Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsInspectie waarschuwt voor verkoop van nep pillen

Inspectie waarschuwt voor verkoop van nep pillen

95 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#1
LucidLucy zei:
Een omzet van 42 miljoen in 5 jaar. Dat is €23.000 per dag
Klik om te vergroten...
Kartelbedragen
De levens die daar gemoeid mee zijn tellen niet ,ook kartel gedrag.
Moorden plegen doen ze zelf niet maar hun rotzooi wel indirect.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Interessant hoe deze jongen zelf benoemt dat zijn verslaving nooit zo ver was gekomen zonder dergelijke websites. Unpopular opinion hier volgens mij maar: ik denk dattie gelijk heeft.
Klik om te vergroten...
Ik denk het ook, dattie gelijk heeft. Als alles zo gemakkelijk en klaarblijkelijk legaal te verkrijgen is, krijg je (zeker als newbie en/of jong iemand) de indruk dat dit helemaal niet zulke gevaarlijke stoffen (kunnen) zijn.

Vgm heb ik hier wel eens gedeeld hoe ik begonnen ben met wiet en hasj, toen ik heel jong was. Maar dat was ook vooral omdat het gewoon in een shop te verkrijgen was. "Wiet en hasj (en alcohol en in mindere mate ook tabak) was oke en relatief onschadelijk en pillen en poeders waren gevaarlijk". Zo dacht ik er op die leeftijd over, vanwege die redenatie. Ik had al jaren een rijbewijs toen ik erachter kwam dat je onder invloed van cannabis niet mocht rijden...
LucidLucy zei:
Ik zie mezelf niet als verantwoordelijk voor mijn verslaving. Hierboven zei ik eerder ook al: iedereen denkt, dit overkomt mij niet. Niemand gaat er vanuit verslaafd te worden als je je eerste pilletje pakt. Anders zou je het nooit doen.

Ik ben wel verantwoordelijk voor m'n herstel tho. Als je er uiteindelijk achter komt dat je niet met drugs om kan gaan, is dat de way to go...

Die sites kunnen uit de lucht gaan. Op het moment dat ik echte cravings ervaar en ervoor kies te gaan gebruiken, sta ik binnen een uur met drugs in m'n handen. Vendor of geen vendor. Dat maakt niet uit.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het me wel makkelijker heeft gemaakt om te stoppen met roken dat de kiosk geen sigaretten meer verkocht. Dat was vaak mijn terugval moment: trein die uitviel, ik die me verveel en sigaretten op loopafstand te koop.

Maar ik gok dat voor drugs diezelfde vlieger niet op gaat. Daarvoor zou ik nog twee uur in de trein zitten om te halen als het moet.
Klik om te vergroten...
Ik had bovenstaande gister al getypt maar niet meer gepost. Maar nu ik jouw reactie lees doet het me nog meer nadenken erover. Want van de ene kant zeg je dat "vendor of niet, drugs gebruiken deed ik toch wel" en dat zal best idd. Maar van de andere kant lees ik toch ook dat het gebruik je gemakkelijker gemaakt heeft, met de ondersteunende quote betreffende de kiosk en sigaretten.

Eerder las ik ook dat je zei dat pre-vendor tijd je de klassieke drugs gebruikte en was bijven gebruiken en zo wrs veel langer door zou hebben blijven gaan, wat mogelijk zo is idd. Maar alles bij elkaar lijkt het mij toch ook echt wel (deels) een aanbod-ding, waardoor het wel erg gemakkelijk hanteerbaar werd, vergelijkbaar met wat ik zei, alleen vanuit een ander standpunt benaderd.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#3
SoulAssassins zei:
Kartelbedragen
De levens die daar gemoeid mee zijn tellen niet ,ook kartel gedrag.
Moorden plegen doen ze zelf niet maar hun rotzooi wel indirect.
Klik om te vergroten...
Mini kartel dan wel😅 het is veel geld, maar een kartel draait niet op 42 miljoen... zet er maar 2 nullen achter. En dan nog zit je niet op Sinaloa bedragen.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zanza zei:
Mini kartel dan wel😅 het is veel geld, maar een kartel draait niet op 42 miljoen... zet er maar 2 nullen achter. En dan nog zit je niet op Sinaloa bedragen.
Klik om te vergroten...
Ja mini kartel ,42 miljoen is niet niks he.
Verdiend in een klein landje door een handje vol internet dealers.
Dus georganiseerd zeer zeker !
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zanza zei:
Ik denk het ook, dattie gelijk heeft. Als alles zo gemakkelijk en klaarblijkelijk legaal te verkrijgen is, krijg je (zeker als newbie en/of jong iemand) de indruk dat dit helemaal niet zulke gevaarlijke stoffen (kunnen) zijn.

