Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
65 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Alinde zei:
Ik wil vragen of mijn arts van de kliniek een goede overdracht wil doen met mijn andere arts, als ik hier wegga. Dit kan nog wel even aanhouden, dit slechte slapen.
Klik om te vergroten...

Denk een goeie. Gezien het niet kunnen slapen je volgens mij ook al vaak op de fiets heeft gezet om wijn te gaan kopen? Kan me herinneren dat je voor deze opname geloof ik ook slecht sliep en druk ervaarde met je (ex)vriendje?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Alinde zei:
Ik begin nu verschil te merken, tussen benzo´s en geen benzo´s.

Eerder zag ik buiten een bak met planten. Vandaag ging ik ineens kijken van: Oh ik zie lavendel en bieslook etc etc.
Muziek komt ook beter binnen. Fijn om daar weer van te kunnen genieten ipv het alleen maar te horen op de achtergrond.
Klik om te vergroten...
Ik herken dit zó erg! Ik maak lange wandelingen tegenwoordig en ik zíe de omgeving eindelijk weer. Die is jarenlang compleet aan me voorbijgegaan. Echt bizar eigenlijk. Het is letterlijk alsof er een dikke mist is opgetrokken en contouren van de wereld weer zichtbaar worden.

Ik hoop dat je een beetje een goede modus vindt voor het slapen! Vaak wordt maar gedacht: we gooien en quetiapine tegenaan, dan slapen ze tenminste. Athans, die indruk krijg ik. Dat het een duf konijn van je maakt tellen ze gemakshalve even niet mee.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Voor je terugval was je al wel een tijdje helemaal clean van alles, toch? Hoe ging het slapen toen?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Alinde zei:
Ik ben wel goed ingesteld op lithium maar eigenlijk heeft lithium nooit mijn stemmingswisselingen kunnen voorkomen. Ik ga mij ook aanmelden voor een therapietraject waarin we meer gaan kijken naar onderliggende oorzaken. Aangezien het niet helpt om allerlei medicatie en stemmingsstabilisatoren te slikken.
In het begin kreeg ik 50 mg quetiapine als slaapmiddel en daar kwam een half jaar later 200 mg quetiapine langwerkend bij toen ik dreigde uit balans te raken (richting manie/psychose). Maar door de jaren heen ben ik een paar keer van arts gewisseld en in klinieken heb je natuurlijk tijdelijk de arts van de kliniek. Uiteindelijk weet niemand meer precies waarom ik het slik.... voor slaap, tegen depressie, tegen psychose....

Ik weet alleen dat ik het ooit een stuk heb afgebouwd en dat mijn omgeving me zoveel helderder en scherper vond.

Door opnames is er in de overdracht tussen GGZ en Parnassia iets meer quetiapine bij gekomen. Eén keer is de 25 mg vervangen door een 50 mg en mijn huidige arts heeft er weer een 25 mg kortwerkend bovenop gedaan. Ik ga het nu niet veranderen nu de benzo's er net af zijn. Maar over een paar weken wil ik met de quetiapine wel afbouwen.
Klik om te vergroten...
Helder verhaal. Ik denk dat het heel vaak zo gaat. En voor je het weet slik je ineens een behoorlijk hoge dosering en ligt er een dikke wollen deken over je heen. Ik zou ook even wachten met de afbouw. Lijkt me slim om eerst het slapen weer een beetje op orde te krijgen. Zelf doe ik het ook rustig aan met de afbouw, ben veel te bang dat ik straks plots niet meer slaap (en het slapen is toch ook nog niet helemaal steady en zoals het moet zijn). Gewoon lekker per 12,5 mg afbouwen (ik dan) en steeds een maandje of langer ertussen. Succes!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jazz35 zei:
Helder verhaal. Ik denk dat het heel vaak zo gaat. En voor je het weet slik je ineens een behoorlijk hoge dosering en ligt er een dikke wollen deken over je heen. Ik zou ook even wachten met de afbouw. Lijkt me slim om eerst het slapen weer een beetje op orde te krijgen. Zelf doe ik het ook rustig aan met de afbouw, ben veel te bang dat ik straks plots niet meer slaap (en het slapen is toch ook nog niet helemaal steady en zoals het moet zijn). Gewoon lekker per 12,5 mg afbouwen (ik dan) en steeds een maandje of langer ertussen. Succes!
Klik om te vergroten...
Goed advies. Ik liet de afbouw van mijn antipsychoticum afhangen van mijn slaapkwaliteit, niet van m’n agenda :)
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
_shikantaza zei:
Goed advies. Ik liet de afbouw van mijn antipsychoticum afhangen van mijn slaapkwaliteit, niet van m’n agenda :)
Klik om te vergroten...
Ik geloof inmiddels écht in het motto: slow and steady wins the race. Niet alleen als het op benzo's aankomt, maar ook voor dit soort middelen. Mede dankzij het DF trouwens. Inderdaad, slaapkwaliteit is tien keer belangrijker dan de agenda! 100%.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jazz35 zei:
Voor je terugval was je al wel een tijdje helemaal clean van alles, toch? Hoe ging het slapen toen?
Klik om te vergroten...
Ik ben vorig jaar zes maanden clean geweest van alcohol (niet van benzo's) en daarna nog een keer drie maanden van alcohol (niet van benzo's).
Andere middelen heb ik niet. Alleen nicotine maar die tel ik even niet mee in het verhaal. Overigens nu ook clean van nicotine.

