De vraag is denk ik toch: “Wat is het alternatief?” Laatst hebben ze volgens mij heel duidelijk gezegd dat zelfstandig wonen voor
@MR_CHIP geen optie is, maar als je nog één keer gebruikt zetten we je wel op straat. Tja, dat voelt dan toch een beetje dubbel. Dat dreigen niet werkt is volgens mij wel duidelijk
Zelfstandig wonen is geen optie, maar dat betekent niet dat regels en afspraken voor één persoon niet gelden. Iedereen om Chip heen kan keihard werken, maar zolang Chip zich nergens aan houdt en maar gewoon doet, heeft dat geen zin. Dan moet je grenzen stellen. En de hele hele hele kleine kans pakken dat de externe prikkel dat als Chip zo door blijft gaan, hij op straat staat misschien iets van verandering teweeg brengt. Dreigen werkt idd niet, dus maar een keer doen dan.
Ik weet ook niet wat nu de juist tactiek is, maar ik zou er toch wat voor voelen om een beetje coulant te zijn. Een woning is toch echt een basisbehoefte en ik denk niet dat
@MR_CHIP uit zijn woning zetten iets positiefs bijdraagt aan de situatie.
'Een beetje coulant' zijn ze volgens mij al geruime tijd geweest. Hoe vaak Chip hier al heeft gezegd dat hij eruit gezet zal worden als hij nog een keer gebruikt is niet op twee handen te tellen. Met coulant blijven en de regels en afspraken op blijven rekken bereik je voor Chip niks. En voor de rest van de woonvorm ook niet. Want hoezo zijn de regels voor Chip zo anders? Zit je straks met de hele woonvorm aan de drugs, want begeleiding kan er toch niks tegen beginnen.
Dat is wel een sterk argument natuurlijk, als anderen er last van hebben, maar ik vraag me een beetje af of dat zo is. Met stimfappen op je kamer doe je andere mensen niet direct kwaad toch? Behalve dan dat je met een chagrijnig hoofd rondloopt waarschijnlijk 😅
De zorg die Chip vraagt van begeleiding oa door zijn gebruik, is dus zorg die voor anderen niet beschikbaar is omdat Chip die plek inneemt. Daarnaast zal Chip na 3 dagen gebruik vast niet een lekker gezellig mannetje zijn (hebben we hier ook wel het een en ander van gemerkt), nog los van eventuele (over)last die veroorzaakt wordt door zijn 3 nachten wakker zijn. Zich onttrekken aan groepsmomenten waardoor de dynamiek in huis continu wisselt. Hij is al een of meerdere keren in het ziekenhuis beland, psychoses liggen op de loer, etc.
Dat is allemaal extra zorg die bij begeleiding terecht komt. Die daar waarschijnlijk niet op berekend is.
Uiteindelijk draait gewoon niet de hele wereld om Chip en zijn de opties om te proberen hem in beweging te krijgen een beetje uitgemolken denk ik.
Overigens lees ik in de rapportage over een time out van 12u. Dan lijkt 12 uur op straat me eerlijk gezegd zinvoller dan 12u opvang door ma, met alle risico's van dien.