Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3mmc verslaving rush na 8 jaar recreatief gebruik

3mmc verslaving rush na 8 jaar recreatief gebruik

25 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#1
Heel herkenbaar hoor, zo begint de ellende.

Kan een hele hoop schrijven en zeggen wat ik vind dat je zou moeten doen, echter moet je uiteindelijk jou eigen pad kiezen.

Wat ik wel direct kan zeggen is dat het niet meer minder gaat worden. "zomaar alleen op de feestjes", "speciale gelegenheid" etc, voor iedere roes is er een smoes (zo slecht, maar ik maak m toch😬😂), uiteindelijk kom je weer verder in de goot dan toen je je eigen herpakte.

Daarna kom je in de vicieuze cirkel terecht en is het einde zoek.

Toen ik in jou stadia zat, wist ik ook al wel dat het mis zat. Ik was er telkens echter net niet genoeg doorheen om het echt aan te pakken, en voor je het weet ben je 10 jaar verder, geloof me.

Verder weet ik niet wat je thuissituatie verder is, ik hoop dat je een netwerk hebt om op terug te kunnen valllen.

Je komt op me over als een persoon die slim genoeg is en als iemand die kritisch naar zichzelf kan kijken, en je durft toe te geven dat et voor jou echt een probleem begint te worden.

Dat is een prima start.

Ga eens langs bij een AA/NA, lekker laagdrempelig. Gewoon zitten en luisteren. In jouw geval als eye-opener, bespaar jezelf de narigheid die verslaving je gaat brengen.

Zorg dat je die leegte gaat op vullen. Ga sporten, ga eens sociale contacten aan buiten je huidige bubbel / vriendengroep.

Leuke vrouwen zijn er genoeg, echter zorg dat je ze ook wat kunt bieden. Self care is daarin toch het allerminste.

Als laatste, blijf hier regelmatig een update geven, we hebben echt wel wat ervaring en kunnen je echt een hoop tips geven.

Succes💪
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#2
RnB_fan zei:
Ik ben na het over gaan van de grens van alleen gebruiken nog flink wat jaren doorgegaan en uiteindelijk in een kliniek afgekickt. Inmiddels ben ik bijna 3 jaar uit de kliniek en met alles gestopt. Veel aanpassingen in mijn leefstijl gedaan en het rustige leven volledig omarmd. Mediteren, stress vermijden en relativeren, lezen, sporten, weer oprechte sociale contacten aangaan en genieten van de kleine en mooie dingen in het leven. Dat is mij alleen gelukt door helemaal te stoppen met alles. Dat is een groot besluit en heeft me destijds veel pijn gedaan, als een soort rouwproces van de afsluiting van een 'prachtige' tijd. Maar het kon uiteindelijk niet meer anders en op dit moment zou ik voor geen goud meer terug willen naar die tijd.
Klik om te vergroten...

Ik zou dit precies zo getypt kunnen hebben.

16 maanden volledig in herstel, het leven is weer mooi❤️.
F
FestivLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je hebt gelijk hoor maar je mag best weten
Zeehond zei:
Zonder oordeel, dit is echt heel vaak.
Denk dat je verder in een verslaving zit dan je nu zelf beseft.
Zoek naar passende hulp via je huisarts.
Schaam je niet.
Klik om te vergroten...
jaa dat snap ik wil het eerst is beseffen want ik denk dat ik die 3 maanden wel haal. Anders is zoiets een optie maar ik zou blij zijn als ik het zelf kan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Houd ons op de hoogte @Festiv we weten hoe 't is om er in te zitten, maar we weten ook hoe we er uit zijn gekomen.

Het weekend komt in zicht. Dat zal wel wat met je doen. Zorg dat je risicosituaties vermijdt.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#5
Moedig dat je dit zo openlijk deelt!

Super herkenbaar verhaal en doet mij weer inzien hoe het is om in de waanzin te leven.

Net als jij, kwam ik op een punt dat ik me echt wel besefte dat mijn gebruik problematisch was. Mijn doseringen zijn hoog, echt hoog en ik combineer altijd alles door elkaar. Ik doe allemaal rare dingen in gebruik. Grenzen vervagen met ieder weekend steeds verder en verder. En eigenlijk doet het me niet eens meer goed voelen, maar blijf ik obsessief hierin geloven en als ik eenmaal begin, jaag ik dat gevoel na, maar het komt nooit. Waarin ik telkens alleen maar extremer werd.

Ik stelde net als jij ook telkens van die doelen. Nu een paar maandjes niet. Of geen 3mmc meer, met coke kan ik wel stoppen. Dit weekend blow ik alleen. Alleen nog maar op speciale gelegenheden een paar drankjes.

