Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCrackepidemie in Nederland

Crackepidemie in Nederland

46 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mooie docu die goed inzage geeft hoe problematisch en diep geworteld de crack problematiek is
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben lang op en af gegaan met base ,soms een pauze van 16 jaar maar dan toch nog een folietje pakken.
Het is net als alcohol en opiaten een levens lange verslaving/gevecht om clean te blijven.

Die eerste high achterna lopen is totaal zinloos.
De docu hoef ik niet te zien.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
SoulAssassins zei:
maar dan toch nog een folietje pakken.
Klik om te vergroten...

Wat is het verschil tussen een folie en een lepel?
Ik zag een van de gebruikers ook met een gasbrander, om via lepel te verwarmen.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Wat is het verschil tussen een folie en een lepel?
Ik zag een van de gebruikers ook met een gasbrander, om via lepel te verwarmen.
Klik om te vergroten...
Met de lepel maak je de crack ,en de crack gaat in de pijp of word gechineesd op folie.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Heftige docu. Wat ik overigens niet begrijp; de high is erg kort (en daarmee dus duur om te gebruiken). Is het dan niet aantrekkelijker over te stappen op meth amfetamine?
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#6
Damius zei:
Heftige docu. Wat ik overigens niet begrijp; de high is erg kort (en daarmee dus duur om te gebruiken). Is het dan niet aantrekkelijker over te stappen op meth amfetamine?
Klik om te vergroten...
Ik vermoed van niet omdat ik gok dat de comedown vele malen zwaarder is. Net zoals dat je van pep echt veel verrotter wordt als van een keertje coke.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Koffieb00n zei:
Ik vermoed van niet omdat ik gok dat de comedown vele malen zwaarder is. Net zoals dat je van pep echt veel verrotter wordt als van een keertje coke.
Klik om te vergroten...
De high is wel echt anders. Als ik als cokehead speed ging snuiven miste ik gewoon wat en had ik geen echte voldoening van het gebruik.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
Interessant hoe verslavend die flash van 20 seconden kan zijn dat mensen hun gehele leven ervoor vergooien.

Ik heb vele crack verslaafden ontmoet in de klinieken waar ik heb gezeten. En 1 ding is zeker;

"Van crack word je gek!"
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#9
Raver zei:
"Van crack word je gek!"
Klik om te vergroten...
Absoluut.
En daarnaast ook nog ziek, straatarm, dakloos en oud.
Vrouwen die crack gebruiken, verouderen extreem snel.
Op hun 25e zien ze eruit als 50.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
De high is wel echt anders. Als ik als cokehead speed ging snuiven miste ik gewoon wat en had ik geen echte voldoening van het gebruik.
Klik om te vergroten...
Was bij mij precies omgekeerd.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#11
Is het vergelijkbaar met bruin kwa cravings?
Vraag me dat af aangezien bruin er ook bekend om is.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#12
BrieMetDeBril zei:
Is het vergelijkbaar met bruin kwa cravings?
Vraag me dat af aangezien bruin er ook bekend om is.
Klik om te vergroten...
Erger
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#13
Damius zei:
Heftige docu. Wat ik overigens niet begrijp; de high is erg kort (en daarmee dus duur om te gebruiken). Is het dan niet aantrekkelijker over te stappen op meth amfetamine?
Klik om te vergroten...

Dat zijn 2 hele verschillende dingen. CM is crack keer 10
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#14
BrieMetDeBril zei:
Is het vergelijkbaar met bruin kwa cravings?
Vraag me dat af aangezien bruin er ook bekend om is.
Klik om te vergroten...
Cravings naar bruin zijn sterker en houden constant aan ,en dat erbij dat je nog eens stront ziek ben maakt de craving vele malen sterker.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Brakka Mang zei:
Dat zijn 2 hele verschillende dingen. CM is crack keer 10
Klik om te vergroten...
Ja dat beaamt mijn hypothese dus juist. Als volgt: je zit in de put, zoekt meer verdoving, huidige verdoving werkt te kort en is te duur (base coke) en stapt over op crystal meth (goedkoper en werkt sterker + langer). Raakt verder in de put. Gebruikt meer en zwaarder, etc.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Damius zei:
Ja dat beaamt mijn hypothese dus juist. Als volgt: je zit in de put, zoekt meer verdoving, huidige verdoving werkt te kort en is te duur (base coke) en stapt over op crystal meth (goedkoper en werkt sterker + langer). Raakt verder in de put. Gebruikt meer en zwaarder, etc.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet of je het per se zo kan stellen. De verschillende middelen zullen net een verschillend leefpatroon meebrengen voor de verslaafde.

Zo zal een crackjunk hele dagen druk zijn met geld fixen om zijn tientjes te scoren. Vaak met veel (kleine) criminaliteit of het manipuleren van vrienden en familie.

Meth kan dan misschien heftiger en langer op het lichaam werken. Maar je bent dus minder bezig met scoren, meer met tweaken.

Uiteindelijk maakt het geen reet uit. Vroeg of laat ben je niet meer in staat om je dagelijkse verantwoordelijkheden na te komen. En uiteindelijk is dat hetgeen waardoor je 'in de put raakt'. Ik geloof er meer in dat het gaat over hoe ver je verslaving al gevorderd is. Meer dan specifiek welk middel.

