Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
116 weergaven
18-5-2026
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Dat wordt betaald door "het volk".
Klik om te vergroten...
Niet iedereen draagt evenveel bij hè.

Stel je voor dat je 3 ton verdient en dat je dus 1,5 ton belasting betaalt.
Het is een aanname, maar ik denk dat mensen die dit niet verdienen dit logisch vinden.

Maar als je dit wel verdient kijk je daar waarschijnlijk anders naar.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Dank voor je info Zeehond.
Zit toch "anders" in elkaar dan het zo vanuit een media artikel lijkt.
Klik om te vergroten...
No worries, ik zeg ook niet dat ik hierin gelijk heb.
Wil alleen de andere kant belichten.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeehond zei:
Dat weet ik niet, heb geen exacte cijfers.
Maar de kosten van ons sociale stelsel, daar zijn de salarissen van ambtenaren en ministers overheadkosten.

We hebben minder mensen die werken en die alle kosten voor deze voorzieningen op moeten brengen voor mensen die dit nodig hebben.
Ergens zit daar een grens aan.

Bijvoorbeeld AOW gerechtigden betalen over de eerste schijf inkomstenbelasting een zeer laag tarief.
Minder dan jij en ik.
Zij betalen zelf niet meer mee aan bijv. AOW.
Die groep ‘ouderen’ is heel groot.

Optie is ook om deze groep deels mee te laten betalen aan de AOW.
In plaats van alleen de AOW datum te verhogen wat voor veel zware beroepen zeer ingrijpend kan zijn.

Het zal een ingewikkelde puzzel zijn: wat komt er binnen en wat gaat er uit.
Dat sommetje moet kloppen.
Klik om te vergroten...
Ook een optie is om mensen die zelf zeggen hun aow niet nodig te hebben (en die zijn er zat), vrijwillig afstand laten doen van het recht op aow. Maar dat is ook iets wat kennelijk ingewikkelder ligt dan zo even bedacht.

Net als veel vermogende nederlanders die zelf aangeven MEER belasting te WILLEN betalen. Lukt allemaal niet om dat in te regelen. Daar zal best een reden voor zijn die allicht ook onderzocht is, maar het klinkt mij als leek wel gek dat dit niet mogelijk is.

De nieuwe regels omtrent box 3 waarin ipv fictief rendementsbelasting, effectief winstbelasting zal worden geheven is erg onwenselijk. Ik bedoel: het is prima om belasting te heffen op winsten uit beleggingen (en veel eerlijker wanneer er met effectieve cijfers wordt gewerkt ipv een vast tarief), maar dan wel op het moment van verkoop en niet alleen obv papieren winst. Dan krijg je straks een punt waarop je je beleggingen van de hand moet doen, om de belasting daarop te betalen. Wat natuurlijk van de zotte is. Een papieren winst kan namelijk ook zo weer een verlies opleveren. Het is slechts een peildatum waarop dat gebasseerd is. Ikzelf als langetermijnbelegger, zonder oog voor snelle winsten, vind dat echt een uiterst onbegrijpelijke keuze.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Met je eens. 24/7 beschikbaar zijn, veel verantwoordelijkheid etc mag ook goed beloond worden.
Maar ik bekijk het vooral in de combinatie van moeten bezuinigen maar wel ministers een salarisverhoging.
Dat wordt betaald door "het volk". Zover ik weet maakt een bedrijf in het bedrijfsleven bv winst en wordt dat uitgekeerd aan degene die hier verantwoordelijk voor zijn (dus eigen geld). Maar misschien zie ik het hier verkeerd.
Klik om te vergroten...
Meer dan de een miljoen van de salarissen die in Nederland worden verdiend worden betaald door “het volk”. De overheid is de grootste werkgever in Nederland. Zouden die mensen dan ook nooit een salarisverhoging mogen krijgen…? Volgens jou beredenering hierboven wel toch?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Meer dan de een miljoen van de salarissen die in Nederland worden verdiend worden betaald door “het volk”. De overheid is de grootste werkgever in Nederland. Zouden die mensen dan ook nooit een salarisverhoging mogen krijgen…? Volgens jou beredenering hierboven wel toch?
Klik om te vergroten...

