Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
100 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
www.nrc.nl

AOW betaalbaar houden? ‘Laat rijke mensen wat later met pensioen gaan’

AOW-leeftijd: Om de AOW ook in de toekomst betaalbaar te houden, wil het kabinet de pensioenleeftijd volledig mee laten stijgen met de gemiddelde levensverwachting. Dat plan kan ongelijkheden vergroten en gaat voorbij aan de grote verschillen tussen mensen.
www.nrc.nl www.nrc.nl
IMG_3638.jpegIMG_3639.jpeg
IMG_3640.jpeg
IMG_3641.jpeg
IMG_3642.jpeg
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Zover ik weet maakt een bedrijf in het bedrijfsleven bv winst en wordt dat uitgekeerd aan degene die hier verantwoordelijk voor zijn (dus eigen geld).
Klik om te vergroten...
Best geloofde leugen van het kapitalisme ooit, trouwens. Oke nee grapje, dat is “hard werken beloont” natuurlijk.

Zeehond zei:
Optie is ook om deze groep deels mee te laten betalen aan de AOW.
In plaats van alleen de AOW datum te verhogen wat voor veel zware beroepen zeer ingrijpend kan zijn.
Klik om te vergroten...
Deze optie wordt ook met uitstek het meest aangeraden door experts uit de ministeries en wetenschappers die zich hierover buigen. Het zou gemiddeld ook veel meer opleveren dan de nu voorgestelde maatregelen.
Maar: het is politiek gezien een onaantrekkelijke maatregel. Het zou namelijk direct het besteedbaar inkomen van mensen die nu al met pensioen zijn beïnvloeden. En we weten allemaal: die groep groeit, wordt een steeds hoger percentage van de totale bevolking. En het zijn bovendien mensen die veel meer met politiek bezig zijn dan de generaties na hun. Met andere woorden: het zijn heul veul potentiële kiezers die je dan direct raakt.
Terwijl de maatregelen die nu zijn ingevoerd en voorgesteld vooral (drastische) impact hebben op mensen die net werken of nog moeten gaan werken: percentueel gezien een kleinere groep, die helemaal nog niet bezig is met hun pensioen en totaal de impact niet doorheeft, en ook nog eens veel minder politiek betrokken zijn. Kost je gewoon veel minder stemmen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Wacht even, waar gaat het hier mis?

Bezuinigen op de zorg en op sociale zekerheid en op veel meer dingen die de lage en midden inkomens van Nederland aangaat.
En dan zoiets als in de quote willen doorvoeren .... dat zou echt bizar zijn. Wat een salarissen ook.
Klik om te vergroten...
Bizar, politici tegenwoordig gebruiken hun carrière om de ins en outs te leren kennen daarna dikke cash te vangen bij een grote multinational.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Met je eens. 24/7 beschikbaar zijn, veel verantwoordelijkheid etc mag ook goed beloond worden.
Maar ik bekijk het vooral in de combinatie van moeten bezuinigen maar wel ministers een salarisverhoging.
Dat wordt betaald door "het volk". Zover ik weet maakt een bedrijf in het bedrijfsleven bv winst en wordt dat uitgekeerd aan degene die hier verantwoordelijk voor zijn (dus eigen geld). Maar misschien zie ik het hier verkeerd.
Klik om te vergroten...
Ik bekijk het vooral welke verbeteringen worden gerealiseerd voor het land maar helaas zijn er vooral verbeteringen voor de rijken en multinationals
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
www.nu.nl

Nathalie van Berkel stapt ook op als Kamerlid van D66 na ophef over cv

Nathalie van Berkel stopt als Kamerlid van D66. Ze had zich maandag al teruggetrokken als kandidaat-staatssecretaris nadat er ophef was ontstaan over fouten op haar cv.
www.nu.nl www.nu.nl

Als ze geen vervanger voor van Berkel vinden kunnen ze maandag ook niet beëindigd worden als kabinet?

Van Berkel heeft het niet zo slecht gok ik. Zat net paar dagen genoeg in den haag om twee jaar wachten op te strijken .......
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
www.nu.nl

Nathalie van Berkel stapt ook op als Kamerlid van D66 na ophef over cv

Nathalie van Berkel stopt als Kamerlid van D66. Ze had zich maandag al teruggetrokken als kandidaat-staatssecretaris nadat er ophef was ontstaan over fouten op haar cv.
www.nu.nl www.nu.nl

Als ze geen vervanger voor van Berkel vinden kunnen ze maandag ook niet beëindigd worden als kabinet?
Klik om te vergroten...
Jetten kondigt morgen de nieuwe naam aan, geen zorgeeeee

Kordie zei:
Van Berkel heeft het niet zo slecht gok ik. Zat net paar dagen genoeg in den haag om twee jaar wachten op te strijken .......
Klik om te vergroten...
Terecht ook wel. Probeer maar eens aan een baan te komen na deze fophef van de media.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#7
www.ad.nl

