"Allereerst allemaal onwijs bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om mijn verhaal te lezen en er op te reageren.
Voordat ik op een aantal dingen ga reageren, ik heb via de chat contact gehad met Brijder, een van de dingen die zij adviseerden waren inderdaad contact met de huisarts om een verwijzing naar een psycholoog te kunnen krijgen. En dan gericht op de gedachtegang analyseren en controle en grip krijgen op de gedachten en momenten.
Verder gaven ze ook aan dat een gesprek met een preventie specialist kon helpen, ik heb me daarvoor ingeschreven en heb morgen als het goed is contact. Ben benieuwd wat dat zou kunnen opleveren.
Afgelopen weekend heb ik een bruiloft gehad van een van mijn goede vrienden. Hele bijzondere dag en avond gehad. Heel intiem, super veel liefde en geluk. Ook hier heb ik weer gevoeld en ook op m'n harde schijf opgeslagen dat dat niet voor iedereen is weggelegd en dat dit me alles waard is om te behouden. Veel gedronken, dag erna super brak maar zeer voldaan gevoel.
Daarnaast is met de vriendengroep het plan ontstaan om volgend jaar de 10 Engelse mijl te gaan lopen van de Dam tot Dam. Ik denk dat dat mij ook nu een hele goede boost kan geven, iets om op te focussen, m'n gezondheid (verder) te verbeteren en fitter te worden en m'n gedachten op te richten.
Nathaniel zei:
Heel herkenbaar verhaal. En verhalen zijn er om verteld te worden, daarmee help je anderen en nog belangrijker daarmee help je jezelf.
Je komt over als een bewuste gebruiker. En daar zit 'm ook het probleem. Wij bewuste gebruikers weten heel goed hoe we gebruik in ons dagelijks leven integreren. Het zó te doen dat anderen er zo min mogelijk last van hebben.
Want dat is de zorg. Ik gebruik; Ik weet dat het niet wenselijk is; ik doe het op een manier dat anderen er geen last van hebben, alleen ik zelf.
Maar als het voor mij een probleem is hebben anderen er ook last van. Hoe dan ook.
En dat is in dit soort verslaving de sleutel. Je moet niet stoppen voor anderen, je moet stoppen voor jezelf.
Het verliezen van de controle zit 'm voor mij in de gewenning, de normalisering van gebruik. Dat sluipt er in tot je door een of andere escalatie weer wakker geschud wordt, bewustzijn terugkeert. En dan begin je weer van voor af aan. Tot je dat hele proces doorziet en weerstand aan kan bieden, zoals jij nu doet.
Bewustzijn is het begin, nu volhouden. En dat is nou net het lastige. Een psycholoog kan daarbij helpen. Om de gedachte en gerbuiksprocessen te observeren, analyseren, op papier te zetten. Zodat je meer inzicht krijgt in jezelf, je bewustzijn versterkt wordt en dus die basis voor een ander leefpatroon sterker.
Succes❣️
Klik om te vergroten...
Ik ben inderdaad een bewuste gebruiker en ik zie daar ook inderdaad heel goed het gevaar van in. Al die tijd ook wel ingezien denk ik.
Ik denk dat wat je zegt klopt, dat je uiteindelijk stopt voor jezelf, het is jouw grens die bereikt is. Zo voelt het voor mij nu ook, de maat was gewoon vol.
En wat je zegt over gedachte- en gebruiksprocessen, ik ga eens kijken of ik dat voor mezelf op papier kan zetten. Of ik terug kan gaan naar het gevoel van die momenten en situaties.
Kordie zei:
Wat bij mij goed helpt is het beeld zelf voor ogen hebben "af en toe gebruiken mag, maar dan ook weer een tijdje niet".
Ik kan ook gerust eens één flesje bier drinken zonder dat snak naar meer en meer. Maar veel mensen kunnen zoiets niet.
Dit is ook geen zwakte van deze mensen of van jou als je dit zo ervaart. Bij mij komt dit puur door drillen denk ik.
Deel het met ons hier op DF.
We herkennen het allemaal wel op de een of andere manier. En we lachen je niet uit, we luisteren met je met schone oren.
Uiteindelijk ga je dan ook horen denk ik wat goed bij je voelt. Is dat die psycholoog, is dat een meeting, is dat een vriend.
Top dat je dit hebt gedeeld.
Dat is al een heel belangrijke stap.
Klik om te vergroten...
Ik vind het eerste deel wat je hier zegt nog best lastig, zoals jij jezelf in de hand hebt is denk ik niet voor iedereen weggelegd.
Ik heb zelf wel een aantal keer bij mezelf gezegd nu is het genoeg, maar dan verloor ik op een gegeven moment toch weer die strijd.
Ik ben heel blij met die 'schone oren', de herkenning van jullie en ook de eerlijke meningen. Vind het fijn om er op deze manier over te kunnen communiceren.
