Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPlaats je concrete korte termijn goede voornemen(s)

Plaats je concrete korte termijn goede voornemen(s)

583 antwoorden
79 weergaven
18-5-2026
A
AstronautLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Sterkte man :)

Het voor altijd stoppen op wilskracht werkt praktisch nooit. Maar op een dag kun je wel gaan inzien: het dient me niet meer. Met name als je de voordelen van nuchter zijn gaat ervaren en steeds meer de nadelen van gebruiken gaat zien. Dan kan er een moment komen: het is genoeg geweest. Komt niet eens wilskracht meer bij kijken dan. Het is gewoon genoeg geweest.

En daar heb je veel meer kans op met perioden geen wiet. :)
Klik om te vergroten...
Dankjewel, wat je zegt - daar kijk ik nu al naar uit!
Lijkt mij fantastisch om weer zelf aan het stuur te zijn
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
Volgens mij is het niet de bedoeling om gedachten aan te wakkeren of weg te drukken, maar er gewoon te laten zijn. En idd creëer je door meditatie juist ruimte om gedachtes en gevoelens naar boven te laten komen, waardoor je ze onder ogen kunt zien en verwerken.

Maar als je op een gegeven moment uit-verwerkt bent, dan kom je wel degelijk terecht in gedachteloze toestand (hoewel je die niet kunt forceren en hoewel dat niet het expliciete doel is van stil zitten).
Klik om te vergroten...

Ja daar zit zeker wat in. Alleen maak je natuurlijk ook veelal dagdagelijkse dingen mee, die ook verwerkt moeten worden. Dus wat dat betreft blijf je wel altijd bezig denk ik, hetzij minder intensief. En worden die 'gedachteloze' periodes dus wel langer en frequenter.

OtherShore zei:
Die gedachteloze toestand is dan weer een voorbode van het uiteindelijk doel van Zazen, satori. Uiteindelijk is meditatie geen eindeloos proces van verwerken zoals therapie, toch? Er zit ook een mystieke dimensie aan vast.
Klik om te vergroten...
Ja goed, een beetje van beiden denk ik. En het zal er ook echt aan liggen aan wie je het vraagt.

De westerse Zen stroming is wat dat betreft wel erg pragmatisch. Maar mijn vorige zenleraar bijvoorbeeld, die was ook echt toegewijd boeddhist.

Het grappige is wel dat satori nooit het doel kan zijn. Want dan bereik je satori niet 😂
Ook dat is een stukje zenfilosofie die erg strijd met onze westerse normen. Wij stellen normaal een doel en gaan daar dan gericht mee aan de slag.
In Zen stel je een doel en moet je die daarna eigenlijk 'vergeten' terwijl je erop vertrouwt dat deze in je onderbewuste wel degelijk doorwerkt en dat doel onbewust ook ruimte krijgt door je meditaties.

Maar inderdaad het is wel een soort ultiem eindstation. De hemel op aarde eigenlijk gezien je geen lijden meer kent.

OtherShore zei:
Interessante expositie over het derde oog wel, maar het had volgens mij niet zoveel te maken met mijn verhaal 😅
Klik om te vergroten...
Nee je hebt helemaal gelijk, het was erg onrelevant 😂
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik las dat er ook groepen bestaan voor mensen die herstelmoe zijn. Ja serieus.

Hier, ik maak af en toe een stukje schoon. Zet soms de rommeltjes weer ff terug maar dan is t iig weer fris. Vooral dat bureau met die dooie planten brrr.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Alinde zei:
Ik las dat er ook groepen bestaan voor mensen die herstelmoe zijn. Ja serieus.
Klik om te vergroten...

Herstelmoeheid hahaha
Bekend fenomeen ja. Geloof het of niet, maar ook ik heb daar met periodes last van. Dan kan in de meetings wel wurgen, mijn fellows achter het behang plakken en m'n sponsor de nek omdraaien.

In het begin was herstelmoe zijn voor mij ook een erg riskante om te gaan gebruiken 😅

Inmiddels weet ik ook dat, zeker wat betreft meetings, het met periodes enorm kan wisselen of een meeting fijn is of niet. Ik heb echt wel geregeld gehad dat ik op bepaalde meetings weken achtereen alleen maar hetzelfde leek te horen. En dan ging het ook echt voelen alsof mensen maar sharen om maar iets gezegd te hebben, ipv dat mensen vanuit hun hart spreken, zich kwetsbaar op durven stellen en/of echt herstel komen brengen.

En dan een tijdje later is diezelfde meeting weer eentje met vele mooie boodschappen.

Dat er groepen bestonden voor mensen die herstelmoe zijn, had ik dan nog niet eerder gehoord. Waar vind je die?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik kreeg die vanuit een andere appgroep. Ik ben wel eens herstelmoe maar dan zoek ik iets op met ‘gewone mensen’ zoals ik dat spottend noem.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alinde zei:
Ik kreeg die vanuit een andere appgroep. Ik ben wel eens herstelmoe maar dan zoek ik iets op met ‘gewone mensen’ zoals ik dat spottend noem.
Klik om te vergroten...
En beviel het?

