Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
104 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Lol😂
1768051112312.png
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Dat ik het interessant vind betekent niet dat mijn verdere oordeel positief is😜

Maar ik moet bekennen: ik haal wel met iets meer opluchting adem. Alles lijkt weer een beetje terug naar normaal, in deze formatie. De VVD zit nogsteeds in de “fight” traumarespons en blijft rare sprongen maken. Helemaal met je eens dat zij maar nooit worden afgestraft… maar dat gevoel heb ik zelf al sinds 2021 als t niet langer is. Maar sinds de verkiezingen van 2023 was het koortsdroom naar koortsdroom. Elke week gebeurde er iets dat “nog nooit in de parlementaire geschiedenis is gebeurd”. Ik ben het in mijn leven nog nooit echt eens geweest met de zittende politiek, maar ik houd wel van onze democratie en rechtsstaat. Dus ik had er de afgelopen jaren meer last van hoe daar mee om werd gegaan. Dus ook al maken bontebal en jetten er inhoudelijk een zooitje van: ik ben ze nu al dankbaar voor hoe ze dat doen.


😂
Je weet niks broerrrrr
Klik om te vergroten...
Nou leg uit i'm all ears
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Brakka Mang zei:
Nou leg uit i'm all ears
Klik om te vergroten...
Naja gewoon gekke reactie hahaha

Brakka Mang zei:
Het hele punt is de zittende ambtenarij die buiten de regering opereren. VVD zit al 40 jaar bijna onafgebroken in de kamer, dat is natuurlijk top down doorgevloeid op de betreffende ministeries. Uiteindelijk voeren de ambtenaren het beleid uit. Je kan wel een nieuwe kamer en regering krijgen maar het personeel veranderd niet mee.
Klik om te vergroten...
Ja, de VVD zit al lang in de tweede kamer… Maar dat doen de meeste partijen wel eigenlijk. D66, CDA, PvdA zelfs nog veel langer.
Daarnaast… heeft dat weinig te maken met het ambtelijk apparaat toch? Tuurlijk werken daar ook mensen die VVD stemmen of zelfs op een andere manier actief betrokken zijn bij de partij. Maar er werken er ook heel veel die op andere partijen stemmen. Er werken nu eenmaal vet veel mensen bij de overheid. Die hebben ook gewoon een mening en een stemrecht. Het werk van ambtenaren is alleen om niet vanuit dat perspectief je werk te doen maar vanuit de uitgangspunten van de zittende bestuurder. Dat is nu de afgelopen decennia vaak de VVD geweest. Daarom dat ze VVD beleid uitvoeren. Niet omdat ze er zelf altijd van overtuigd zijn.

Wat je sinds 2023 wel steeds meer zag, was dat er op de ministeries tegengas gegeven werd. Vooral op ministeries met een PVV bewindspersoon… omdat je als (beleids)ambtenaar wel werkt om het algemeen belang te beschermen. Tegen die eed gingen voorgesteld beleid of de manier van werken regelmatig in, waar ambtenaren niet meer aan mee werkten en zelfs tegen demonstreerden.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Naja gewoon gekke reactie hahaha


Ja, de VVD zit al lang in de tweede kamer… Maar dat doen de meeste partijen wel eigenlijk. D66, CDA, PvdA zelfs nog veel langer.
Daarnaast… heeft dat weinig te maken met het ambtelijk apparaat toch? Tuurlijk werken daar ook mensen die VVD stemmen of zelfs op een andere manier actief betrokken zijn bij de partij. Maar er werken er ook heel veel die op andere partijen stemmen. Er werken nu eenmaal vet veel mensen bij de overheid. Die hebben ook gewoon een mening en een stemrecht. Het werk van ambtenaren is alleen om niet vanuit dat perspectief je werk te doen maar vanuit de uitgangspunten van de zittende bestuurder. Dat is nu de afgelopen decennia vaak de VVD geweest. Daarom dat ze VVD beleid uitvoeren. Niet omdat ze er zelf altijd van overtuigd zijn.

Wat je sinds 2023 wel steeds meer zag, was dat er op de ministeries tegengas gegeven werd. Vooral op ministeries met een PVV bewindspersoon… omdat je als (beleids)ambtenaar wel werkt om het algemeen belang te beschermen. Tegen die eed gingen voorgesteld beleid of de manier van werken regelmatig in, waar ambtenaren niet meer aan mee werkten en zelfs tegen demonstreerden.
Klik om te vergroten...
Ik had al zo een vermoeden haha

Dat is precies wat ik bedoel, het zijn allemaal mensen die ergenb5togh een politieke kleur hebben. Carierietijgers promoveren mee en wat blijft zitten heeft daar zo zijn eigen motivaties voor. Maar dat is vaak wel de groep die beleid waar moet maken en tegelijkertijd ook de groep die het kan frustreren.