Damius zei:
Hey Hansie,
Ook voor mij zeer herkenbaar. Met name tijdens corona tijd begon ik door te slaan in mijn weekend gebruik en binges. Destijds ambulante verslavingshulp gezocht en gekregen, dat heeft mij ontzettend ver gebracht. Ik ben zowel aan de slag gegaan met de symptomen (gebruik) als ook de onderliggende oorzaak. Ik lees in jouw bericht - tussen de regels door - ook facetten van jouw eigen zoektocht. Je zou kunnen overwegen om misschien eens met je huisarts / praktijkondersteuner in overleg te gaan om te kijken of je passende hulp kunt krijgen in deze drukke fase van jouw leven. Dat hoeft niet per se verslavingszorg te zijn, maar het hebben van twee kinderen is natuurlijk ontzettend ingrijpend. Risico bestaat dat je aan jezelf en/of je partner voorbij gaat met alle gevolgen van dien.
Dit is helaas wel precies hoe een verslaafd brein werkt. Lees deze berichten nog eens een paar keer goed achter elkaar en wees dan eens echt eerlijk naar jezelf: wil je dit?
Ik zou je adviseren om eerst eens tenminste een maand of 6 compleet te geheelonthouden, zodat jouw neurologische huishouden weer opnieuw in balans komt. Gun jezelf echt wat langer de hersteltijd van je speedmisbruik. Houd daarbij in je achterhoofd dat het telkens lastiger wordt om daadwerkelijk die benodigde pauze in te lassen. Het klinkt alsof je nu nog op een punt bent dat jezelf nog enigszins de regie hebt op jouw eigen gebruik. Benut die kans voordat dat niet meer lukt.
Klik om te vergroten...
Wat je bedoelt is gewoon thuis meer ondersteuning met de kinderen of meer ruimte? Ik moet zeggen dat ik de situatie op het moment niet 'zwaar' vind. Ja het kost mentale capaciteit, geduld, je bent moe maar het is ook weer een hele bijzondere fase.
Eens wat je zegt over of ik dit echt wil, goeie vraag. Zoals ik me nu voel maak ik me er weinig zorgen over en voel ik dat ik genoeg kracht haal uit mezelf, m'n gezin en hoe mijn kinderen mij nodig hebben om niet weer te vervallen. Als het echt bij gebruik op het feest blijft en ik het spul niet mee naar huis neem is er geen reden waar ik me zorgen over maak.
Ik vind het aan de andere kant ook wel een mooie uitdaging om minimaal een half jaar niets te gebruiken, mogelijk ook niet meer te drinken. Naast deze situatie is het voor de algehele gezondheid denk ik ook gewoon heel erg goed.
Damius zei:
Goed punt. Er staat veel op het spel. En dus: ook veel om nuchter voor te knokken. Ik wil het allemaal nu niet gaan dramatiseren, maar ik denk dat een belangrijke afweging voor Hansie is: is het gebruik op zo'n feest het risico waard om jezelf verder in een verslaving te duwen, met oog op alles dat kan worden verloren (vriendin en kids)? De rem is net gevonden. Houd 'm wat langer ingedrukt om meer snelheid te verliezen en controle terug te krijgen - zou ik zeggen. Dan, wanneer de kaarten over een poos opnieuw geschud zijn, opnieuw de afweging maken of een feest het waard is.
Klik om te vergroten...
Zoals ik hierboven ook aangeef. Eens dat dit inderdaad zeer zwaar weegt, dit is ook de reden en motivatie voor mij om niet weer te vervallen in hoe het was en war ik juist zo van afkeer.
Jester zei:
Ook zeer herkenbaar, mijn verhaal is wel totaal anders maar ik herken het deel van 'prikkels opzoeken', het voelt voor mij een beetje alsof ik soms een mega adrenaline kick nodig heb om me niet te gaan vervelen ofzo. De grens opzoeken, het 'gevaar' opzoeken. En overdag tegenover anderen in het dagelijks leven maar doen alsof alles helemaal top gaat en je geweldig goed functioneert. Ergens gaf dat ook wel een kick, maar ook dat gaat niemand eeuwig vol kunnen houden. Op een gegeven moment is het gewoon te veel, duurt het al veel te lang.
Weet zelf ook nog niet helemaal hoe hiermee om te gaan zonder middelengebruik, maar ik zie heel veel goeie reacties hier!
En ik denk sowieso dat het inderdaad goed is om voor ogen te houden waar je het voor doet. Of het het waard is om dat allemaal op het spel te zetten. Want als je het eenmaal allemaal verliest.. Is de kans dat je het allemaal weer terugkrijgt nihil. Of in ieder geval erg moeilijk.
Klik om te vergroten...
Ik heb nu ook heel erg goed voor ogen dat ik hiervoor niet alles op het spel wil zetten, dat is het niet waard."
In: Speed - alles van me af schrijven
1-1-2024