Voor mij heeft het niet gewerkt. Uiteindelijk werd het alleen maar erger. Je bent zo weer een jaar verder, en als je dan eens achterom kijkt, schrik je hoeveel dieper je nog bent gezakt. En heel eerlijk, zonder oordeel. Een jaar lang ieder weekend 4 tot 7 gram is vrij problematisch..

Ik ben niet zo meer van de adviezen. Het is jouw zoektocht. Enige wat ik je wil meegeven is kijk eens wat afleveringen van Rene van Collem op youtube. Zul je wel wat aan hebben.

Heel veel succes !
F
FestivLid
01-01-2024, 00:00
#6
4 tot 7 gram zie ik ook in is problematisch😅 Maar om heel eerlijk te zijn ga ik vaak te ver rond deze tijd van het jaar als ik terug kijk naar mijn drugs periode geen nachten doorhalen dan maar alsnog. Hiervoor stopte ik vaak in de winter omdat iedereen binnen aan het snuiven is. Ik ben nu ook niet opzoek naar middelen om 3mmc te vervangen dus zal niet snel coke of pep na die 3 maanden niet gaan snuiven. Pep wordt je dom van en coke wordt ik agressief en heel angstig van.

Nu heb ik nog wel even navraag gedaan of ik de enige was met deze heftige reactie op deze 3m of wat het ook was. Antwoord is nee vrienden van mij hebben paniekaanvallen gehad en een ander heeft de hele avond voor zich uitgekeken. Extreme cravings en zijn net zoals mij in een dal beland.

Nu wil ik mijn gebruik niet wegkijken omdat ik snap dat ik het te veel doe. Dit moet dan ook een stop teken zijn. Alleen het mijzelf niet in de hand houden dat heb ik gewoon nooit zo extreem gehad.
Nou heb ik de volgende dingen gedaan om het wat makkelijker te maken:

1.
Ik heb mezelf (had ik al) ingepland in de weekenden werken maandag en dinsdag vrij. Feestjes etc niks in de planning enkel intents. (Dat is in juni) en als ik het heb volgehouden heb misschien nog 1 in april. (Maar ik vind festivals nou ook niet helemaal het einde meer)

2.
Alle dealers verwijderd/geblokkeerd (schrikbarend hoe veel ik er in mijn telefoon had)

3.
2 vrienden van mij verteld dat ik ga stoppen met 3mmc en even sws een paar maanden ga detoxen.

Nu heb ik nog zooi thuisliggen van vorig weekend. Ik twijfel of ik het moet laten testen want ben ook zo slecht ervan (nog steeds al vanaf maandag niks gehad) en nu heb ik hiervan ook (maar😅) 2.5 gram gehad en ik heb gewoon in zon waas geleefd. Nu nog steeds een beetje. Terwijl ik normaal als ik 2-7 gram snuif in 1 dag ik mijzelf al niet zo voel😅 Zou dit dan gewoon vanzelf over gaan of is het belangrijk om te laten testen achteraf? (Heb al sinds zondag niks gehad)
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
Festiv zei:
Hoi allemaal,

Ik wil graag mijn verhaal delen omdat ik mezelf dit weekend behoorlijk ben tegengekomen. Misschien herkennen anderen dit, of hebben jullie tips.

Afgelopen weekend ben ik weer op stap geweest met vrienden. Zoals vaker werd er 3-MMC gebruikt, meestal in combinatie met alcohol. Dat is voor mij eigenlijk al jaren “normaal” bij uitgaan. Alleen dit keer ging het echt te ver.


Even wat context: ik woon thuis, ben wat ouder geworden en heb het voornemen om serieus te sparen zodat ik volgend jaar een huis kan kopen. Toch gebruik ik bij het stappen bijna altijd wel iets, waardoor ik structureel veel geld uitgeef. Zaterdag had ik te veel gedronken en dacht ik: “één puntje kan wel”. Maar dat ene puntje werd veel meer.

Wat me vooral heeft laten schrikken, is dat ik mezelf al had voorgenomen om voor langere tijd te stoppen… en juist daardoor extreem ben gaan gebruiken. Alsof mijn hoofd zei: dit is de laatste keer, dus ga los. Ik had nooit gedacht dat ik zover was.

Ik snuif normaal altijd samen met vrienden en of als ik op stap of festivals dat doe ik zeker al 8 jaar, maar nooit alleen heel sporadisch is als we is bij iemand thuis zaten maar liep niet zo uit de hand. Maar het afgelopen halfjaar gebruik ik veel meer en in hogere dosis. Ook niet altijd op feestjes maar altijd wel met vrienden of na avond stappen.