Ik ben een paar korte periodes clean van benzo's geweest. Slapen ging toen belabberd tot niet. Dat werd in de kliniek ook wel gezegd, dat ze mij elk uur wel een keer voorbij zagen schuiven. Ik word ook heel onrustig van die quetiapine.
Sommigen zeggen dat ze slecht slapen maar dan slapen ze bijv wel 4 of 5 uur. Ze zagen dat ik gewoon echt niks sliep.

Ik ga donderdag hier weg maar kan in een andere kliniek nog stabiliseren. Verder heb ik een therapie op het oog maar ik heb geen groen licht van mijn behandelaar daarvoor. Terwijl in de huidige kliniek iedereen het toejuicht maar er moet groen licht komen vanuit het ambulante team. Dus daar moeten we maandag mee aan de slag. Gelukkig zien ze hier ook echt het belang daarvan.

Ik wil op de rest ook nog reageren maar moet even douchen en daarna begint ons programma weer. Doe ik later.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
_shikantaza zei:
Goed advies. Ik liet de afbouw van mijn antipsychoticum afhangen van mijn slaapkwaliteit, niet van m’n agenda :)
Klik om te vergroten...
In de kliniek is toch enige haast :) Ik snap wel wat je bedoelt maar bij klinische afbouw is de tijd beperkt.

Ik heb heel lang 75 mg quetiapine geslikt. Vanaf januari werd dat 100 en 2,5 week geleden werd het 125. Ik denk zelf dat we iig terug kunnen naar die 75 maar zal idd horen wat de arts zegt daarover. Liefst zou ik quetiapine ook klinisch afbouwen nu. Maar ik zie ook jullie argumenten.

Waar ik donderdag heen ga heb je om 9.00 uur zaalsport. Ik klaagde tegen mijn vriend dat ik echt geen zin heb in sport om 9 uur s ochtends. Hij zei: Ik vond dat juist leuk altijd.
Toen dacht ik: Ja s middags en s avonds vind ik het wel leuk. Maar s ochtends heb ik zo'n kater van al die pillen dat je me geen plezier doet met een potje basketbal of paaltjesvoetbal. En toen ik me dat realiseerde dacht ik: Eigenlijk zonde, je slikt quetiapine en je vindt nergens wat aan de volgende ochtend en soms ook middag.

Vandaar dat ik op het idee kwam om dat ook af te bouwen.

Nu moet ik echt mijn corveetaken doen. Ik reageer later op de rest.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Denk een goeie. Gezien het niet kunnen slapen je volgens mij ook al vaak op de fiets heeft gezet om wijn te gaan kopen? Kan me herinneren dat je voor deze opname geloof ik ook slecht sliep en druk ervaarde met je (ex)vriendje?
Klik om te vergroten...
Ja het slecht slapen brengt mij bijna automatisch bij de Albert Heijn to go....
Ik besluit in halfslaap dat ik alcohol ga halen en voor ik het weet zit ik op de fiets. Dat is ook het gevaarlijke er aan. Ik wil liefst ook verhuizen en mijn vriend steunt mij ook daarin. Hij ziet in zijn omgeving ook dat het vaak mis gaat als mensen terug gaan naar de plaats waar ze gebruikt hebben. Hij wilde zelf ook niet terug naar zijn oude woonplaats en heeft gekozen voor een nieuwe stad.