Overigens denk ik , met de recente global ontwikkelingen, dat er andere zorgen aankomen 🤣
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hebben er toch een paar animo om te steunen:

www.rtl.nl

Oppositiepartijen JA21, GL-PvdA en 50PLUS willen praten met minderheidskabinet

Verschillende oppositiepartijen zijn bereid met het minderheidskabinet van D66, VVD en CDA te praten. Dat hebben onder andere GroenLinks-PvdA, JA21 en 50PLUS vandaag laten weten. Het minderheidskabinet van D66, VVD en CDA heeft maar 66 zetels in de Tweede Kamer en moet dus steun zoeken bij de...
www.rtl.nl www.rtl.nl
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Yesilgoz stapt op als partijleider
www.hartvannederland.nl

Nieuwe ministers bekend: Yeşilgöz naar Defensie, Letschert naar Onderwijs

Dit zijn de nieuwe ministers in het kabinet. Dilan Yeşilgöz gaat naar Defensie en wordt vicepremier, Rianne Letschert krijgt Onderwijs. Ook bij Zorg, Justitie en Infrastructuur schuiven bewindspersonen door.
www.hartvannederland.nl

Maar wordt minister van defensie 😉
Klik om te vergroten...
Logisch, die zegt overal ja op , heeft 0 dossier kennis en is pro Israël . Het laat ook zien hoe diep dit lang gezonken is.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
nos.nl

Opstand in de PVV tegen Wilders' aanpak: deel fractie vertrekt

Zij hebben zich in een fractievergadering uitgesproken tegen de koers en het beleid van de partijleider.
nos.nl nos.nl

deel van de fractie pvv stapt op!
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Een prachtige dag. De PVV kent alleen maar schijten op de Islam en tégen zijn. Een kabinet dat gedoogsteun zoekt kan misschien meer van je programmapunten realiseren dan dat je volwaardig deel uitmaakt van de regering. Maar dat laatste bleek een ramp, en Rutte 1 mislukte door Wilders.

Elke partij van die strekking is onbekwaam om te besturen, of dat nu VB, Chega of Vox is. Lachen man.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Geschiedenis herhaalt zich, saaaahaaai😂

„Continuïteit van de fractie en de noden van de kiezers mogen niet afhankelijk zijn van de besluiten van één PVV-lid.”
Vraag me ernstig af welke andere PVV-leden wat willen besluiten… toen ik voor het laatst keek had de PVV er maar 1. En dat wisten de fractieleden ook al voor ze zich verkiesbaar stelden.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
nos.nl

Opstand in de PVV tegen Wilders' aanpak: deel fractie vertrekt

Zij hebben zich in een fractievergadering uitgesproken tegen de koers en het beleid van de partijleider.
nos.nl nos.nl

deel van de fractie pvv stapt op!
Klik om te vergroten...
Ik denk dat Wilders en Netenyahu ruzie hebben, Netenyahu wil matigen en dat bericht moest Markuzshouwer doorgeven. Alleen Wilders kan niet minderen, want dan is zijn hele bestaansrecht weg.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik probeer nog steeds te begrijpen hoe het mogelijk is er in dit land een kabinet komt wat geen meerderheid heeft en de 1 na grootste partij wordt uitgesloten. Rutte heeft meerdere kabinetten laten klappen , de VVD heeft de afgelopen 15 jaar het hele land naar de Filistijnen geholpen en een flinke aantal zetels verloren en hun sluiten ze niet uit voor deelname aan de coalitie.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#12
https://x.com/jeanne_NL/status/2013613702725967895

Leuk.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Brakka Mang zei:
Ik probeer nog steeds te begrijpen hoe het mogelijk is er in dit land een kabinet komt wat geen meerderheid heeft en de 1 na grootste partij wordt uitgesloten. Rutte heeft meerdere kabinetten laten klappen , de VVD heeft de afgelopen 15 jaar het hele land naar de Filistijnen geholpen en een flinke aantal zetels verloren en hun sluiten ze niet uit voor deelname aan de coalitie.
Klik om te vergroten...

Precies. Een minderheidskabinet is denk ik een lastige. Maar ik ben vooral eens benieuwd of ze toch met de club van 7 iets gaan doen. Dan zien we of ze wel open staan voor rechts (en dus niet voor Geert)
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#14
Brakka Mang zei:
Ik probeer nog steeds te begrijpen hoe het mogelijk is er in dit land een kabinet komt wat geen meerderheid heeft en de 1 na grootste partij wordt uitgesloten. Rutte heeft meerdere kabinetten laten klappen , de VVD heeft de afgelopen 15 jaar het hele land naar de Filistijnen geholpen en een flinke aantal zetels verloren en hun sluiten ze niet uit voor deelname aan de coalitie.
Klik om te vergroten...
Je snapt niet waarom samenwerking met een partij waarmee niet samen te werken valt wordt uitgesloten?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Wat een salarissen ook.
Klik om te vergroten...
Dit zijn voor deze functies dus de actuele beloningen.
Ik zie in mijn werk nog veel hogere salarissen in het bedrijfsleven in heel veel bedrijfstakken.
Dit zijn mensen in hoge functies met veel verantwoordelijkheid, 24/7 beschikbaar zijn, veel stress etc.
Niet iedereen kan of wil dat.
Reken ook uit hoeveel inkomstenbelasting deze mensen betalen.