Dit weekend had ik een verjaardag van een vriend, maar ik stond daar compleet apart en niet mezelf omdat ik nog zo ver heen was van de dag ervoor. Half 2 in de middag thuis thuis van een of andere rare meid helemaal verstijfd van de drugs nog en moest om 3 uur naar de verjaardag.

Toen ik later thuis was, schaamde ik me enorm voor mijn gebruik (ook al zag niemand het) na 3 uurtjes verjaardag naar huis — en kreeg ik juist enorme craving. Ik had nog wat liggen en heb toen voor het eerst in mijn leven alleen thuis gesnoven en echt door gedaan, puur om het effect. Ik praatte het voor mezelf goed als een “beloning” omdat ik daarna zou stoppen. Uiteindelijk ben ik de hele nacht doorgegaan tot de volgende middag, zonder slaap, overal en nergens heen, alleen maar dat gevoel najagen. 10 uur sochtends 2 nachten niet geslapen gereden in een auto snachts. Ook geen fuck om geld en de rest geven. Op dat moment was gevoel na jagen belangrijk. In totaal bijna 3 nachten wakker geweest.

Ik werk voor mezelf en heb de dag erna niks gedaan. Ik heb tegen mensen gezegd dat ik ziek was, terwijl ik in werkelijkheid strak stond en al bijna 2,5 dag wakker was — waarvan 1,5 dag stiekem alleen gebruiken. (Dit weet niemand trouwens nog niemand)

Dat moment heeft me keihard laten inzien dat ik mezelf jarenlang heb wijsgemaakt dat ik alles onder controle had. Het feit dat ik alleen gebruikte, zonder feest, zonder alcohol, puur voor het gevoel… dat voelde als een grens die ik nooit zou oversteken. En het ergste: het beviel me te goed het gevoel etc. Maar dit kan zo gewoon niet. Want ik deed dingen wat ik eigenlijk niet wilde puur omdat gevoel na te jagen auto rijden, sex en zo verstrooid wezen. Ik heb mijzelf gezien maandag ik was een zombie.

Daarom heb ik nu besloten om minimaal 3 maanden volledig te stoppen met 3-MMC. Daarnaast op de dolle pof maar wat gebruiken zonder goed te weten het nou een vorm van 3mmc is of wat anders doe ik nooit weer omdat je jezelf niet in de macht hebt.

Even weer terug mijn huidige gebruik 3mmc:

Bij hardstyle festivals gaat nu 7 gram op één avond doorheen. Met stappen vaak rond de 4 gram. Ik snuif eigenlijk elk weekend. Ter vergelijking: 7 jaar lang gebruikte ik “beheerst” — 0,25 tot 0,75 gram en daarna 14 dagen niks. Ook daar waren wel is momenten alleen nooit dat het mijn leven hinderde. Dat is het afgelopen jaar extreem snel geëscaleerd. Tolerantie omhoog, frequentie omhoog, plezier omlaag. Het gevoel van snuiven om het snuiven gedachtes weg etc. Ipv gwn een leuke avond. Ook ga ik steeds meer gekke dingen doen van drugs wat ik helemaal niet wil. Ik kan zo gaan auto rijden dat soort dingen (ik afschuw dat echt) met 3mmc alles is ok. Sex met mensen die je niet wil maar dit doe ik altijd stiekem met echt onderkant samenleving als zeg ik het zelf😅. Hiervoor snoof ik dan niet meer maar deed ik ook wel rare dingen als ik thuis kwam maar ging gewoon slapen na 1 uurtje. Vrijdag dacht ik hier anders over overal mij misdragen op plekken geweest waar je niet moet komen. Mijn vrienden en familie weten hier niks van. Hou ik ook graag..

Ik merk ook dat ik de laatste tijd vaag en apart word van drugs, terwijl ik het altijd zag als een leuke toevoeging aan een avond of festival. Nu ben ik soms meer bezig met de drugs dan met de avond zelf.

Niemand in mijn familie weet dat ik gebruik. De meeste vrienden wel, maar alleen in uitgaanscontext. Mijn ouders zijn vast niet achtelijk maar wordt bij ons thuis niet veel over gepraat. Ik ben niet van plan om mezelf op te sluiten of alles te vermijden, maar ik wil het voorlopig ook niet opzoeken. Dat vind ik lastig, want ik hou van die plekken en sfeer.

