Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
112 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
D66 blijft op 26 zetels.

nos.nl

ANP-prognose: D66 blijft na tellen briefstemmen grootste, maar blijft op 26 zetels

Er waren ruim 135.000 stembiljetten aan kiezers in het buitenland verstrekt.
nos.nl nos.nl

GL/PVDA en CDA wilt wel in de boot stappen met D66. Maar als VVD niet met club Klaver wilt samenwerken heb je toch wel een uitdaging?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zanza zei:
Vraagje: waarom was jesse klaver de enige kandidaat, maar werd er toch gestemd en vooral: anoniem? Wat is daar de reden voor?
Klik om te vergroten...

Als trots lid van een anoniem programma kan ik daar misschien wel een invulling aan geven.

Anoniem stemmen zorgt ervoor dat er onderling geen wrijving ontstaat.

In de meetings stemmen we service leden ook in. Die vragen we dan tijdelijk even op de gang te staan. Iedereen die dan bezwaren heeft, kan dat dan op dat moment, anoniem, doen.
Dat voorkomt dat iemand zich niet wilt uitspreken omdat ie geen zin heeft in confrontatie en de lieve vrede wilt bewaren.

Het voorkomt naar mijn idee ook vriendjespolitiek. Je kan altijd zeggen het een te stemmen en het ander doen.

Is dat eerlijk? Nee. Maar vooral het eerste stuk is denk ik voor een gezonde organisatie heel belangrijk. Iedereen moet twijfels of zorgen altijd kunnen uiten. En anonimiteit neemt die drempel weg. Het zorgt er simpelweg voor dat alles bespreekbaar blijft. Zonder angst voor repercussies.

Waarom er gestemd wordt als er geen andere kandidaten zijn weet ik dan niet. Maar misschien vooral als er bezwaren zijn, dat iemand dan niet alsnog partijleider wordt. Dan wordt er misschien gewoon nog langer gezocht naar een andere kandidaat.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
GL/PVDA en CDA wilt wel in de boot stappen met D66. Maar als VVD niet met club Klaver wilt samenwerken heb je toch wel een uitdaging?
Klik om te vergroten...
Naja VVD gaat vast wel overstag. Beiden partijen moeten gewoon ff een goede buiging maken en dan komt t goed

Maar als VVD echt niet wil kun je altijd nog naar Ja21 kijken en dan van de sp tm de sgp kijken. Minderheidskabinet lijkt me dan wel wat maar dat zal wel weer niet dus toch maar weer cu?

Zanza zei:
Vraagje: waarom was jesse klaver de enige kandidaat, maar werd er toch gestemd en vooral: anoniem? Wat is daar de reden voor?
Klik om te vergroten...
Nu niet meteen schrikken, maar:

dat is dus democratie😜
H
HighonlifeLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Naja VVD gaat vast wel overstag. Beiden partijen moeten gewoon ff een goede buiging maken en dan komt t goed

Maar als VVD echt niet wil kun je altijd nog naar Ja21 kijken en dan van de sp tm de sgp kijken. Minderheidskabinet lijkt me dan wel wat maar dat zal wel weer niet dus toch maar weer cu?


Nu niet meteen schrikken, maar:

