Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDeel je inzicht!

Deel je inzicht!

735 antwoorden
116 weergaven
18-5-2026
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#1
LucidLucy zei:
Jaja, dat ergens in die trip alles in het hele leven op zijn plek viel. Alles was ineens zó logisch. Het ei van Columbus was gekraakt. Maar zodra de boel was uitgewerkt waren die 'inzichten' ongrijpbaar. Ik kon er niet meer bij... Wat overbleef was slechts een fractie of ik kon mijn eigen denkwijze niet meer volgen.
Klik om te vergroten...
Zeer herkenbaar. Dit had ik ook vaak na het blowen. Veelal denk ik dan dat automatisch, impliciete gedachtenstromen of causale verbanden tijdens gebruik expliciet werden gemaakt. Dus dat je er bij stilstaat. Waardoor iets ineens volstrekt logisch en daarmee wonderbaarlijk lijkt. Eenmaal nuchter wordt diezelfde gedachtegang wederom een geautomatiseerd proces en is het niet spannend meer. Met andere woorden: je bedenkt niet iets nieuws en komt niet tot een wonderbaarlijk inzicht, maar je ontleed ogenschijnlijke logica op een expliciete manier.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Oh ik geloofde echt heilig in de spirituele werking van psychedelica. Dat ik daar ontzettend veel van groeide.
Mijn moeder heeft toen weleens gevraagd: "Nou... Wat voor concrete inzichten heeft het je dan gegeven?"

Dat antwoord had ik niet paraat. Dus heb ik vrij geagiteerd de vraag geprobeerd te omzeilen.

Waarin ik spiritueel dan wilde groeien? Geen idee. Dat wist ik zelf niet, dat moest nog komen. De volgende trip zou ik misschien die breakthrough krijgen.
Klik om te vergroten...
Haha grappig, zo'n down to earth vraag: wat voor concreets heeft het je dan gegeven?

"Uuuuhhh"

Nu zo achteraf geloof ik dat voor voor concrete blijvende resultaten je simpelweg hard moet werken, aan jezelf en aan je doelen in het leven. Trippen was voor mij ergens ook een poging om dat te omzeilen eerlijk gezegd. Een soort shortcut naar complete zingeving. Maar dat blijft nooit duren en dan moet je weer je nieuwe fix van zingeving hebben, ook met psychedelica.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Beide citaten zijn ontzettend herkenbaar ja hahaha

Oh ik geloofde echt heilig in de spirituele werking van psychedelica. Dat ik daar ontzettend veel van groeide.
Mijn moeder heeft toen weleens gevraagd: "Nou... Wat voor concrete inzichten heeft het je dan gegeven?"

Dat antwoord had ik niet paraat. Dus heb ik vrij geagiteerd de vraag geprobeerd te omzeilen.

Waarin ik spiritueel dan wilde groeien? Geen idee. Dat wist ik zelf niet, dat moest nog komen. De volgende trip zou ik misschien die breakthrough krijgen.

In herstel weet ik vrij concreet wat er speelt en waarin ik wil groeien. En dat gaat in zo'n rap tempo dat nieuwe dingen al snel normaal worden.
En dan kijk je terug en heb je amper meer het besef hoe verschrikkelijk veel ik gegroeid ben.

In bedoel... Alleen al het feit dat ik 's ochtends wakker wordt en mijn eerste gedachte niet uitgaat naar drugs. Dat ik niet letterlijk eerst twee dikke lijnen moet snuiven uit het packie onder m'n kussen omdat ik anders ècht geen voet uit bed steek. Dat ik op regelmatige basis gezonde maaltijden eet. Of überhaupt maaltijden eet.

Inmiddels sta ik daar alweer zó ver van af. Maar er waren tijden dat dit ondenkbaar was.

En inmiddels heb ik al bijna anderhalf jaar een koophuis, recent een nieuwe functie met bijbehorende nieuwe salarisschaal, mag ik allerlei leuke dingen doen, een liefdesrelatie onderhouden, straks voor de derde keer dit jaar naar een ander continent afreizen om les te geven. Zulk bizar mooie dingen. Dat ik die kleine veranderingen in het begin al niet eens meer zie als ik er niet bewust bij stil sta.

Bizar!



