Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerugval in benzo's, controleverlies.

Terugval in benzo's, controleverlies.

1105 antwoorden
108 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey allemaal.

Ff wat van me af schrijven!

Die derealisatie en depersonalisatie blijft een dingetje.

Even wat opsommen;

Muziek klinkt anders, alles wat vroeger "normaal" was ziet er nu vervreemd uit. M'n kleding voelt soms anders of vaag aan en m'n armen en benen voelen soms aan alsof ze niet van mij zijn.
Als ik in de supermarkt sta lijkt het soms echt alsof ik er gewoon niet ben ofzo. Ik heb geen waanideeën of paranoïde gedachten, dus weet gewoon dat dit geen psychotische verschijnselen zijn.

Dit is echt begonnen na die ontwenningsverschijnselen van een paar weken geleden.

Nu dag 5 op 60mg. Fysiek merk ik (nog) niets. Komt allemaal nog wel. Alleen die derealisatie etc kan voor me gevoel niet erger dan nu. Heel storend is het.

Gr
Raver
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Herkenbaar hoor, hoewel de derealisatie bij mij pas tijdens PAWS kwam (daar was ook Lorazepam bij betrokken). Ik vond het ook super irritant en het duurde onwijs lang. Maar het gaat over. Probeer er niet tegen te vechten maar het te accepteren. Klinkt vaag maar het scheelt wel als het je lukt.
E
ErionicsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jow Raver. Ik heb net even dit draadje doorgelezen. En ik wil even heel duidelijk benoemen, hoe fucking knap het is dat je de GHB hebt laten staan de afgelopen periode. Ook al gaan dingen soms niet zoals je wil, of is het leven af en toe gewoon ronduit kut. Dat zijn wel hele bewuste, goede keuzes die je maakt om er voor te zorgen dat je uiteindelijk weer uit de shit komt.

Ik heb afgelopen jaar zelf geworsteld met paniekaanvallen icm een serieuse GHB/GBL verslaving, en wow, op deze manier kom je er wel maat. Volhouden en doorzetten. En niet vergeten wat geduld te hebben, ook met jezelf. XX
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Erionics zei:
hoe fucking knap het is dat je de GHB hebt laten staan de afgelopen periode. Ook al gaan dingen soms niet zoals je wil, of is het leven af en toe gewoon ronduit kut.
Klik om te vergroten...

Vroeger was dit wél het geval vaak. Na benzo terugval weer aan de GHB uiteindelijk.

Alleen nu wil ik het gewoon niet meer. GHB heeft me zoveel ellende bezorgd, en een keer op randje dood gebalanceerd. GHB = NEE!

Ga niet ontkennen dat ik er verlangens naar had aan het begin van m'n terugval. Maar ik schrok daar toen zó van dat ik besloten heb om gewoon no matter what geen GHB te halen. Vrij snel is dat over gegaan in geen GHB meer willen ipv het niet mogen.

En überhaupt wat gaat GHB eraan doen om deze situatie leefbaar te maken? Niets, maakt het alleen maar erger. Dus nee geen GHB voor mij.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
Vroeger was dit wél het geval vaak. Na benzo terugval weer aan de GHB uiteindelijk.

Alleen nu wil ik het gewoon niet meer. GHB heeft me zoveel ellende bezorgd, en een keer op randje dood gebalanceerd. GHB = NEE!

Ga niet ontkennen dat ik er verlangens naar had aan het begin van m'n terugval. Maar ik schrok daar toen zó van dat ik besloten heb om gewoon no matter what geen GHB te halen. Vrij snel is dat over gegaan in geen GHB meer willen ipv het niet mogen.

En überhaupt wat gaat GHB eraan doen om deze situatie leefbaar te maken? Niets, maakt het alleen maar erger. Dus nee geen GHB voor mij.
Klik om te vergroten...
Raar hoe dit werkt. Ik ben zelf zonder middelen van de g af gekomen. Ik wilde juist nooit mijn vingers branden aan benzodiazepinen. En nu ik dit lees, blijf ik ook mooi van ze af!!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hey allemaal. Update.