Nieuw kabinet zet mes in uitkeringen: zo hard raken de plannen langdurig zieken

Zieke werknemers die volledig zijn afgekeurd, krijgen straks tot 270 euro minder uitkering dan nu. Dat is het gevolg van de plannen van het nieuwe kabinet. Door andere bezuinigingen kan dat bedrag nog eens met honderden euro’s oplopen.
www.ad.nl www.ad.nl

Zouden ze trots zijn dat ze tot dit besluit zijn gekomen?
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#8
annihilation zei:
www.ad.nl

Nieuw kabinet zet mes in uitkeringen: zo hard raken de plannen langdurig zieken

Zieke werknemers die volledig zijn afgekeurd, krijgen straks tot 270 euro minder uitkering dan nu. Dat is het gevolg van de plannen van het nieuwe kabinet. Door andere bezuinigingen kan dat bedrag nog eens met honderden euro’s oplopen.
www.ad.nl www.ad.nl

Zouden ze trots zijn dat ze tot dit besluit zijn gekomen?
Klik om te vergroten...
100%😌
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
annihilation zei:
www.ad.nl

Nieuw kabinet zet mes in uitkeringen: zo hard raken de plannen langdurig zieken

Zieke werknemers die volledig zijn afgekeurd, krijgen straks tot 270 euro minder uitkering dan nu. Dat is het gevolg van de plannen van het nieuwe kabinet. Door andere bezuinigingen kan dat bedrag nog eens met honderden euro’s oplopen.
www.ad.nl www.ad.nl

Zouden ze trots zijn dat ze tot dit besluit zijn gekomen?
Klik om te vergroten...

Het lijkt me sterk dat ze dit er door gaan krijgen voor mensen die nu al bv een IVA hebben. Het is denk ik spannender voor mensen die komende jaren dit traject moeten bewandelen.

Maar ook dan zal de motivatie "minder uitkering, grotere kans dat mensen gaan werken" niet fair zijn voor IVA gerechtigden.
Teneerste kunnen die niet meer werken (dat wordt echt goed onderzocht) en ten tweede willen bedrijven meestal niet iemand die ziek is.

Door dit soort uitspraken zijn mensen wel echt in paniek lees ik overal. Dat vind ik wel triest.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Morgen de doorrekeningen!!!!!! Heel heel heel nieuwsgierig. Kan ook niet wachten op de Kamer van Klok (podcast van de Volkskrant) en hun reflectie op het Van Berkel-gedoe.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Terecht ook wel. Probeer maar eens aan een baan te komen na deze fophef van de media.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet precies waarom er (twee jaar) wachtgeld in het leven geroepen is, maar het voelt voor mij tegenstrijdig.
Waarom "de gewone burger" de WW van dadelijk max 1 jaar met als doel om zo snel mogelijk weer te werken én hun wachtgeld van twee jaar.
Wil je de burgers mee krijgen zal politiek Den Haag toch zelf ook water bij de wijn moeten doen vind ik.

Iemand gisteren dat stukje met Bontebal bij Pauw gezien? Hij werd aangesproken over het pensioen. Wat er eerder is afgesproken met de pensioenfondsen en wat nu in het akkoord staat.
Hij zegt dan: "we hebben dit zo met zijn drieën af gesproken" .
Maar hier wringt het dan; je zit daar mijn inziens toch als vertegenwoordiger van de mensen die op de standpunten van een partij hebben gestemd. Bv genoeg mensen die voor sociale zekerheid op D66 of CDA hebben gestemd gok ik.

Ik begrijp steeds meer waarom mensen zeggen dat stemmen geen zin heeft. Voor de verkiezing roept men A en als men de zetels in the pocket heeft wordt het B.

Ik maak me over het pensioen / sociale zekerheid nog niet zo druk. Terwijl dit voor mij wel heel zwaarwegend is geweest toen ik mijn stem uitbracht. Want ik denk (en hoop) dat ze weinig steun krijgen bij dit soort onderwerpen én we hebben maar een minderheids kabinet.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Bv genoeg mensen die voor sociale zekerheid op D66 of CDA hebben gestemd gok ik.
Klik om te vergroten...
Dat zijn dan heel domme mensen die niet kunnen lezen en luisteren. Als je denkt dat dit economisch gezien linkse partijen zijn dat heb je gewoon niet zitten opletten en totaal tegen je eigen belang in gestemd. Het heeft rustig allemaal in de partijprogramma’s gestaan en ze hebben er open boek over gespeeld bij de debatten enzo.

Kordie zei:
Voor de verkiezing roept men A en als men de zetels in the pocket heeft wordt het B
Klik om te vergroten...
Onzin dus🤷🏻‍♀️ sorry.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Het heeft rustig allemaal in de partijprogramma’s gestaan en ze hebben er open boek over gespeeld bij de debatten enzo.
Klik om te vergroten...

Volgens mij heeft Bontebal zich altijd hard gemaakt tegen de aow leeftijd en pensioen?
Zie dat stukje van Pauw.
Hij ontkent het daar geloof ik ook niet en aan zijn mimiek zie je genoeg.
Ik kan dan niet begrijpen hoe je met dit plan akkoord kan gaan.
Ik heb niet op CDA gestemd maar kan me wel voorstellen dat het een trap in de rug is voor de kiezer die op basis van deze insteek op de CDA heeft gestemd.

