Okee ik heb net wat Fritter Licker in mijn vaporizer gegooid, en dit vind ik echt heel erg lekkere wiet!
Tegenwoordig ga ik voor cannabissoorten met een complexe geur. Ik houd dan vaak van een geurcombinatie tussen voornamelijk lavendel, een beetje citroen, en wat peper en munt. En deze soort doet precies dat! De wiet is niet zo sterk, maar ook dat vind ik niet zo'n probleem. Ik voel me door wiet liever een beetje mellow, dan dat ik er verstrooid of paranoïde van raak. Dan kan je beter wat minder sterke wiet roken.
Op de verpakking zit twee QR-code sdie je kunt scannen. De een gaat naar
een standaard bijsluiter waarop de gezondheidsrisico's van cannabis worden vermeld. De andere QR-code leidt je naar een webpagina met informatie over wat er in de wiet zit:

De meeste mensen zullen vooral op het THC-percentage letten. De wiet bevalt 15% THC, wat een middelmatige hoeveelheid genoemd mag worden. Sommige andere strains die ik heb gekocht bevatten 24% THC, en zijn dus veel sterker. Persoonlijk vind ik dat een voordeel. Want van minder sterke wiet word ik meestal wat minder para; dat ik denk dat mensen me raar vinden ofzo. Zulke gedachten sluipen er vaak in als ik veel sterke wiet rook. Dus ik ben erg blij dat ze niet alleen maar supersterke wiet verkopen.
`
Op de onine informatiepagina zie je niet alleen de concentraties van THC (15%) en CBD (<1%) staan, maar ook welke geurstoffen, ofwel terpenen in de wiet blijken te zitten. Van de informatie die ik daar lees wordt ik erg blij. Want de bloem produceert precies de geurstoffen die ik hoopte te gaan ruiken en proeven: Limoneen (citroengeur), linalool (lavendelgeur), B-caryophllyne (zwarte peper), en a-humulene (hop).
Dit soort informatie is belangrijk, omdat terpenen waarschijnlijk het effect van THC moduleren, waardoor je mogelijk steeds een andere ervaring krijgt als je verschillende wiet rookt die allemaal een ander terpenenprofiel hebben. Ik ben dus erg enthousiast dat we nu EINDELIJk onze ervaringen kunnen gaan linken aan betrouwbare informatie over het product.
Voordat ik de wiet in mijn vaporizer doe, vermaal ongeveer 0,3 gram van de bloemen in een schoongemaakte grinder. De geur van de wiet neemt wel wat toe in intensiteit als ik de bloemen vermaal. Maar ik ruik geen terpenen die eerst verstopt bleven, een teken dat de wiet nog vers is. De toppen zijn goed droog. Toch heb ik het idee dat de wiet nóg lekkerder zou zijn als deze gecured werd, zodat de toppen verder kunnen drogen (zodat ze echt verkruimelen in je handen), en de smaken zich nog verder kunnen ontwikkelen. Want soms oxideren terpenen, wat weer allerlei nieuwe geuren en smaken kan produceren.
Ik doe de verkruimelde wiet in mijn Volcano Classic vaporizer (op stand 6,5; rond de 195 ËšC), en laat de ventilator een ballon volblazen. De damp die ik uit de ballon inhaleer is zacht, ondanks dat de ballon goed witgrijs zag van de damp die erin zit. Soms gaat zo'n hoeveelheid kriebelen in de keel, waarna je moet hoesten. Dat gebeurt vaak als er te veel kunstmest is toegevoegd bij het maakproces. Maar daar lijkt bij Fritter Licker geen sprake van. De smaak is echt geweldig. Ik proef veel lavendel en wat donkerdere aardse smaken, en ik word niet geplaagd door een kietelende keel. Zelfs niet als ik een heel grote hijs neem.
De Fritter Licker maakt me desalniettemin vrij goed stoned. Ik ben echt niet high. Het is meer een zwaar stoned gevoel te noemen. Er is wel degelijk verwarring. Terwijl ik dit type vind ik het lastig om bijvoorbeeld de screenshot van de online informatie te delen. Maar ik blijf wel op mijn bureaustoel zitten, en voorlopig denk ik dat ik daar nog wel ga blijven. Het schrijven van deze tekst gaat moeizaam omdat ik vier dingen tegelijkertijd wil opschrijven en ze allemaal niet afmaak. Dan heb ik weer een nieuwe ingeving, of ben ik de vorige verloren.
Ik ben super enthousiast over deze wiet. Fritter Licker smaakt en ruikt fantastisch, en ik ben er aangenaam, maar zwaar, stoned van geworden. Prima voor een zondagmiddag alleen thuis. Maar verwacht niet dat je nog lange wandelingen gaat maken door de natuur.
Qua smaak komt deze wiet overeen met Fruit Punch, die ik in Barcelona heb geprobeerd in een cannabis social club. Daarmee is Fritter Licker een van de lekkerste wietjes die ik dit jaar gerookt heb. Hulde aan XXXXX
(ik mag de producent niet noemen
).