We moeten niet vergeten dat alle voorzieningen die we in dit land hebben ook door mensen betaald moeten worden.
Mensen met deze salarissen dragen daar fors aan bij.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeehond zei:
Ik zie in mijn werk nog veel hogere salarissen in het bedrijfsleven in heel veel bedrijfstakken.
Dit zijn mensen in hoge functies met veel verantwoordelijkheid, 24/7 beschikbaar zijn, veel stress etc.
Niet iedereen kan of wil dat.
Klik om te vergroten...

Met je eens. 24/7 beschikbaar zijn, veel verantwoordelijkheid etc mag ook goed beloond worden.
Maar ik bekijk het vooral in de combinatie van moeten bezuinigen maar wel ministers een salarisverhoging.
Dat wordt betaald door "het volk". Zover ik weet maakt een bedrijf in het bedrijfsleven bv winst en wordt dat uitgekeerd aan degene die hier verantwoordelijk voor zijn (dus eigen geld). Maar misschien zie ik het hier verkeerd.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Maar misschien zie ik het hier verkeerd.
Klik om te vergroten...
Dat weet ik niet, heb geen exacte cijfers.
Maar de kosten van ons sociale stelsel, daar zijn de salarissen van ambtenaren en ministers overheadkosten.

We hebben minder mensen die werken en die alle kosten voor deze voorzieningen op moeten brengen voor mensen die dit nodig hebben.
Ergens zit daar een grens aan.

Bijvoorbeeld AOW gerechtigden betalen over de eerste schijf inkomstenbelasting een zeer laag tarief.
Minder dan jij en ik.
Zij betalen zelf niet meer mee aan bijv. AOW.
Die groep ‘ouderen’ is heel groot.

Optie is ook om deze groep deels mee te laten betalen aan de AOW.
In plaats van alleen de AOW datum te verhogen wat voor veel zware beroepen zeer ingrijpend kan zijn.

Het zal een ingewikkelde puzzel zijn: wat komt er binnen en wat gaat er uit.
Dat sommetje moet kloppen.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Dat wordt betaald door "het volk".
Klik om te vergroten...
Niet iedereen draagt evenveel bij hè.

Stel je voor dat je 3 ton verdient en dat je dus 1,5 ton belasting betaalt.
Het is een aanname, maar ik denk dat mensen die dit niet verdienen dit logisch vinden.

Maar als je dit wel verdient kijk je daar waarschijnlijk anders naar.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Dank voor je info Zeehond.
Zit toch "anders" in elkaar dan het zo vanuit een media artikel lijkt.
Klik om te vergroten...
No worries, ik zeg ook niet dat ik hierin gelijk heb.
Wil alleen de andere kant belichten.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zeehond zei:
Dat weet ik niet, heb geen exacte cijfers.
Maar de kosten van ons sociale stelsel, daar zijn de salarissen van ambtenaren en ministers overheadkosten.

We hebben minder mensen die werken en die alle kosten voor deze voorzieningen op moeten brengen voor mensen die dit nodig hebben.
Ergens zit daar een grens aan.

Bijvoorbeeld AOW gerechtigden betalen over de eerste schijf inkomstenbelasting een zeer laag tarief.
Minder dan jij en ik.
Zij betalen zelf niet meer mee aan bijv. AOW.
Die groep ‘ouderen’ is heel groot.

Optie is ook om deze groep deels mee te laten betalen aan de AOW.
In plaats van alleen de AOW datum te verhogen wat voor veel zware beroepen zeer ingrijpend kan zijn.

Het zal een ingewikkelde puzzel zijn: wat komt er binnen en wat gaat er uit.
Dat sommetje moet kloppen.
Klik om te vergroten...
Ook een optie is om mensen die zelf zeggen hun aow niet nodig te hebben (en die zijn er zat), vrijwillig afstand laten doen van het recht op aow. Maar dat is ook iets wat kennelijk ingewikkelder ligt dan zo even bedacht.

Net als veel vermogende nederlanders die zelf aangeven MEER belasting te WILLEN betalen. Lukt allemaal niet om dat in te regelen. Daar zal best een reden voor zijn die allicht ook onderzocht is, maar het klinkt mij als leek wel gek dat dit niet mogelijk is.

De nieuwe regels omtrent box 3 waarin ipv fictief rendementsbelasting, effectief winstbelasting zal worden geheven is erg onwenselijk. Ik bedoel: het is prima om belasting te heffen op winsten uit beleggingen (en veel eerlijker wanneer er met effectieve cijfers wordt gewerkt ipv een vast tarief), maar dan wel op het moment van verkoop en niet alleen obv papieren winst. Dan krijg je straks een punt waarop je je beleggingen van de hand moet doen, om de belasting daarop te betalen. Wat natuurlijk van de zotte is. Een papieren winst kan namelijk ook zo weer een verlies opleveren. Het is slechts een peildatum waarop dat gebasseerd is. Ikzelf als langetermijnbelegger, zonder oog voor snelle winsten, vind dat echt een uiterst onbegrijpelijke keuze.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3536373839...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."