzendt, maar ik bekijk of ik het programma de moeite waard vind. Dit programma vind ik toch wel indrukwekkend so far.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#6
Avīci zei:
Joah...ik heb ook niets met religie. Toch vind ik dat de EO zo af en toe interessante programma's maakt. Ik kijk niet welke omroep wat uitzendt, maar ik bekijk of ik het programma de moeite waard vind.
Klik om te vergroten...
Gaat om de insteek.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#7
Lytje pole zei:
Gaat om de insteek.
Klik om te vergroten...

Wat is de insteek dan volgens jou?
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#8
De EO onderscheidt zich duidelijk van alle andere verenigingen binnen de Publieke Omroep. De medewerkers hebben het verlangen om vanuit een persoonlijke relatie met Jezus Christus het Goede Nieuws van Gods Koninkrijk vorm te geven en door te geven. Vanuit dit verlangen wil de EO zoveel mogelijk mensen bereiken en bouwen aan de samenleving.

Deze missie sijpelt op allerlei manieren door in de manier van presenteren en in de documentaire als geheel. De docu is dus gekleurd (op een waarschijnlijk onopvallende manier).
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lytje pole zei:
De EO onderscheidt zich duidelijk van alle andere verenigingen binnen de Publieke Omroep. De medewerkers hebben het verlangen om vanuit een persoonlijke relatie met Jezus Christus het Goede Nieuws van Gods Koninkrijk vorm te geven en door te geven.
Klik om te vergroten...

Het is een omroep die een Christelijk karakter heeft, that's all. Ik vind dat ze erg met hun tijd meegaan en daarom deel ik jouw kritieken totaal niet. Ik kijk namelijk wel naar deze programma's. Mensen met andere ideeën en opvattingen krijgen volledig de vrijheid hun mening te ventileren en zullen niet gecensureerd danwel gestigmatiseerd worden.

Lytje pole zei:
Deze missie sijpelt op allerlei manieren door in de manier van presenteren en in de documentaire als geheel. De docu is dus gekleurd op een waarschijnlijk onopvallende manier.
Klik om te vergroten...

Knap dat je hierover kan oordelen zonder dat je de 1e aflevering hebt gezien. Tycho Gernandt presenteert dit programma. Hij komt er openlijk voor uit cocaïneverslaafd te zijn geweest en vind het gebruik van drugs sowieso niet zo spannend. Er wordt ook geen enkele keer gerefereerd naar god of het christendom. Hij brengt gewoon in kaart hoe een aantal GHB-verslaafden met hun verslaving omgaan. Het enige gekleurde aan de documentaire zou wellicht kunnen zijn dat ze GHB-verslaafden in kaart brengen die 'rock bottom' zijn gegaan. Ondanks dat wordt er in de documentaire een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de recreanten en de verslaafden. Een persoon als Raver hier op 't forum heeft toch meermaals verwoord dat het geen kattepis is. GHB is gewoon een ellendig goedje als je er verslaafd aan bent, en juist dit soort documentaires sterken mij in mijn gedachten er nooit mee te experimenteren.

Los van dat: als BNN de omroep was geweest had ik er niet raar van opgekeken en zij worden toch gewaardeerd om hun drugsitems.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#10
Avīci zei:
Knap dat je hierover kan oordelen zonder dat je de 1e aflevering hebt gezien.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor het compliment. Ik wist al dat ik slimmer dan gemiddeld ben en fijn dat jij dit bevestigt. De eerste aflevering heb ik overigens wel gezien.

Avīci zei:
Er wordt ook geen enkele keer gerefereerd naar god of het christendom.
Klik om te vergroten...
Het logo linksboven in beeld doet al genoeg. Feit dat Tygo vettig haar heeft maakt nog niet dat hij niet geilt op Jezus.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Oh het gaat om Tygo in de GHB, dat heb ik wel gezien hahaha aangezien ik het toevallig tegenkwam met zappen. Het EO logo is me niet opgevallen, aangezien ik daar nooit naar kijk eigenlijk.