En dan nu de doorberekeningen;

www.rtl.nl

Plannen coalitie doorgerekend: koopkracht groeit minder, eigen risico naar 520 euro

De plannen van de nieuwe coalitie zorgen ervoor dat de koopkracht van huishoudens door de bank genomen met 0,4 procent per jaar minder groeit. Dat betekent dat huishoudens door het kabinetsbeleid minder overhouden dan was voorspeld. Ook komen de klimaat- en stikstofdoelen met de maatregelen nog...
www.rtl.nl www.rtl.nl

Ik vind dit echt bezopen.
Vooral dat de lage inkomens / zieke medemens wordt gepakt. Denk aan die postbode die onze brieven voor een habbekrats bezorgd, die man van de plantsoendienst van de gemeente of die fabrieksarbeider die zich in vijf ploegen in de rondte werkt en zijn lichaam sloopt door de wisselende diensten.
En dan die bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid.
Misschien sta ik er te ver vandaan en natuurlijk zal de media er ook zijn verhaal van maken, maar eerste indruk is schrikken en boosheid.

Defensie krijgt veel geld. Lachwekkend. In de tijd dat ik de kistjes aan had moest er op alles bezuinigd worden en kon je bij wijze van de munitie tussen de woestijnzand plukken om her te gebruiken.
En nu hebben ze de illusie dat als we er veel geld in pompen worden we veiliger.
Begin eerst maar eens met mensen zoeken. Als je ze verteld dat je twintig jaar later met ptss de trein wordt afgetrapt loopt niemand warm "voor die mooie baan".
In het oosten werd er niet bezuinigd op defensie. Dat halen we als EU never nooit meer in.

Wat gaan we krijgen van deze plannen, laat staan als ze deels uitgevoerd worden; veel haat door burgers die de overheid niet meer vertrouwen ... veel meer criminaliteit ... en niet te vergeten veel meer mensen die geestelijk ziek en verward en verslaafd zijn en gekke dingen gaan doen; maar op de ggz zorg wel fors bezuinigen.
Deze "oorlog" moeten we ons denk ik drukker om maken.

Anderzijds; laten we ons er ook niet te druk om maken. Het zijn maar plannen, vaak nog ver op de baan, van een minderheidskabinet.
Denk dat de kans groter is dat we nieuwe stem mogen uitbrengen dan dat deze plannen door gaan. Krijg je weer dat mensen riant op pvv gaan stemmen, begint de trein van 2023 weer opnieuw.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Poah
nos.nl

Caroline van der Plas stopt als leider BBB, blijft wel Kamerlid

Ze draagt het stokje over aan Kamerlid Henk Vermeer. Het is nog niet zeker of de andere fractieleden daarmee instemmen,
nos.nl nos.nl
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
www.salarisvanmorgen.nl

'Bevalboete: zwangere vrouwen leveren flink in door verlaging maximumdagloon' · Salaris Vanmorgen

Zwangere vrouwen worden hard geraakt door de voorgenomen verlaging van het maximumdagloon met 20%. Dit stelt vakbond CNV op basis van een analyse.
www.salarisvanmorgen.nl www.salarisvanmorgen.nl
🥲
Klik om te vergroten...
De de-humanistische agenda loopt door, verassend
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
www.salarisvanmorgen.nl

'Bevalboete: zwangere vrouwen leveren flink in door verlaging maximumdagloon' · Salaris Vanmorgen

Zwangere vrouwen worden hard geraakt door de voorgenomen verlaging van het maximumdagloon met 20%. Dit stelt vakbond CNV op basis van een analyse.
www.salarisvanmorgen.nl www.salarisvanmorgen.nl
🥲
Klik om te vergroten...

Maar maar maar ...... wat een zware bevalling van het kabinet :(
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nu kinderbijslag nog afschaffen. Dat is bijna 5 miljard als het goed is. Kassa.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Er ligt een plan om het vaderschapsverlof te versoberen ....

nos.nl

Kabinetsplannen om ouderschapsverlof te versoberen 'stap terug voor gendergelijkheid'

"Geen verstandige keuze als je gendergelijkheid wilt bevorderen", zegt een onderzoeker, die verwacht dat er daardoor nog minder vaders met verlof gaan.
nos.nl nos.nl
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Er ligt een plan om het vaderschapsverlof te versoberen ....

nos.nl

Kabinetsplannen om ouderschapsverlof te versoberen 'stap terug voor gendergelijkheid'

"Geen verstandige keuze als je gendergelijkheid wilt bevorderen", zegt een onderzoeker, die verwacht dat er daardoor nog minder vaders met verlof gaan.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
Morgen mee de straat op Kordie????
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Morgen mee de straat op Kordie????
Klik om te vergroten...

Ja, jij kwam toch bij mij op de nek toch :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3738394041...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."