Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsInspectie waarschuwt voor verkoop van nep pillen

Inspectie waarschuwt voor verkoop van nep pillen

95 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#1
LucidLucy zei:
Hoeft niet hoor. Ik heb een keer samen met een maat van mij een avondje Etizolam gebruikt. Hij kwam in een soort loop terecht van benzo blackout, waarin hij vergeten was dat hij al bijgenomen had en dus weer bijnam. Ik denk dat ie zo 25mg in een kleine twee uur heeft weggewerkt.

Op een gegeven moment probeerde ik hem tegen te houden, maar dat mondde uit op ruzie. Toen mijn flesje Etizolam leeg was (waar we samen uit gebruikten), beschuldigde hij mij er van dat ik het achterhield. Hij ging binnen zijn eigen Etizolam wel halen.

En vervolgens heb ik aan moeten zien hoe die op z'n eigen zooi gewoon verder ging. Was echt heftig om te zien.

Tegelijkertijd wist ik dat, zolang ik maar bij hem bleef tot ie knock-out ging, er weinig gevaar in zat. OD op benzo's is nagenoeg onmogelijk. Maar de dingen die je kan doen tijdens een blackout zijn dodelijk.

Dit was een nare avond... "Gelukkig" was ik zelf ook onder invloed en kwam het allemaal niet meer zo hard binnen.
Klik om te vergroten...

Wil hier even op inhaken, dit verhaal raakt me. Ik dacht ook dat benzo's, zelfs in extreme doseringen, niet dodelijk zijn. Ik ken wel de risico's van: benzo blackout, de deur uit gaan onder invloed van benzo's in een waan van 'schijn-nuchterheid' en dan gevaarlijke dingen doen zonder dat je het zelf door hebt, of in het uiterste geval na een paar dagen ergens op de vloer wakker worden en niet meer weten wat je hebt gedaan of hoe je daar komt. Ik dacht ook dat je het wel automatisch uit zou kotsen als je te hoog zit.
Toch is mijn maatje nu dood door bovengenoemd middel. Hoe kan dit dan? Toch vervuild? Of ook zo'n loop waarbij je steeds vergeet dat je hebt genomen en uiteindelijk dan toch een fatale dosis neemt? Dan bestaat er dus wél zoiets als een 'fatale dosis'?
En hoe kan het dat sommigen dus niet in slaap vallen zelfs bij een hoge dosis en daardoor bij blijven nemen? Ik dacht altijd: als je hebt genomen en direct naar bed gaat, kan er niks gebeuren want je valt in slaap. En toch is het dus gruwelijk misgegaan. En nu lees ik online dat hij niet de enige was. Dat het veel vaker gebeurd. Ik zou willen dat in alle gevallen onderzocht wordt of dit dan komt door het stofje zelf in hoge dosering, vervuiling, of door de ongelukken die ermee gebeuren als gevolg van onder invloed zijn. Hoe dan ook is het veel te gevaarlijk.

Je zou denken dat dit direct aanleiding is om definitief met die gevaarlijke zooi te stoppen. Tegelijkertijd ben ik hypocriet want hoewel ik m'n neusspray etizolam heb weggeflikkerd, is sinds dit vreselijke ongeluk mijn benzo gebruik juist toegenomen.
Ik heb wel ook de voordelen bij mezelf en anderen gezien als je dit heel beperkt, tijdelijk en heel bewust in zet, bijv. alleen bij een opkomende paniekaanval, trauma herbeleving of incidenteel bij ernstige slaapproblemen. Onder begeleiding van een medisch specialist.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Voor mij is dat juist het sluitend bewijs dat deze heren niet alleen legale RC's verkochten, maar door verkochten wat verboden is / illegale medicijnen.
Klik om te vergroten...
Dan is het maar goed dat jij geen rechter bent.