dat is dus democratie😜
Klik om te vergroten...
De VVD gaat absoluut niet in een kabinet zitten met GL/PVDA. Kijk maar eens naar hun campagnevoering en posts op social media. Ze pleiten steevast voor een centrum-rechts kabinet, en tegen een links kabinet. Mochten ze toch besluiten om over links te gaan, dan steken ze de middelvinger op naar bijna al hun kiezers. Dat zou de doodsteek worden voor de VVD. Een links kabinet gaat er absoluut niet komen, ook al weet ik dat jij dit graag zou willen. De VVD gaat hier absoluut niet aan meewerken. Als Jetten echt graag MP wil worden, dan zal hij over rechts moeten. Het grootste gedeelte van de Nederlanders stemt (gelukkig) rechts. Dan krijg je dus een coalitie met D66, CDA, VVD en JA21. Een prima kabinet voor Nederland lijkt me. En zo niet, dan ga ik binnenkort wel weer braaf opnieuw naar de stembus :wink:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Highonlife zei:
De VVD gaat absoluut niet in een kabinet zitten met GL/PVDA. Kijk maar eens naar hun campagnevoering en posts op social media. Ze pleiten steevast voor een centrum-rechts kabinet, en tegen een links kabinet. Mochten ze toch besluiten om over links te gaan, dan steken ze de middelvinger op naar bijna al hun kiezers. Dat zou de doodsteek worden voor de VVD. Een links kabinet gaat er absoluut niet komen, ook al weet ik dat jij dit graag zou willen. De VVD gaat hier absoluut niet aan meewerken. Als Jetten echt graag MP wil worden, dan zal hij over rechts moeten. Het grootste gedeelte van de Nederlanders stemt (gelukkig) rechts. Dan krijg je dus een coalitie met D66, CDA, VVD en JA21. Een prima kabinet voor Nederland lijkt me. En zo niet, dan ga ik binnenkort wel weer braaf opnieuw naar de stembus :wink:
Klik om te vergroten...
Haha nou als ik gl pvda mocht adviseren zou ik absoluut niet zeggen dat ze moeten regeren. Denk niet dat de kiezers het ze ik dank afnemen als ze met alleen maar midden en rechtse partijen in een kabinet stappen.
Niet dat oppositie voeren ze iets gebracht heeft onder Timmermans maar okay

Safe to say dat er in de verste verte geen links kabinet mogelijk is en ik niet echt te spreken ben over iets anders dan centrum links.

Persoonlijk had ik bij die partij geen winst verwacht, maar ook geen -5 zetels. Ik had verwacht dat cda d66 en gl pvda wel genoeg zouden winnen om er samen, of met een kleine partij erbij, wat van te maken. Maar op dit moment is er sowieso maar weinig soeps van te makenđŸ€·đŸ»â€â™€ïž
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Highonlife zei:
Dan krijg je dus een coalitie met D66, CDA, VVD en JA21
Klik om te vergroten...

Ik dacht gisteravond gelezen te hebben dat dit geen optie meer is omdat de restzetel niet naar D66 is gegaan, dus ze blijven steken op 26 zetels en bovenstaande formatie op 75. Te weinig dus, of ze zetten er partij bij
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Waarom er gestemd wordt als er geen andere kandidaten zijn weet ik dan niet. Maar misschien vooral als er bezwaren zijn, dat iemand dan niet alsnog partijleider wordt. Dan wordt er misschien gewoon nog langer gezocht naar een andere kandidaat.
Klik om te vergroten...
Het ging me vooral hier om eigenlijk. Waarom stemmen als er 1 kandidaat is Ă©nndan ook nog anoniem. Wat valt er te stemmen dan 😂

Zou ook wel hilarisch zijn geweest als klaver alsnog niet gekozen was ahaha.

