De inspectie heeft zo te zien dus daadwerkelijk goed huis gehouden in de RC wereld.
Ik neem aan dat ze dat namelijk bedoelen met de webshops.
Mensen die medicatie via deze webshops kopen, lopen volgens de IGJ gezondheidsrisico's. De inspectie heeft daarom tientallen webshops offline laten halen.
nos.nl
Hoe denk jij erover?
Ik begrijp het ook wel. Een medicijn wordt immers niet voor niks gekeurd en je wilt weten wat je binnen krijgt.
Wat je vaak ziet is dat je op clearnet pharma benzo's kunt kopen, die gefabriceerd zijn in India. Dat betekent niet per definitie dat het nepmedicijnen zijn, maar de kans is wel aanzienlijker dan bij een, voor ons, bekend merk. Maar zelfs de bekende merken worden nagemaakt. Zo goed dat de kleur, vorm van tablet en verpakking nauwelijks te onderscheiden zijn van wat je in een Nederlandse apotheek kunt krijgen. Het is dus altijd oppassen geblazen met dit soort aanbieders. Zelfs batchnummers en codering kan zo goed vervalst zijn dat je het zelfs na kunt trekken bij de officiele uitgever en tóch mogelijk met nepmedicatie te maken hebt.
Desalniettemin zijn er nog steeds een hele hoop aanbieders die daadwerkelijk legit A-merk medicijnen verkopen op het clearnet. Dat er nu eentje offline wordt gehaald, doet de markt helemaal niets. De NVWA dweilt wat dat betreft met de kraan open. Overigens was dit allemaal al zo voordat de grey-area vendors stopten met het verkopen van hun benzo's. Zal best zijn dat er nu meer sites opdoemen, maar het is niet iets van vandaag of gisteren.
Ik neem aan dat ze dat namelijk bedoelen met de webshops
Dus nee. Ze doelen hier op websites die diazepam, codeine, tramadol, quetiapine, mirtazapine, anabolen etc aanbieden. Vrijwel allemaal hebben ze een vergelijkbaar assortiment. Een aantal bieden ook nog zwaardere opiaten aan. Maar over het algemeen houden ze zich bezig met de eerstgenoemde categorie. Ik denk bewust, omdat het hier gaat om zaken die niet op lijst 1 van de opiumwet staan en de straffen derhalve lager liggen wanneer ze gepakt worden.
De ozempics van deze wereld is wel iets wat de laatste jaren "nieuw" in het assortiment is gekomen idd.