Vgm heb ik hier wel eens gedeeld hoe ik begonnen ben met wiet en hasj, toen ik heel jong was. Maar dat was ook vooral omdat het gewoon in een shop te verkrijgen was. "Wiet en hasj (en alcohol en in mindere mate ook tabak) was oke en relatief onschadelijk en pillen en poeders waren gevaarlijk". Zo dacht ik er op die leeftijd over, vanwege die redenatie. Ik had al jaren een rijbewijs toen ik erachter kwam dat je onder invloed van cannabis niet mocht rijden...

Ik had bovenstaande gister al getypt maar niet meer gepost. Maar nu ik jouw reactie lees doet het me nog meer nadenken erover. Want van de ene kant zeg je dat "vendor of niet, drugs gebruiken deed ik toch wel" en dat zal best idd. Maar van de andere kant lees ik toch ook dat het gebruik je gemakkelijker gemaakt heeft, met de ondersteunende quote betreffende de kiosk en sigaretten.

Eerder las ik ook dat je zei dat pre-vendor tijd je de klassieke drugs gebruikte en was bijven gebruiken en zo wrs veel langer door zou hebben blijven gaan, wat mogelijk zo is idd. Maar alles bij elkaar lijkt het mij toch ook echt wel (deels) een aanbod-ding, waardoor het wel erg gemakkelijk hanteerbaar werd, vergelijkbaar met wat ik zei, alleen vanuit een ander standpunt benaderd.
Klik om te vergroten...
Twee dingen kunnen tegelijkertijd waar zijn!
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Twee dingen kunnen tegelijkertijd waar zijn!
Klik om te vergroten...
Maar twee dingen kunnen niet tegelijk daar zijn
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zanza zei:
Maar twee dingen kunnen niet tegelijk daar zijn
Klik om te vergroten...
Jawel hoor, bijvoorbeeld twee fotonen kunnen prima tegelijk op dezelfde plek zijn. 😇
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Proxima zei:
Jawel hoor, bijvoorbeeld twee fotonen kunnen prima tegelijk op dezelfde plek zijn. 😇
Klik om te vergroten...
Touché
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Proxima zei:
Jawel hoor, bijvoorbeeld twee fotonen kunnen prima tegelijk op dezelfde plek zijn. 😇
Klik om te vergroten...
Denken we wel aan het 'Pauli principe'?
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hippie Langwaus zei:
Denken we wel aan het 'Pauli principe'?
Klik om te vergroten...
Denken we wel aan Bosonen? 😉
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#11
MyLittlePonyPack zei:
Kan het niet lezen omdat premium is maar tientallen is wel heel veelđŸ˜±
Vraag me echt af aan wat en hoe dan😱
Klik om te vergroten...
OM: 49 sterfgevallen hebben een mogelijke link met medicijnenwebsite Funcaps
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/39...-mogelijke-link-met-medicijnenwebsite-funcaps
#rtvutrecht

Hier kan je een artikel lezen op RTV Utrecht.

Maar de titel is al fout. Ze verkopen/verkochten alleen NPS dus vind dit allemaal vreemd. Is ook niet voor niets 'not for human consumption ' en 'This contains possilible harm' .
Dat vergeten ze en wordt het als medicijnwinkel in de media gegooid.

Nou gelukkig zijn er genoeg andere hopelijk komen ze er met de fouten die ze verspreiden eronderuit met een schikking. Als er nou 1 Research chemicals vendor stond had het beter geweest om een precieze beschrijving. Nu gaat een deel van NL massaal zoeken naar 'Medicijnwebsites' eigen schuld door verkeerd een bedrijf te noemen.

Mja funcaps.nl hoorde ik nooit 1 dode maar ineens 27 en mogelijk meer?!

Hoor van een vriend dat het op TV is na de eerste zitting in Zwolle vandaag. Daar noemde hij het wel Research chemicals, ga het zo terugkijken
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Net op nos journaal van 18 uur openden ze ermee. Even wat vrije citaten:

"We zien echt een toenemende trend van dit soort websites"
"Er zijn dit jaar al meer dan 40 sites uit de lucht gehaald"
"Politie en douane onderscheppen pakketten"


Toenemende trend?!

En wat onderscheppen ze dan? Legale rc's?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Deskundigen geschokt door vele sterfgevallen medicijnensite: 'Nog nooit gezien' - https://nos.nl/l/2590856

Screenshot_20251117_183517_NOS.jpg
"Ze lijken op zware kalmeringsmiddelen als oxazepam of diazepam, maar staan te koop onder een andere naam" Dat klopt niet. Het is een ander middel, wat er idd op lijkt. Maar dit is natuurlijk flauwekul.

