Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsdrugs die dopamine verhogen

drugs die dopamine verhogen

59 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
K
KarentjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ondertussen lijkt DOC me ook wel een interessante drug, omdat het ook stimulerend werkt. Maar zou DOC de tolerantie afbouw van cocaïne verhinderen? Ik vermoed van niet omdat cocaïne op dopamine werkt en DOC op serotonine, maar kan iemand dit bevestigen. Dit vraag ik puur uit nieuwsgierigheid, want ik ga het nog niet direct uitproberen.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#2
Weet je wat ook dopamine verhoogt? Nieuwe muziek ontdekken. Je kan nu 3 maanden gratis Spotify testen dus ik heb een premium abbo genomen. Allemaal ouwe shit opnieuw opgezocht en letterlijk tientallen nieuwe bands ontdekt door suggesties te volgen.

Nieuwe muziek vinden en er van genieten maakt dopamine vrij, zo blijkt uit onderzoeken
https://www.psypost.org/2019/02/lis...brain-release-more-dopamine-study-finds-53059
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Karentje zei:
Ondertussen lijkt DOC me ook wel een interessante drug, omdat het ook stimulerend werkt. Maar zou DOC de tolerantie afbouw van cocaïne verhinderen? Ik vermoed van niet omdat cocaïne op dopamine werkt en DOC op serotonine, maar kan iemand dit bevestigen. Dit vraag ik puur uit nieuwsgierigheid, want ik ga het nog niet direct uitproberen.
Klik om te vergroten...
Ondanks dat DOC een gesubstitueerde amfetamine is, is het geen stimulant maar een psychedelicum. Dat wil dus ook zeggen dat DOC niet direct op je serotonine werkt (i.e. het is geen releaser/heropname remmer). In plaats daarvan werkt het op je serotonine receptoren, net zoals LSD, Paddo's en 2C-B dat bijvoorbeeld doen. Echter is er erg weinig onderzoek naar de farmacologie van DOC gedaan (dat is ook een van de redenen dat het een RC is) dus het zou kunnen dat het toch nog op andere receptoren oid werkt, wat voor het stimulerende effect zorgt.

In principe kun je er vanuit gaan dat het geen effect heeft op je cocaine tolerantie, en als het al effect heeft dan zal dat denk ik minimaal zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Revolutionair zei:
Crystal Meth verhoogd je dopamine naar een waarde van1500 las ik :tonguewink:
En coke maar naar maximaal 300.
Een keertje Crystal Meth en je brnt klaar met het ophogen van je dopamine :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Je kunt dit niet zo met elkaar vergelijken zonder de testmethode en de context in ogenschouw te nemen, anders zegt het niks.
'Dopamine verhogen' is neurologisch gezien niks, het is allemaal veel genuanceerder. Dus wat meet je precies? Bio-availabilty? Receptor ligand binding? Hersenactiviteit in corpus striatum?

En wat waren de doseringen die zijn gebruikt?
Want als je evenveel gram methamfetamine gebruik als cocaïne, ja, dan is meth wel een stuk sterker inderdaad.
Of vergelijk je de twee dan op basis van subjectieve effecten? En welke schaal gebruik je daar dan voor..?

Je begint misschien mijn probleem te snappen :wink:
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Neo-Shulginist ik maakte gewoon een grapje..
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Lol..
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Karentje zei:
Wel jullie zullen het vast een slechte reden vinden en mogelijk een risico voor verslaving. Maar ik heb al mijn hele leven een vorm van sociale fobie veronderstel ik. Het is te zeggen het is voor mij onmogelijk om spontaan en mezelf te zijn bij mensen die ik niet goed ken. Ik ervaar altijd wel spanning en trek een muur om me heen. De laatste tijd is dit voor mij een serieus obstakel en dit is ook de voornaamste reden waarom ik drugs uitprobeer. De enige drug die dit wist te doorbreken was dus cocaïne, maar ik weet dat ik dit niet veel mag gebruiken. Dus kijk ik uit naar alternatieven die weliswaar minder zullen werken maar misschien net voldoende voor mij.. Zeg ook aub niet dat ik iemand zou moeten raadplegen ofzo want dit heb ik heel mijn leven gedaan en ik ben er inmiddels zeker van dat er voor mij geen echte oplossing bestaat.
Klik om te vergroten...