Maar ik ga dit tegen de kids zeggen: "willen jullie spaghetti of spaghetti eten? Doe maar een briefje naast je bord spaghetti leggen"
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Highonlife zei:
Als Jetten echt graag MP wil worden, dan zal hij over rechts moeten. Het grootste gedeelte van de Nederlanders stemt (gelukkig) rechts. Dan krijg je dus een coalitie met D66, CDA, VVD en JA21
Klik om te vergroten...
Hier ben ik ook blij om, maar toch hoop ik dat ja21 niet in het kabinet stapt. Die hebben daar meer te verliezen dan te winnen als je het mij vraagt. Laat die drie andere partijen het maar in een minderheidscoalitie doen, ja21 flink in de rechtse oppositie en dan bij de volgende verkiezingen eens even een d66tje doen
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Ik dacht gisteravond gelezen te hebben dat dit geen optie meer is omdat de restzetel niet naar D66 is gegaan, dus ze blijven steken op 26 zetels en bovenstaande formatie op 75. Te weinig dus, of ze zetten er partij bij
Klik om te vergroten...
Klopt, behalve midden is er niet echt een logische optie dus eigenlijk is er niet echt een logische optie. Maar rechts heeft net zo goed geen meerderheidđŸ€·đŸ»â€â™€ïž
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tijd voor een kiesdrempel dan eindelijk? Bij het programma "kiespijn" (leuk enigszins satirisch maar toch serieus linksrechts spelletjesprogramma rond verkiezingen) werd een peiling van Gijs Rademaker getoond waarin 75% van de panelleden voor een kiesdrempel van maar liefst 5(!) zetels was. Leek mij zelfs wat overdreven, maar het idee an sich niet.
M
Mevrouw PlĂžpLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zanza zei:
Maar ik ga dit tegen de kids zeggen: "willen jullie spaghetti of spaghetti eten? Doe maar een briefje naast je bord spaghetti leggen"
Klik om te vergroten...
Als je dan twee blanco stemmen krijgt, of met 'NEE', 'TEGEN' of 'alsjeblieft papa niet ALWEER spaghetti dat eten we al twee maanden elke avond kunnen we alsjeblieeeeeeeft vanavond patatjes eten', dan weet je dat het draagvlak voor spaghetti nihil is en dat het waarschijnlijk geen gezellige maaltijd met leeggegeten bordjes en 'wat heb je lekker gekookt papa' gaat worden.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mevrouw PlĂžp zei:
patatjes
Klik om te vergroten...
Dit wordt sowieso klappen krijgen
H
HighonlifeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Ik dacht gisteravond gelezen te hebben dat dit geen optie meer is omdat de restzetel niet naar D66 is gegaan, dus ze blijven steken op 26 zetels en bovenstaande formatie op 75. Te weinig dus, of ze zetten er partij bij
Klik om te vergroten...
Ja, klopt inderdaad. Dan zou er eventueel nog een extra partij bij moeten (bijvoorbeeld 50 Plus of de BBB). Maar ik zie D66 niet met de BBB in een coalitie gaan. Linksaf slaan kan echter niet, tenzij de VVD fuck you zegt tegen het overgrote merendeel van hun kiezers. Dat zou politieke zelfmoord zijn, dus zij zullen hun poot wel stijf houden.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zanza zei:
Het ging me vooral hier om eigenlijk. Waarom stemmen als er 1 kandidaat is Ă©nndan ook nog anoniem. Wat valt er te stemmen dan 😂

Zou ook wel hilarisch zijn geweest als klaver alsnog niet gekozen was ahaha.

Maar ik ga dit tegen de kids zeggen: "willen jullie spaghetti of spaghetti eten? Doe maar een briefje naast je bord spaghetti leggen"
Klik om te vergroten...
Haha tis gewoon democratische legitimiteit: als leider wil je wel weten en kunnen uitdragen dat je leiderschap geaccepteerd en gewaardeerd wordt. En anoniem is inderdaad om vergelijkbare redenen als @LucidLucy al aangaf: Mensen de gelegenheid geven zonder gevolgen tegen te stemmen of niet.

Tis eigenlijk vooral heel gek dat de media het nu zo expliciet benoemen want dit gaat volgens mij over t algemeen altijd zo, maar normaal wordt er gerapporteerd: “VVD fractie kiest Hermans als voorzitter”. Wat dus ook gelijk een voorbeeld is van tijdelijk fractievoorzitterschap waarbij maar 1 kandidaat verkiesbaar was, net zo als Jan Paternotte in dezelfde tijd of Jimmy Dijk. Geen idee waarom ze nu de nadruk leggen op het proces