Jaja, dat ergens in die trip alles in het hele leven op zijn plek viel. Alles was ineens zó logisch. Het ei van Columbus was gekraakt. Maar zodra de boel was uitgewerkt waren die 'inzichten' ongrijpbaar. Ik kon er niet meer bij... Wat overbleef was slechts een fractie of ik kon mijn eigen denkwijze niet meer volgen.

Heel herkenbaar haha
Klik om te vergroten...
Wat ik van jouw moeder heb gezien is ze echt wel cool. Dat ze jou die vraag stelt = 👍🙏😄

Uiteindelijk is de zoektocht naar geluk in dingen buiten mijzelf eigenlijk altijd kansloos, of hooguit van korte duur. Ik denk dat het daar op neer komt. Voor mij :wink:
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Wat ik van jouw moeder heb gezien is ze echt wel cool. Dat ze jou die vraag stelt = 👍🙏😄
Klik om te vergroten...

Ik heb een hele coole moeder 😎

Destijds kon ik haar wel wurgen hoor, dat ze zo'n directe en rake vraag stelde. Maar gelijk had ze wel...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
_shikantaza zei:
Uiteindelijk is de zoektocht naar geluk in dingen buiten mijzelf eigenlijk altijd kansloos, of hooguit van korte duur. Ik denk dat het daar op neer komt. Voor mij :wink:
Klik om te vergroten...
Ik snap dat je het zo zegt en zeg het zelf vaak ook zo, maar eigenlijk geloof ik dat het universeel zo werkt: uiteindelijk moeten we het in onszelf vinden. Want: alles wat gewonnen kan worden, kan (en zal) verloren worden. Het is een universele wet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Ik heb een hele coole moeder 😎

Destijds kon ik haar wel wurgen hoor, dat ze zo'n directe en rake vraag stelde. Maar gelijk had ze wel...
Klik om te vergroten...
Soms moeten we even zo iemand hebben die straight to the point is. :wink:

Niet wat je wilt horen maar moet horen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Ik snap dat je het zo zegt en zeg het zelf vaak ook zo, maar eigenlijk geloof ik dat het universeel zo werkt: uiteindelijk moeten we het in onszelf vinden. Want: alles wat gewonnen kan worden, kan (en zal) verloren worden. Het is een universele wet.
Klik om te vergroten...
Ja, mee eens. Wat ik uit mezelf kan halen, heb ik altijd bij me. Net als de tafel van 7 :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Stond er net even bij stil dat de reden dat ik (te)veel werk eigenlijk is om sneller de auto te kunnen kopen die ik wil hebben.

Terwijl ik eigenlijk de hele tijd weet dat die auto mij helemaal niets gelukkiger gaat maken.

Ik ben eigenlijk best wel weer vaak en sterk onbewust: op de automatische piloot in de rat race: vroeg opstaan, lang werken, laat thuis, thuis nog bezig voor werk, door chronische oververmoeidheid bijna dagelijks op de bank in slaap vallen en ergens midden in de nacht wakker worden om dan naar mijn bed te slenteren en daar nog met hoogstens matige slaapkwaliteit even later wakker te worden om het allemaal weer overnieuw te doen.

Ik heb dan gelukkig nog wel een baan die me veel voldoening geeft. Waarom niet nog meer daarop richten? Niet de kwantiteit, maar de kwaliteit: de betekenisvolle connectie met mensen tijdens mijn werk. En in mijn vrije tijd: connectie met familie en vrienden. Dat maakt me wel echt gelukkig.