Alcohol wil ik voorlopig niet volledig stoppen; dat ging eerder ook prima, mits ik niet te dronken word. Maar ik ben benieuwd hoe dat nu zal gaan na een halfjaar- jaar gemiddeld 5-7 gram per weekend.

Mijn vragen aan jullie:
  • Hoe zorg je ervoor dat je niet vergeet hoe ver het is gekomen?
  • Ga je echt even helemaal nergens meer heen of test je jezelf ook?
  • Hoe hebben jullie gebruik weer teruggebracht naar “beheerst” of periodes van stoppen? Of zijn jullie allemaal volledig gestopt (niet gecheckte 3mmc doe ik sws niet weer)
Ik ben vooral enorm geschrokken van mezelf. Mijn leven gaat verder goed ben gelukkig, maar dit weekend heeft me laten zien hoe snel je na jarenlang “controle” toch de valkuil in kunt gaan. Door te denken dat drugs je niks kan doen maar ik heb zoveel geld uitgegeven, (duizenden) en rare dingen gedaan om gevoel na te jagen. Maar zo gek als afgelopen weekend komt nooit voor. Alleen het wordt steeds iets erger.

Lang verhaal maar laat vooral weten wat jullie ervan vinden. Het schrijven is voor mij een goed iets
Klik om te vergroten...
Als je in de kappersstoel zit wordt je vanzelf geknipt, alcohol werkt drempelverlagend. Je gebruikt zorgwekkende hoeveelheden. Verslaving is en progressief iets. Het heeft een leuke fase maar die ben je allang gepasseerd. Ik zou met jezelf afspraken maken, hou je je daar zelf niet aan minimaal 1 jaar volledig onthouden. Als je dat ook niet lukt hulp zoeken.

Overigens zou ik de alcohol laten staan voorlopig. Je hersens hebben die patronen al gelegd, het begint met alcohol en eindigt bij neus gymnastiek en snuif yoga.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#8
Volgens mij begrijp je nog niet zo goed waar je mee te maken hebt en waar je in terecht bent gekomen. Tja ik kan hier vanalles op reageren, maar heeft weinig zin als je zo in ontkenning zit en dat is ook niet gek. Of je bent toch die een op de duizend die na z'n periode en hoeveelheden wel op eigen handje kan stoppen. Dat dachten wij allemaal ook 😉. De tijd zal het leren. Weet dat er hulp is, goeie hulp en als je er aan toe bent kun je altijd een van de leden hier en pbtje sturen. Schaam je vooral niet, je bent niet de enige met dit probleem.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#9
Festiv zei:
Nu heb ik nog zooi thuisliggen van vorig weekend. Ik twijfel of ik het moet laten testen want ben ook zo slecht ervan (nog steeds al vanaf maandag niks gehad) en nu heb ik hiervan ook (maar😅) 2.5 gram gehad en ik heb gewoon in zon waas geleefd. Nu nog steeds een beetje. Terwijl ik normaal als ik 2-7 gram snuif in 1 dag ik mijzelf al niet zo voel😅 Zou dit dan gewoon vanzelf over gaan of is het belangrijk om te laten testen achteraf? (Heb al sinds zondag niks gehad)
Klik om te vergroten...

Waarom zou je het laten testen?
Als je wil stoppen, dan doe je het spul nu weg. Beschikbaarheid, in de zin van het vlak voor je neus hebben liggen (ja ja) is gewoon kat op het spek binden.

Na een paar weken gezond leven voel jij je niet meer wazig, wat de uitkomst van die test ook geeft.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zeer herkenbaar proces. De werking van het verslaafde brein goed blootgelegd.

Ik hou mezelf geen illusies meer voor dat gecontroleerd gebruik er nog in zit. Maar dat is een proces. Nu ben ik al ruim 10 jaar bewust van het feit dat ik verslaafd ben. En verschillende middelen geprobeerd, eindigde altijd weer bij het verlies van de controle.

Ik vergeet na verloop van tijd of met momenten nog steeds hoe ver het gekomen is.

Succes met je zoektocht. Bespaar jezelf de verdere gevolgen van verslaving.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
@Festiv kijk dit maar eens: https://drugsforum.nl/threads/vpro-...en-zo-krijg-je-cravings-onder-controle.78364/

En vraag je dan nog eens af of daten en meer werken wel zulke goede ideëen zijn.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ha @Festiv je bevind jouzelf echt op een kantelpunt. Deze fase van gebruik is voor mij, en ook anderen in dit topic, zeer herkenbaar.