Ik snap dat het heel vervelend is, maar wat als je "gewoon" accepteert dat je het moeilijker vindt jezelf open te stellen tegenover anderen? Wat is daar slecht aan? Wat ik vaak zie bij mensen met een sociale fobie (en daar ben ik er zeker een van) is dat er een enorm oordeel aan vast zit, dat je spontaan "moet" zijn, dat je mee "moet" doen etc. Voor wie precies? Waarom? Omdat je anders niet mee zou tellen? Over het algemeen vergroot dat oordeel juist de spanning, terwijl die spanning er best gewoon mag zijn net als iedere andere emotie. Je vindt sociale situaties moeilijk -> je weet dat je dit moeilijk vindt en gaat proberen die spanning weg te drukken -> de spanning zegt "fuck you" en dringt zich nog erger op -> Zie je wel, ik kan dit niet. Ik zuig in sociaal contact, ik kan het beter niet meer doen.

Qua medicatie/drugs zou ik oppassen, mijn ervaring is dat dopamineverhogende middelen de klachten wat kunnen verergeren. Dopamine is inderdaad de "belonende" neurotransmitter, maar het kan ook zorgen voor verhoogde spanning. Helaas is het niet zo simpel dat er een middel is wat er enkel voor zorgt dat die rem er een beetje af gaat. Nogmaals, ik snap je echt en het is allemaal ook niet zo makkelijk, maar de grootste tip die ik kan geven in dit geval is accepteren dat je het moeilijk vindt en een beetje aardig zijn voor jezelf daarin.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bee zei:
Ik snap dat het heel vervelend is, maar wat als je "gewoon" accepteert dat je het moeilijker vindt jezelf open te stellen tegenover anderen? Wat is daar slecht aan? Wat ik vaak zie bij mensen met een sociale fobie (en daar ben ik er zeker een van) is dat er een enorm oordeel aan vast zit, dat je spontaan "moet" zijn, dat je mee "moet" doen etc. Voor wie precies? Waarom? Omdat je anders niet mee zou tellen?
Klik om te vergroten...

Extraverte mensen hebben veel vaker spijt van dingen die ze wel hebben gedaan.

Iedereen heeft wel iets.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Extraverte mensen hebben veel vaker spijt van dingen die ze wel hebben gedaan.

Iedereen heeft wel iets.
Klik om te vergroten...
Maar introverte mensen hebben wel vaker last dat ze introvert zijn dan extraverte mensen las hebben van extravert te zijn. Terwijl dat, als het aan mij zou liggen, helemaal niet hoeft. Met introverte mensen heb je vaak de interessantste gesprekken.
K
KarentjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bestaan er minder riskante drugs dan cocaïne die ook dopamine verhogen en dus een euforisch gevoel geven? Liefst dan drugs die je al eens vaker kunt gebruiken. Bepaalde rc's misschien?
K
KarentjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Psilocyloner zei:
Doorgaans wordt 6-APB ervaren als minder waus dan MDMA, dus als je van 6-APB al een 'dwaze kop' krijgt, zal dat met MDMA hoogstwaarschijnlijk niet veel beter wezen. Echter, zou het ook niet kunnen dat je te hoog gedoseerd hebt? Zo'n 120-130 mg 6-APB is voldoende. Less is more, is mijn devies.
Klik om te vergroten...

Ik heb 120mg genomen. Ik denk dat ik de volgende keer juist hoger zou doseren.


Psilocyloner zei:
Wat je kunt doen met drugs is de angst verzachten, zodat het draaglijk wordt op zo'n manier dat je het wél kunt doorstaan en gaandeweg correctieve ervaringen kunt hebben waardoor de angst geleidelijk kan afnemen.
Klik om te vergroten...