Hoe raar om na maanden van op die autopilot opereren weer eens soort van "wakker" te worden om me te beseffen hoe onbewust ik eigenlijk het meeste van de tijd leef. En hoe makkelijk ik me weer in die onbewustheid terug laat vallen.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hier moet ik je wel gelijk in geven. Als je iemand niet mag ga je door die persoon te haten een bepaalde druk bij jezelf leggen die later een stresspunt kan worden. Als je het kan accepteren voor jezelf dat die persoon jou niet ligt en die op zich toch liefdevol kan behandelen bv in teamverband dan vind ik dit een mooie prestatie voor jezelf.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Zweibeiner zei:
Mensen proberen erachter te komen wie hun 'ik' is. Maar je 'ik' is iedere maand weer een beetje anders. je 'ik' verandert mee met de tijd en je ervaringen. Naar jezelf op zoek gaan is een mooi iets maar ik ben ervan overtuigd dat je die nooit 100% kan vinden omdat je 'ik' blijft veranderen. Ik zie dat ook als iets positiefs, verandering is belangrijk en stil staan is funest. Er is geen utopie wereld beeld, het is niet zo dat als de wereld zo doet en zo blijft doen dat we dan eeuwige vrede hebben. We moeten ons blijven aanpassen, er zullen nieuwe problemen komen en oude oplossingen werken lang niet altijd.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je tussen 20-25 veel bezig kan zijn met de dingen die jij belangrijk vindt in je leven, en dat is wat mensen bedoelen met 'zichzelf vinden' denk ik? Wel een mooie gedachte vind ik, hoe jij het beschrijft. Maar ik moet wel zeggen, dat weggaan uit mijn vertrouwde omgeving met alle mensen die ik ken, voor een paar maanden, wel heeft geholpen om na te denken over wat ik wil. Wat blijft er van je over als al je patronen en sociale structuren ineens een beetje wegvallen?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Ik zie het gewoon simpel. Bewustzijn is je echte ik, maar dan wel ongeconditioneerd bewustzijn of: puur bewustzijn. Wanneer bewustzijn geconditioneerd wordt door middel van identificatie met gedachten, ontstaat het ego, oftewel de 'ik' die we denken die we zijn. Het ego is echter een valse 'ik', omdat het geen continu bestaan heeft. Het is een tijdelijke gedachtevorm. En het blijft te allen tijde puur bewustzijn die bewust is van de ego 'ik'. Daarom zeg je ook 'mijn' ego en 'mijn' lichaam. Je hebt deze dingen, je bent het niet. Jij bent dat wat ze ziet komen en gaan, terwijl jij altijd hetzelfde blijft.

Je kan jezelf (je echte zelf) niet vinden als een soort object of gedachte, omdat jij het zelf bent die kijkt/zoekt. Op dezelfde manier dat een mes zichzelf ook niet kan snijden en een oog zichzelf niet kan zien (trademark Alan Watts :wink: )
Klik om te vergroten...
Echt belachelijk dit maar ik begrijp je de laatste tijd echt goed. :tearsofjoy:

Het is wel geruststellend om te bedenken dat ik mijn gedachten niet ben, maar dat ik ze heb, en dat ze ook weer weggaan. Ik dacht dus laatst: Als ik bang ben om te falen komt dat voort uit dingen die in het verleden zijn gebeurd. Maar als ik op dit moment iets ga doen wat ik nooit eerder heb gedaan, dan bestaat nog steeds alleen dit moment. Dat heeft niks te maken met wat er vroeger allemaal is gebeurd (toch?), want dat bestaat eigenlijk niet meer, alleen in mijn herinneringen. Dus dan kan ik toch beter blanco de activiteit in gaan zonder angst, want waar is dat dan nog op gebaseerd? Mijn gedachten voorspellen wel dat het verkeerd gaat maar dat weet je eigenlijk niet..
Ik weet niet of ik door deze gedachtegang ineens wel een presentatie kan geven zonder blackout maar het was maar een idee. :grin:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
ZERO- zei:
Het is wel geruststellend om te bedenken dat ik mijn gedachten niet ben, maar dat ik ze heb, en dat ze ook weer weggaan. Ik dacht dus laatst: Als ik bang ben om te falen komt dat voort uit dingen die in het verleden zijn gebeurd. Maar als ik op dit moment iets ga doen wat ik nooit eerder heb gedaan, dan bestaat nog steeds alleen dit moment. Dat heeft niks te maken met wat er vroeger allemaal is gebeurd (toch?), want dat bestaat eigenlijk niet meer, alleen in mijn herinneringen. Dus dan kan ik toch beter blanco de activiteit in gaan zonder angst, want waar is dat dan nog op gebaseerd? Mijn gedachten voorspellen wel dat het verkeerd gaat maar dat weet je eigenlijk niet..
Klik om te vergroten...
Absoluut. Je bent absoluut vrij van je verleden want je verleden is slechts gedachten die je nú hebt. Jij bent hun realiteit, zij zijn niet jouw realiteit. Waarom? Omdat jij blijft wanneer zij verdwijnen. Jij bent dat wat hun begin en einde ziet.

