Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAchteruitgaan van het beleid 🤔

Achteruitgaan van het beleid 🤔

66 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
Straffen en verbieden werkt niet. Voorlichting is de beste optie denk ik.
[/QUOTE

Daar doel ik dus op 🙏
Klik om te vergroten...
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#2
FerdFatoehaus zei:
Kunnen jullie wat nieuws artikelen delen?
Klik om te vergroten...
hln onder andere...
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Soulassasins zei:
Dat klopt helemaal,met die post wil ik duidelijk maken dat heb beleid qua drugs echt afhankelijk is van de gemeente.
Klik om te vergroten...
Dat valt dus best mee.

Soulassasins zei:
voor iets meer dan 5 gram
Klik om te vergroten...
En dit is ook al heel iets anders dan “iets meer dan een grammetje in bezit hebben”, het verhaal dat je eerst aangaf. Zelfs dan is de boete geen bijna duizend, maar €75 (5-30g).
Ténzij… ze je vaker hebben gepakt met deze overtreding, je het niet alleen bij je had maar het prepareerde of rookte en daarbij overlast veroorzaakte. Iemand zonder dergelijke “slechte jaren” hoeft zich hier geen zorgen om te maken heur.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Dat valt dus best mee.


En dit is ook al heel iets anders dan “iets meer dan een grammetje in bezit hebben”, het verhaal dat je eerst aangaf. Zelfs dan is de boete geen bijna duizend, maar €75 (5-30g).
Ténzij… ze je vaker hebben gepakt met deze overtreding, je het niet alleen bij je had maar het prepareerde of rookte en daarbij overlast veroorzaakte. Iemand zonder dergelijke “slechte jaren” hoeft zich hier geen zorgen om te maken heur.
Klik om te vergroten...
Het hele grapje koste me 800 euro incl cursus die je verplicht moet volgen.
Maargoed degene die hier de boel heb dichtgegooid zaaide niks anders dan ellende.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Relmuis zei:
www.vrt.be

Parket van Limburg wil nultolerantie voor drugs: "We willen alle feiten vervolgen" | VRT NWS Nieuws

Het parket van Limburg wil in de toekomst elk feit van drugsbezit en drugsgebruik vervolgen. De nultolerantie moet voor zwaardere straffen zorgen bij kleinere inbreuken die nu soms onbestraft blijven. Bij het Vlaams Expertisecentrum voor Alcohol en Drugs vreest men dat nultolerantie de...
www.vrt.be www.vrt.be
Klik om te vergroten...
Wat bijzonder triest dit
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
FerdFatoehaus zei:
Wat bijzonder triest dit
Klik om te vergroten...
Iedere beschuldiging is een bekentenis. Zitten zelf de halve dag met de neus in een envelop.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
@ljuv

Het onoplosbare probleem van België is dat Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Gewest ieder z’n eigen wetten kunnen stellen. Daarbovenop kan elke provincie dit ook, en zelfs hun deelgemeenten. Heel verwarrend en conflicterend.

Voorbeeldje: ik draai shiften als vrijwillige peer support op technofeestjes en EDM-festivals. We bieden folders met informatie over allerlei soorten drugs aan, maar ook fysiologisch water, wegwerp-snuifbuisjes, plastic kaarten om je poeder fijn te hakken, condooms, etc.

In Limburg mocht al het snuifgerelateerde materiaal niet op de display van het standje liggen omdat het “aanzet tot gebruik”.
Dat terwijl onze missie is om objectief en zonder oordeel schadebeperking aan te moedigen. Een luisterend oor bieden, raad geven... Mensen gebruiken sowieso.

GHB-kits en pillensnijders mogen nergens te zien zijn, maar staan onder de stand, voor als iemand het oprecht zou kunnen gebruiken.

Maar het hangt echt af van de regio en de organisatie.
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Soulassasins zei:
Jullie politiek belijd gaat richting het onzo ,ik betaal me ook blauw als ik meer wiet op zak heb dan een grammetje.
En dan nog voorkomen omdat je natuurlijk een proces verbaal heb ,met wat geluk kan je de eerste keer 3 maanden schoffelen
Klik om te vergroten...

Btw hier bestraffen ze je heus niet hoor met 3 gr wiet opzak!
FerdFatoehaus zei:
Wat bijzonder triest dit
Klik om te vergroten...
Dit was het artikel waarover ik het had 😉.

Wel leerrijk om hier nu over mee te lezen 🤗
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Snuffelaar zei:
@ljuv

Het onoplosbare probleem van België is dat Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Gewest ieder z’n eigen wetten kunnen stellen. Daarbovenop kan elke provincie dit ook, en zelfs hun deelgemeenten. Heel verwarrend en conflicterend.

Voorbeeldje: ik draai shiften als vrijwillige peer support op technofeestjes en EDM-festivals. We bieden folders met informatie over allerlei soorten drugs aan, maar ook fysiologisch water, wegwerp-snuifbuisjes, plastic kaarten om je poeder fijn te hakken, condooms, etc.