Waarom ik het belangrijk vind dat hij mij steunt.... ik heb praktisch geen vrienden meer en de familie staat ook niet meer te springen om te helpen. Dus voor de praktische kant van de verhuizing kijk ik toch naar hem en zijn vrienden.
Inmiddels kan ik ook wel zeggen 'onze vrienden' maar in ieder geval red ik het niet meer met mijn eigen netwerk.... al die spullen en geen lift.

Ik bedoel dus, het is zo'n automatisme om naar de winkel te gaan. Op een andere plek zal ik nieuwe gewoontes en patronen moeten ontwikkelen maar iig NIET om bij slecht slapen te gaan drinken.

Hier in de kliniek als ik wakker lig denk ik meer 'zal ik even naar de nachtdienst lopen'. Ik denk niet aan drank dan. Maar thuis zal ongetwijfeld die oude gedachtegang terug komen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Alinde zei:
Toen werd ik heel kwaad omdat ik uitgebreid had zitten vertellen dat hij clean was.
Klik om te vergroten...
Mediteren :) Dan hoef je (uiteindelijk) niet meer uit je slof te schieten om een misverstand. Daar heb je alleen maar last van, krijg je spijt van, lig je van wakker etc.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Thanks.

Ik ben heen en weer gaan lopen in de lange gang gisteren voor het gesprek. Het is geen mediteren maar het maakte wel dat ik me op dat moment alleen op het lopen concentreerde.
Vanmorgen tegen de arts zei ik ook, omdat ik weinig slaap ben ik sneller boos, en daarna kost het weer energie om dat uit te praten etc etc. Overigens zijn er mensen die veel vaker boos zijn dan ik... zo´n kliniek is toch een soort snelkookpan. Je kiest elkaar niet uit maar vormt wel een soort huishouden voor de tijd dat je hier bent.

Arts is zelf bipolair en begrijpt het wel. VPK zei gisteren, juist omdat ik normaal rustig ben zijn ze dit niet gewend.

Ach het was een leermoment. En als je na bijna 20 jaar stopt met benzo´s krijg je af en toe wrijving, dat is niet zo raar.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
'Je zit hier voor jezelf'

Ik heb die uitspraak even tegen gesproken. Namelijk er wordt van ons verwacht dat we met vreemde mensen een huishouden vormen. Samen eten, samen taken doen, twee keer per dag een kringgesprek. Natuurlijk heb ik met de anderen te maken.
Ik kan niet rustig koffie zetten s ochtends want er beginnen meteen mensen tegen me te praten.

En ja..... ik visualiseer mijn geelgouden ei waar ik mij in bevind en ik doe ademhalingsoefeningen. Maar ik heb wel degelijk met de andere mensen te maken.

Ik zit hier niet alleen voor mijzelf. We helpen elkaar er doorheen als groep. Zo zit dit programma ook in elkaar.
En zo zit ik ook in elkaar denk ik. Ik kan niet met 7 mensen om mij heen leven en dan puur aan mijzelf denken. Gelukkig staan sommige groepsgenoten er ook zo in en hebben we veel steun aan elkaar.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Alinde zei:
En ja..... ik visualiseer mijn geelgouden ei waar ik mij in bevind en ik doe ademhalingsoefeningen.
Klik om te vergroten...

Als je maar niet verdwijnt bij een Frans tankstation.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hahahaha ja. Ik kreeg van een spiritueel ingesteld iemand de tip om een geelgouden ei te visualiseren maar idd dat is heel gevaarlijk :grin:

Wij hadden laatst iets dergelijks bij een avondwandeling in het pikdonker. Je gaat er vanuit dat iedereen meeloopt maar ineens was de achterste spoorloos verdwenen. Heel raar is dat.
Later bleek dat diegene ergens in alle rust probeerde te plassen (keta-blaas) en dat niet even gemeld had.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#15
Casrus zei:
Als je maar niet verdwijnt bij een Frans tankstation.
Klik om te vergroten...
Moest even nadenken maar toen herinnerde ik me ineens het boek van Tim Krabbé en de film!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Was dat niet een heel dun boekje dat handig was voor je leeslijst?