Elk moment is dus een kans om compleet opnieuw te beginnen. Wat dat in de praktijk toch vaak lastig maakt, is dat ondanks het inzicht dat je in je kern losstaat van alles wat zich in tijd afspeelt, je wel - zoals Eckhart Tolle dat heel mooi noemt - een pijnlichaam hebt. Dit kun je zien als de wortel die onder gedachten en oppervlakkige emoties zit. Die laatste ben je je normaal bewust van, maar de rauwe kern van het ego zit veel dieper en is meestal weggeduwd in het onderbewuste zodat we er geen last van hebben. Tenminste, dat denken we. Om deze reden is meditatie juist zo belangrijk. Dit haalt het onderbewuste pijnlichaam omhoog naar je bewustzijn, waar het geheeld kan worden waardoor het terugkeert naar zijn oorspronkelijke staat van puur bewustzijn.

Het is allemaal lachwekkend simpel, letterlijk te simpel voor het verstand. :wink: Je kunt het proces van heling niet (intellectueel) begrijpen, je kunt het alleen zien (inzicht) en vervolgens zijn. :)
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#13
ZERO- zei:
Even apart van dit bedacht ik me van de week weer eens iets. Ik vind het zwaar om me rot te voelen, tenminste dan heb ik het echt over meer dan een rotdag (die kan ik nog wel uithouden). Ik weet wel dat het gewoon over gaat maar soms kan ik dat niet uitstaan. Dus vrijdag was ik aan het mediteren en bedacht ik me dat ik misschien wel gewoon heel ongeduldig ben. Ik vind het zonde van mijn tijd om me kut te voelen. Er zijn veel leukere en betere dingen te doen in het leven dan je kut voelen. Doordat ik me zo rot voelde lukte het solliciteren bijv. niet. Dus het feit dat ik me zo kut voel zorgt er voor dat het langer duurt voor ik bij mijn doelen ben. En daardoor word ik er ook boos van, en dan duurt het alleen maar langer en wordt het erger.
Maar toen dacht ik, wat nu als ik deze kutdagen ook nodig heb om uiteindelijk te komen waar ik wil/moet/hoor te zijn? Dan kan ik nu wel heel boos op mezelf zijn maar eigenlijk maakt het dan niet uit want ik moet er toch doorheen. En eigenlijk luister ik dan alsnog niet naar wat ik eigenlijk nodig heb, en dat is gewoon chillen in bed met een serie in plaats van mezelf zitten opvreten achter de computer om toch te proberen een brief te schrijven.
Dus de conclusie: misschien heb ik gewoon wat meer geduld nodig.
Klik om te vergroten...

Dit komt mij ook heel bekend voor en hier heeft weed mij wel heel erg mee geholpen.
Ik was er vroeger ook erg goed in om mezelf depri te praten, of verder mezelf erin te praten. Al vanaf voor mijn 10de liep ik bij mijn eerste psychiater, dat heeft geduurd tot mijn 22ste. Ik was het spuugzat dat mensen om me heen blij en gelukkig waren en dat iedere dag een strijd moest voeren om niet depri te zijn. Het is toch godverdomme niet meer dan normaal om jezelf fijn te voelen, dat hoort toch geen strijd te zijn. Ik was het zo beu om daar iedere dag mee bezig te zijn, wat alleen maar erger werd doordat ik boven op mijn depri gevoelens ook nog eens geïrriteerd raakte en jaloers op andere mensen, en mijn eigen gevoelens.
Weed heeft mij heel veel aan het denken gezet en op een gegeven moment is er bij mij een knop om gegaan. Van de een op de andere dag besloot ik om gelukkig te worden, dat is ook de dag dat ik kan zeggen dat ik echt wel wat egoïstischer ben geworden. Ik heb nu af en toe nog steeds wel een dipje, maar mijn leven is vanaf die dag een goede weg in geslagen. Ik liep niet meer bij een psychiater, want dat had toch geen nut naar mijn mening.
De verandering zat in mezelf, en wat ik tegen mezelf zei. (op dat moment zou ik dat niet vinden maar nu ik er achteraf op terugkijk kan ik wat dingen een stuk beter zien en beschrijven)
Weed heeft de grenzen in mijn hoofd weggehaald en zo dus ook hoe ik volgens de norm van de maatschappij moest zijn. Toen dit wegviel was ik geen goed en kwaad of fout en slecht maar slechts mezelf en had ik geen verwachtingen meer waar ik naar op moest leven. Ik ben mezelf en is iemand het daar niet mee eens dan mag hij me negeren en worden we geen vrienden. Even goede vrienden om het zo maar te zeggen. Jij laat me in mijn waarde en ik in de jouwe.
Ik beslis niet over jou, en jou niet over mij.

