Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEr is al een topic, met waar ben je blij om? Maar ik ben ook erg benieuwd waar jullie dankbaar voor zijn. ❤️

Er is al een topic, met waar ben je blij om? Maar ik ben ook erg benieuwd waar jullie dankbaar voor zijn. ❤️

248 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nu ik met een griepje wat rustiger aan moet doen besef ik weer eens hoeveel geluk ik altijd heb gehad qua gezondheid.

Ik ben dankbaar voor alle dagen die me in goede gezondheid gegeven zijn geweest en voor de dagen die hopelijk nog mogen komen.

Ook ben ik dankbaar voor het hoopvolle herstel van mijn vrouw van een levensbedreigende ziekte.

Ik ben dankbaar dat ik zo'n fijn en veilig gezinnetje heb, waar iedereen zich vrij en veilig kan voelen en we veel liefde voelen voor elkaar.

Ik ben dankbaar voor een leven waarin oorlog, onmenselijkheid en extreem geweld geen directe dagelijkse realiteit is.

Ik ben dankbaar voor de hulp die ik mag geven en de hulp die ik ontvang. We moeten het allemaal zelf doen, maar we hoeven het niet alleen te doen.

Wat maakt ons mooier als mens dan elkaar te helpen in het leven? ❤️

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...13
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben blij, iedere dag, ieder uur en ieder moment zoooo blij dat ik clean en nuchter ben!
Dat ik de maalstroom van gebruik en het hele circus eromheen ontvlucht ben en dat ik me niet meer druk hoef te maken of ik nog genoeg zooi in stash heb.....nu rest nog de zorg om dat zo te houden!
L
Le DucLid
01-01-2024, 00:00
#3
Fucking dankbaar dat ik precies heb aangevoeld dat ik met nog iets meer tegenslagen mentaal wel heel erg diep zou kunnen vallen, waardoor ik de juiste hulp heb kunnen krijgen. (probrlen waren niet drugsgerelateerd overigens) En nu voel ik me na een maand weer zo veel beter dat ik me nauwelijks an voorstellen dat ik zo diep zat.

Alleen nog wat worstelend met het zelfbeeld, het ene moment voel ik me een aansteller en het andere moment voel ik me sterk dat ik juist mijn zwaktes goed heb herkend en er actie op heb ondernemen.

😘
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tanja is mijn alles. Ze werkt heel goed voor mij en ik prijs mij gelukkig dat ze er is!
Ik hoop nog heel lang met haar samen te kunnen zijn....ook al is het maar een hond.
Voor mij is ze super speciaal!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben nu blij dat mijn Tanja ( hulphond) niets ernstigs mankeert. Ze voelt zich al een paar dagen niet zo lekker ( weinig eten en lusteloos) maar volgens de dierenarts is het een soort van hondengriep en gaat dit binnen korte tijd weer over. Ze heeft een injectie met o.a. vitamines gehad.
Zo niet dan ga ik overmorgen terug.
Ik kan haar beslist niet missen!!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik hoop met je mee, wat fijn dat je zo’n maatje hebt.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben dankbaar voor het feit dat ik in Nederland geboren ben en dat ik extreem veel waardevolle mensen in mijn leven heb waar ik echt op kan bouwen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben dankbaar voor de keuzevrijheid die ik vandaag de dag heb.

Ik had de afgelopen weken toch weleens het gevoel van eenzaamheid. Minder zin in dingen, etc.

Het zal te maken hebben met de winter, het gure, koude natte weer. Maar waarschijnlijk ook met dat ik verhuisd ben. Nieuwe woonplaats, alle bekenden op minstens een uur ver weg, de meesten zelfs anderhalf uur.
Ik was gewend altijd iemand om me heen te hebben. En de eerste weken was dat heerlijk. Totale vrijheid. Met niemand rekening houden.

Maar nu begin ik toch tegen dingen aan te lopen. De wasdroger die al twee weken pontificaal in de weg staat in de keuken. Maar ik heb niemand in de buurt die ff kan helpen dat ding op de wasmachine te tillen.
Moet ik m'n huis wel of niet extra isoleren (spouw)?. Best lastige keuzes en heb daarin geen sparring partner. Ik raadpleeg allerlei mensen die er veel verstand van hebben (ik heb collegas in bouwfysica en duurzaam bouwen, das verrekte hendig in dit opzicht) maar die zeggen allemaal wat anders.
Misschien toch maar eens een relatie gaan zoeken?
En dan zoiets simpels als de kerstboom. Ik heb geen auto, hoe de fuck krijg ik dat ding hier?