In Limburg mocht al het snuifgerelateerde materiaal niet op de display van het standje liggen omdat het “aanzet tot gebruik”.
Dat terwijl onze missie is om objectief en zonder oordeel schadebeperking aan te moedigen. Een luisterend oor bieden, raad geven... Mensen gebruiken sowieso.

GHB-kits en pillensnijders mogen nergens te zien zijn, maar staan onder de stand, voor als iemand het oprecht zou kunnen gebruiken.

Maar het hangt echt af van de regio en de organisatie.
Klik om te vergroten...
Hier kunnen de veroordelingen of uitspraken op 50 km op een andere rechtbank dag en nacht schelen... Te zot voor woorden toch 🙄
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Snuffelaar zei:
@ljuv

Het onoplosbare probleem van België is dat Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Gewest ieder z’n eigen wetten kunnen stellen. Daarbovenop kan elke provincie dit ook, en zelfs hun deelgemeenten. Heel verwarrend en conflicterend.

Voorbeeldje: ik draai shiften als vrijwillige peer support op technofeestjes en EDM-festivals. We bieden folders met informatie over allerlei soorten drugs aan, maar ook fysiologisch water, wegwerp-snuifbuisjes, plastic kaarten om je poeder fijn te hakken, condooms, etc.

In Limburg mocht al het snuifgerelateerde materiaal niet op de display van het standje liggen omdat het “aanzet tot gebruik”.
Dat terwijl onze missie is om objectief en zonder oordeel schadebeperking aan te moedigen. Een luisterend oor bieden, raad geven... Mensen gebruiken sowieso.

GHB-kits en pillensnijders mogen nergens te zien zijn, maar staan onder de stand, voor als iemand het oprecht zou kunnen gebruiken.

Maar het hangt echt af van de regio en de organisatie.
Klik om te vergroten...
ja maat maak gewoon 1 Parket en laat die het landelijke beleid uitvoeren en dan zijn ze er.

maar indd ook wel heel triest. Vooral het ff lekker 🍔tjes pesten die toevallig op een feest waren om een punt te maken…
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Klinkt overigens als fantastisch vrijwilligerswerk
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
ja maat maak gewoon 1 Parket en laat die het landelijke beleid uitvoeren en dan zijn ze er.

maar indd ook wel heel triest. Vooral het ff lekker 🍔tjes pesten die toevallig op een feest waren om een punt te maken…
Klik om te vergroten...
@ljuv ik volg je hier volledig in. Wat een zootje 🙃
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
landelijke beleid
Klik om te vergroten...
In Belgie?
LOL
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
ja maat maak gewoon 1 Parket en laat die het landelijke beleid uitvoeren en dan zijn ze er.

maar indd ook wel heel triest. Vooral het ff lekker 🍔tjes pesten die toevallig op een feest waren om een punt te maken…
Klik om te vergroten...
Moet je dit eens lezen:

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/vlaanderen/bijna-80-000-euro-aan-drugsboetes-na-optredens-dj-s-amelie-lens-en-charlotte-de-witte-in-gent/10586882.html


ljuv zei:
Klinkt overigens als fantastisch vrijwilligerswerk
Klik om te vergroten...
Absoluut. Vorige week ook geslaagd voor mijn opleiding EHBDu (Eerste Hulp Bij Drank- en Drugsgerelateerde Ongevallen).

We zetten een prikkelvrije chillzone op, afgezonderd van de rest, met zitzakken, psychedelische decoratie, enzovoort. We geven ook fruit, of we luisteren, viben. Er staan ook veldbedjes voor mensen die bad gaan, waar we op letten.

Het is een laagdrempelige en anonieme bufferzone tussen de EHBO, waarmee we samenwerken om ook de minder serieuze gevallen te filteren of eventueel door te verwijzen.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Snuffelaar zei:
In Limburg mocht al het snuifgerelateerde materiaal niet op de display van het standje liggen omdat het “aanzet tot gebruik”.
Dat terwijl onze missie is om objectief en zonder oordeel schadebeperking aan te moedigen. Een luisterend oor bieden, raad geven... Mensen gebruiken sowieso.
Klik om te vergroten...
Dat weten Limburgers ook wel, ben er zelf opgegroeid, maar je moet het niet te letterlijk in beeld brengen, of al te expliciet benoemen, daar houden ze niet van.
Daarentegen, als er ergens een jeneverfeestje is staan de ambulances al stand-by. :thinking:

Moet er voor de eerlijkheid bij zeggen dat ik een paar jaar geleden in een tent in Limburg was waar openlijk heel veel drugs gebruikt werden.
De politie wist daar natuurlijk van maar die grepen nooit in als je je maar fatsoenlijk gedroeg op straat.
Een grote bek opzetten is een echte afrader want dan gaat het mis.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Climbatize zei:
Bekijk bijlage 64958
🤣🤣
Klik om te vergroten...
Ik raak een beetje in de war van deze foto. Kun je hem nader toelichten? Hebben zie die gast links al ravend, verkleed als politieman en strak van de pillen voor het soundsystem weg geplukt en meegenomen naar het bureau?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Relmuis zei:
www.vrt.be

Parket van Limburg wil nultolerantie voor drugs: "We willen alle feiten vervolgen" | VRT NWS Nieuws

Het parket van Limburg wil in de toekomst elk feit van drugsbezit en drugsgebruik vervolgen. De nultolerantie moet voor zwaardere straffen zorgen bij kleinere inbreuken die nu soms onbestraft blijven. Bij het Vlaams Expertisecentrum voor Alcohol en Drugs vreest men dat nultolerantie de...
www.vrt.be www.vrt.be
Klik om te vergroten...
Ze lijken daar in Belgisch Limburg volledig van het padje te zijn geraakt.
Tsjonge, wat een boetes...denken ze nou echt, dat de druk op justitiele vervolging minder gaat worden?! Tsssss wat een stupiditeit!
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#18
Vannacht stopte ik toevallig bij een tankstation in Heusden-Zolder om een capsule 6-APB af te wegen en wat Red Bull in te slaan bij het winkeltje. Omdat onze auto getinte ruiten heeft, besloot ik dit discreet op de achterbank te doen.

Precies op dat moment kwam er een politiebusje voorbij geslakt, dat niet bepaald subtiel schuin naar binnen zat te gluren. Gelukkig lag er naast me toevallig een net gekocht boek, dat voldoende cover bood om hen te doen optyfen.

Tijdens een momentje van zelfreflectie dacht ik even dat dit misschien not done is, mogelijks zelfs junkiegedrag. Maar hmm, het was discreet, ik was niet de chauffeur van dienst en viel niemand lastig.

Plots viel mijn Gulden.

Ooh, dit dorp ligt natuurlijk in Limburg.

1744611722732.gif

Ja, ik snap het nu wel, maar ga lekker iemand anders lastigvallen. Ik rij toch ook niet langs hun busje om te checken of ze hun ‘in beslag genomen’ cocaïne nasaal onderzoeken in plaats van laboratorisch? Niet omdat ik geen rijbewijs heb maar uit principe en privacy.

Een beetje begrip van alle kanten kan deze wereld trouwens prima gebruiken.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#19
MDMAutist zei:
Hebben zie die gast links al ravend, verkleed als politieman en strak van de pillen voor het soundsystem weg geplukt en meegenomen naar het bureau?
Klik om te vergroten...
1744612022755.jpeg
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Snuffelaar zei:
Vannacht stopte ik toevallig bij een tankstation in Heusden-Zolder om een capsule 6-APB af te wegen en wat Red Bull in te slaan bij het winkeltje. Omdat onze auto getinte ruiten heeft, besloot ik dit discreet op de achterbank te doen.

Precies op dat moment kwam er een politiebusje voorbij geslakt, dat niet bepaald subtiel schuin naar binnen zat te gluren. Gelukkig lag er naast me toevallig een net gekocht boek, dat voldoende cover bood om hen te doen optyfen.

Tijdens een momentje van zelfreflectie dacht ik even dat dit misschien not done is, mogelijks zelfs junkiegedrag. Maar hmm, het was discreet, ik was niet de chauffeur van dienst en viel niemand lastig.

Plots viel mijn Gulden.

Ooh, dit dorp ligt natuurlijk in Limburg.

Bekijk bijlage 65017

Ja, ik snap het nu wel, maar ga lekker iemand anders lastigvallen. Ik rij toch ook niet langs hun busje om te checken of ze hun ‘in beslag genomen’ cocaïne nasaal onderzoeken in plaats van laboratorisch? Niet omdat ik geen rijbewijs heb maar uit principe en privacy.

Een beetje begrip van alle kanten kan deze wereld trouwens prima gebruiken.
Klik om te vergroten...

Ik kwam zo eens terug met het openbaar vervoer met een zak vol...Gelukkig lagen er "comics" vanboven in mijn rugzak! Ik weet het mag niet, maar deden we vroeger (en nu) allemaal eens iets wat niet mocht 🤭🙃.

Toen kwamen we nog met geluk weg, nu zijn ze opzoek naar de gebruiker 😉. Dat is net mijn punt ivm het topic die ik gestart ben...

Is niet ok hoe het vroeger verliep (geen andere keus), maar het beleid dat men hier aan het voeren is gaat toch de verkeerde kant uit? Of ben ik nu helemaal aan het flippen zonder iets op...(toen ik blowde durfde ik wel eens flippen 🤭). En terecht, aankoop, smokkel is iets wat alles in stand houd, maar waar is de vrijheid die we jaren geleden (utopie) hadden 🫣🤔

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."