#1
Hoeft niet hoor. Ik heb een keer samen met een maat van mij een avondje Etizolam gebruikt. Hij kwam in een soort loop terecht van benzo blackout, waarin hij vergeten was dat hij al bijgenomen had en dus weer bijnam. Ik denk dat ie zo 25mg in een kleine twee uur heeft weggewerkt.
Op een gegeven moment probeerde ik hem tegen te houden, maar dat mondde uit op ruzie. Toen mijn flesje Etizolam leeg was (waar we samen uit gebruikten), beschuldigde hij mij er van dat ik het achterhield. Hij ging binnen zijn eigen Etizolam wel halen.
En vervolgens heb ik aan moeten zien hoe die op z'n eigen zooi gewoon verder ging. Was echt heftig om te zien.
Tegelijkertijd wist ik dat, zolang ik maar bij hem bleef tot ie knock-out ging, er weinig gevaar in zat. OD op benzo's is nagenoeg onmogelijk. Maar de dingen die je kan doen tijdens een blackout zijn dodelijk.
Dit was een nare avond... "Gelukkig" was ik zelf ook onder invloed en kwam het allemaal niet meer zo hard binnen.
Wil hier even op inhaken, dit verhaal raakt me. Ik dacht ook dat benzo's, zelfs in extreme doseringen, niet dodelijk zijn. Ik ken wel de risico's van: benzo blackout, de deur uit gaan onder invloed van benzo's in een waan van 'schijn-nuchterheid' en dan gevaarlijke dingen doen zonder dat je het zelf door hebt, of in het uiterste geval na een paar dagen ergens op de vloer wakker worden en niet meer weten wat je hebt gedaan of hoe je daar komt. Ik dacht ook dat je het wel automatisch uit zou kotsen als je te hoog zit.
Toch is mijn maatje nu dood door bovengenoemd middel. Hoe kan dit dan? Toch vervuild? Of ook zo'n loop waarbij je steeds vergeet dat je hebt genomen en uiteindelijk dan toch een fatale dosis neemt? Dan bestaat er dus wél zoiets als een 'fatale dosis'?
En hoe kan het dat sommigen dus niet in slaap vallen zelfs bij een hoge dosis en daardoor bij blijven nemen? Ik dacht altijd: als je hebt genomen en direct naar bed gaat, kan er niks gebeuren want je valt in slaap. En toch is het dus gruwelijk misgegaan. En nu lees ik online dat hij niet de enige was. Dat het veel vaker gebeurd. Ik zou willen dat in alle gevallen onderzocht wordt of dit dan komt door het stofje zelf in hoge dosering, vervuiling, of door de ongelukken die ermee gebeuren als gevolg van onder invloed zijn. Hoe dan ook is het veel te gevaarlijk.
Je zou denken dat dit direct aanleiding is om definitief met die gevaarlijke zooi te stoppen. Tegelijkertijd ben ik hypocriet want hoewel ik m'n neusspray etizolam heb weggeflikkerd, is sinds dit vreselijke ongeluk mijn benzo gebruik juist toegenomen.
Ik heb wel ook de voordelen bij mezelf en anderen gezien als je dit heel beperkt, tijdelijk en heel bewust in zet, bijv. alleen bij een opkomende paniekaanval, trauma herbeleving of incidenteel bij ernstige slaapproblemen. Onder begeleiding van een medisch specialist.