En dan ga ik mezelf zielig vinden. Dat er niemand is die me ff met die dingen helpt enzo. En dat ik er elke dag weer alleen in sta. Alleen keuzes moet maken, alleen de verantwoordelijkheid moet pakken.

En dan vandaag, dan komt ineens weer dat inzicht. Ohja sukkel, je hebt een keuze!

Vandaag de dag is eenzaamheid voor mij een keuze. Ik kan er zelf iets aan doen. Ik heb een netwerk waar je U tegen zegt. Nu gaat het lang niet altijd om kwantiteit van sociaal en emotioneel contact. Juist eerder om kwaliteit. Maar in dat netwerk zitten er genoeg waarmee ik ook echt de diepte in kan in die emotionele verbinding.

Dus vandaag heb ik m'n zelfmedelijden aan de kant gezet en ben ik in de actie gegaan.
Ik heb fellows gebeld, leuke activiteiten ingepland. Heb een leuk bedrijfje benaderd die de kerstboom vanmiddag nog hier op de stoep had staan (potverdikkie sneller dan de drugsdealer man). Ik heb een fellow om hulp gevraagd, komende maandag komt die droger op zijn plek.

En eigenlijk heb ik de keuze voor de spouw al gemaakt. Nu nog ff met een collega voor en na het isoleren met een warmtecamera alles vastleggen. Voor mijn eigen lol meer. Ik heb vandaag met een kleinere warmtecamera (Flir One) alvast mijn radiators netjes afgesteld.

En door het uit te spreken kon ik ook de emotionele verbinding aangaan en heb ik ook nog een goed luisterend oor kunnen bieden aan een fella.

Bam, in een klap al die zooi geregeld waar ik al weken tegenaan loop. Weg gevoel van eenzaamheid, weg frustraties, meer rust!

Wie had dat gedacht he drie jaar geleden. Dat het leven toch zo simpel kan zijn als je maar weet wat de juiste acties zijn.

(Niet lullig bedoeld naar mensen die daar misschien heel anders in staan. Voor mij werkt het in elk geval op deze manier. Ik 'vergeet' alleen vaak dat het zo werkt en dan schiet ik in oud gedrag, wat veel makkelijker is, veel comfortabeler voelt, maar wat op de lange termijn verschrikkelijk tegen werkt)
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Vandaag de dag is eenzaamheid voor mij een keuze. Ik kan er zelf iets aan doen. Ik heb een netwerk waar je U tegen zegt. Nu gaat het lang niet altijd om kwantiteit van sociaal en emotioneel contact. Juist eerder om kwaliteit. Maar in dat netwerk zitten er genoeg waarmee ik ook echt de diepte in kan in die emotionele verbinding.

Dus vandaag heb ik m'n zelfmedelijden aan de kant gezet en ben ik in de actie gegaan.
Ik heb fellows gebeld, leuke activiteiten ingepland. Heb een leuk bedrijfje benaderd die de kerstboom vanmiddag nog hier op de stoep had staan (potverdikkie sneller dan de drugsdealer man). Ik heb een fellow om hulp gevraagd, komende maandag komt die droger op zijn plek.

En eigenlijk heb ik de keuze voor de spouw al gemaakt. Nu nog ff met een collega voor en na het isoleren met een warmtecamera alles vastleggen. Voor mijn eigen lol meer. Ik heb vandaag met een kleinere warmtecamera (Flir One) alvast mijn radiators netjes afgesteld.

En door het uit te spreken kon ik ook de emotionele verbinding aangaan en heb ik ook nog een goed luisterend oor kunnen bieden aan een fella.

Bam, in een klap al die zooi geregeld waar ik al weken tegenaan loop. Weg gevoel van eenzaamheid, weg frustraties, meer rust!

