Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
69 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Kun je eventueel thuis benzo's gecontroleerd gebruiken?
Of kocht je die ook illegaal of rc benzo's?

Gebruik je benzo's legaal, of liefste de Z, is er nog wel een goeie controle vanuit ha en apotheek
Klik om te vergroten...
Ik heb in t verleden wel illegaal gekocht maar heb dat sinds mijn eerste detox niet meer gedaan.

Thuis ga ik soms ‘snoepen’ van mijn voorgeschreven benzo’s. Daarom had ik met ggz ook de afspraak dat ik per dag bij ggz medicijnen ophaalde.
Nadeel was wel dat ik bij Brijder OOK 2 x per week de antabus slikte onder toezicht. En dat er dus zeer veel tijd ging zitten in het ophalen van medicatie de hele week.

Een vriend van me zei eens dat hij zolpidem heeft v zo nodig en dat daar geen recreatieve waarde aan zit. Oftewel het is niet lekker.
Waar ik lorazepam dus echt lekker vind, kun je dat volgens hem niet zo ervaren met zolpidem. Dat zou idd best eens kunnen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Goedemorgen en een fijne 24.

Ik heb best lekker geslapen en werd wakker van de vele vele vogels.

Ik heb wat vragen over medicatie en heb daar een ander topic voor aangemaakt. Wellicht zijn er mensen die wel verstand hebben van medicatie maar niet mijn hele blog lezen.

Wat ik nu slik is echt veel te veel. Merk het zelf duidelijk bij het sporten wat s ochtends en s middags eigenlijk niet gaat en in de avond opeens wel.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Alinde zei:
Een vriend van me zei eens dat hij zolpidem heeft v zo nodig en dat daar geen recreatieve waarde aan zit. Oftewel het is niet lekker.
Waar ik lorazepam dus echt lekker vind, kun je dat volgens hem niet zo ervaren met zolpidem. Dat zou idd best eens kunnen.
Klik om te vergroten...

Dat klopt idd.
Idem voor zoplicon geloof ik.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Dat klopt idd.
Idem voor zoplicon geloof ik.
Klik om te vergroten...
Dan is het makkelijker om er vanaf te blijven dan bij lorazepam, denk ik.
Ik vond het een heel goede opmerking van die vriend (die overigens verslaafd geweest is aan cannabis maar na 1 detox wel gestopt is daarmee)
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb net een heel goed gesprek gehad met een maatje van de afdeling en ik ga alles even laten bezinken.

Ik denk dat ik het forum even laat voor vandaag. Genoeg stof tot nadenken al op de vroege ochtend.

Dus schrijf rustig verder dan lees ik het later 🙂
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alinde zei:
Dan is het makkelijker om er vanaf te blijven dan bij lorazepam, denk ik.
Klik om te vergroten...

Ja volgens mij ook.
Volgens mij raak je verslaafd aan de rush van een medicijn, bv het sedatieve.
Maar als je dat niet hebt bij een Z medicijn dan zal het ook minder aantrekkelijk zijn voor een recreatieve drugs.

Ik heb ze nooit genomen.
Ik neem wel eens een RC en merk bv dat pyrazolam mij niet laat hunkeren naar meer, omdat het alleen een angstremmer is.
Daar voel je niks leuks van.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Ja volgens mij ook.
Volgens mij raak je verslaafd aan de rush van een medicijn, bv het sedatieve.
Maar als je dat niet hebt bij een Z medicijn dan zal het ook minder aantrekkelijk zijn voor een recreatieve drugs.

Ik heb ze nooit genomen.
Ik neem wel eens een RC en merk bv dat pyrazolam mij niet laat hunkeren naar meer, omdat het alleen een angstremmer is.
Daar voel je niks leuks van.
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor je ervaring.

Ik heb zelfs bij seroquel een soort hunkering, bij de kortwerkende. Je kan er even een klap van krijgen en dat vind ik dan lekker.
Maarja dat is mijn verslaafde brein. Net zolang quetiapientjes nemen tot je een klap hebt die lekker voelt.

Verder loopt het verhaal nu een beetje in het andere topic. Het was bedoeld voor theoretische vragen over medicatie maar zet me zeker aan het denken over.... eigenlijk alles.

Er zijn nu twee vormen geweest van daginvulling waar ik warm voor liep. Het eerste was een opleiding tot ervaringsdeskundigen, naar aanleiding van de gesprekken bij Brijder met mijn arts, die mij een paar keer vroeg of dat iets voor mij zou zijn. En nav de ervaringsdeskundigen die ik bij de Brijder aan het werk zag.
Echter mijn casemanager zegt... voordat je anderen kunt helpen moet je eerst zelf in therapie.