Kordie zei:
Wie weet wat die verkochten onder de toonbank
Klik om te vergroten...
Dit is gewoon speculeren Kordie.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zanza zei:
Die makkelijke beschikbaarheid was ook de officier van justitie niet ontgaan. „Jullie verdienmodel is handel in menselijke ellende”, zo luidde de boodschap voor deze handelaars."
Klik om te vergroten...
Sorry maar is dit NIET precies hetzelfde als een legale apotheek ?
Zoals het verwoord werd hier. Pfoe ze zouden een gezamenlijke forum hebben om juiste uitspraken te doen.
Denk aan de mega fabrieken die hun chemische troep of verbranden (komt het in de lucht) of in het water terecht komt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zanza zei:
Ik denk het ook, dattie gelijk heeft. Als alles zo gemakkelijk en klaarblijkelijk legaal te verkrijgen is, krijg je (zeker als newbie en/of jong iemand) de indruk dat dit helemaal niet zulke gevaarlijke stoffen (kunnen) zijn.

Vgm heb ik hier wel eens gedeeld hoe ik begonnen ben met wiet en hasj, toen ik heel jong was. Maar dat was ook vooral omdat het gewoon in een shop te verkrijgen was. "Wiet en hasj (en alcohol en in mindere mate ook tabak) was oke en relatief onschadelijk en pillen en poeders waren gevaarlijk". Zo dacht ik er op die leeftijd over, vanwege die redenatie. Ik had al jaren een rijbewijs toen ik erachter kwam dat je onder invloed van cannabis niet mocht rijden...

Ik had bovenstaande gister al getypt maar niet meer gepost. Maar nu ik jouw reactie lees doet het me nog meer nadenken erover. Want van de ene kant zeg je dat "vendor of niet, drugs gebruiken deed ik toch wel" en dat zal best idd. Maar van de andere kant lees ik toch ook dat het gebruik je gemakkelijker gemaakt heeft, met de ondersteunende quote betreffende de kiosk en sigaretten.

Eerder las ik ook dat je zei dat pre-vendor tijd je de klassieke drugs gebruikte en was bijven gebruiken en zo wrs veel langer door zou hebben blijven gaan, wat mogelijk zo is idd. Maar alles bij elkaar lijkt het mij toch ook echt wel (deels) een aanbod-ding, waardoor het wel erg gemakkelijk hanteerbaar werd, vergelijkbaar met wat ik zei, alleen vanuit een ander standpunt benaderd.
Klik om te vergroten...

Ja, en met name voor de jongere mensen die wat minder connecties hebben in het illegale circuit zijn dit soort sites veel te makkelijk natuurlijk.

Ik ben zelf de designer drugs wereld in gerold toen ik erachter kwam dat je LSD analogen kon kopen. Geen gezeik met zwakke zegeltjes die testcentra toch niet kwantificeren. Gewoon sterk spul.

Tegelijkertijd zag ik dat ze benzo's verkochten. Mooi! Meteen een angstremmer mocht ik in een bad trip belanden. Benzo's had ik anders nooit gekocht. In mijn omgeving waren die nauwelijks te koop bij straat dealers.

Ik was die tijd ook al veel aan het experimenteren met ketamine. Dus toen ik alle arylcyclohexamines zag, kon ik mijn hart niet op. Met die en de amfetamines is mijn gebruik echt uit de hand gelopen.

Tegelijkertijd besef ik me dat dit met zo goed had kunnen gebeuren met 'gewone' ketamine en speed.
Maar het was misschien langzamer gegaan. Ik heb mezelf ook heel lang wijs kunnen maken dat ik niet verslaafd was. Want de ene dag gebruikte ik dit, dan dat en vervolgens weer iets anders. Om mijn tolerantie laag te houden, maar ook zodat ik niet verslaafd zou raken.

Ik zag verslaving toen echt als iets middel specifieks. Je bent verslaafd aan ketamine. Of verslaafd aan speed. Of verslaafd aan allebei. Dus door alles af te wisselen, dag voor dag, kon ik nooit verslaafd raken.