Wie had dat gedacht he drie jaar geleden. Dat het leven toch zo simpel kan zijn als je maar weet wat de juiste acties zijn.
Klik om te vergroten...
Hier ga je veel mensen mee kwetsen, maar het is de waarheid. Ik heb een soortgelijke situatie in de zin dat ik zelf actief ben geworden in contacten maken en dingen ondernemen, en heb nu al twee mensen die tegen me zeggen dat ze me oprecht mogen, en dat ze niet snappen dat ik ooit een masker zou willen dragen. En dat is fijn om te horen. En ik weet van mezelf dat ik niet te hard van stapel moet lopen. Het is fijn als mensen je waarderen en je dat “desperate for affection” uitstraling verdwijnt. Het is fijn als mensen oprecht interesse tonen in de dingen die je zegt en dat je voelt dat er niets geforceerd hoeft te worden.

Ik ben oprecht blij voor je @LucidLucy en het raakt me wat je zegt omdat ik dingen herken.

Mijn therapeute zei het nog. Als ik mensen wil ontmoeten en dingen mee wil maken MOET ik risico’s nemen, en dingen ondernemen, want anders blijft het altijd hetzelfde en zal het leven als een vlakke lijn blijven voortzetten. En niemand kan mijn geluk bepalen behalve ikzelf. Ik was zo afhankelijk van anderen. Ik liet mij consumeren door anderen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dirkjan zei:
Hier ga je veel mensen mee kwetsen, maar het is de waarheid. Ik heb een soortgelijke situatie in de zin dat ik zelf actief ben geworden in contacten maken en dingen ondernemen, en heb nu al twee mensen die tegen me zeggen dat ze me oprecht mogen, en dat ze niet snappen dat ik ooit een masker zou willen dragen. En dat is fijn om te horen. En ik weet van mezelf dat ik niet te hard van stapel moet lopen. Het is fijn als mensen je waarderen en je dat “desperate for affection” uitstraling verdwijnt. Het is fijn als mensen oprecht interesse tonen in de dingen die je zegt en dat je voelt dat er niets geforceerd hoeft te worden.

Ik ben oprecht blij voor je @LucidLucy en het raakt me wat je zegt omdat ik dingen herken.

Mijn therapeute zei het nog. Als ik mensen wil ontmoeten en dingen mee wil maken MOET ik risico’s nemen, en dingen ondernemen, want anders blijft het altijd hetzelfde en zal het leven als een vlakke lijn blijven voortzetten. En niemand kan mijn geluk bepalen behalve ikzelf. Ik was zo afhankelijk van anderen. Ik liet mij consumeren door anderen.
Klik om te vergroten...

Fijn om te horen dat je dit inmiddels ook herkent. Ik snap dat ik hiermee mensen flink kan kwetsen. Zeker als je nog diep in de penarie zit, kan het misschien aanvoelen alsof het je eigen schuld is dat je eenzaam bent. Misschien moet ik dat ook wat nuanceren.

Dit is ook precies de reden waarom je mij altijd in de ik-vorm zal horen praten over dit soort dingen en waarin ik deel over mijn eigen ervaring. Omdat het voor mij zo werkt, hoeft niet te betekenen dat het voor iemand anders zo werkt.
Maar ik deel het natuurlijk wel in de hoop dat iemand anders er misschien van kan leren. Door het uit te proberen en te zien dat het dan misschien voor de ander ook zo werkt.

Wij hadden laatst een lezing op school tijdens internationale mannendag. (Oke dit is dus even een stukje niet uit eigen ervaring).
En daar deed onze huispsycholoog een doekje open over suïcidaliteit onder mannen. Omdat dat specifiek bij jonge mannen nog altijd doodsoorzaak nummer 1 is.
Zij (de huispsycholoog) is drie jaar geleden haar partner verloren door zelfdoding. Dus ze heeft best intiem het e.e.a. hierover gedeeld. En haar uiteindelijk strekking van het verhaal lijkt heel erg op hoe ik er zelf naar kijk.
Haar partner had niet zoveel vertrouwelingen om hem heen. Mede door een complex psycholische levensloop met meerdere (non-drug induced) psychoses.
Eigenlijk was zij dus nog zijn enige belangrijke vertrouwenspersoon.

Ze had het er uiteindelijk over dat het belangrijk is dat je verschillende 'lifelines' hebt. Verschillende personen, groepen of iets dergelijks waar je jezelf kan zijn en terecht kan met je problemen en gevoelens.