Daarnaast het jongerenwerk van de kerk. Ik heb onze 'kerkvriend' gevraagd of hij mij in contact kan brengen met de jongerenwerkers daar. Zijn antwoord: Ja dat kan ik, maar je moet eerst herstellen.

Hm.... kip en ei. Terwijl ik het juist goed vind dat de Kerkvriend mij bij die jongeren weghoudt in deze toestand. Dus dat is wat ik moet doen. Herstellen.

Dat ga ik dan maar proberen. Ik heb het nog nooit gedaan en ik hoop dat ik het kan.
Herstellen is vandaag, met mijn kopje koffie naar de vogeltjes luisteren.

Straks bij ontbijt briefje invullen voor de psycholoog, of ik nog kan aansluiten bij de dinsdag-verslavingsgroep.
En briefje voor de casemanager met eigenlijk van alles.

Die medicatie laat ik vandaag maar even zo.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ha mensen,

Ik probeer toch even pauze te nemen anders gaat het niet goed. Ik zit nu met een stapel achterstallige administratie voor mijn snufferd en het programma van vandaag valt voor 80% uit wegens personeelstekort en ik word wat wiebelig.

Het is superfijn dat iedereen mee denkt maar ik heb hier óók allemaal cliënten en medewerkers die mee denken. En een vriend.. en een broer... en een vriend van mijn vriend. Tegelijk word ik via de NA uitgenodigd voor een spiritueel subgroepje, een zwemgroepje en nog meer.

Mijn vriend heeft zich gewend tot de Hogere Macht... wat heel mooi is maar wat ook zijn privacy is dus ik wil daar niet teveel over schrijven. In ieder geval, wij hebben een bijzondere Eerste Paasdag gehad.
Wat mij eindelijk de ruimte geeft... nu hij zijn Herstel ergens zoekt wat buiten mij ligt... om mijn eigen ruimte te pakken en écht te gaan herstellen.

Ok dus teveel raadgevers nu, waar ik denk ik ook zelf om gevraagd heb direct of indirect. Maar TIJD VOOR BEZINNING hier en nu, vandaag.

Dus ik heb alles gelezen maar ben misschien soms wat minder online om ook dingen een plek te geven en met de mensen van mijn ´real life´ te overleggen. Anders zit ik bij wijze van spreken op mijn kamertje te typen terwijl hier een hok voor verpleging, artsen en caseamanagers mij niet kan bereiken.

Fijne 24 :sun:
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#9
Alinde zei:
Ha mensen,

Ik probeer toch even pauze te nemen anders gaat het niet goed. Ik zit nu met een stapel achterstallige administratie voor mijn snufferd en het programma van vandaag valt voor 80% uit wegens personeelstekort en ik word wat wiebelig.

Het is superfijn dat iedereen mee denkt maar ik heb hier óók allemaal cliënten en medewerkers die mee denken. En een vriend.. en een broer... en een vriend van mijn vriend. Tegelijk word ik via de NA uitgenodigd voor een spiritueel subgroepje, een zwemgroepje en nog meer.

Mijn vriend heeft zich gewend tot de Hogere Macht... wat heel mooi is maar wat ook zijn privacy is dus ik wil daar niet teveel over schrijven. In ieder geval, wij hebben een bijzondere Eerste Paasdag gehad.
Wat mij eindelijk de ruimte geeft... nu hij zijn Herstel ergens zoekt wat buiten mij ligt... om mijn eigen ruimte te pakken en écht te gaan herstellen.

Ok dus teveel raadgevers nu, waar ik denk ik ook zelf om gevraagd heb direct of indirect. Maar TIJD VOOR BEZINNING hier en nu, vandaag.

Dus ik heb alles gelezen maar ben misschien soms wat minder online om ook dingen een plek te geven en met de mensen van mijn ´real life´ te overleggen. Anders zit ik bij wijze van spreken op mijn kamertje te typen terwijl hier een hok voor verpleging, artsen en caseamanagers mij niet kan bereiken.

Fijne 24 :sun:
Klik om te vergroten...
Heel duidelijk en begrijpelijk Alinde.

Ik weet niet of je dit deze dagen nog zal lezen maar ik wens je veel sterkte de komende tijd.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Thanks!

Gisteren lang gebeld met R, een fellow die al heel lang clean is. Hij is niet mijn sponsor maar heeft wel een beetje die functie, vanuit contact met de Hogere Macht mij raad geven en bijsturen.