Tering naïef natuurlijk 🤣
Maargoed, dit zijn de mindgames die bij verslaving horen.

Ik was al 7 á 8 jaar verslaafd voor ik überhaupt begon aan designer drugs. Ik blowde al die jaren al dagelijks en met periodes dronk ik ook vrijwel dagelijks. Maar ik zag dat niet als een verslaving omdat het me geen problemen bracht. (Dat dacht ik, achteraf gezien bracht het wel degelijk problemen in mijn emotionele ontwikkeling.)

Dus ja, het gemak en vooral de verscheidenheid aan middelen die ik met een paar muiskliks kon krijgen, maakte het ontzettend makkelijk om dieper in verslaving weg te zakken.
Tegelijkertijd was het vroeg of laat sowieso gebeurd met de klassieke drugs.

Ik zie het in meetings ook veel. 3mmc verslaafden die bij ons binnen komen, zijn steevast twintigers. Mensen die aan de coke en alcohol zaten zijn vaak al eind dertig of veertigers. Verslaving wordt vanzelf problematisch. Maar achteraf ben ik blij dat het zo snel is gegaan.

Tegelijkertijd geldt dat niet voor iedereen natuurlijk. Sommigen halen herstel niet en sterven vroegtijdig. Sommigen gaan jarenlang kliniek in, kliniek uit. Soms wel tot aan 20+ opnames. Ik ben blij dat die jarenlange ellende mij, maar ook m'n naasten bespaard is geweest.

Korte pijn zullen we maar zeggen 🤣

Het blijft een lastig ding hoor. Vroeger was ik echt pro legalisatie. Nu weet ik het niet zo goed. Verbieden heeft ook weinig zin. Maar als drugs als heel normaal worden beschouwd in je omgeving, ga je ook veel sneller gebruiken.
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Je kan aan alle nieuwsartikelen (bij de grote kranten) duidelijk zien dat dit in de media breed wordt uitgesmeerd.
Koren op de molen van anti-drugs typetjes.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#6
JeetjeMineetje zei:
Je kan aan alle nieuwsartikelen (bij de grote kranten) duidelijk zien dat dit in de media breed wordt uitgesmeerd.
Koren op de molen van anti-drugs typetjes.
Klik om te vergroten...
Waar ze blind voor zijn als ze zelf een opiaat of benzodiazepine, of hard drugs als alcohol dagelijks nuttigen of andere medicijnen ze nodig hebben. In Amerika zijn ze tenminste wel eerlijk over de naam van een Apotheek/ Drug Store / sometimes Pharmacy.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
Eigenaren Funcaps in januari ook in België voor de rechter - https://nos.nl/l/2590913

Meer informatie via België, misschien is die meer accuraat
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
SoulAssassins zei:
Ik heb ook al een mailtje gehad van mister X dat het ze heel veel spijt hebben.
Het zijn dealers ,niks geen spijt want het geld terug geven doen ze ook niet.
Ik ben blij dat de online dealers geruimd worden, terug naar klassieke drugs als het toch moet zou ik zeggen!
Klik om te vergroten...
Je hebt deels gelijk alleen bieden jou contacts niet ineens een heel menu aan per categorie? . Lijken net wandelende apotheker soms. Op de zenes na vaak. Die nog gewoon uit vaste bron en ook psychedelica dissosatieven rc's en benzodiazepines natuurlijk. En SL-164 als voorbeeld van non street mensen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
nos.nl

Lucas bestelde veel bij Funcaps: 'Ging als zombie door het leven'

Lucas bestelde heel veel middelen online en kreeg zware psychotische aanvallen.
nos.nl nos.nl
Interessant hoe deze jongen zelf benoemt dat zijn verslaving nooit zo ver was gekomen zonder dergelijke websites. Unpopular opinion hier volgens mij maar: ik denk dattie gelijk heeft. Alleen… Volgens mij is t wel een essentieel onderdeel van je herstel om de “fouten” niet bij anderen te zoeken.
P
Piet ZahutLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
nos.nl