Maar uiteindelijk ben je er zelf verantwoordelijk voor dat je die lifelines aan gaat leggen. Het is niet zo dat dit voor je wordt gedaan. Zo werkt het leven nu eenmaal niet.

En dat is ook precies hoe ik ernaar kijk. Niemand is denk ik verantwoordelijk voor de psychologische kwalen waar we mee kampen. Vaak zijn die dingen ons overkomen omdat het aanleg is of omdat we op dat moment niet beter wisten en niet beter konden copen.

(Nu spreek ik in de wij-vorm. Foei!)

Maar ik ben wel verantwoordelijk voor hoe ik nu omga met die problemen. En daar heb ik die lifelines keihard bij nodig.

We zeggen op de meetings weleens: houd je fellow naast je stevig vast alsof je leven er vanaf hangt, want dat doet het ook!

Maar dat geld niet alleen voor verslaving. Dat geldt voor iedereen denk ik. Je hebt goede contacten nodig (die lifelines) want je leven kan er vanaf hangend.

Of je je emoties en zorgen kan uiten, kan uiteindelijk een gigantisch verschil maken.

Die lifelines vinden is alleen misschien niet altijd even makkelijk. Want mijn ervaring leert me dat ik pas ècht mezelf kan zijn en ècht kan delen wat me dwars zit, als de andere me ècht begrijpt.
En die gelijkgestemden moet je maar weten te vinden....
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
LucidLucy zei:
mijn ervaring leert me dat ik pas ècht mezelf kan zijn en ècht kan delen wat me dwars zit, als de andere me ècht begrijpt.
En die gelijkgestemden moet je maar weten te vinden
Klik om te vergroten...
Begrip en een luisterend oor is wat iedereen wilt maar niemand kan dit volledig krijgen en moet je niet verwachten. Pijn is altijd deels solitair, maar iemand die zich verplaatst in je en probeert te luisteren is genoeg. Toevallig met een woongroep genoot 4 uur geluisterd naar zijn terechte rot situatie en verleden van pijn en verdriet en ik was zo blij dat hij aan het eind zei dat hij zich gehoord en begrepen voelde. Veel raakvlakken. En ik denk oprecht dat ik goed kan luisteren en emotioneel en empatisch ben.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kerstavond zoveel mogelijk volgens de traditie van oma ❤️
Screenshot_2023-12-25-01-24-43-739-edit_com.google.android.apps.photos.jpg

Broodmaaltijd om 20u (was vroeger na de nachtmis, maar toen opa dement werd gingen ze naar een eerdere mis, dus aten we met de hele familie om 20u). Dit jaar met mijn ouders en vier vrijgezelle vrienden die anders kerstavond alleen waren geweest.

De hele dag in de keuken gestaan en samen met mama aan het opruimen en schoonmaken geweest, maar het enige stressmoment was dat de blender het op de respectabele leeftijd van 18 jaar oud begaf. Gelukkig was de Blokkert nog open.
Screenshot_2023-12-25-01-34-26-938-edit_com.google.android.apps.photos.jpg
Drie verschillende soepen (ook voor 35 man voor morgen), een beenhammetje en rosbief, die heb ik met de snijmachine tot broodbeleg verwerkt 😎

Alles was ruim op tijd klaar, het eten was goed, compleet en gezellig ondanks dat onderling niemand elkaar kende ❤️

Ik had graag een klein toespraakje willen houden over de traditie, maar daarover denken lukte al niet zonder huilen, dus het is gebleven bij wat uitleg over wat er op tafel stond aan beleg en één zin over oma. En toen dus lekker janken.

Screenshot_2023-12-25-01-25-06-781-edit_com.google.android.apps.photos.jpg
Het aapje van oma hield een beetje toezicht op tafel.

Dankbaar voor deze avond. En voor het feit dat alles voor morgen al klaar is en ik een beetje uit kan slapen 😎

Joeeee fijne kerst allen!

Groetjes jankPløp

Heh hoezo geen fatsoenlijke kopjes op tafel?
Heb ik niet, ik heb alleen maar emmers.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zoveel waar ik dankbaar voor ben. Doordeweeks wat te druk en/of moe om er echt bij stil te staan, maar nu is daar even tijd voor en ik voel zo'n dankbaarheid voor allemaal lieve mensen in mijn leven met gouden harten. En ook voor de kans die ik gekregen heb om na de meest duistere periode van mijn leven alles om te gooien en voor het eerst écht te gaan leven. En alle mooie kansen en situaties die zich maar blijven voordoen waarin ik ook kan teruggeven aan anderen, wat eigenlijk nóg veel meer voldoening geeft.

