"Hoi allemaal,
Ik wil graag mijn verhaal delen omdat ik mezelf dit weekend behoorlijk ben tegengekomen. Misschien herkennen anderen dit, of hebben jullie tips.
Afgelopen weekend ben ik weer op stap geweest met vrienden. Zoals vaker werd er 3-MMC gebruikt, meestal in combinatie met alcohol. Dat is voor mij eigenlijk al jaren “normaal” bij uitgaan. Alleen dit keer ging het echt te ver.
Even wat context: ik woon thuis, ben wat ouder geworden en heb het voornemen om serieus te sparen zodat ik volgend jaar een huis kan kopen. Toch gebruik ik bij het stappen bijna altijd wel iets, waardoor ik structureel veel geld uitgeef. Zaterdag had ik te veel gedronken en dacht ik: “één puntje kan wel”. Maar dat ene puntje werd veel meer.
Wat me vooral heeft laten schrikken, is dat ik mezelf al had voorgenomen om voor langere tijd te stoppen… en juist daardoor extreem ben gaan gebruiken. Alsof mijn hoofd zei: dit is de laatste keer, dus ga los. Ik had nooit gedacht dat ik zover was.
Ik snuif normaal altijd samen met vrienden en of als ik op stap of festivals dat doe ik zeker al 8 jaar, maar nooit alleen heel sporadisch is als we is bij iemand thuis zaten maar liep niet zo uit de hand. Maar het afgelopen halfjaar gebruik ik veel meer en in hogere dosis. Ook niet altijd op feestjes maar altijd wel met vrienden of na avond stappen.
Dit weekend had ik een verjaardag van een vriend, maar ik stond daar compleet apart en niet mezelf omdat ik nog zo ver heen was van de dag ervoor. Half 2 in de middag thuis thuis van een of andere rare meid helemaal verstijfd van de drugs nog en moest om 3 uur naar de verjaardag.
Toen ik later thuis was, schaamde ik me enorm voor mijn gebruik (ook al zag niemand het) na 3 uurtjes verjaardag naar huis — en kreeg ik juist enorme craving. Ik had nog wat liggen en heb toen voor het eerst in mijn leven alleen thuis gesnoven en echt door gedaan, puur om het effect. Ik praatte het voor mezelf goed als een “beloning” omdat ik daarna zou stoppen. Uiteindelijk ben ik de hele nacht doorgegaan tot de volgende middag, zonder slaap, overal en nergens heen, alleen maar dat gevoel najagen. 10 uur sochtends 2 nachten niet geslapen gereden in een auto snachts. Ook geen fuck om geld en de rest geven. Op dat moment was gevoel na jagen belangrijk. In totaal bijna 3 nachten wakker geweest.
Ik werk voor mezelf en heb de dag erna niks gedaan. Ik heb tegen mensen gezegd dat ik ziek was, terwijl ik in werkelijkheid strak stond en al bijna 2,5 dag wakker was — waarvan 1,5 dag stiekem alleen gebruiken. (Dit weet niemand trouwens nog niemand)
Dat moment heeft me keihard laten inzien dat ik mezelf jarenlang heb wijsgemaakt dat ik alles onder controle had. Het feit dat ik alleen gebruikte, zonder feest, zonder alcohol, puur voor het gevoel… dat voelde als een grens die ik nooit zou oversteken. En het ergste: het beviel me te goed het gevoel etc. Maar dit kan zo gewoon niet. Want ik deed dingen wat ik eigenlijk niet wilde puur omdat gevoel na te jagen auto rijden, sex en zo verstrooid wezen. Ik heb mijzelf gezien maandag ik was een zombie.
Daarom heb ik nu besloten om minimaal 3 maanden volledig te stoppen met 3-MMC. Daarnaast op de dolle pof maar wat gebruiken zonder goed te weten het nou een vorm van 3mmc is of wat anders doe ik nooit weer omdat je jezelf niet in de macht hebt.
Even weer terug mijn huidige gebruik 3mmc:
Bij hardstyle festivals gaat nu 7 gram op één avond doorheen. Met stappen vaak rond de 4 gram. Ik snuif eigenlijk elk weekend. Ter vergelijking: 7 jaar lang gebruikte ik “beheerst” — 0,25 tot 0,75 gram en daarna 14 dagen niks. Ook daar waren wel is momenten alleen nooit dat het mijn leven hinderde. Dat is het afgelopen jaar extreem snel geëscaleerd. Tolerantie omhoog, frequentie omhoog, plezier omlaag. Het gevoel van snuiven om het snuiven gedachtes weg etc. Ipv gwn een leuke avond. Ook ga ik steeds meer gekke dingen doen van drugs wat ik helemaal niet wil. Ik kan zo gaan auto rijden dat soort dingen (ik afschuw dat echt) met 3mmc alles is ok. Sex met mensen die je niet wil maar dit doe ik altijd stiekem met echt onderkant samenleving als zeg ik het zelf😅. Hiervoor snoof ik dan niet meer maar deed ik ook wel rare dingen als ik thuis kwam maar ging gewoon slapen na 1 uurtje. Vrijdag dacht ik hier anders over overal mij misdragen op plekken geweest waar je niet moet komen. Mijn vrienden en familie weten hier niks van. Hou ik ook graag..
Ik merk ook dat ik de laatste tijd vaag en apart word van drugs, terwijl ik het altijd zag als een leuke toevoeging aan een avond of festival. Nu ben ik soms meer bezig met de drugs dan met de avond zelf.
Niemand in mijn familie weet dat ik gebruik. De meeste vrienden wel, maar alleen in uitgaanscontext. Mijn ouders zijn vast niet achtelijk maar wordt bij ons thuis niet veel over gepraat. Ik ben niet van plan om mezelf op te sluiten of alles te vermijden, maar ik wil het voorlopig ook niet opzoeken. Dat vind ik lastig, want ik hou van die plekken en sfeer.
Alcohol wil ik voorlopig niet volledig stoppen; dat ging eerder ook prima, mits ik niet te dronken word. Maar ik ben benieuwd hoe dat nu zal gaan na een halfjaar- jaar gemiddeld 5-7 gram per weekend.
Mijn vragen aan jullie:
Hoe zorg je ervoor dat je niet vergeet hoe ver het is gekomen?
Ga je echt even helemaal nergens meer heen of test je jezelf ook?
Hoe hebben jullie gebruik weer teruggebracht naar “beheerst” of periodes van stoppen? Of zijn jullie allemaal volledig gestopt (niet gecheckte 3mmc doe ik sws niet weer)
Ik ben vooral enorm geschrokken van mezelf. Mijn leven gaat verder goed ben gelukkig, maar dit weekend heeft me laten zien hoe snel je na jarenlang “controle” toch de valkuil in kunt gaan. Door te denken dat drugs je niks kan doen maar ik heb zoveel geld uitgegeven, (duizenden) en rare dingen gedaan om gevoel na te jagen. Maar zo gek als afgelopen weekend komt nooit voor. Alleen het wordt steeds iets erger.
Lang verhaal maar laat vooral weten wat jullie ervan vinden. Het schrijven is voor mij een goed iets haha"
In: 3mmc verslaving rush na 8 jaar recreatief gebruik
1-1-2024