Vandaag casemanager van Kliniek Z gesproken en die zegt dat ik vooral niet moet stressen en rustig deze detox moet afronden.
Ik zat in een situatie dat er een mail uit gegaan was, dat er geen reactie gekomen is, dat Jantje gisteren vrij was, Pietje vandaag, Kareltje morgen en dat mijn arts het echt heel druk heeft ivm vakanties van anderen.

Ik hoef niet te stressen.... ok :)

De groep is veranderd doordat twee stoorzenders zelf zijn vertrokken. De twee die het laatst erbij gekomen zijn. Nu is alles weer rustig en is iedereen weer lief voor elkaar. Ik had met één van de begeleiders (social workers) een leuk gesprek over groepsdynamiek.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
Alinde zei:
Was dat niet een heel dun boekje dat handig was voor je leeslijst?
Klik om te vergroten...
Ja, klopt! Ik herinner me nu ineens ook ‘ Het bittere kruid’ van Marga Minco en ‘ Karel en de elegast’..Weet zonder te Googlen even niet of de laatste titel klopt.

Fijn om te weten dat twee stoorzenders zijn vertrokken en dat het nu rustiger is.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alinde zei:
'Je zit hier voor jezelf'

Ik heb die uitspraak even tegen gesproken. Namelijk er wordt van ons verwacht dat we met vreemde mensen een huishouden vormen. Samen eten, samen taken doen, twee keer per dag een kringgesprek. Natuurlijk heb ik met de anderen te maken.
Ik kan niet rustig koffie zetten s ochtends want er beginnen meteen mensen tegen me te praten.

En ja..... ik visualiseer mijn geelgouden ei waar ik mij in bevind en ik doe ademhalingsoefeningen. Maar ik heb wel degelijk met de andere mensen te maken.

Ik zit hier niet alleen voor mijzelf. We helpen elkaar er doorheen als groep. Zo zit dit programma ook in elkaar.
En zo zit ik ook in elkaar denk ik. Ik kan niet met 7 mensen om mij heen leven en dan puur aan mijzelf denken. Gelukkig staan sommige groepsgenoten er ook zo in en hebben we veel steun aan elkaar.
Klik om te vergroten...

Je ziet hier voor jezelf hebben ze, dan wel in een andere setting, ook naar ons als groep uitgesproken.
Ik heb het eigenlijk een jaar lang zo gezien: "Je moet er zelf het beste van maken. Je doet het voor jezelf > het herstel". Je bent er niet voor iemand anders"
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zelf formuleer ik het iets anders:
Als het erop aankomt moet je het toch allemaal zelf doen maar dat wil niet zeggen in je eentje.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dank jullie wel.
Hier hebben we een hele taakverdeling. En als je bijv dagleider bent moet je er ook op toezien dat anderen hun taak uitvoeren. Verder zijn de maaltijden, de dagopening en -afsluiting, het programma en de corveetaken verplicht. Oftewel je kunt er niet voor kiezen hele dagen op de kamer te zitten en je aan de groep te onttrekken.
Kennelijk is onderdeel van 'hier zijn' dat je een groep vormt en een huishouden draait.

We hadden iemand die met dat gedeelte al niet mee kon komen. Totaal onaangepast, geen tafelmanieren, niet gewend zich aan vaste tijden te houden... hij kon niet op zijn kamertje gaan zitten en alleen maar abstinent zijn, er werden toch dingen van hem verwacht.

Overigens ben ik best in staat om mee te draaien in een groep en een programma te volgen, ik ben alleen wel gevoelig voor de dynamiek in een groep. Vanavond hebben we het super met elkaar en dan word ik ook blij. Gaat het minder dan is mijn stemming ook minder. Bij eerdere opname heb ik al gehoord dat het mijn kracht is maar ook mijn valkuil. Ik ben trouwens zelf groepsleider geweest, dat maakt ook dat ik automatisch kijk naar de dynamiek.

Ha de boeken die @Deadwing noemt heb ik allemaal gelezen. Nu lees ik vrij weinig boeken tegenwoordig...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...910111213...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."