Overigens verbaasd het me niet dat het van de EO is, vond het een behoorlijk gekleurd programma. Ze hebben het wel subtiel gedaan, zeker ook door Tygo Gernandt te kiezen die zelf ook niet vies is van drugs. Maar het kwam me toch wel heel erg over als selectief alle slechte kanten ervan laten zien. Natuurlijk is het goed dat hier voor gewaarschuwd wordt, maar als je dan recreatieve gebruikers laat zien die overduidelijk niet zo recreatief meer gebruiken vind ik toch wel dat je een flink gekleurd programma aan het maken bent.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#12
Psychedelibee zei:
als je dan recreatieve gebruikers laat zien die overduidelijk niet zo recreatief meer gebruiken vind ik toch wel dat je een flink gekleurd programma aan het maken bent.
Klik om te vergroten...

Dit waren duidelijk geen recreatieve gebruikers. Dit waren mensen met een hardcore verslaving.

Sterker nog: GHB werd betitelt als de hedendaagse heroïne. Wat ik in principe geen gekke vergelijking vind als ik al die spookverhalen op het drugsforum (objectiviteit gewaarborgd!) teruglees.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Avīci zei:
Dit waren duidelijk geen recreatieve gebruikers. Dit waren mensen met een hardcore verslaving.
Klik om te vergroten...
Hij ging ook nog even bij "recreatieve" gebruikers langs zoals het genoemd werd, maar dat liep ook redelijk uit de hand omdat ze overduidelijk helemaal niet zo recreatief aan het gebruiken waren. Dat vind ik persoonlijk wel erg gekleurde tv maken.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Avīci zei:
Wij drugsgebruikers kijken hier toch niet meer van op?
Klik om te vergroten...
Ik kijk er niet van op nee, wat niet wilt zeggen dat ik het ook meteen normaal vind.

Avīci zei:
Wel wordt het in zo'n docu natuurlijk aangedikt met sfeergevoelige bijgeluiden waardoor het extra creepy lijkt.
Klik om te vergroten...
Dit sowieso. Maar door überhaupt bij een stelletje zogenaamd recreatieve gebruikers uit te komen die overduidelijk regelmatig gebruiken en teveel gebruiken vind ik ook al een duidelijke selection bias vanuit gaan. En die selection bias is het meest kwalijk, aangezien de meeste mensen dat niet eens doorhebben.
T
Twirley BirdLid
01-01-2024, 00:00
#15
Drugstore cowboy (1989) oud maar wel erg leuk en er zit zowaar een echt verhaal in :wink:
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Twirley Bird

Nog een 'oude'; Bad Lieutenant (1992). Over een corrupte aan drugs en gokverslaafde rechercheur. Met pikante seksuele scenes. Ken je deze?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
was deze film niet ook over drugs
https://www.imdb.com/title/tt2872732/
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Gisteren in de bioscoop deze gezien: https://www.imdb.com/title/tt1226837/?ref_=fn_al_tt_1

Over een 18-jarige jongen die langzaamaan zijn hele leven vergooit en zijn ouders tot wanhoop drijft door een verslaving aan crystal meth. Om na anderhalf jaar clean te zijn toch weer te zwichten voor het verlangen en zichzelf vervolgens bijna een dodelijk dosis toe te dienen. Erg mooie en heftige film. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. http://www.historyvshollywood.com/reelfaces/beautiful-boy/
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#19
verwondering zei:
Gisteren in de bioscoop deze gezien: https://www.imdb.com/title/tt1226837/?ref_=fn_al_tt_1

Over een 18-jarige jongen die langzaamaan zijn hele leven vergooit en zijn ouders tot wanhoop drijft door een verslaving aan crystal meth. Om na anderhalf jaar clean te zijn toch weer te zwichten voor het verlangen en zichzelf vervolgens bijna een dodelijk dosis toe te dienen. Erg mooie en heftige film. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. http://www.historyvshollywood.com/reelfaces/beautiful-boy/
Klik om te vergroten...

Thanks. Deze ga ik zeker kijken!

verwondering zei:
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Klik om te vergroten...

Joh..
M
Mordor74Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Limelight : docu over een legendarische discotheek en het bruisende nachtleven in een oud kerkgebouw in New York . En ja hoor : de xtc is ook van de partij !

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."