Zanza zei:
Tijd voor een kiesdrempel dan eindelijk?
Klik om te vergroten...
Nah

Highonlife zei:
Ja, klopt inderdaad. Dan zou er eventueel nog een extra partij bij moeten (bijvoorbeeld 50 Plus of de BBB). Maar ik zie D66 niet met de BBB in een coalitie gaan. Linksaf slaan kan echter niet, tenzij de VVD fuck you zegt tegen het overgrote merendeel van hun kiezers. Dat zou politieke zelfmoord zijn, dus zij zullen hun poot wel stijf houden.
Klik om te vergroten...
Iets zegt me dat je het geen probleem vindt als je VVD “ineens” wel de PVV zou omarmen
?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Haha tis gewoon democratische legitimiteit
Klik om te vergroten...
Mogelijk is dit dan juist een van die aspecten waar ik van opkijk betreffende democratie. Ik snap de uitleg en ik snap ook dat dit gebruikelijk is, maar nu op de voorgrond wordt gezet, maar ik vind het een mal idee om te stemmen op 1 lid. Ik zou dan denken: is er, als er maar 1 lid zich kandidaat heeft gesteld, draagvlak voor binnen de partij? Moet je daar dan intern nog een anonieme stemming over houden? Dat zou je toch binnen een fractie gewoon gezamenlijk moeten kunnen bekijken en intern, maar openlijk, moeten kunnen constateren? Is dat draagvlak er, dan wordt diegene het, is het draagvlak er niet, dan zal je een "vacature" moeten uitzetten.

Snap je de kern van hetgeen ik bedoel? Het zit hem voor mij dus vooral in dat ene lid die kandidaat is, in combinatie met een anonieme interne stemming. Waren er 2 of meer kandidaten, had ik de gang van zaken wel begrepen.
ljuv zei:
Nah
Klik om te vergroten...
Ik ken je standpunt in deze. Maar zou het het stemmen, formeren en het hele proces niet ontzettend vergemakkelijken? Het is flauw om nu als rechtse stemmer te zeggen: "yes. Kiesdrempel van 5" want dan blijft er niet veel over op links momenteel, hoewel dat voor rechts ook behoorlijk geldt.

Maar voor de langere termijn, zou het toch niet gek zijn om IETS te veranderen? Kiesdrempel, stemrondes, weet ik veel wat. Ik begrijp dat de vertegenwoordiging, ook al heb je maar 1 stoeltje, ook gewoon veel impact kan hebben. Alleen voor de kiezers en het volgende proces na het kiezen, wordt het zo lastig. Als je naar deze verkiezingen kijkt, is het mandaat van de grootste alsnog erg klein. Ik zou dus bijvoorbeeld best wat zien in stemrondes. Dan heb je evengoed als burger invloed op het proces. Valt jouw eerste keus af in ronde twee, stem je op de tweede voorkeur, met evt een minimum-opkomstpercentage (maar dat is nu ook al zo, toch?) Dat je uiteindelijk 4 partijen over houdt waaruit maximaal een coalitie gevormd wordt, die dan bij voorkeur uit twee partijen zal bestaan (wat ook realistisch is qua uitkomst als je met stemrondes werkt m.b.t. het aantal zetels dat behaald wordt).
H
HighonlifeLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Haha tis gewoon democratische legitimiteit: als leider wil je wel weten en kunnen uitdragen dat je leiderschap geaccepteerd en gewaardeerd wordt. En anoniem is inderdaad om vergelijkbare redenen als @LucidLucy al aangaf: Mensen de gelegenheid geven zonder gevolgen tegen te stemmen of niet.

Tis eigenlijk vooral heel gek dat de media het nu zo expliciet benoemen want dit gaat volgens mij over t algemeen altijd zo, maar normaal wordt er gerapporteerd: “VVD fractie kiest Hermans als voorzitter”. Wat dus ook gelijk een voorbeeld is van tijdelijk fractievoorzitterschap waarbij maar 1 kandidaat verkiesbaar was, net zo als Jan Paternotte in dezelfde tijd of Jimmy Dijk. Geen idee waarom ze nu de nadruk leggen op het proces