Ook dit klinkt allemaal weer zo "spreekwoord aan de muur" achtig. Maar ze zijn er niet voor niks denk ik dan.
Op het moment dat ik mijn leven in de hand nam en alleen maar deed wat ik zelf wilde wanneer ik zelf wilde, dat is het moment waarop ik ging leven. Daar voelde ik ineens ook waar mijn passie's in het leven lagen en wat voor mij belangrijk was.
Ik wil mensen dit gevoel zo graag ook geven.

In mijn naaste omgeving zie ik vrienden die zichzelf tegenhouden. Ik had het er over met ze terwijl ik aan de lsd zat. Mijn ogen schoten letterlijk vol van tranen om te horen hoe ze zichzelf tegen werken in het leven en hoe ze niet hun passie achterna gaan. Door het simpele feit omdat ze bang zijn te falen. Ze vinden iets leuk en als ze falen dan moeten ze het opgeven voor hun gevoel, dus beginnen ze er liever niet aan.
Ik zie dat heel anders, falen is een woord dat verbannen zou moeten worden. Men faalt niet, men leert. En van leren krijg je ervaring en kun je dingen steeds beter doen. De angst is om te falen is voor veel mensen een motivatie om nooit te beginnen aan dingen die ze leuk vinden.


Ongeduldig zijn is een emotie die ik ken haha. En ik kan me er ook heel goed in vinden dat het een emotie is waar je je rot door gaat voelen. Je wil iets, je kan het op dat moment niet krijgen, het ligt niet in jouw hand, je hebt er geen controle op en dus voel je je kut. Ik heb zelf heel graag dingen in de hand en zodra ik afhankelijk word van andere voel ik mezelf al kriebelig worden. Dingen niet kunnen doen op het moment dat ik het wil doen zorgt dus voor frustratie.

Op het moment begint het bij mij weer een beetje met mijn wagentje. Ik wilde mijn velgen stoeprand schade vrij gaan maken. Ik had alles al behalve de plastidip. Toen besloot (ook een beetje mijn schuld door de muziek te hard aan hebben staan) dat mijn remblokken op waren en ik 2 remschijven omgetoverd had naar lp platen. Dat gefixt en vervolgens gaat mijn koppeling een maand later stuk, dat in 2 maanden kunnen betalen en nu afgelopen maand de apk. Alles was redelijk goed, maar ik moest 3 nieuwe bandjes hebben, mijn banden zijn groter dan de normale band dus ipv van 20 euro per band was ik nu 75 per band kwijt (kon veel duurder hoor haha). Een remklauw moet nog vervangen worden, de uitlaat de druklager en 2x vering. Dat kan allemaal in de loop van het jaar gebeuren. Remklauw heb ik al een stuk goedkoper kunnen vinden.
Maar om een verhaal kort te maken, de reparaties zijn over en nu wil ik dus verder gaan. Maar ik kan niet en moet nog wachten grr. Het geld is even op nu. Ik ga volgende week nieuw knipperlichtjes halen :hearteyes: , dat kon nog net.
Maar nu zit ik dus in mijn hoofd te denken wat ik thuis heb en niet nodig zodat ik dus die bussen plastidip kan gaan halen. Want ik wil die velgen nu eindelijk eens gaan doen! Zo ongeduldig ben ik dus dat ik andere dingen weg wil doen om dit maar een maandje sneller te kunnen doen. Ik ga het niet doen maar ik ik irriteer me wel aan mezelf dat ik het nu wil doen, en ik me daar dus kriebelig over voel.

Mijn verhaal is denk ik weer lang genoeg op het moment, groetjes!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Als iemand zegt dat de muziek van een film of game perfect bij de sfeer van die film of game past, dan denk ik: de muziek ís toch de sfeer? Letterlijk... Waar en wat is die zogenaamde sfeer, naast de beleving van de muziek (en het beeld)? Ik heb het nog nooit gevonden of gezien, dus waarom zou ik dan zeggen dat de muziek er perfect bij past!? Waarom twee dingen maken van een ding!?