Screenshot_20251117_183534_NOS.jpg
Goh. Een actieplan na plusminus 20 jaar grootschalig rc-vendor land en daarvoor in wat kleinere kring bij de smartshop...

Ik ben echt heel benieuwd naar de hoed en de rand. En of we dat precies te weten gaan komen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Cyndaquil zei:
49 doden is erg veel als dat van 1vendor komt
Klik om te vergroten...

Vind je? Ik kan me niet goed voorstellen hoe groot hun klantenkring was. Maar ik gok dat die echt heel groot was. Over een tijdspad van een jaar of 10 is dat 5 doden per jaar.

Het blijft allemaal een plaatje van perspectief. Aan alcohol gaan jaarlijks zo verschrikkelijk veel meer mensen dood. Idem met tabak.

En wat dacht je van de gewone dealer?

49 doden in absolute aantallen is ontzettend veel. En ze hebben allen nabestaanden die nu een hun dierbare moeten missen.

Tegelijkertijd gaan er in z'n totaliteit ook erg veel mensen dood aan gebruik in welke vorm dan ook. In mijn omgeving gemiddeld 3 per jaar.

Er heerst nu best een grote gekte rondom RC's in de media. Maar dat is denk ik vooral omdat het zo zichtbaar is, omdat het legaal is en omdat er nu zoveel slachtoffers te linken zijn aan eenzelfde dealer. Maar ik vraag me af of het nu zoveel meer sterfgevallen zijn dan bij alcohol of illegale drugs. Die cijfers zijn ook lastiger te traceren denk ik.

Deze vendor had voor velen een reputatie om kwalitatief goed spul te leveren. Tegelijkertijd is het vaak wel super goedkoop en zijn de meeste verslaafden in de RC wereld poly verslaafd. Een verkeerde combinatie is dan zo gemaakt. Of simpelweg veel teveel gebruiken omdat het toch betaalbaar is. Zelf ben ik ook aan beiden bijna onderdoor gegaan.

Drugs is pas echt gevaarlijk in de verkeerde handen. Tegelijkertijd denken we allemaal "dit overkomt mij niet". Tot het wel zover is...

Maar ook aan bijvoorbeeld coke gaan echt veel mensen dood door epileptische aanvallen. Als je maar vaak, lang en veel gebruikt, is dat een tikkende tijdbom.

Aan de ene kant zijn het heftige cijfers. Aan de andere kant mis ik de context t.o.v. 'gewone' drugs of alcohol.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zanza zei:
Toenemende trend?!
Klik om te vergroten...
My thoughts exactly bij de eerste berichten in dit topic. Gelukkig is daar ook de NRC.
IMG_2465.jpeg
www.nrc.nl

Webshop Funcaps verkocht designerdrugs en illegale medicijnen – en wordt gelinkt aan zeker 45 doden

Webshop: De doden die vielen na gebruik van producten van de Limburgse webshop vormen volgens OM mogelijk nog maar „het topje van de ijsberg”.
www.nrc.nl www.nrc.nl
In dit artikel wordt ook benoemd dat ze middelen verkochten die toen nog niet illegaal waren.

Ze worden dus aangeklaagd voor:
- Het verkopen van geneesmiddelen (benzo’s) zonder vergunning;
- Het op de markt brengen van producten die levensgevaarlijk zijn.

Ze worden dus niet vervolgd voor het verkopen van RC’s toen deze nog niet verboden waren, zoals eerder werd geïmpliceerd. Mij is wel nog onduidelijk of ze dus echt de vergunningsplichtige benzo’s verkochten en niet enkel rc-benzo’s.

Wat in elk geval duidelijk werd vandaag: De ophef - die naar waarschijnlijkheid bewust gecreĂ«erd is - rondom de zaak en de mogelijke doden heeft wel effect. Mede daardoor (“de maatschappelijke verontwaardiging”) worden de mannen vastgehouden zo lang het onderzoek loopt.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Wat in elk geval duidelijk werd vandaag: De ophef - die naar waarschijnlijkheid bewust gecreĂ«erd is - rondom de zaak en de mogelijke doden heeft wel effect. Mede daardoor (“de maatschappelijke verontwaardiging”) worden de mannen vastgehouden zo lang het onderzoek loopt.
Klik om te vergroten...
😂😂😂
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#17
LucidLucy zei:
Overigens denk ik wel dat het goed is dat dit soort sites zouden sluiten. Omdat het, zeker voor de jongere groep gebruikers, veel lastiger maakt om aan gevaarlijke middelen te komen.