Nah


Iets zegt me dat je het geen probleem vindt als je VVD “ineens” wel de PVV zou omarmen
?
Klik om te vergroten...
Nee dat niet, ik hoop op een centrum-rechts kabinet wat de VVD haar kiezers belooft. Dat ga je niet behalen met een coalitie me GL/PvdA. De VVD heeft de PVV ook uitgesloten, en ik hoop ook dat ze zich daaraan houden. Ik heb het niet zo op die ondemocratische partij.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zanza zei:
Wat kost een brood? Geen flauw idee.
Klik om te vergroten...
Wel grappig dat juist deze groep valt voor: "Rust in je portemonnee" đŸ€Ł
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zanza zei:
Mogelijk is dit dan juist een van die aspecten waar ik van opkijk betreffende democratie. Ik snap de uitleg en ik snap ook dat dit gebruikelijk is, maar nu op de voorgrond wordt gezet, maar ik vind het een mal idee om te stemmen op 1 lid. Ik zou dan denken: is er, als er maar 1 lid zich kandidaat heeft gesteld, draagvlak voor binnen de partij? Moet je daar dan intern nog een anonieme stemming over houden? Dat zou je toch binnen een fractie gewoon gezamenlijk moeten kunnen bekijken en intern, maar openlijk, moeten kunnen constateren? Is dat draagvlak er, dan wordt diegene het, is het draagvlak er niet, dan zal je een "vacature" moeten uitzetten.

Snap je de kern van hetgeen ik bedoel? Het zit hem voor mij dus vooral in dat ene lid die kandidaat is, in combinatie met een anonieme interne stemming. Waren er 2 of meer kandidaten, had ik de gang van zaken wel begrepen.
Klik om te vergroten...
Ja ik snap wat je bedoelt. Maar dat is dus die democratische legitimiteit:
1762258087560.png
Als er geen stemming is geweest, is het maar gissen of iedereen er daadwerkelijk achter staat. Een partij of een fractievoorzitter kan dat wel zeggen, maar dat kan ook een onderonsje geweest zijn. En als je die stemming niet-anoniem zou doen, is het maar de vraag of mensen zich écht vrij hebben gevoeld om tegen te stemmen. Bovendien kun je in een anonieme stemming ook gewoon een andere naam opschrijven en daarmee een ander persoon kandideren.

Zanza zei:
Ik ken je standpunt in deze. Maar zou het het stemmen, formeren en het hele proces niet ontzettend vergemakkelijken? Het is flauw om nu als rechtse stemmer te zeggen: "yes. Kiesdrempel van 5" want dan blijft er niet veel over op links momenteel, hoewel dat voor rechts ook behoorlijk geldt.

Maar voor de langere termijn, zou het toch niet gek zijn om IETS te veranderen? Kiesdrempel, stemrondes, weet ik veel wat. Ik begrijp dat de vertegenwoordiging, ook al heb je maar 1 stoeltje, ook gewoon veel impact kan hebben. Alleen voor de kiezers en het volgende proces na het kiezen, wordt het zo lastig. Als je naar deze verkiezingen kijkt, is het mandaat van de grootste alsnog erg klein. Ik zou dus bijvoorbeeld best wat zien in stemrondes. Dan heb je evengoed als burger invloed op het proces. Valt jouw eerste keus af in ronde twee, stem je op de tweede voorkeur, met evt een minimum-opkomstpercentage (maar dat is nu ook al zo, toch?) Dat je uiteindelijk 4 partijen over houdt waaruit maximaal een coalitie gevormd wordt, die dan bij voorkeur uit twee partijen zal bestaan (wat ook realistisch is qua uitkomst als je met stemrondes werkt m.b.t. het aantal zetels dat behaald wordt).
Klik om te vergroten...
Heheh ja ik weet hoe je erover denkt. Maar alle voorstellen die je doet hebben ook wel grotere complicaties
 JA het maakt een meerderheidskabinet makkelijker en zorgt voor minder partijen, maar het zorgt ook voor een complexer stemproces en minder democratische legitimatie. En op dit moment is de versnippering ook wel een groot probleem, dat ontken ik niet
 maar we MAKEN het ook wel een probleem he, door pipo’s als Yesilgoz en @Highonlife die een derde van het parlement uitsluiten als samenwerkingspartners😜 De crux is denk ik dat elke stelselwijziging een afruil is: je wint bestuurbaarheid, je verliest representativiteit.
Dus ik blijf erbij dat er betere oplossingen zijn. Staat dit topic al vol mee en het 2023 topic ook:
ljuv zei:
Hier zitten inderdaad grote nadelen aan, maar ook zeker heel veel voordelen! In twee-partijenstelsels is het eigenlijk voor veel mensen altijd kiezen tussen twee kwaden. En meestal wisselt de macht elke 4 of 8 jaar, waardoor ze elke keer bezig zijn met eerst afbouwen wat de ander heeft opgebouwd voordat ze zelf weer aan de slag kunnen: niet erg efficiënt of consistent. Wij hebben juist heel veel consistentie door onder andere dat compromissen sluiten
 Niemand is echt boos of echt blij (misschien, denk ik anders over), maar er wordt een lijn van verandering ingezet waardoor een volk én een samenleving (in praktische zin zegmaar) ook aan dergelijke veranderingen kan wennen en er veel minder weerstand is. Minder ruimte voor rancune.