40mg Diazepam totaal vandaag op; nog 20mg te gaan.
Stuk of 5 a 6 jointjes verder. Blowen is ook echt 'n dingetje hoor. Verlies echt de controle ook daar weer in. Als ik halverwege de joint ben denk ik alweer aan de volgende. 1 is teveel en 1000 nooit genoeg. Weet het als de beste, ken mezelf zo goed. Alleen het is een soort gevecht die ik niet kan of wil aangaan nu. Het leven voelt nu alweer aan alsof ik drugs nodig heb om erin te kunnen functioneren.

Ik weet dat stoppen of minderen beter is. Dat neem ik mezelf dan ook soms aan, maar die valse geloften aan mezelf worden al weer snel verbroken. Zoals niet overdag blowen, niet teveel erin gooien, max 1gr per dag. Frusterend gewoon om weer dat pijnlijke besef te hebben en voelen dat ik verstrikt zit in een web van wiet verslaving én ook nog eens die benzo's.

Soms blow ik ook gewoon tegen m'n eigen wil in.

Als voorbeeld; sochtends word ik er bijna altijd onrustig van. Maar toch als ik de tijd ervoor heb doe ik het. Voel me er dan niet eens prettig bij. Machteloosheid is dat gewoon.


Wat betreft de benzodiazepines. Nu langer dan een week op 60mg. Fysiek nu alleen zweethanden. Mentaal niet perse echt iets merkbaars nog. Op de derealisatie en depersonalisatie na. Maar dat weten jullie inmiddels wel. Zit nog wel eventjes op deze 60mg als t goed is.

Lekker rustig aan; terwijl ik aan de andere kant denk. Hoe langer ik het ga rekken deste groter de kans dat m'n verslaving volledig uit de hand loopt. Ik weet gewoon hoe destructief ik kan zijn. Ik vermijd familie etc en breng m'n tijd het liefste alleen door.

Het rotte eraan is dat je een benzo afbouw niet te snel moet willen afbouwen.

Gr;

Raver (:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Prima stap van 60 naar 55. 10% reductie he, praise Heather Ashton. Dat zou ik ook echt blijven aanhouden. Dus ook vanaf de 40 steeds 4 eraf en bij 30 steeds 3 eraf. Ja je bent lang bezig op die manier maar het is dan wel draaglijk. Leg jezelf geen deadlines op. Het komt zoals het komt. Just for today.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Goed bezig @Raver en denk er maar aan - haastige spoed is zelden goed. Te snel afbouwen kan echt heel lang heel naar worden. Je hebt al een paar afbouwen achter de rug dus je bent ook al gekindled. Doe 't rustig aan man. Echt, daar ben je jezelf later dankbaar voor. Al blijf je in het traject een keer een maand op een bepaalde dosis hangen, da's altijd nog beter dan een maand extra derealisatie achteraf vanwege haast.

En wiet, tsja beter niet natuurlijk. Alcohol kun je beter het komende jaar helemaal niet meer nemen maar als ik het me goed herinner was dat ook al je plan.

Maar om nou meteen straight edge te gaan is ook zo wat :wink: Ik heb me in de kliniek suf gerookt, dat was ook niet handig maar ik wist dat ik daar wel redelijk makkelijk mee kon stoppen. Het was ff een steuntje in de rug in een toch wel lastige tijd. Of je nou beter met alles kunt stoppen of één verslaving tegelijk moet tackelen daar lopen de meningen nogal over uiteen. Blijf vooral eerlijk naar middelengebruik kijken (want dat is blowen natuurlijk gewoon).
E
ErionicsLid
01-01-2024, 00:00
#9
dupont zei:
Goed bezig @Raver en denk er maar aan - haastige spoed is zelden goed. Te snel afbouwen kan echt heel lang heel naar worden. Je hebt al een paar afbouwen achter de rug dus je bent ook al gekindled. Doe 't rustig aan man. Echt, daar ben je jezelf later dankbaar voor. Al blijf je in het traject een keer een maand op een bepaalde dosis hangen, da's altijd nog beter dan een maand extra derealisatie achteraf vanwege haast.
Klik om te vergroten...
Ondanks dat een derealisatie en depersonalisatie iets is wat ik gelukkig (nog) nooit heb ervaren, ben ik het er helemaal mee eens dat een maand gelijk blijven in (algeheel) gebruik absoluut niet erg is. Sterker nog, in mijn beperkte optiek btw, is middelengebruik iets wat door de gewenning uit zichzelf altijd erger zal worden, tenzij je er actief controle op uitoefent. Wat dan nog los staat van wat je met de onderliggende problematiek doet.