Lucas bestelde veel bij Funcaps: 'Ging als zombie door het leven'

Lucas bestelde heel veel middelen online en kreeg zware psychotische aanvallen.
nos.nl nos.nl
Interessant hoe deze jongen zelf benoemt dat zijn verslaving nooit zo ver was gekomen zonder dergelijke websites. Unpopular opinion hier volgens mij maar: ik denk dattie gelijk heeft. Alleen… Volgens mij is t wel een essentieel onderdeel van je herstel om de “fouten” niet bij anderen te zoeken.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens wat je zegt, dit is een beetje kort door de bocht.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
nos.nl

Lucas bestelde veel bij Funcaps: 'Ging als zombie door het leven'

Lucas bestelde heel veel middelen online en kreeg zware psychotische aanvallen.
nos.nl nos.nl
Interessant hoe deze jongen zelf benoemt dat zijn verslaving nooit zo ver was gekomen zonder dergelijke websites. Unpopular opinion hier volgens mij maar: ik denk dattie gelijk heeft. Alleen… Volgens mij is t wel een essentieel onderdeel van je herstel om de “fouten” niet bij anderen te zoeken.
Klik om te vergroten...

Ik ben er 100% van overtuigd dat ik net zo hard naar de klote was gegaan zonder die websites. Verslaving zit in mij, niet in de aanbieder.

Ik was verslaafd geraakt aan andere middelen. De gevolgen waren anders geweest. En vermoedelijk had ik veel langer door kunnen gaan met mijn verslaving omdat de gevolgen iets minder desastreus waren.

Het is daarom ook dat ik geen spijt heb van mijn flakka gebruik. Nu ging ik veel sneller bergafwaarts, moest ik eerder hulp zoeken en kon ik eerder beginnen met ècht te leven. Op de coke of speed alleen had ik het waarschijnlijk nog veel langer uit kunnen zingen.

Moraal van het verhaal: legaliseren die a-pihp 🤣
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Ik ben er 100% van overtuigd dat ik net zo hard naar de klote was gegaan zonder die websites. Verslaving zit in mij, niet in de aanbieder.

Ik was verslaafd geraakt aan andere middelen. De gevolgen waren anders geweest. En vermoedelijk had ik veel langer door kunnen gaan met mijn verslaving omdat de gevolgen iets minder desastreus waren.

Het is daarom ook dat ik geen spijt heb van mijn flakka gebruik. Nu ging ik veel sneller bergafwaarts, moest ik eerder hulp zoeken en kon ik eerder beginnen met ècht te leven. Op de coke of speed alleen had ik het waarschijnlijk nog veel langer uit kunnen zingen.

Moraal van het verhaal: legaliseren die a-pihp 🤣
Klik om te vergroten...
Ja dat bedoel ik precies met: waarschijnlijk heeftie gelijk. TUURLIJK maken vendors het gemakkelijker om aan verslavende middelen te raken, en ik vind het ook niet zo gek als velen dat ze daar nu voor berecht worden. Maar die verslaving… dat doe je uiteindelijk toch écht zelf.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
dat doe je uiteindelijk toch écht zelf.
Klik om te vergroten...
Hmm bij nader inzien vind ik dit veel te hard trouwens, hoop dat jullie begrepen wat ik ermee wilde zeggen. Ik vind het hondsirritant dat in dit hele verhaal niet wordt gekeken naar de echte problemen, zoals de verslavingszorg. Of de redenen waarom mensen verslaafd raken door het vastlopen van ggz in het algemeen en ik noem maar wat, armoede. Maar ik vind het wel gewoon gaar als je over de rug van mensen zoveel geld verdient met ook heel ellende. Dat iets net buiten de wet valt betekent niet dat het nice is om te doen, ook niet als je er heel rijk mee wordt. Als je nou een duidelijke gebruiksaanwijzing mocht meegeven in een gecontroleerde setting ofzo valt er nog wat voor te zeggen maar cmon hey.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Hmm bij nader inzien vind ik dit veel te hard trouwens, hoop dat jullie begrepen wat ik ermee wilde zeggen. Ik vind het hondsirritant dat in dit hele verhaal niet wordt gekeken naar de echte problemen, zoals de verslavingszorg. Of de redenen waarom mensen verslaafd raken door het vastlopen van ggz in het algemeen en ik noem maar wat, armoede. Maar ik vind het wel gewoon gaar als je over de rug van mensen zoveel geld verdient met ook heel ellende. Dat iets net buiten de wet valt betekent niet dat het nice is om te doen, ook niet als je er heel rijk mee wordt. Als je nou een duidelijke gebruiksaanwijzing mocht meegeven in een gecontroleerde setting ofzo valt er nog wat voor te zeggen maar cmon hey.
Klik om te vergroten...