Ik weet ook nog steeds zeker: flakka rules them all.... Toch, om nu te zeggen dat een flakka junk per se dieper zakt dan een crackie of een methhead... Ik weet het niet. Soms wel, soms niet...

Ik had bijvoorbeeld nooit geld tekort en drugs in overvloed. Daardoor ging ik lichamelijk heel snel achteruit, maar duurde het best ff voor ik er in m'n leven last van kreeg. Was ik al veel eerder gaan steken of iets dergelijks, had ik er misschien al wel eerder last van gehad 🤷

Verslaving maakt veel kapot. Ongeacht het middel.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#17
LucidLucy zei:
Verslaving maakt veel kapot. Ongeacht het middel.
Klik om te vergroten...
Dat klopt helemaal.
Maar: crack verwoest je leven ongelooflijk snel, veel sneller dan veel andere drugs.
Als je heroïne gebruikt, heb je tussendoor een paar uur rust.
Bij crack ben je constant op zoek naar de volgende dosis.

Bij opiaten kun je Subutex, methadon of andere vervangende middelen gebruiken en een bijna normaal leven leiden. Ik krijg Subutex en leid een heel normaal leven met werk, een huis in een normale buurt en een tuin.
Bij crack bestaat die mogelijkheid niet, er zijn geen vervangende middelen.

Ik heb mensen gezien die binnen een paar maanden door crack echt alles verloren hebben wat ze hadden: werk, woning, verzorgd uiterlijk. Ik weet niet waarom, maar crackgebruikers zien er erg onverzorgd uit, alsof ze geen tijd hebben om te douchen, hun huid ziet er erg onzuiver uit, ze krabben zich voortdurend, de wonden raken ontstoken. Gewoon ellende.

Ik geloof ook dat de stof zelf giftig is voor het lichaam en de hersenen, sommige crackgebruikers hebben zulke vreemde spastische bewegingen. Ik weet niet hoe je dat noemt, maar als iemand dat ooit heeft gezien, begrijpt hij wat ik bedoel.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Felis zei:
Dat klopt helemaal.
Maar: crack verwoest je leven ongelooflijk snel, veel sneller dan veel andere drugs.
Als je heroïne gebruikt, heb je tussendoor een paar uur rust.
Bij crack ben je constant op zoek naar de volgende dosis.

Bij opiaten kun je Subutex, methadon of andere vervangende middelen gebruiken en een bijna normaal leven leiden. Ik krijg Subutex en leid een heel normaal leven met werk, een huis in een normale buurt en een tuin.
Bij crack bestaat die mogelijkheid niet, er zijn geen vervangende middelen.

Ik heb mensen gezien die binnen een paar maanden door crack echt alles verloren hebben wat ze hadden: werk, woning, verzorgd uiterlijk. Ik weet niet waarom, maar crackgebruikers zien er erg onverzorgd uit, alsof ze geen tijd hebben om te douchen, hun huid ziet er erg onzuiver uit, ze krabben zich voortdurend, de wonden raken ontstoken. Gewoon ellende.

Ik geloof ook dat de stof zelf giftig is voor het lichaam en de hersenen, sommige crackgebruikers hebben zulke vreemde spastische bewegingen. Ik weet niet hoe je dat noemt, maar als iemand dat ooit heeft gezien, begrijpt hij wat ik bedoel.
Klik om te vergroten...

Heftig om zo te lezen.
Ik dacht dat het niet erger kon dan heroïne.
Klaarblijkelijk staat crack hier nog ver boven.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Felis zei:
Dat klopt helemaal.
Maar: crack verwoest je leven ongelooflijk snel, veel sneller dan veel andere drugs.
Als je heroïne gebruikt, heb je tussendoor een paar uur rust.
Bij crack ben je constant op zoek naar de volgende dosis.

Bij opiaten kun je Subutex, methadon of andere vervangende middelen gebruiken en een bijna normaal leven leiden. Ik krijg Subutex en leid een heel normaal leven met werk, een huis in een normale buurt en een tuin.
Bij crack bestaat die mogelijkheid niet, er zijn geen vervangende middelen.

Ik heb mensen gezien die binnen een paar maanden door crack echt alles verloren hebben wat ze hadden: werk, woning, verzorgd uiterlijk. Ik weet niet waarom, maar crackgebruikers zien er erg onverzorgd uit, alsof ze geen tijd hebben om te douchen, hun huid ziet er erg onzuiver uit, ze krabben zich voortdurend, de wonden raken ontstoken. Gewoon ellende.

Ik geloof ook dat de stof zelf giftig is voor het lichaam en de hersenen, sommige crackgebruikers hebben zulke vreemde spastische bewegingen. Ik weet niet hoe je dat noemt, maar als iemand dat ooit heeft gezien, begrijpt hij wat ik bedoel.
Klik om te vergroten...

Dan Hero of bijv. benzo's maybe... Maar is er nu ècht een wezenlijk verschil met bijvoorbeeld flakka of meth? In mijn beleving niet echt.

Met meth heb ik zelf geen ervaring. Met flakka en crack wel. Maar ik heb veel verslaafde vrienden die ook met meth ervaring hebben. En die zeggen veelal hetzelfde.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Voor mij staat crack gelijk aan: niks meer om je leven geven, of jezelf zwaar overschatten, zo van 'ik kan wel omgaan met cravings'.
Ik zal het nooit proberen, en ik wil ook niet omgaan met mensen die het gebruiken.
Ik vond het ook een goede documentaire.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."