@Raver
Ik ben zelf een volledig mentaal verslaafde gebruiker, en heb ondertussen al geleerd dat ik op daarbij heel dicht op het randje van lichamelijk verslaving balanceer. En in mijn boekje is een maand stabiel blijven gewoon dikke vette winst. Want in de situaties waar ik eerst reden zag om (onnodig) mijn poisonofchoice bij te nemen, heb ik dat dan dus 4 weken niet gedaan. En dat is ook het punt, want als ik dat altijd had gekunnen, had ik geen problemen met gebruiken. Maar ik krijg vaak het idee dat de focus heel erg ligt op lichamelijk druk van het middelengebruik zo snel mogelijk omlaag te brengen, zonder dat ze daarbij lijken te letten op hoe ver en hoe diep het gebruik gaat.

Ik heb niet genoeg educatie om je arts tegen te spreken, benzo's zijn ook een bijzonder potent gifje die hij je voorschrijft. Maar ik kan wel vertellen dat het iets is wat mij in periodes zeker geholpen heeft, om even de rust proberen te vinden, zonder constant actief bezig te zijn met de druk van afbouwen. Mijn behoefte naar drugs komt toch ook vaak in periodes, juist in een dergelijke periode stabiel blijven is doelstelling op zich. Uiteindelijk is stabiliteit en vertrouwen in mezelf dat ik dat vol kan houden me ook meer waard. Maar dat zeg ik wel zonder een benzo verslaving en detox te hebben ervaren. Ik heb er ondertussen een hoop over gelezen, maar dankzij GHB/GBL heb ik wel geleerd dat sommige dingen heel anders voelen als dat ze in woorden uit te drukken zijn. Maar ik ben er vrij zeker zijn dat uiteindelijk stoppen een marathon is, en geen sprint. Bij een sprint mag je niet verzwakken, bij een marathon is er ruimte voor het mindere kilometers, zolang je uiteindelijk doel maar hetzelfde blijft,
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Thnx voor jullie reacties.

Vandaag bij de arts geweest. Na 2 weken 60mg te hebben geslikt zonder echte ontwenning maandag naar 55mg. M'n plan samen met de verslavingsarts is per 2 weken bekijken hoe het gaat. Gaat het goed, bouwen we af, heb ik ontwenningsverschijnselen dan stabiliseren we tot die minder worden.

Ik durf de stap naar 55mg wel aan. Denk dat dat realistisch is. Als ik op dit tempo zou doorgaan sta ik vanaf het begin tot het einde na 6 maanden en 2 weken op 0mg diazepam. Alleen ik weet dat straks de stapjes geen 5mg meer zijn en dat er langere tijd tussen gaat zitten. Dus zou zomaar richting een jaar kunnen gaan.

Wat betreft het blowen. Arts vind dat ik wel veel rook. (5 gram per 3,5 dag) ongeveer. En raadde me aan soms ook dagen in te plannen niet te blowen maar wel met een goed plan vooraf hoe dat niet te doen. Ze heeft het alleen niet gezegd van je moet stoppen. Dus denk dat m'n arts ook inziet dat beide stoppen tegelijk misschien teveel gevraagd is.

Gr,

Raver.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hey allemaal.

Update.

Gek genoeg begin ik echt ontwenningsverschijnselen te krijgen. Had ik niet verwacht al zo vroeg in het proces.

Volgende ontwenningsverschijnselen.