Ja dit is dus waar ik op reken.

Psilocyloner zei:
Je zou in plaats van een benzodiazepine daarom eens phenibut kunnen overwegen, wat doorgaans dezelfde angstremming geeft zonder de emotionele afvlakking. Wat doet 'gewoon' alcohol eigenlijk bij je? In het verleden heb ik op alcohol ook enkele malen zeer succesvol mijn onzekerheden voorbij kunnen gaan wat me een enorme boost gaf. Echter kon ik lang niet altijd op dat effect rekenen (het was toch altijd meer een hit or miss) .
Klik om te vergroten...

Phenibut heb ik al geprobeerd en geeft bij mij een vervelende bodyload zonder de aangename effecten. Ik heb dit inmiddels weggegooid. Was mijn slechtste ervaring ooit met een drug. En ik gebruik wel eens alcohol, alleen kan ik nooit voorspellen hoe het zal uitpakken. De ene keer keer ik in mezelf terug en ben ik ontzettend stil, de andere keer kan ik niet stoppen met praten en lachen. Valt niet te voorspellen..
m
madhatterLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Hexen en NEP worden juist geassocieerd met nog heftiger bijwerkingen. Het vervelende van hexen en NEP is dat ze maar een korte plezierige roes geven, maar daarna een heel lange onprettige nastimulatie. Dat veroorzaakt langdurig sterke zin om meer bij de pakken, en als je dat een paar keer doet dan krijg je al snel last van hartkloppingen, overmatig zweten, hallucinaties, paranoia, misselijkheid, hoofdpijn, noem de hele mikmak maar op. En die bijwerkingen blijven dan nog een hele tijd voortduren...
Klik om te vergroten...

dit is precies hoe ik mij voelde.
G
GABA-B BonanzaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Karentje zei:
Bestaan er minder riskante drugs dan cocaïne die ook dopamine verhogen en dus een euforisch gevoel geven? Liefst dan drugs die je al eens vaker kunt gebruiken. Bepaalde rc's misschien?
Klik om te vergroten...
Crack en Tina
T
Tänzel to the coreLid
01-01-2024, 00:00
#14
GABA-B Bonanza zei:
Crack en Tina
Klik om te vergroten...
Deze drugs zijn minder riskant dan gewone cocaïne? Lijkt mij niet…
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Tänzel to the core zei:
Deze drugs zijn minder riskant dan gewone cocaïne? Lijkt mij niet…
Klik om te vergroten...
Nee, zijn qua risicoprofiel riskanter als je naar intensiteit, verslavingspotentieel en kans op misbruik kijkt.

Snuif cocaïne scoort daar al hoog op maar crack en meth al helemaal.
m
madhatterLid
01-01-2024, 00:00
#16
Tänzel to the core zei:
Deze drugs zijn minder riskant dan gewone cocaïne? Lijkt mij niet…
Klik om te vergroten...
hoe was uw NEP ?
T
Tänzel to the coreLid
01-01-2024, 00:00
#17
madhatter zei:
hoe was uw NEP ?
Klik om te vergroten...
Slecht ik heb t weg gegooid…,rommel …
T
Tänzel to the coreLid
01-01-2024, 00:00
#18
madhatter zei:
was het nieuwe of nog oude ?
Klik om te vergroten...
Denk de oude droog vlokkerig spul, kreeg blauwe voeten…..
m
madhatterLid
01-01-2024, 00:00
#19
Tänzel to the core zei:
Slecht ik heb t weg gegooid…,rommel
Klik om te vergroten...
was het nieuwe of nog oude ?
m
madhatterLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tänzel to the core zei:
Denk de oude droog vlokkerig spul, kreeg blauwe voeten…..
Klik om te vergroten...
ja had ook vlokkerige poeder die niet branden en beetje verdoofde. heb op het moment ook niets en zou graag nog eens proberen maar wil totaal geen bijwerkingen nietmeer dus ga ik het links laten liggen ... echt kut 🤣

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."