Ken je het verhaal van Portia Nelson?
Er was eens iemand die elke dag langs hetzelfde gat in de weg liep.
De eerste keer viel hij erin. Het deed pijn, hij begreep niet hoe het kon gebeuren.
De tweede keer zag hij het gat wel, maar dacht: het zal me nu niet overkomen. Hij viel opnieuw.

De derde keer bleef hij even stilstaan. Hij keek naar het gat.
Hij herinnerde zich de pijn.
En hij liep er met een kleine boog omheen.

Het gat lag er nog steeds.
Maar hij viel er niet meer in.

Dat was leren.

----
Waar sta jij in het proces?

Het zal voor jou even slikken zijn, maar met jouw gebruiksdosissen gaat er niets veranderen als jij niets anders doet. Mijn advies: minimaal 6 maanden lang, no excuses, geen alcohol en/of drugs. Zo'n harde reset ga je nodig hebben. Eigenlijk zou ik je minimaal een jaar willen adviseren. Echter werkte het bij mij zo, dat korte doelstellingen ertoe leidden dat ik zelf mijn doel ging verleggen vanuit intrinsieke motivatie. En zo ben ik nu al meer dan 2 jaar verder.
H
Hansie25Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik herken wel elementen van je verhaal, zit namelijk veel overlap in met dat van mij.
Ik ging ook van recreatief gebruik naar fases met veel gebruik thuis/alleen. Dit waren altijd cyclussen die zich herhaalden. Elke keer dacht ik: nu stop ik echt, maar steeds verviel ik weer in gebruik.

Ik heb nu sinds half december geen speed meer gebruikt en sinds oud & nieuw geen drugs en alcohol meer. Daarnaast begin januari gesprek gehad bij Brijder. Die hebben preventie deskundigen in dienst, hier kan je vrijblijvend, gratis en anoniem 4 gesprekken mee voeren van een uur. Heb nu twee gesprekken gehad en dat heeft mij in ieder geval heel erg geholpen.

Het is sowieso fijn om je verhaal te doen bij iemand die niet oordeelt en luistert. Daarnaast heb ik een hele hoop inzichten gekregen door een tijdlijn van mijn gebruik te maken, aan de slag te gaan met het 5G model om gedachtes en situaties in kaart te brengen. En ook weet ik dat ik nu blij moet zijn met kleine dingen die me lukken en niet te snel en teveel tegelijk willen, Ik was er namelijk heel erg van overtuigd dat ik iets anders moest zoeken om me bezig te houden, af te leiden van gebruik en de gedachten daaraan. Maar het is juist goed om er bij stil te staan, ze te analyseren en te begrijpen waar het door komt. Maar ook: heb goed voor ogen wat je NIET wilt, waarom wil je niet meer gebruiken?

Ik zou je adviseren langer te stoppen met gebruik dan 3 maanden en ook het drinken lekker even laten. Maak Intents desnoods je punt om naar toe te werken en analyseer dan hoe je ervoor staat. Maar gebruik het niet als mijlpaal om naar uit te kijken om weer te gebruiken.
W
WillemhebbenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Festiv zei:
4 tot 7 gram zie ik ook in is problematisch😅 Maar om heel eerlijk te zijn ga ik vaak te ver rond deze tijd van het jaar als ik terug kijk naar mijn drugs periode geen nachten doorhalen dan maar alsnog. Hiervoor stopte ik vaak in de winter omdat iedereen binnen aan het snuiven is. Ik ben nu ook niet opzoek naar middelen om 3mmc te vervangen dus zal niet snel coke of pep na die 3 maanden niet gaan snuiven. Pep wordt je dom van en coke wordt ik agressief en heel angstig van.

Nu heb ik nog wel even navraag gedaan of ik de enige was met deze heftige reactie op deze 3m of wat het ook was. Antwoord is nee vrienden van mij hebben paniekaanvallen gehad en een ander heeft de hele avond voor zich uitgekeken. Extreme cravings en zijn net zoals mij in een dal beland.

Nu wil ik mijn gebruik niet wegkijken omdat ik snap dat ik het te veel doe. Dit moet dan ook een stop teken zijn. Alleen het mijzelf niet in de hand houden dat heb ik gewoon nooit zo extreem gehad.
Nou heb ik de volgende dingen gedaan om het wat makkelijker te maken:

1.
Ik heb mezelf (had ik al) ingepland in de weekenden werken maandag en dinsdag vrij. Feestjes etc niks in de planning enkel intents. (Dat is in juni) en als ik het heb volgehouden heb misschien nog 1 in april. (Maar ik vind festivals nou ook niet helemaal het einde meer)

2.
Alle dealers verwijderd/geblokkeerd (schrikbarend hoe veel ik er in mijn telefoon had)

3.
2 vrienden van mij verteld dat ik ga stoppen met 3mmc en even sws een paar maanden ga detoxen.