- heftige* derealisatie en depersonalisatie
- overmatig zweten; vooral m'n handen enorm klam en koud.
- nervositeit
- angst
- moeilijker in slaap komen

* niet altijd even heftig. Mijn derealisatie uit zich vooral in mensen en dingen niet direct herkennen. Echt enorme vervreemding van de wereld om me heen. Mensen vinden me meer afwezig dan normaal. Muziek klinkt anders of komt anders binnen. Normale handelingen voelen vreemd aan. Kleding voelt anders aan in m'n handen.

Daarnaast is m'n geheugen dramatisch maar vind de derealisatie echt t ergste van allemaal. Hoe ermee om te gaan pff.

Zodra ik stoned ben heb ik er minder last van maar misschien dat het t wel versterkt zodra ik weer uitgespaced ben. Ben immers niet de hele dag stoned; niet alle dagen tenminste..

Ik herken mezelf soms gewoon niet meer en dat is het hatelijk eraan. Het is niet dat ik het contact met de realiteit verlies ofzo. Maar idk, kan het niet onder woorden brengen soms. Dit is precies wat ik bedoel zegmaar haha. Zieke brainfog ofzo.

Vergeet ook eventjes te vertellen dat ik dus gisteren 2 biertjes gedronken heb... oeps. Was in de sfeer, dom. Is dit misschien kruistolerantie? Dat de alcohol het vandaag een stuk heftiger maakt?

Raver (:
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#12
@Raver , wat een ander bericht dan van donderdag.
Kan het zijn dat je, nu het dichterbij komt, toch op ziet tegen de trede omlaag naar 55 mg ?
Kan het zijn dat het een soort in tijd omgekeerd placebo effect is ?
Met die gedachte kun je wellicht moedig verder.
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nu begrijp ik het. Ik had geen idee dat tolerantie blijft bestaan. Bedankt voor je uitleg . Ik hoop hoe dan ook dat je hier weer uit komt
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
BelowTheFlow zei:
@Raver , wat een ander bericht dan van donderdag.
Kan het zijn dat je, nu het dichterbij komt, toch op ziet tegen de trede omlaag naar 55 mg ?
Kan het zijn dat het een soort in tijd omgekeerd placebo effect is ?
Met die gedachte kun je wellicht moedig verder.
Klik om te vergroten...

Ja wellicht ook wel. Heb veel aan me hoofd gewoon, wat me stress geeft.

En kan natuurlijk niet m'n werk normaal uitvoeren op deze manier. Dus als ik geen plannen maak voel ik me dus echt een soort van doelloos ofzo. Daar krijg ik ook onrust van. Eten is onregelmatig en vaak ongezond of veel te weinig (weinig eetlust).
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hey man, wat naar voor je. Fijn dat je hier een plekje hebt gevonden waar je van je af kunt schrijven en waar mensen met je meedenken.

Ik ben zelf een stabiele benzo gebruiker (licht tot matige dosis en alleen voor slapen). Ben begonnen na een onverwachte heftige gebeurtenis waar ik geen controle over had en ik niet kon rekenen op steun van anderen, omdat m'n schaamte me in de weg zat. Ik kroop, net als jij, in m'n eigen nestje.

De reden dat ik stabiel blijf en niet ophoog is omdat m'n lichaam me begrenst in gebruik. Als m'n lichaam niet fijn voelt, gebruik ik niets.

Tijdens dat moment van niets gebruiken, heb ik af en toe hartkloppingen en moet ik vaak naar de wc voor een grote boodschap. Wat me hielp om daar doorheen te komen was:

- mijn lichaam express in een gecontroleerde stressvolle situatie zetten (bv winterzwemmen of extreme hitte). Dit hielp mij, omdat korte diepe stress beter is dan langdurige onrust. Je traint je lichaam als het ware om arousal hanteerbaar te maken.

- Een succeservaring opdoen. Geef jezelf een uitdaging die precies goed voor je is. Iets dat wel haalbaar is, maar zeker niet te makkelijk. Dan voel je je blij met jezelf. Zo heb ik bv de rubiks cube opgelost en leren snowboarden.

- sowieso is hard fysiek bezig zijn of sporten goed, want dat brengt je automatisch terug in je lijf en dus minder depersonalisatie.