(Met gevaarlijk bedoel ik dan potente opiaten, achterlijk sterke benzo's, e.d.)

Of ze moeten gewoon kappen met die zooi en enkel nog lysergamides en tryptamines verkopen.
Klik om te vergroten...
Maak dat de nvwa (en de politiek en publieke opinie) even duidelijk anders😆
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zanza zei:
"Ze lijken op zware kalmeringsmiddelen als oxazepam of diazepam, maar staan te koop onder een andere naam" Dat klopt niet. Het is een ander middel, wat er idd op lijkt. Maar dit is natuurlijk flauwekul.
Klik om te vergroten...
Lol oxazepam is naar mijn weten de zwakste die je bestaat. Diazepam is al redelijk beter. Norflurazepam of flurazepam zijn de echte grote benzo's met flunitrazepam.

Waar nu veel dealers mee gaan komen om het gat op te vullen. Ze zorgen voor dat het makkelijker beschikbaar komt. Nog even en de heroine ligt in de vitrine (zonder dollen echt gezien aantal keer in huis/hotel voor daklozen waar gebruik toegestaan is / was.

En de politiek geeft de politie veel te weinig waren/zijn de klachten van hun

Dus zal het komende tijd gaan exploderen met ziekenhuis opnames ben ik bang.

En politie zal niet kunnen doen wat ze zouden willen een veilig Nederland
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
My thoughts exactly bij de eerste berichten in dit topic. Gelukkig is daar ook de NRC.
Bekijk bijlage 68079
www.nrc.nl

Webshop Funcaps verkocht designerdrugs en illegale medicijnen – en wordt gelinkt aan zeker 45 doden

Webshop: De doden die vielen na gebruik van producten van de Limburgse webshop vormen volgens OM mogelijk nog maar „het topje van de ijsberg”.
www.nrc.nl www.nrc.nl
In dit artikel wordt ook benoemd dat ze middelen verkochten die toen nog niet illegaal waren.

Ze worden dus aangeklaagd voor:
- Het verkopen van geneesmiddelen (benzo’s) zonder vergunning;
- Het op de markt brengen van producten die levensgevaarlijk zijn.

Ze worden dus niet vervolgd voor het verkopen van RC’s toen deze nog niet verboden waren, zoals eerder werd geïmpliceerd. Mij is wel nog onduidelijk of ze dus echt de vergunningsplichtige benzo’s verkochten en niet enkel rc-benzo’s.

Wat in elk geval duidelijk werd vandaag: De ophef - die naar waarschijnlijkheid bewust gecreĂ«erd is - rondom de zaak en de mogelijke doden heeft wel effect. Mede daardoor (“de maatschappelijke verontwaardiging”) worden de mannen vastgehouden zo lang het onderzoek loopt.
Klik om te vergroten...
Onderstaande is een citaat uit het nieuwsartikel van NRC dat je deelde. Het is toch te krom voor woorden dit. Tjongejonge. Met name het dikgedrukte. Ik kan daar met mn kop niet bij hoor.


"Het Openbaar Ministerie sprak van „een zaak van groot publiek belang” en greep de zitting aan om het publiek te waarschuwen. De website van Funcaps mag dan wel offline zijn, met enkele muisklikken kunnen mensen online nog steeds bij tal van andere aanbieders illegale geneesmiddelen en designerdrugs kopen.

Die makkelijke beschikbaarheid was ook de officier van justitie niet ontgaan. „Jullie verdienmodel is handel in menselijke ellende”, zo luidde de boodschap voor deze handelaars."
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tijdloos zei:
Ze verkopen/verkochten alleen NPS dus vind dit allemaal vreemd
Klik om te vergroten...

Ze verkochten blijkbaar namaakpillen én na het verbod door blijven gaan met RC's verkopen die vanaf 1 juli verboden waren.
Daar zijn ze voor opgepakt. Niet voor de RC benzo's.
Zie: https://www.nu.nl/misdaad/6376228/m...-funcaps.html?referrer=https://drugsforum.nl/

Tijdloos zei:
Is ook niet voor niets 'not for human consumption ' en 'This contains possilible harm' .
Klik om te vergroten...

Daar schijnen ze niet mee weg te komen.
En terecht.

Hier op DF zit denk ik een grote groep die er wel verantwoord mee om kan of kon gaan (alhoewel die ook niet weten wat er in een pil zit en hoeveel, dus risico alom) maar dat kun je lang niet van iedereen verwachten. Zeker niet van jongeren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."