Ben diep dankbaar/gelukkig.

Sorry @Mevrouw Pløp moest toch weer even wat kwijt.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dankbaar voor de online CA-meet die ik net sinds lange tijd weer heb bijgewoond. Ik ben niet een ochtendmens dus om 7:30 uur slaap ik meestal nog. Maar als ik wakker ben probeer ik hem wel mee te pakken. Alleen de laatste maanden was het door alles niet echt meer gelukt. Maar het was fijn om toch nog weer oude vertrouwde gezichten te zien en alle shares te horen en zelf ook nog even wat te delen. Altijd een goed begin van de dag zo wat motivatie geeft voor de rest van de dag 💪 En dankbaar dat je gewoon altijd kunt terugkomen hoe lang je ook niet geweest bent ❤️
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heel dankbaar voor mijn plekje in de gesloten kliniek
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Perenijsje zei:
Dankbaar voor de online CA-meet die ik net sinds lange tijd weer heb bijgewoond. Ik ben niet een ochtendmens dus om 7:30 uur slaap ik meestal nog. Maar als ik wakker ben probeer ik hem wel mee te pakken. Alleen de laatste maanden was het door alles niet echt meer gelukt. Maar het was fijn om toch nog weer oude vertrouwde gezichten te zien en alle shares te horen en zelf ook nog even wat te delen. Altijd een goed begin van de dag zo wat motivatie geeft voor de rest van de dag 💪 En dankbaar dat je gewoon altijd kunt terugkomen hoe lang je ook niet geweest bent ❤️
Klik om te vergroten...
Wat goed zeg! Ik vergeet die optie een beetje soms. We doen in de kliniek niks met de 12 stappen. Maandag kan ik eindelijk weer naar een IRL meeting (NA)
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Voor mijn dreamteam. Oudste broer, klinisch casemanager, arts van de kliniek, ambulant begeleider Brijder en sociaal psychiatrisch verpleegkundige GGZ. We moeten binnenkort met zijn allen om tafel en ik schi*t nu al 7 kleuren.
Maar ze zijn allemaal heel goed en t gezamenlijke IQ is behoorlijk hoog. En er is een datum gevonden dat we allemaal kunnen. Dus eigenlijk kan ik blij en dankbaar zijn.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dat de arts mij ziet. Ziet.
Hij heeft goede ogen. Mooie ogen ook maar dat terzijde. Hij vindt het niet nodig de medicatie verder op te hogen, ook al is de lithium spiegel aan de lage kant. Door mijzelf bij te sturen ben ik weer aardig stabiel.
Zoals ik vrijdag zei, ik heb nu 19 jaar ervaring met mijzelf bijsturen. Ik kan dat.

Iets met golven en leren surfen. Ik heb het geleerd.
b
butterfreeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben zo dankbaar voor mijn lieve familie die mij heeft opgevangen tijdens deze moeilijke periode. Mijn ouders en broers die er altijd voor me zijn no matter what. Mijn beste vriendin die altijd achter me staat, mijn geweldige buurman die weer voor me klaarstaat zodra ik weer langzaam naar mijn eigen huis terugkeer. En mijn nieuwe therapiegroep met zulke interessante begripvolle mensen.

Ik ben dankbaar dat er altijd een dak boven mijn hoofd is, wat er ook gebeurt.

Ook ben ik dankbaar dat ik voor mezelf durf te kiezen boven de FOMO. Vrijdag is er een illegale rave in de buurt waar ik al een tijd lang heen wil. Maar het is goede zelfzorg om niet te gaan- alle situaties die zucht naar gebruik kunnen triggeren ga ik uit de weg. De gezonde volwassene in mij moet groeien, tijd voor verandering.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dat ik bij een groepje hoor dat samen Koningsdag gaat vieren. Zo vaak had ik niemand om die dag mee te vieren en dan liep ik alleen een rondje of bleef ik thuis. Of ging naar mijn ouders.
Nu hebben we voorpret, wat voor meuk we gaan kopen, hoe we van A naar B komen etc.
Dankbaar voor deze hele periode.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."