Haha tis gewoon democratische legitimiteit
Mogelijk is dit dan juist een van die aspecten waar ik van opkijk betreffende democratie. Ik snap de uitleg en ik snap ook dat dit gebruikelijk is, maar nu op de voorgrond wordt gezet, maar ik vind het een mal idee om te stemmen op 1 lid. Ik zou dan denken: is er, als er maar 1 lid zich kandidaat heeft gesteld, draagvlak voor binnen de partij? Moet je daar dan intern nog een anonieme stemming over houden? Dat zou je toch binnen een fractie gewoon gezamenlijk moeten kunnen bekijken en intern, maar openlijk, moeten kunnen constateren? Is dat draagvlak er, dan wordt diegene het, is het draagvlak er niet, dan zal je een "vacature" moeten uitzetten.
Snap je de kern van hetgeen ik bedoel? Het zit hem voor mij dus vooral in dat ene lid die kandidaat is, in combinatie met een anonieme interne stemming. Waren er 2 of meer kandidaten, had ik de gang van zaken wel begrepen.
Ik ken je standpunt in deze. Maar zou het het stemmen, formeren en het hele proces niet ontzettend vergemakkelijken? Het is flauw om nu als rechtse stemmer te zeggen: "yes. Kiesdrempel van 5" want dan blijft er niet veel over op links momenteel, hoewel dat voor rechts ook behoorlijk geldt.
Maar voor de langere termijn, zou het toch niet gek zijn om IETS te veranderen? Kiesdrempel, stemrondes, weet ik veel wat. Ik begrijp dat de vertegenwoordiging, ook al heb je maar 1 stoeltje, ook gewoon veel impact kan hebben. Alleen voor de kiezers en het volgende proces na het kiezen, wordt het zo lastig. Als je naar deze verkiezingen kijkt, is het mandaat van de grootste alsnog erg klein. Ik zou dus bijvoorbeeld best wat zien in stemrondes. Dan heb je evengoed als burger invloed op het proces. Valt jouw eerste keus af in ronde twee, stem je op de tweede voorkeur, met evt een minimum-opkomstpercentage (maar dat is nu ook al zo, toch?) Dat je uiteindelijk 4 partijen over houdt waaruit maximaal een coalitie gevormd wordt, die dan bij voorkeur uit twee partijen zal bestaan (wat ook realistisch is qua uitkomst als je met stemrondes werkt m.b.t. het aantal zetels dat behaald wordt).