Ik vind het lastig klinieken: "we moeten flink bezuinigen op de zorg én sociale zekerheid oa" en vervolgens krijgen de ministers er wat bij.
Zeker als men intimidatie erbij betrekt. Dan mag je mijn inziens ook de salarissen fors verhogen voor agenten, verpleegkundigen, brandweerman, conducteurs erc. Als er last heeft van intimideren / geweld zijn hun het wel. Maar misschien krijgen hun ook wel salarisverhoging.

Denk ook vooral dat het niet tactisch is. Eerst worden bezuinigen uitgesproken en vervolgens een week later stijgt het salaris van een minister, die toch al boven modaal zal verdienen.
Zo creëer je wrijving, verdriet en onbegrip. En als iets niet moet is het dat
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Ik vind het lastig klinieken: "we moeten flink bezuinigen op de zorg én sociale zekerheid oa" en vervolgens krijgen de ministers er wat bij.
Zeker als men intimidatie erbij betrekt. Dan mag je mijn inziens ook de salarissen fors verhogen voor agenten, verpleegkundigen, brandweerman, conducteurs erc. Als er last heeft van intimideren / geweld zijn hun het wel. Maar misschien krijgen hun ook wel salarisverhoging.

Denk ook vooral dat het niet tactisch is. Eerst worden bezuinigen uitgesproken en vervolgens een week later stijgt het salaris van een minister, die toch al boven modaal zal verdienen.
Zo creëer je wrijving, verdriet en onbegrip. En als iets niet moet is het dat
Klik om te vergroten...
Het beoogde kabinet heeft nog niet eens gereageerd he, het is puur een advies van 1 adviedorgaan haha. Ik denk niet dat je hoeft te verwachten van een kabinet dat “flink in de overheid wil snijden” dit advies serieus zal overnemen. Misschien een kleine symbolische verhoging ergens, maar I doubt it. Stel ze nemen het advies wel over, hebben ze er zelf alsnog geen klote aan: de doorvoeringen gaan dan pas in na nieuwe verkiezingen. Dat is ook bewust zo vastgelegd om de het eigen belang van het kabinet hierbuiten te laten.

Ik ben het met je eens dat de voorgestelde bezuinigingen een kut idee zijn. Maar dat staat toch wel echt volledig los van dit advies…
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
www.nrc.nl

AOW betaalbaar houden? ‘Laat rijke mensen wat later met pensioen gaan’

AOW-leeftijd: Om de AOW ook in de toekomst betaalbaar te houden, wil het kabinet de pensioenleeftijd volledig mee laten stijgen met de gemiddelde levensverwachting. Dat plan kan ongelijkheden vergroten en gaat voorbij aan de grote verschillen tussen mensen.
www.nrc.nl www.nrc.nl
IMG_3638.jpegIMG_3639.jpeg
IMG_3640.jpeg
IMG_3641.jpeg
IMG_3642.jpeg
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Zover ik weet maakt een bedrijf in het bedrijfsleven bv winst en wordt dat uitgekeerd aan degene die hier verantwoordelijk voor zijn (dus eigen geld).
Klik om te vergroten...
Best geloofde leugen van het kapitalisme ooit, trouwens. Oke nee grapje, dat is “hard werken beloont” natuurlijk.