Ik denk dat de versnippering zelf dan ook niet een probleem an sich is, het is een reactie op de behoefte uit de samenleving. Maar ons stelsel is er niet meer echt op gemaakt dat goed te kunnen ondersteunen. Al driekwart eeuw bestaat de Kamer uit 150 leden. Maar in de tussentijd is de bevolking enorm gegroeid Ă©n zijn de vraagstukken zijn complexer geworden (“wicked problems”). Die 150 Kamerleden moeten dus veel meer mensen representeren, en veel lastigere vraagstukken beantwoorden met weinig ondersteuning. Als we daar meer in investeren en het aantal kamerleden zouden uitbreiden, zou het al minder lastig zijn denk ik.
Klik om te vergroten...

Meerdere stemrondes via een districtenstelsel maakt het stemsysteem nóg complexer
 Dus als jij je medemens nu al niet vertrouwt met stemmen, zal dat er niet op voorruit gaan. De democratische legitimiteit gaat ook achteruit, want vaak halen die tweede rondes aanzienlijk lagere opkomsten. Want nee, er is geen minimale opkomst vereist in Nederland. En daarnaast
 in systemen waar ze al met districten en stemrondes werken, zoals Frankrijk, of Duitsland met een hoge kiesdrempel, blijkt formeren heulemaal niet makkelijker op dit moment.

Ik zou zelf nog wel iets zien in dat je dus ook gaat stemmen op een premierskandidaat of “favoriete coalitie” o.i.d. Dat zou effectief meer doen voor de bestuurbaarheid imo. Of dus een keer niet aanstellen en minder bang zijn voor minderheidscoalities

Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hoe dieper we erop ingaan hoe meer ik begrijp waarom ik voorstander ben van minder democratieđŸ€Ł niet GEEN democratie. Haha.

Maar duidelijk. Dank voor je antwoorden weer allemaal mop
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Ik zou zelf nog wel iets zien in dat je dus ook gaat stemmen op een premierskandidaat of “favoriete coalitie” o.i.d. Dat zou effectief meer doen voor de bestuurbaarheid imo. Of dus een keer niet aanstellen en minder bang zijn voor minderheidscoalities

Klik om te vergroten...
Vind dit wel leuk trouwens ook. Het stemmen op een favoriete coalitie.

Maar. Wie is er bang voor minderheidskabinetten? De politiek zelf? Of bedoel je de mensen, het volk? Ik zou zelf in de actuele situatie het liefst een minderheidskabinet willen zien van d66 vvd en cda (en dus zonder ja21, om de eerder benoemde reden). Ik dacht echter dat het bestuurlijk ook gewoon onwenselijk(er) was om een minderheidskabinet te vormen...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1718192021...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."