"Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum, en heb 2 weken geleden met een maat van mij voor het eerst XTC gebruikt op een feest. Wij hadden pillen gekocht van een goede vriend, die hij had laten testen. We hebben ons samen zo goed mogelijk ingelezen, en ons aan vrijwel alle do's en don'ts gehouden, misschien zelfs iets te goed. We hebben ieder half uur zo'n tien minuten buiten, of door de gangen van het gebouw gelopen/gestaan. Minimaal 2 flesjes water verspreid over het uur gedronken, en onderweg naar het feest ook water gedronken. Op het feest aangekomen, begonnen we met een kwartje die we namen op de wc, met een half flesje water. Hierna twee keer een kwartje bijgeslikt. We voelden ons helemaal geweldig en niks kon onze avond nog verpesten (Dus wel).
Op een gegeven moment naderde het einde en vonden we dat we nog bij moesten nemen om ook het einde nog goed mee te maken. Mijn maat nam een halfje bij, en ik een kwartje. Ik wist niet dat hij ineens een halve bijnam, anders had ik dat ding nog uit z'n mond geslagen voor hij de kans had het door te slikken.
Nadat het insloeg, zei hij meerdere malen tegen mij "Sooooo! Ik ben ******* waus joh" en zijn kaken gingen te keer als een maalmolen. Ik zei, nog steeds onwetend dat hij een halfje had geslikt ipv een kwartje, "Ja ik ook best wel, lekker toch, beste avond van ons leven!!".
Op een gegeven moment zei hij tegen mij "Die lichten joh, wat een gekte, doet gewoon pijn aan mijn ogen". Ook ik moest er mijn ogen er af en toe door dicht knijpen, dus ik ging er van uit dat het onschuldig was.
Toen gebeurde er iets wat ik nooit aan zag komen, en liever niet nog een keer meemaak. Ik was aan het dansen en losgaan op de muziek, en voelde ineens iets tegen mijn benen, en een meisje achter me begon te gillen. Ik kijk naast me en mijn maat ligt stijf op de grond te shaken, zijn armen over elkaar met ellebogen zijn ellebogen 90 graden, zijn ogen helemaal groot en zwart en zijn hoofd schuin en licht naar achter, en zijn kaken keihard op elkaar met zijn lippen volop open.
Ik pakte hem bij zijn achterhoofd, en gaf hem een paar tikjes op zijn gezicht, en drukte mijn vingers in zijn nek voor zijn hartslag, die voelde ik nog wel, maar kan niet meer vertellen of die snel of normaal aanvoelde. Ik heb toen een EHBO team erbij gehaald, en die nam hem al shakend mee naar achter. Waar hij na, ik denk een minuut weer bijkwam. Hij liep strompelend en al steunend op iemands schouder naar achter, en ik moest naar de ehbo post. Daar aangekomen was hij al redelijk normaal, maar nog wel erg verward, en de eerste 2-3 minuten, kon hij amper praten, en draaide een beetje met zijn hoofd. Hij wist wel precies zijn naam/geboortedatum etc. uit zijn hoofd, ook wist ie nog waar hij was en wie ik was.
Na even gezeten te hebben, en wat water drinken werd hij weer de oude. Ondertussen begon ik weer flink te gaan, en precies op dat moment wendde de EHBO'er zich op mij. Hij vroeg mij of ik uit kon leggen wat er gebeurd was en of hij GHB of XTC ophad. Ik durfde eerst niet te zeggen dat we XTC ophadden, maar in de spiegel die er stond zag ik dat dat duidelijk te zien was, aangezien ik net voordat het gebeurde nog een kwartje ophad, samen met iemand anders die ook met ons was.
De EHBO'er drukte mij op het hart dat alle informatie strict anoniem zou blijven, aangezien het gebruik van XTC niet verboden is. De politie agenten die in het kamertje zaten, waren ondertussen weg en toen heb ik toegegeven dat wij XTC ophadden.
Hij zei dat dit vaker voorkomt bij mensen die te warm worden, of overgevoelig zijn voor lichten. Nadat ik een tijd heb zitten praten met de EHBO'er over hoe het kon komen, en of het heel erg was, mochten we naar huis, en zei de EHBO'er dat alles goed zou komen, en dat de kans op nog zo'n aanval minimaal was.
Mijn maat weet van het moment tussen de aanval en het bijkomen helemaal niks meer, en dacht dat hij zelf naar de EHBO was gegaan omdat hij het vreselijk warm kreeg. Ik heb hemzelf de dag erna uitgelegd wat er gebeurt was, en hij kon het zelf niet thuisbrengen, en wou mij in de eerste instantie niet geloven.
Nu had ik dus een paar vragen:
- Kan het komen door een gevoeligheid voor het felle licht? We stonden namelijk vrij dicht bij het podium, en aangezien er op TV soms ook waarschuwingen zijn voor mensen met een gevoeligheid voor licht, dacht ikzelf daaraan.
- Kan het komen doordat hij het zo warm kreeg? Ik heb gelezen op internet dat als je lichaam te warm wordt(boven de 40 graden), er ook zoiets kan gebeuren, dit zou dan een koortsstriem heten.
- Of komt het doordat hij na 3 kwartjes ineens nog een halve nam, en gewoon veel te hard ging? Zoals ik al zei, zei hij vaker tegen mij dat hij echt kneiter waus was.
De EHBO'er zei tegen mij dat het niet heel ernstig was, en dat hij uit zichzelf weer bij kwam, "Meestal komen mensen met iets soortgelijks na maximaal tien minuten weer bij, hierna moet serieus actie ondernomen worden, maar jou vriend kwam toen we hem naar het backstage ruimte brachten, nog voor we hem neer konden leggen al bij. en heeft geen geheugenverlies, behalve van het moment van de aanval, wat normaal is. Zijn lange (gegevens, wie ik was etc.) en korte (waar we waren, hoelaat we aankwamen, en hoelaat het ongeveer was) termijngeheugen heeft hij nog. Ook kon hij zelf alweer redelijk lopen, wat allemaal goede tekenen zijn."
Ik zou graag weten wat jullie hier over de oorzaak denken. Is dit een reden tot paniek voor in de toekomst? Hij zei tegen mij dat hij de avond zo nog een keer over zou doen, inclusief het pilletje nemen. Zou dit over ongeveer een half jaar, of zelfs langer kunnen? De volgende keer gaan we hem wel zeker weten zelf laten testen, ookal ben ik ervan verzekerd dat er niks mis mee was.
Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft, en zo ja super bedankt! Aangezien ik m'n eigen wezeloos geschrokken ben!"
In: Epileptische aanval na XTC-Gebruik
1-1-2024