- ga juist wél bij mensen langs. Onder de mensen zijn is heel heilzaam. Begin anders bij rustige en tolerante types. Misschien kun je samen naar comedy kijken bv. Dan lach je samen en voel je je beter. Ik snap het dat je daar echt geen zin in hebt. Maar je brein werkt wel op die manier.

Mij is het iig meerdere malen gelukt om op die manier een aantal weken tot maanden helemaal geen benzo te gebruiken. Mijn uiteindelijke doel is: voor de rest van m'n leven geen benzo gebruiken. En daarvoor is maar 1 ding nodig. Me kunnen berusten in het feit dat het leven nou eenmaal bestaat uit onrust zo nu en dan. Daarvoor gun ik mezelf wel de tijd. Iemand zei het al mooi: het is een marathon, geen sprint.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hey Gemberthee, hou totaal niet van Gember. Maar no offence haha! Humor heb ik wel nog altijd!

Thnx voor deze behulpzame tips! Ik ga er zeker wat mee doen.

Wat je zegt het is enorm fijn hier dingen van me af te kunnen schrijven. Geeft me t gevoel dat ik t niet helemaal alleen doe!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ha @Raver wat jammer dat het toch wat minder gaat. Meteen maar ff je volgende stap uitstellen en de stap verkleinen. Blijkbaar was 5mg toch te veel voor jou. Ff een week op 55 blijven in ieder geval. Na die week weer kijken hoe het gaat.

Ik heb onlangs goede verhalen gehoord over ketamine bij benzo ontwenning. Kun je misschien even induiken en/of meenemen naar jouw behandelaar.

Wat ik verder nog kan bedenken: geen cafeïne en andere stimulanten, geen alcohol of ander GABA spul. Voldoende water drinken, multivitamine nemen, elke dag bewegen. Probeer ook glutamaten te beperken, dus E621 en mononatriumglutamaat enz in nootjes, chips en kant-en-klaar maaltijden. En sinds onze fijne voedingsmiddelenfabrikanten aan “clean label” zijn gaan doen kun je ook vage ingrdiënten zoals knolselderijconcentraat tegenkomen ipv E621, “want dat willen onze klanten”. Proef mijn afkeur voor deze belazerpraktijken 😄. En verder zijn er nog wel supplementen-stacks te vinden, ik gok op Benzobuddies wel. Weet ik zo niet de details van uit het hoofdje.

Oh en ik vergeet bijna nog een belangrijke - voldoende afleiding. Thuis kniezen in zelfmedelijden is niet bevorderlijk. Lekker ergens vrijwillig gras maaien of zwerfkatten aaien ofzo :wink:
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik wil niet jouw topic overnemen, ik heb gewoon een korte vraag voor iemand die dit weet.

Ik denk te kunnen stoppen met Clonazepam (voorheen 1mg dosis, nu ondertussen na lang traject naar 0.25 gegaan.)

Is 0.25 afkick naar 0.00 te doen met behulp van Valeriaan?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
BenzoLiefhebber zei:
Ik wil niet jouw topic overnemen,
Klik om te vergroten...

Ik wil het niet maar ik doe het toch. Heel toepasselijk voor het verslavingssubforum.

BenzoLiefhebber zei:
ik heb gewoon een korte vraag voor iemand die dit weet.
Klik om te vergroten...
Oh, het is gewoon. Nou dan is het goed hoor.

Nee Valeriaan helpt niet, en nee 0,25mg Clonazepam is te veel om naar 0 te gaan. Vraag jouw behandelend arts maar of je van 5mg Diazepam naar 0 mag in 5 weken met eerst een week om te wennen aan de Diazepam.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Raver zei:
Hey allemaal.

Vandaag de afbouw medicatie gehaald. Vanaf morgen naar 60mg Diazepam. Dat dan 2 weken aanhouden.

We gaan 't zien, niet de eerste keer dat ik ga afbouwen. Hopelijk wel de laatste keer!

Updates volgen.
Klik om te vergroten...
Dat is het betere werk! open er een documentje bij en dagelijks even wat gevoelens wegschrijven doet mij goed deze maanden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...56
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."