#1
Bedankt voor het schrijven, en het klinkt zeer herkenbaar allemaal. Steeds de grens een beetje verleggen zonder dat
echt bewust door te hebben totdat het kwartje valt.
Inmiddels hoef ik weinig meer uit de weg te gaan, maar gelegenheden waar veel Alcohol gedronken wordt vind ik niet heel leuk meer. En als er om me heen gedronken wordt: prima, die je ding. Maar zodra ik me ga ergeren aan de mensen om me heen ben ik vrij snel ook weg.
Mijn #1 tip: stop met drinken, dan zul je veel minder snel naar drugs gaan grijpen. Bovendien wordt je denken een stuk helderder als je langere tijd niet drinkt.
Zet 'm op 👍
echt bewust door te hebben totdat het kwartje valt.
Je had toch al besloten om niet te gebruiken? Wat ga je anders doen? Een voornemen is niet genoeg als je verslaafd bent.Daarom heb ik nu besloten om minimaal 3 maanden volledig te stoppen met 3-MMC. Daarnaast op de dolle pof maar wat gebruiken zonder goed te weten het nou een vorm van 3mmc is of wat anders doe ik nooit weer omdat je jezelf niet in de macht hebt.
Voor mij helpt: meetings bezoeken, herstellende verslaafden spreken, blijven lezen over verslaving en podcasts luisteren (iedere dinsdag Rene van Collem op Youtube). Verder dagelijks mediteren, een dagboek bijhouden, sporten. Mn hoofd leeg en rustig houden.Mijn vragen aan jullie:
- Hoe zorg je ervoor dat je niet vergeet hoe ver het is gekomen?
Voor mezelf kiezen. In het begin van mijn herstel heb ik techno feestjes gemeden. Nu (3,5 jaar later) kan dat prima, als ik van te voren maar regel dat ik weg kan wanneer ik dat wil en dat de mensen met wie ik ga weten dat ik met een minuut weg ben als gebruik dichtbij komt. Dat is nog nooit gebeurd maar de voorbereiding geeft rust.
- Hoe baken je jezelf af zonder sociaal alles te vermijden?
Inmiddels hoef ik weinig meer uit de weg te gaan, maar gelegenheden waar veel Alcohol gedronken wordt vind ik niet heel leuk meer. En als er om me heen gedronken wordt: prima, die je ding. Maar zodra ik me ga ergeren aan de mensen om me heen ben ik vrij snel ook weg.
Mijn gebruik liep altijd uit de hand en werd alleen maar meer. Ik ben met alles gestopt.
- Hoe hebben jullie gebruik weer teruggebracht naar “beheerst” of periodes van stoppen? Of zijn jullie allemaal volledig gestopt (niet gecheckte 3mmc doe ik sws niet weer)
Dit is echt een mindfuck. De hoeveelheden die je noemt zijn echt niet normaal meer, en het is een kwestie van tijd voordat er dingen kapot gaan. Ik geloof niet dat je leven helemaal naar je zin is als je gebruik zo uit de hand is gelopen. Het kan zijn dat je nog niet ziet waar 't schuurt, maar neem maar van me aan dat er dingen zijn die niet kloppen. De drugs zijn niet het probleem maar de oplossing voor een probleem dat je nog niet ziet. Ik raad je aan om hier hulp bij te zoeken via je huisarts.Ik ben vooral enorm geschrokken van mezelf. Mijn leven gaat verder goed ben gelukkig, maar dit weekend heeft me laten zien hoe snel je na jarenlang “controle” toch de valkuil in kunt gaan. Door te denken dat drugs je niks kan doen maar ik heb zoveel geld uitgegeven, (duizenden) en rare dingen gedaan om gevoel na te jagen.
Stoer dat je dit zo open hebt beschreven. Een goede eerste stap. Schrijf voor jezelf eens op wat je gaat doen als je de eerder voorgenomen 3 maanden clean niet redt.Lang verhaal maar laat vooral weten wat jullie ervan vinden. Het schrijven is voor mij een goed iets haha
Mijn #1 tip: stop met drinken, dan zul je veel minder snel naar drugs gaan grijpen. Bovendien wordt je denken een stuk helderder als je langere tijd niet drinkt.
Zet 'm op 👍