Zeehond zei:
Optie is ook om deze groep deels mee te laten betalen aan de AOW.
In plaats van alleen de AOW datum te verhogen wat voor veel zware beroepen zeer ingrijpend kan zijn.
Klik om te vergroten...
Deze optie wordt ook met uitstek het meest aangeraden door experts uit de ministeries en wetenschappers die zich hierover buigen. Het zou gemiddeld ook veel meer opleveren dan de nu voorgestelde maatregelen.
Maar: het is politiek gezien een onaantrekkelijke maatregel. Het zou namelijk direct het besteedbaar inkomen van mensen die nu al met pensioen zijn beïnvloeden. En we weten allemaal: die groep groeit, wordt een steeds hoger percentage van de totale bevolking. En het zijn bovendien mensen die veel meer met politiek bezig zijn dan de generaties na hun. Met andere woorden: het zijn heul veul potentiële kiezers die je dan direct raakt.
Terwijl de maatregelen die nu zijn ingevoerd en voorgesteld vooral (drastische) impact hebben op mensen die net werken of nog moeten gaan werken: percentueel gezien een kleinere groep, die helemaal nog niet bezig is met hun pensioen en totaal de impact niet doorheeft, en ook nog eens veel minder politiek betrokken zijn. Kost je gewoon veel minder stemmen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Wacht even, waar gaat het hier mis?

Bezuinigen op de zorg en op sociale zekerheid en op veel meer dingen die de lage en midden inkomens van Nederland aangaat.
En dan zoiets als in de quote willen doorvoeren .... dat zou echt bizar zijn. Wat een salarissen ook.
Klik om te vergroten...
Bizar, politici tegenwoordig gebruiken hun carrière om de ins en outs te leren kennen daarna dikke cash te vangen bij een grote multinational.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Met je eens. 24/7 beschikbaar zijn, veel verantwoordelijkheid etc mag ook goed beloond worden.
Maar ik bekijk het vooral in de combinatie van moeten bezuinigen maar wel ministers een salarisverhoging.
Dat wordt betaald door "het volk". Zover ik weet maakt een bedrijf in het bedrijfsleven bv winst en wordt dat uitgekeerd aan degene die hier verantwoordelijk voor zijn (dus eigen geld). Maar misschien zie ik het hier verkeerd.
Klik om te vergroten...
Ik bekijk het vooral welke verbeteringen worden gerealiseerd voor het land maar helaas zijn er vooral verbeteringen voor de rijken en multinationals
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
www.nu.nl

Nathalie van Berkel stapt ook op als Kamerlid van D66 na ophef over cv

Nathalie van Berkel stopt als Kamerlid van D66. Ze had zich maandag al teruggetrokken als kandidaat-staatssecretaris nadat er ophef was ontstaan over fouten op haar cv.
www.nu.nl www.nu.nl

Als ze geen vervanger voor van Berkel vinden kunnen ze maandag ook niet beëindigd worden als kabinet?

Van Berkel heeft het niet zo slecht gok ik. Zat net paar dagen genoeg in den haag om twee jaar wachten op te strijken .......
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
www.nu.nl

Nathalie van Berkel stapt ook op als Kamerlid van D66 na ophef over cv

Nathalie van Berkel stopt als Kamerlid van D66. Ze had zich maandag al teruggetrokken als kandidaat-staatssecretaris nadat er ophef was ontstaan over fouten op haar cv.
www.nu.nl www.nu.nl

Als ze geen vervanger voor van Berkel vinden kunnen ze maandag ook niet beëindigd worden als kabinet?
Klik om te vergroten...
Jetten kondigt morgen de nieuwe naam aan, geen zorgeeeee

Kordie zei:
Van Berkel heeft het niet zo slecht gok ik. Zat net paar dagen genoeg in den haag om twee jaar wachten op te strijken .......
Klik om te vergroten...
Terecht ook wel. Probeer maar eens aan een baan te komen na deze fophef van de media.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#13
www.ad.nl

Nieuw kabinet zet mes in uitkeringen: zo hard raken de plannen langdurig zieken

Zieke werknemers die volledig zijn afgekeurd, krijgen straks tot 270 euro minder uitkering dan nu. Dat is het gevolg van de plannen van het nieuwe kabinet. Door andere bezuinigingen kan dat bedrag nog eens met honderden euro’s oplopen.
www.ad.nl www.ad.nl

Zouden ze trots zijn dat ze tot dit besluit zijn gekomen?
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#14
annihilation zei:
www.ad.nl