Haha ik snap je. En inderdaad ben ik het ook niet eens met de uitspraak die je quote.

Ik zie mezelf niet als verantwoordelijk voor mijn verslaving. Hierboven zei ik eerder ook al: iedereen denkt, dit overkomt mij niet. Niemand gaat er vanuit verslaafd te worden als je je eerste pilletje pakt. Anders zou je het nooit doen.

Ik ben wel verantwoordelijk voor m'n herstel tho. Als je er uiteindelijk achter komt dat je niet met drugs om kan gaan, is dat de way to go...

Die sites kunnen uit de lucht gaan. Op het moment dat ik echte cravings ervaar en ervoor kies te gaan gebruiken, sta ik binnen een uur met drugs in m'n handen. Vendor of geen vendor. Dat maakt niet uit.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het me wel makkelijker heeft gemaakt om te stoppen met roken dat de kiosk geen sigaretten meer verkocht. Dat was vaak mijn terugval moment: trein die uitviel, ik die me verveel en sigaretten op loopafstand te koop.

Maar ik gok dat voor drugs diezelfde vlieger niet op gaat. Daarvoor zou ik nog twee uur in de trein zitten om te halen als het moet.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nog een greep uit de media

nos.nl

Hoe pillenhandelaar Funcaps een fortuin kon verdienen in 'grijs gebied'

Tientallen mensen zijn mogelijk overleden na het slikken van pillen van de webshop. In Schinnen, waar het bedrijf lang zat, verbaasden bewoners zich over de dure auto's van de eigenaren.
nos.nl nos.nl
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Nog een greep uit de media

nos.nl

Hoe pillenhandelaar Funcaps een fortuin kon verdienen in 'grijs gebied'

Tientallen mensen zijn mogelijk overleden na het slikken van pillen van de webshop. In Schinnen, waar het bedrijf lang zat, verbaasden bewoners zich over de dure auto's van de eigenaren.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...

Een omzet van 42 miljoen in 5 jaar. Dat is €23.000 per dag. Daar kunnen de meeste straat dealers alleen van dromen 🤣

Ik ben weleens benieuwd wat voor marges er op hun producten zaten.

Toch blijf ik het een gek verhaal vinden. De een zegt dat ze verboden middelen verkochten, de ander medicijnen, of ze verkochten vervuilde zooi. Naar mijn weten verkochten ze alleen legale dingen.

Dat de wetgeving nu zo lang op zich liet wachten, konden zij niets aan doen. Ik ben echt heel benieuwd wat uiteindelijk het oordeel van de rechter gaat zijn.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#17
LucidLucy zei:
Een omzet van 42 miljoen in 5 jaar. Dat is €23.000 per dag
Klik om te vergroten...
Kartelbedragen
De levens die daar gemoeid mee zijn tellen niet ,ook kartel gedrag.
Moorden plegen doen ze zelf niet maar hun rotzooi wel indirect.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Interessant hoe deze jongen zelf benoemt dat zijn verslaving nooit zo ver was gekomen zonder dergelijke websites. Unpopular opinion hier volgens mij maar: ik denk dattie gelijk heeft.
Klik om te vergroten...
Ik denk het ook, dattie gelijk heeft. Als alles zo gemakkelijk en klaarblijkelijk legaal te verkrijgen is, krijg je (zeker als newbie en/of jong iemand) de indruk dat dit helemaal niet zulke gevaarlijke stoffen (kunnen) zijn.