Nu heb ik nog zooi thuisliggen van vorig weekend. Ik twijfel of ik het moet laten testen want ben ook zo slecht ervan (nog steeds al vanaf maandag niks gehad) en nu heb ik hiervan ook (maar😅) 2.5 gram gehad en ik heb gewoon in zon waas geleefd. Nu nog steeds een beetje. Terwijl ik normaal als ik 2-7 gram snuif in 1 dag ik mijzelf al niet zo voel😅 Zou dit dan gewoon vanzelf over gaan of is het belangrijk om te laten testen achteraf? (Heb al sinds zondag niks gehad)
Klik om te vergroten...

Pep word je dom van? Die snap ik niet.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Willemhebben zei:
Pep word je dom van? Die snap ik niet.
Klik om te vergroten...
Te veel pep gebruikt zeker? 😄
W
WillemhebbenLid
01-01-2024, 00:00
#16
_shikantaza zei:
Te veel pep gebruikt zeker? 😄
Klik om te vergroten...
Ben serieus
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Willemhebben zei:
Ben serieus
Klik om te vergroten...
Dat nooit!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bedankt voor het schrijven, en het klinkt zeer herkenbaar allemaal. Steeds de grens een beetje verleggen zonder dat
echt bewust door te hebben totdat het kwartje valt.

Festiv zei:
Daarom heb ik nu besloten om minimaal 3 maanden volledig te stoppen met 3-MMC. Daarnaast op de dolle pof maar wat gebruiken zonder goed te weten het nou een vorm van 3mmc is of wat anders doe ik nooit weer omdat je jezelf niet in de macht hebt.
Klik om te vergroten...
Je had toch al besloten om niet te gebruiken? Wat ga je anders doen? Een voornemen is niet genoeg als je verslaafd bent.

Festiv zei:
Mijn vragen aan jullie:
  • Hoe zorg je ervoor dat je niet vergeet hoe ver het is gekomen?
Klik om te vergroten...
Voor mij helpt: meetings bezoeken, herstellende verslaafden spreken, blijven lezen over verslaving en podcasts luisteren (iedere dinsdag Rene van Collem op Youtube). Verder dagelijks mediteren, een dagboek bijhouden, sporten. Mn hoofd leeg en rustig houden.
Festiv zei:
  • Hoe baken je jezelf af zonder sociaal alles te vermijden?
Klik om te vergroten...
Voor mezelf kiezen. In het begin van mijn herstel heb ik techno feestjes gemeden. Nu (3,5 jaar later) kan dat prima, als ik van te voren maar regel dat ik weg kan wanneer ik dat wil en dat de mensen met wie ik ga weten dat ik met een minuut weg ben als gebruik dichtbij komt. Dat is nog nooit gebeurd maar de voorbereiding geeft rust.

Inmiddels hoef ik weinig meer uit de weg te gaan, maar gelegenheden waar veel Alcohol gedronken wordt vind ik niet heel leuk meer. En als er om me heen gedronken wordt: prima, die je ding. Maar zodra ik me ga ergeren aan de mensen om me heen ben ik vrij snel ook weg.

Festiv zei:
  • Hoe hebben jullie gebruik weer teruggebracht naar “beheerst” of periodes van stoppen? Of zijn jullie allemaal volledig gestopt (niet gecheckte 3mmc doe ik sws niet weer)
Klik om te vergroten...
Mijn gebruik liep altijd uit de hand en werd alleen maar meer. Ik ben met alles gestopt.
Festiv zei:
Ik ben vooral enorm geschrokken van mezelf. Mijn leven gaat verder goed ben gelukkig, maar dit weekend heeft me laten zien hoe snel je na jarenlang “controle” toch de valkuil in kunt gaan. Door te denken dat drugs je niks kan doen maar ik heb zoveel geld uitgegeven, (duizenden) en rare dingen gedaan om gevoel na te jagen.
Klik om te vergroten...
Dit is echt een mindfuck. De hoeveelheden die je noemt zijn echt niet normaal meer, en het is een kwestie van tijd voordat er dingen kapot gaan. Ik geloof niet dat je leven helemaal naar je zin is als je gebruik zo uit de hand is gelopen. Het kan zijn dat je nog niet ziet waar 't schuurt, maar neem maar van me aan dat er dingen zijn die niet kloppen. De drugs zijn niet het probleem maar de oplossing voor een probleem dat je nog niet ziet. Ik raad je aan om hier hulp bij te zoeken via je huisarts.
Festiv zei:
Lang verhaal maar laat vooral weten wat jullie ervan vinden. Het schrijven is voor mij een goed iets haha
Klik om te vergroten...
Stoer dat je dit zo open hebt beschreven. Een goede eerste stap. Schrijf voor jezelf eens op wat je gaat doen als je de eerder voorgenomen 3 maanden clean niet redt.