Er zijn wat zieken en de behandelaars zijn heel erg druk. Ik heb mijn casemanager maar kort kunnen spreken.

Wel is er een verpleegkundige van de avonddienst die heel veel verstand heeft van medicijnen. Hij kon gisteren goed met mij mee denken. Hij vindt ook dat dit wel de plek is en het moment om de medicatie nog wat aan te pakken, beter hier dan thuis.

Het lijkt soms of artsen het afbouwen op zich een goed idee vinden maar het liever overlaten aan een collega. Dat het antwoord vaak is ‘nu nog niet afbouwen, misschien later’.

Maar zoals in een ander topic gezegd, de sport is best een goede graadmeter. Als ik ‘s ochtends als een zombie over dat veld loop te dwalen of van de bank af val… en op dezelfde middag best een redelijk potje speel.

Ik zal geen zes keer op een dag inloggen maar gewoon af en toe, net hoe het uitkomt.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Morning.

Gisteren rond avondeten een berichtje ontvangen over een oude bekende uit het dorp die vermist was en mogelijk gevaarlijk.

Twee uur later stond die persoon onverwacht achter me op de afdeling en ik schrok mij de pleuris. Gelukkig niet teruggevallen in oude patronen (niet praten, terugtrekken) en het gesprek met de verpleging aangegaan. Ik merkte dat de arts mij (non-verbaal) nog even checkte toen hij wegging. Gewoon koetjes en kalfjes maar hij kent mij heel goed.... ik had het idee dat hij mij nog even checkte voor hij wegging.

Ik heb bij mijn eerste detox in een onveilige groep gezeten (2023) en dat gevoel kwam weer even terug. Maar ik dacht ook.... dit is een andere plek, een andere situatie. Ik moet de dingen niet door elkaar halen.

Ben nu wel weer een beetje rustig maar het is ook goed dat de schrik er juist uit komt en niet aan de binnenkant aan mij gaat knagen. Vandaag mag ik ff rustig aan doen van de verpleging.

OJa oud patroon is op mijn kamertje zitten en op de laptop schrijven. Dat heb ik gisteravond niet meteen gedaan... heb eerst de verpleging opgezocht.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Alinde zei:
Als je alleen negatieve dingen meeneemt uit klinieken of groepen dan ligt dat ook aan je eigen houding hierin.
Klik om te vergroten...

In mijn geval was dat ook zo. Dus geef je 200 procent gelijk.
Ik had er niet voor gekozen. Trok me alle verhalen en negativiteit heel erg aan. Maar kon het niet verwerken of bespreekbaar maken.

Alinde zei:
Ik heb met mijn volle verstand gekozen om hier te zijn en ik sta er nog steeds voor 1000% achter.
Klik om te vergroten...

Het is ook goed dat je daar bent. Belangrijkste verschil tussen mij destijds in zo'n overbruggingskliniek, tussen gehersenspoeld landen op het vliegveld en thuis, is dat jij er wel voor hebt gekozen en jij wel je leerschool eruit kan halen. Ik had dat totaal niet. Ik wilde er niet zijn, ik trok me heel veel aan van de rest en kon het niet verwoorden. Ik kon alleen boksen bij wijze van.

De laatste anderhalf jaar heb ik mogen ervaren dat als je in een goeie groep zit een groep ook positifief kan zijn.
Het is net hoe de groep is en hoe de begeleiding is.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Ongelooflijk, maar deze ervaring waar ik het over ga hebben, laat zien dat het altijd opletten is met de alcohol....

Gistermiddag was het zonnig, en warm.
Toch moest ik daardoorheen, omdat ik mijn paspoort wilde verlengen op afspraak.
En op de terugweg na een hoop gekloot met het betalingssysteem van de gemeente ( mijn bank pas werd geweigerd om de eenbof andere duistere reden) ging ik toch geslaagd weer huiswaarts.
Goddome, ik was dorstig en de zon scheen onbarmhartig.
En toen liep ik langs een terras, waar mensen zwaar goudgeel bier zaten te drinken.
Het zien van een vol bierglas en het feit, dat ik dorst had en de zon die scheen, was dus een enorme trigger en ik kreeg hevige craving om plaats te nemen op dat terras en aldaar ook zo'n goudgele tripel naar binnen te laten glijden. Hoe is dit mogelijk! Na 25 jaren niet drinken toch nog die plotselinge haast niet te beheersen drang om het op een zuipen te gaan zetten!