Vgm heb ik hier wel eens gedeeld hoe ik begonnen ben met wiet en hasj, toen ik heel jong was. Maar dat was ook vooral omdat het gewoon in een shop te verkrijgen was. "Wiet en hasj (en alcohol en in mindere mate ook tabak) was oke en relatief onschadelijk en pillen en poeders waren gevaarlijk". Zo dacht ik er op die leeftijd over, vanwege die redenatie. Ik had al jaren een rijbewijs toen ik erachter kwam dat je onder invloed van cannabis niet mocht rijden...
LucidLucy zei:
Ik zie mezelf niet als verantwoordelijk voor mijn verslaving. Hierboven zei ik eerder ook al: iedereen denkt, dit overkomt mij niet. Niemand gaat er vanuit verslaafd te worden als je je eerste pilletje pakt. Anders zou je het nooit doen.

Ik ben wel verantwoordelijk voor m'n herstel tho. Als je er uiteindelijk achter komt dat je niet met drugs om kan gaan, is dat de way to go...

Die sites kunnen uit de lucht gaan. Op het moment dat ik echte cravings ervaar en ervoor kies te gaan gebruiken, sta ik binnen een uur met drugs in m'n handen. Vendor of geen vendor. Dat maakt niet uit.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het me wel makkelijker heeft gemaakt om te stoppen met roken dat de kiosk geen sigaretten meer verkocht. Dat was vaak mijn terugval moment: trein die uitviel, ik die me verveel en sigaretten op loopafstand te koop.

Maar ik gok dat voor drugs diezelfde vlieger niet op gaat. Daarvoor zou ik nog twee uur in de trein zitten om te halen als het moet.
Klik om te vergroten...
Ik had bovenstaande gister al getypt maar niet meer gepost. Maar nu ik jouw reactie lees doet het me nog meer nadenken erover. Want van de ene kant zeg je dat "vendor of niet, drugs gebruiken deed ik toch wel" en dat zal best idd. Maar van de andere kant lees ik toch ook dat het gebruik je gemakkelijker gemaakt heeft, met de ondersteunende quote betreffende de kiosk en sigaretten.

Eerder las ik ook dat je zei dat pre-vendor tijd je de klassieke drugs gebruikte en was bijven gebruiken en zo wrs veel langer door zou hebben blijven gaan, wat mogelijk zo is idd. Maar alles bij elkaar lijkt het mij toch ook echt wel (deels) een aanbod-ding, waardoor het wel erg gemakkelijk hanteerbaar werd, vergelijkbaar met wat ik zei, alleen vanuit een ander standpunt benaderd.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#19
SoulAssassins zei:
Kartelbedragen
De levens die daar gemoeid mee zijn tellen niet ,ook kartel gedrag.
Moorden plegen doen ze zelf niet maar hun rotzooi wel indirect.
Klik om te vergroten...
Mini kartel dan wel😅 het is veel geld, maar een kartel draait niet op 42 miljoen... zet er maar 2 nullen achter. En dan nog zit je niet op Sinaloa bedragen.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zanza zei:
Mini kartel dan wel😅 het is veel geld, maar een kartel draait niet op 42 miljoen... zet er maar 2 nullen achter. En dan nog zit je niet op Sinaloa bedragen.
Klik om te vergroten...
Ja mini kartel ,42 miljoen is niet niks he.
Verdiend in een klein landje door een handje vol internet dealers.
Dus georganiseerd zeer zeker !

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."