Mijn #1 tip: stop met drinken, dan zul je veel minder snel naar drugs gaan grijpen. Bovendien wordt je denken een stuk helderder als je langere tijd niet drinkt.

Zet 'm op 👍
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dit is voor mij een heel herkenbaar verhaal en ik denk voor veel andere (ex-)verslaafden ook wel. Het is een beetje het klassieke verhaal van hoe het langzaam van leuk en onschuldig steeds meer bergafwaarts gaat. Totdat je er zelf niet echt meer uitkomt.

Ik ben na het over gaan van de grens van alleen gebruiken nog flink wat jaren doorgegaan en uiteindelijk in een kliniek afgekickt. Inmiddels ben ik bijna 3 jaar uit de kliniek en met alles gestopt. Veel aanpassingen in mijn leefstijl gedaan en het rustige leven volledig omarmd. Mediteren, stress vermijden en relativeren, lezen, sporten, weer oprechte sociale contacten aangaan en genieten van de kleine en mooie dingen in het leven. Dat is mij alleen gelukt door helemaal te stoppen met alles. Dat is een groot besluit en heeft me destijds veel pijn gedaan, als een soort rouwproces van de afsluiting van een 'prachtige' tijd. Maar het kon uiteindelijk niet meer anders en op dit moment zou ik voor geen goud meer terug willen naar die tijd.

Succes met jouw zoektocht!
F
FestivLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hoi allemaal,

Ik wil graag mijn verhaal delen omdat ik mezelf dit weekend behoorlijk ben tegengekomen. Misschien herkennen anderen dit, of hebben jullie tips.

Afgelopen weekend ben ik weer op stap geweest met vrienden. Zoals vaker werd er 3-MMC gebruikt, meestal in combinatie met alcohol. Dat is voor mij eigenlijk al jaren “normaal” bij uitgaan. Alleen dit keer ging het echt te ver.


Even wat context: ik woon thuis, ben wat ouder geworden en heb het voornemen om serieus te sparen zodat ik volgend jaar een huis kan kopen. Toch gebruik ik bij het stappen bijna altijd wel iets, waardoor ik structureel veel geld uitgeef. Zaterdag had ik te veel gedronken en dacht ik: “één puntje kan wel”. Maar dat ene puntje werd veel meer.

Wat me vooral heeft laten schrikken, is dat ik mezelf al had voorgenomen om voor langere tijd te stoppen… en juist daardoor extreem ben gaan gebruiken. Alsof mijn hoofd zei: dit is de laatste keer, dus ga los. Ik had nooit gedacht dat ik zover was.

Ik snuif normaal altijd samen met vrienden en of als ik op stap of festivals dat doe ik zeker al 8 jaar, maar nooit alleen heel sporadisch is als we is bij iemand thuis zaten maar liep niet zo uit de hand. Maar het afgelopen halfjaar gebruik ik veel meer en in hogere dosis. Ook niet altijd op feestjes maar altijd wel met vrienden of na avond stappen.

Dit weekend had ik een verjaardag van een vriend, maar ik stond daar compleet apart en niet mezelf omdat ik nog zo ver heen was van de dag ervoor. Half 2 in de middag thuis thuis van een of andere rare meid helemaal verstijfd van de drugs nog en moest om 3 uur naar de verjaardag.

Toen ik later thuis was, schaamde ik me enorm voor mijn gebruik (ook al zag niemand het) na 3 uurtjes verjaardag naar huis — en kreeg ik juist enorme craving. Ik had nog wat liggen en heb toen voor het eerst in mijn leven alleen thuis gesnoven en echt door gedaan, puur om het effect. Ik praatte het voor mezelf goed als een “beloning” omdat ik daarna zou stoppen. Uiteindelijk ben ik de hele nacht doorgegaan tot de volgende middag, zonder slaap, overal en nergens heen, alleen maar dat gevoel najagen. 10 uur sochtends 2 nachten niet geslapen gereden in een auto snachts. Ook geen fuck om geld en de rest geven. Op dat moment was gevoel na jagen belangrijk. In totaal bijna 3 nachten wakker geweest.