Nieuw kabinet zet mes in uitkeringen: zo hard raken de plannen langdurig zieken

Zieke werknemers die volledig zijn afgekeurd, krijgen straks tot 270 euro minder uitkering dan nu. Dat is het gevolg van de plannen van het nieuwe kabinet. Door andere bezuinigingen kan dat bedrag nog eens met honderden euro’s oplopen.
www.ad.nl www.ad.nl

Zouden ze trots zijn dat ze tot dit besluit zijn gekomen?
Klik om te vergroten...
100%😌
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
annihilation zei:
www.ad.nl

Nieuw kabinet zet mes in uitkeringen: zo hard raken de plannen langdurig zieken

Zieke werknemers die volledig zijn afgekeurd, krijgen straks tot 270 euro minder uitkering dan nu. Dat is het gevolg van de plannen van het nieuwe kabinet. Door andere bezuinigingen kan dat bedrag nog eens met honderden euro’s oplopen.
www.ad.nl www.ad.nl

Zouden ze trots zijn dat ze tot dit besluit zijn gekomen?
Klik om te vergroten...

Het lijkt me sterk dat ze dit er door gaan krijgen voor mensen die nu al bv een IVA hebben. Het is denk ik spannender voor mensen die komende jaren dit traject moeten bewandelen.

Maar ook dan zal de motivatie "minder uitkering, grotere kans dat mensen gaan werken" niet fair zijn voor IVA gerechtigden.
Teneerste kunnen die niet meer werken (dat wordt echt goed onderzocht) en ten tweede willen bedrijven meestal niet iemand die ziek is.

Door dit soort uitspraken zijn mensen wel echt in paniek lees ik overal. Dat vind ik wel triest.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Morgen de doorrekeningen!!!!!! Heel heel heel nieuwsgierig. Kan ook niet wachten op de Kamer van Klok (podcast van de Volkskrant) en hun reflectie op het Van Berkel-gedoe.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hoe zit het met de gemeenteraadsverkiezingen? Sneeuwt een beetje onder zo he? Is toch veel leuker dan de landelijke?

Ik ga stemmen op degene die het leukst op de kleine bordjes op lantaarnpalen staat. Of op iemand waar de voor- en achternaam beiden beginnen met een F. Of op de alleroudste of allerjongste van alle kandidaten bij elkaar.

Mijn gemeente doet niet mee met kieskompas. Wel stemwijzer en keus.nl (ofzoiets). Beiden ingevuld en de uitkomst van de een was precies ondersteboven van die van de ander. 👌🏽

Leukste vraag was: "de wolf mag bejaagd worden". We hebben hier in de verste verte geen wolven. Maar oke. Nee, eigenlijk was de leukste stelling "de lokale bibliotheek moet open blijven". De partij die daar voor is én waarvan iemand voldoet aan een van de bovengenoemde criteria, krijgt mijn stem.
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#18

Heerlijk, zal in het goudeerlijke Nederland natuurlijk nooit zo zijn😌
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oeps nooit meer gestuurd sip:

Zanza zei:
keus.nl (ofzoiets)
Klik om te vergroten...
Is een AI programma dat zich baseert op het stemgedrag van de afgelopen raadsperiode! Best wel cool maar nog niet al te betrouwbaar.

Zanza zei:
Is toch veel leuker dan de landelijke?
Klik om te vergroten...
Maar, jaaaaa!!! Helemaal zin in! De hete fase van de campagne moet nog starten hoor. En ik denk dat mensen best wel stem-moe zijn dus dat het sowieso misschien wat kleiner is. Maar persoonlijk vind ik de gemeenteraadsverkiezingen veeeeeeeel leuker.

IMG_3719.jpeg
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik denk dat als je stemt binnen je gemeente je er meer van kan zien in je directe omgeving.
Maar hoeveel invloed hebben ze of kunnen ze uitoefenen als ze een totaal ander beleid hebben dan landelijke politiek? Of staat dit er toch los van, wat me ook niet lijkt?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1920212223...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."