Taal is achterlijk... :openmouth:
s
straatmadeliefLid
01-01-2024, 00:00
#15
Muziek maakt deel uit van de sfeer, het is niet per se de sfeer. Sfeer is beeld en muziek, maar er is meer dan dat..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat is de algemene gedachte/concept van sfeer ja: dat onder andere muziek deel uitmaakt van iets genaamd 'sfeer'. Maar is er een echt iets, een echt 'ding' in je directe ervaring te vinden genaamd 'sfeer'? Taal impliceert van wel, maar dit is een totale abstractie van wat we ervaren. Maar door de manier waarop taal dit concept behandelt denken we dat sfeer een concreet iets is dat we ervaren. We bedenken taal en laten ons door die eigen creatie geloven in iets dat we zelf bedacht hebben... Als concept is 'sfeer' weldegelijk een nuttig iets, omdat we zo een meer overkoepelend iets beschrijven dan alleen het aspect beeld of geluid van onze beleving. Zo beschrijven we dan het totaal van onze beleving. Maar dat betekent nog steeds niet dat sfeer in onze ervaring is te vinden als een echt op zichzelf staand iets. Het is een interpretatie van onze beleving, niet een deel ervan. Dus hoe kun je zeggen dat de muziek perfect bij de sfeer past? De muziek bepaalt (mede) de sfeer. Als deze muziek er niet was geweest, was het niet die sfeer/totale beleving geweest.

Op deze manier maakt taal iets onnodig ingewikkeld vind je niet? Als manier van interpretatie creëert het dingen die er niet zijn, maar behandelt deze dingen vervolgens wel alsof ze er echt zijn.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik denk niet dat het per sé aan taal ligt, maar dat het gewoon geen handige uitspraak is. Je kan niet zeggen dat muziek goed bij de sfeer past als muziek onderdeel is van de sfeer. Of je zou moeten zeggen dat de muziek goed bij de rest van de sfeer past... of zo. Maar sfeer is inderdaad iets vrij abstracts, of nouja, niet heel tastbaar.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#18
Je zou misschien het soort gelijke bij eten kunnen zeggen. Een appel is ook maar een verzamelnaam van allerlei verschillende soorten sensaties, veel verschillende soorten stoffen, textuur, water percentage, kleur en zelfs temperatuur beinvloeden de 'sfeer' hoe jij die appel beleefd. Ik denk dat wanneer je zegt dat bijvoorbeeld de sfeer goed is de verschillende aspecten goed op elkaar inspelen, er is een 'vibe' en een bepaalde 'flow'. Het specificeren wat nu een goede vibe is, is natuurlijk subjectief want smaken verschillen. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik stond er net even bij stil dat een collega van me vandaag super negatief over echt alles was (het werk, mensen waarmee wij te maken hebben in ons werk, hoe slecht dingen geregeld zijn bij ons in het bedrijf, enzovoort), waarop ik zei dat je met daarover klagen echt alleen maar jezelf hebt te pakken, ook al zijn deze dingen waar. Hij zei dat hij dat wel wist, maar toch door wou klagen. Dit deed me eraan denken dat ik dit zelf ook geregeld doe, misschien een stukje minder extreem maar toch.

Is het dan niet zo dat je beter alles in je leven met liefde kunt beschouwen? Ik bedoel, moet je beslist iemand mogen of iets leuk vinden om het je liefde te geven? Ik ben hier de laatste tijd mee aan het experimenteren en gek genoeg is het nog relatief makkelijk om (domweg) van mensen en situaties te houden, ongeacht of ik ze mag/leuk vindt. Wanneer is het idee ontstaan dat liefde pas gegeven mag worden, wanneer we iets of iemand écht leuk vinden? Want wanneer we niet van iets houden, dan moeten we het wel haten en wie lijdt daar steeds onder? Zo zijn er een paar mensen op mijn werk die ik echt niet mag, maar ze gaan zitten haten treft toch echt voornamelijk mijzelf.

Hoe denken jullie hierover?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
@Mindless, het idee vind ik mooi en in het dagelijks leven kan ik me er goed in vinden. Dat is denk ik ook het in perspectief plaatsen van wat je van iemand vindt. Soms vind ik iemand niet zo, maar ja, dat is dan gewoon een klik die je niet hebt, die persoon is vast heel leuk voor iemand anders.
Maar als het gaat om echt heftige negatieve seksistische of racistische uitspraken, dan vind ik het een stuk lastiger om iemand met liefde te behandelen :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1011121314...37
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."