Ik heb het niet gedaan.
Ik ben snel doorgelopen, weg van die verleidelijke plaats.
Na een minuut of vijf was de craving weer verdwenen goddank.

Typisch, nietwaar.
Het is en blijft gewoon altijd aanwezig.
De alcoholduivel was dus nog niet verdwenen. Hij heeft het geprobeerd.
Maar, het is hem niet gelukt.
Het blijft opletten!
Klik om te vergroten...
Het volgt je tot de dood toe ,dat is met opiaat use disorder ook.
Overal waar gebruikt word of sporen ervan zijn laat je denken ,het is niet echt een trigger anders had je wel tussen die mensen gezeten met een groot glas paardezeik
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Soulassasins zei:
een groot glas paardezeik
Klik om te vergroten...
Je zou er trek van krijgen!

Lauw ook zeker 😄
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Nou, dat glas bier zag er heeeeerrrlijk uit!
En tsjakkaaà, daar waren de cravings....waarvan ik normaliter geen last meer van heb.
Maar zonnig weer, warm en dorstig zijn, en langs terrassen lopen waar gedronken wordt? Mega craving!
Klik om te vergroten...
Maar toch weet jij nee te zeggen ,dus je weegt wel af wat de gevolgen zijn.
Dat maakt je alleen maar sterker,die craving zal er beslist zijn maar het goede engeltje fluistert nee in je oren en je luisterd.
Dus een dikke overwinning zou ik zeggen!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
@De Zandman je punt is echt duidelijk en ik word het een beetje beu merk ik.

Let’s agree to disagree.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nou jongens, ik heb vooral trek in ijsjes met dit weer. Ze hebben hier hele lekkere, met slagroom in het hoorntje. Niet goed voor de lijn, niet goed voor de portemonnee maar wel het eerste waar ik aan denk in mijn vrije uurtjes.

Ik ben niet meer zo over de zeik als vanmorgen. Ze waren onderbezet en ik zat vanmorgen aan de koffie met verpleegkundige Miep, die ik graag mag. Ik zei ´Miep ik wil je zo wel even helpen hoor`. Ze zei: Nee ik sta op de afdeling hiernaast.
Ik zei: Nou ok, ik beloof dat ik niks ga gooien vandaag. Ze moest best lachten toen.

Het is hier een soort oefening in emotie-regulatie, maar wel een hele rare. Omdat de verpleging niet op één lijn zit is het bijna onmogelijk om het goede te doen. Als de één zegt: Ga lekker naar buiten, zegt de ander: Bijf maar ff binnen.
Waar de één zegt dat je moet tafeldekken, zegt de ander dat het nog te vroeg is daarvoor etc etc etc.

Bij mijn detox in maart heb ik het echt anders ervaren, namelijk hoe het is als er regels zijn die voor iedereen hetzelfde zijn, zodat niet alle energie gaat zitten in het discussiëren over regels. Normaal als je ergens bent of werkt heb je een rol, een taak. Hier ben ik echt aan het zoeken wat ik moet doen. Inmiddels is ook duidelijk dat mijn ambulante behandelaar langdurig ziek is (hoorde ik van een andere cliënt die dezelfde heeft). Dus toch wachten op de klinisch casemanager die nu een week op vakantie is.

Ik heb eigenlijk in een jaar tijd drie ontploffingen gehad maar altijd heeft het te maken met onduidelijke afspraken. Ik heb hiervoor nooit woede-aanvallen gehad. Misschien ook omdat ik fase oranje mezelf al ging dempen. Ik zei gisteren tegen een ervaringsdeskundige hier: Ik heb het gevoel dat ik na de detox een stapje terug heb gedaan. We worden minder uitgedaagd, er is minder structuur, ik word minder actief. Hij begreep me wel.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Alinde,
Pas je op om niet teveel te verhospitaliseren?
Al is dat niet makkelijk in jouw situatie....
Nu kun je, als je het moeilijk hebt, of ergens mee zit, direct naar de verpleging stappen en zoals ik het lees in jouw posts, doe je dat ook.
Zo kun je te afhankelijk van het systeem worden, en straks kan dat niet meer, als de druk oploopt en komt de craving weer om de hoek kijken, dat was bij mij ook zo.
Pas hiervoor op, wil ik je graag meegeven.
Het wordt straks als je weer thuis bent, veel te moeilijk voor je en je moet leren om volledig op eigen benen te staan.
Let je hiervoor op?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oja: 60 dagen clean 🙂
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ok @Alinde
Ik zal verder niet meer reageren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1213141516...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."