Ik werk voor mezelf en heb de dag erna niks gedaan. Ik heb tegen mensen gezegd dat ik ziek was, terwijl ik in werkelijkheid strak stond en al bijna 2,5 dag wakker was — waarvan 1,5 dag stiekem alleen gebruiken. (Dit weet niemand trouwens nog niemand)

Dat moment heeft me keihard laten inzien dat ik mezelf jarenlang heb wijsgemaakt dat ik alles onder controle had. Het feit dat ik alleen gebruikte, zonder feest, zonder alcohol, puur voor het gevoel… dat voelde als een grens die ik nooit zou oversteken. En het ergste: het beviel me te goed het gevoel etc. Maar dit kan zo gewoon niet. Want ik deed dingen wat ik eigenlijk niet wilde puur omdat gevoel na te jagen auto rijden, sex en zo verstrooid wezen. Ik heb mijzelf gezien maandag ik was een zombie.

Daarom heb ik nu besloten om minimaal 3 maanden volledig te stoppen met 3-MMC. Daarnaast op de dolle pof maar wat gebruiken zonder goed te weten het nou een vorm van 3mmc is of wat anders doe ik nooit weer omdat je jezelf niet in de macht hebt.

Even weer terug mijn huidige gebruik 3mmc:

Bij hardstyle festivals gaat nu 7 gram op één avond doorheen. Met stappen vaak rond de 4 gram. Ik snuif eigenlijk elk weekend. Ter vergelijking: 7 jaar lang gebruikte ik “beheerst” — 0,25 tot 0,75 gram en daarna 14 dagen niks. Ook daar waren wel is momenten alleen nooit dat het mijn leven hinderde. Dat is het afgelopen jaar extreem snel geëscaleerd. Tolerantie omhoog, frequentie omhoog, plezier omlaag. Het gevoel van snuiven om het snuiven gedachtes weg etc. Ipv gwn een leuke avond. Ook ga ik steeds meer gekke dingen doen van drugs wat ik helemaal niet wil. Ik kan zo gaan auto rijden dat soort dingen (ik afschuw dat echt) met 3mmc alles is ok. Sex met mensen die je niet wil maar dit doe ik altijd stiekem met echt onderkant samenleving als zeg ik het zelf😅. Hiervoor snoof ik dan niet meer maar deed ik ook wel rare dingen als ik thuis kwam maar ging gewoon slapen na 1 uurtje. Vrijdag dacht ik hier anders over overal mij misdragen op plekken geweest waar je niet moet komen. Mijn vrienden en familie weten hier niks van. Hou ik ook graag..

Ik merk ook dat ik de laatste tijd vaag en apart word van drugs, terwijl ik het altijd zag als een leuke toevoeging aan een avond of festival. Nu ben ik soms meer bezig met de drugs dan met de avond zelf.

Niemand in mijn familie weet dat ik gebruik. De meeste vrienden wel, maar alleen in uitgaanscontext. Mijn ouders zijn vast niet achtelijk maar wordt bij ons thuis niet veel over gepraat. Ik ben niet van plan om mezelf op te sluiten of alles te vermijden, maar ik wil het voorlopig ook niet opzoeken. Dat vind ik lastig, want ik hou van die plekken en sfeer.

Alcohol wil ik voorlopig niet volledig stoppen; dat ging eerder ook prima, mits ik niet te dronken word. Maar ik ben benieuwd hoe dat nu zal gaan na een halfjaar- jaar gemiddeld 5-7 gram per weekend.

Mijn vragen aan jullie:
  • Hoe zorg je ervoor dat je niet vergeet hoe ver het is gekomen?
  • Ga je echt even helemaal nergens meer heen of test je jezelf ook?
  • Hoe hebben jullie gebruik weer teruggebracht naar “beheerst” of periodes van stoppen? Of zijn jullie allemaal volledig gestopt (niet gecheckte 3mmc doe ik sws niet weer)
Ik ben vooral enorm geschrokken van mezelf. Mijn leven gaat verder goed ben gelukkig, maar dit weekend heeft me laten zien hoe snel je na jarenlang “controle” toch de valkuil in kunt gaan. Door te denken dat drugs je niks kan doen maar ik heb zoveel geld uitgegeven, (duizenden) en rare dingen gedaan om gevoel na te jagen. Maar zo gek als afgelopen weekend komt nooit voor. Alleen het wordt steeds iets erger.

Lang verhaal maar laat vooral weten wat jullie ervan vinden. Het schrijven is voor mij een goed iets haha

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."