Denk dat herstelmoeheid gewoner is dan je denk.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#7
2 x per week een rondje hardlopen (ik ga denk ik beginnen met zo'n app om m'n "prestaties" bij te houden. Nog nooit eerder gedaan).
2 x per week krachttraining voor de core (hopelijk kan ik na een tijdje met gewichten beginnen)
2 x per week koud douchen
2 x per week mediteren

Periode: de gehele herfst! Start 2-10
Uitzondering: als ik ziek ben. Spreekt voor zich
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zit nu onder de 86 kg dus het 85-doel is dichtbij!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casrus zei:
En beviel het?
Klik om te vergroten...
Hahaha dat is een leuke
Casrus zei:
Denk dat herstelmoeheid gewoner is dan je denk.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook :wink:
Wat mij betreft mag dat het woord van 2023 worden.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casrus zei:
En beviel het?
Klik om te vergroten...
Haha ik kon m eerst niet openen. Goeie!

Bij mijn ‘gewone’ zwemclub heeft heus wel iedereen zijn dingetjes maar je hebt niet bijv bipolaire stoornis als gemeenschappelijke deler.
En dan gaat het over t weer of de hond ofzo en das ook wel eens lekker!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Alinde zei:
Zit nu onder de 86 kg dus het 85-doel is dichtbij!
Klik om te vergroten...
Normaal ben ik er niet mee bezig, maar door dit berichtje ging ik toch ff op de weegschaal staan net. 4 kilo aangekomen!! Slik.

Bmi gemiddeld, maar ik ga toch maar ff opletten.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik normaal ook niet, maar het gaat er nu makkelijk af door minder medicatie + geen alcohol. Bij 78 kg zou mijn BMI goed zijn. 85 is een tussen-doel.

Ah balen! Maar 4 kg is er nog wel af te krijgen.
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben nu 3kg kwijt, nog 6 te gaan 🌞
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#14
Doordeweeks weer stoppen met alcohol. Het sluipt er zo makkelijk in maar nu het kouder lijkt het makkelijker
om dat doordeweekse gewoontegedrag weer eens te doorbreken.
Deze week gaat al goed :wink:
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#15
DjYella zei:
Doordeweeks weer stoppen met alcohol. Het sluipt er zo makkelijk in maar nu het kouder lijkt het makkelijker
om dat doordeweekse gewoontegedrag weer eens te doorbreken.
Deze week gaat al goed :wink:
Klik om te vergroten...
Nice!! Goed bezig. Ik doe met je mee! Of nouja... wil mezelf liever niet al te veel opleggen, maar weer matigen is geen slecht plan. Ik heb deze week elke dag 1 tot 3 glazen gedronken bv. Dat vind ik eigenlijk niet nodig, maar dat komt een beetje door die nazomervibe.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gemberthee zei:
Nice!! Goed bezig. Ik doe met je mee! Of nouja... wil mezelf liever niet al te veel opleggen, maar weer matigen is geen slecht plan. Ik heb deze week elke dag 1 tot 3 glazen gedronken bv. Dat vind ik eigenlijk niet nodig, maar dat komt een beetje door die nazomervibe.
Klik om te vergroten...
En dan alleen vrijdag en zaterdag, dus zondag niet. Even ter verduidelijking :)
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#17
Niet drinken is voor mij de snelste en meest effortloze manier van afvallen en gezonder worden gebleken.
Een paar jaar geleden van 93 naar 75 kg gegaan in een jaar tijd zonder drank en met veel wandelen.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#18
DjYella zei:
Niet drinken is voor mij de snelste en meest effortloze manier van afvallen en gezonder worden gebleken.
Een paar jaar geleden van 93 naar 75 kg gegaan in een jaar tijd zonder drank en met veel wandelen.
Klik om te vergroten...
Wow goed joh hey! Daar heb ik respect voor. Ik ben 1.74 en weeg nu dan 68, maar tot m'n tweede zwangerschap paste ik nog in S. M'n hele leven niet om gewicht hoeven te bekommeren, dus heb altijd heeeeeeul veel respect voor mensen die daar minder geluk mee hebben. Ik zou niet weten hoe ik 18 kilo zou moeten kwijtraken.
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#19
Gemberthee zei:
Wow goed joh hey! Daar heb ik respect voor. Ik ben 1.74 en weeg nu dan 68, maar tot m'n tweede zwangerschap paste ik nog in S. M'n hele leven niet om gewicht hoeven te bekommeren, dus heb altijd heeeeeeul veel respect voor mensen die daar minder geluk mee hebben. Ik zou niet weten hoe ik 18 kilo zou moeten kwijtraken.
Klik om te vergroten...
Hahah ja ik vraag me ook af hoe ik dat heb gedaan. Ik kom van 88, all the way down to 69. Toen gebulkt tot 76 (naja veel gegeten als coping maar sport altijd on point). Nu wil ik weer terug naar 69. Eind november zal t worden denk
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alinde zei:
Ik kreeg die vanuit een andere appgroep. Ik ben wel eens herstelmoe maar dan zoek ik iets op met ‘gewone mensen’ zoals ik dat spottend noem.
Klik om te vergroten...

'Normies' 😜

Maar m'n psycholoog in Zuid Afrika zou me nu op m'n donder geven. Hij is zelf herstellend verslaafde en had een hekel aan de woorden 'gewoon' en 'normaal'.

Want wie bepaalt wat 'gewoon' en 'normaal' is.

Maar ik snap je hoor. We gebruiken het woord een beetje zoals de heksen het woord 'dreuzels' gebruiken voor niet-magiers. 😂

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...30
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."