#1
Perenijs het was best een heel verhaal en ik kan dat niet 1 2 3 zo antwoorden. Ik heb zojuist besloten dat ik het idd niet wil delen dus nee je hoeft niet op antwoord te wachten.
Helemaal goed, geen probleem. Dan weet ik dat 👍
Perenijs het was best een heel verhaal en ik kan dat niet 1 2 3 zo antwoorden. Ik heb zojuist besloten dat ik het idd niet wil delen dus nee je hoeft niet op antwoord te wachten.
Overstap diazepam is goed te doen voor overdag. Ik zal de Zopiclon ook overzetten, dan heb ik 1 benzo om mee af te bouwen. De Mirtazapine neem ik niet meer, wat een verschrikkelijk naar spul.Dat van die Mirtazapine herken ik. Ik heb ook 1 keer een half tabletje genomen en sliep er op zich prima op maar werd zo weird wakker dat ik het weer ingeleverd heb bij de apotheek na die ene keer. En volgens mij had ik ook enorme lekkere trek in zoetigheid ervan.
Ik vind het heel raar dat jij Z-drugs krijgt tijdens een Benzo afbouw. Die werken op dezelfde receptoren als Benzo's. Of had je die al voordat je met afbouwen begon? Als je daar ook nog van af wil, zul je een zelfde soort afbouw door moeten - idealiter overzetten naar Diazepam en dat afbouwen.
Een citaat uit de Ashton Manual hierover:
"Is there any medication I can take to help me through withdrawal?" This question is sometimes asked by people embarking on a benzodiazepine tapering program. In contrast, others are so against drugs when they decide on withdrawal that they are loth to take anything, even the simplest pain killer. The answer to the first question is that there is no medication which will substitute for a benzodiazepine, unless it is another benzodiazepine, or a drug with benzodiazepine-like properties (such as barbiturates or zolpidem [Ambien]). All such drugs should be avoided as they only substitute one type of dependence for another. (There is a method, advocated by some US doctors, in which phenobarbitone, a long-acting barbiturate, is substituted for a benzodiazepine and then slowly withdrawn, but this method has no particular advantages over tapering directly from a long-acting benzodiazepine).
Is het verder wel te doen met de overstap naar Diazepam?
Hoeveel dia moet ik snachts nemen in ruil voor de Zopiclon?Dat van die Mirtazapine herken ik. Ik heb ook 1 keer een half tabletje genomen en sliep er op zich prima op maar werd zo weird wakker dat ik het weer ingeleverd heb bij de apotheek na die ene keer. En volgens mij had ik ook enorme lekkere trek in zoetigheid ervan.
Ik vind het heel raar dat jij Z-drugs krijgt tijdens een Benzo afbouw. Die werken op dezelfde receptoren als Benzo's. Of had je die al voordat je met afbouwen begon? Als je daar ook nog van af wil, zul je een zelfde soort afbouw door moeten - idealiter overzetten naar Diazepam en dat afbouwen.
Een citaat uit de Ashton Manual hierover:
"Is there any medication I can take to help me through withdrawal?" This question is sometimes asked by people embarking on a benzodiazepine tapering program. In contrast, others are so against drugs when they decide on withdrawal that they are loth to take anything, even the simplest pain killer. The answer to the first question is that there is no medication which will substitute for a benzodiazepine, unless it is another benzodiazepine, or a drug with benzodiazepine-like properties (such as barbiturates or zolpidem [Ambien]). All such drugs should be avoided as they only substitute one type of dependence for another. (There is a method, advocated by some US doctors, in which phenobarbitone, a long-acting barbiturate, is substituted for a benzodiazepine and then slowly withdrawn, but this method has no particular advantages over tapering directly from a long-acting benzodiazepine).
Is het verder wel te doen met de overstap naar Diazepam?
Hmmm. Ik weet niet of het erg handig is om 2 middelen tegelijk af te bouwen. Mijn advies zou zijn om eerst de huidige afbouw te doen en dan na een week of wat rust, en voornamelijk afhankelijk van hoe je je voelt, de Zopiclon te doen.Hoeveel dia moet ik snachts nemen in ruil voor de Zopiclon?
Dank voor je reactie, waardevol!
Maar is het wel zinnig om één benzo om te zetten en af te bouwen en ondertussen een andere benzo/z-drug te blijven slikken? Ik heb daar sterk mijn twijfels bij want een consistente bloedspiegel kun je wel vergeten als je naast je diazepam een kortwerkende benzo/z-drug blijft slikken. Lijkt me niet Ashton-approved dit 😉Ik weet niet of het erg handig is om 2 middelen tegelijk af te bouwen.
Ergens heb je een punt. Ik had voornamelijk het niet verder ontwrichten van het afbouwpatroon van @Vinidi84 voor ogen. Maar dan doe ik de aanname dat de overgang van Zopiclon naar Diazepam ook een gewenningsperiode met zich mee brengt die het afbouwen weer lastiger maakt.Maar is het wel zinnig om één benzo om te zetten en af te bouwen en ondertussen een andere benzo/z-drug te blijven slikken? Ik heb daar sterk mijn twijfels bij want een consistente bloedspiegel kun je wel vergeten als je naast je diazepam een kortwerkende benzo/z-drug blijft slikken. Lijkt me niet Ashton-approved dit 😉
Ergens heb je een punt. Ik had voornamelijk het niet verder ontwrichten van het afbouwpatroon van @Vinidi84 voor ogen. Maar dan doe ik de aanname dat de overgang van Zopiclon naar Diazepam ook een gewenningsperiode met zich mee brengt die het afbouwen weer lastiger maakt.
Een halfje Zopiclon is 5 mg diazepam. Ga toch proberen om deze in een week tijd omgezet te krijgen naar 5 mg diazepam. Deze week zit ik op 8 mg dia overdag, en gaat best goed, geen heftige ontwenning gelukkig. Alles nu omgezet, zit ik op 14 mg diazepam. Dat zou met twee maand moeten lukken lijkt me.Ergens heb je een punt. Ik had voornamelijk het niet verder ontwrichten van het afbouwpatroon van @Vinidi84 voor ogen. Maar dan doe ik de aanname dat de overgang van Zopiclon naar Diazepam ook een gewenningsperiode met zich mee brengt die het afbouwen weer lastiger maakt.
Probeer het per week te bekijken. Dergelijke deadlines helpen je niet. Voor mij zou 14mg in 8 weken te snel zijn ook.Dat zou met twee maand moeten lukken lijkt me.
Knap hoor ga zo door. Ik merk ook de verschillen in kleine stapjes. Meer hoofdpijn, mentaal instabieler, spiertrekkingen in benen, moeite met zien (wazig zicht). Slow and steady, liever in 5 maand naar nul met minder ontwenning, dan in een maand, en half jaar lang met klachten blijven zitten.Ik zit sinds gister op 6 milligram voor het slapen in plaats van 7,5 milligram. Eerder verspreidde ik het al wel eens in 2.5 eerder op de avond en 5 milligram voor het slapen. Dus ik was niet zo heel bang dat het slapen ineens enorm slecht zou gaan. Heb vannacht inderdaad best redelijk geslapen. Alleen mijn lichaam mist toch wel weer 1.5 milligram op een dag nu, waardoor ik toch wel weer koppijn heb. Vorige week heb ik me echt de hele week niet fit gevoeld omdat ik opeens overdag helemaal niks meer had waarschijnlijk. Gister begon mijn lichaam eindelijk aan te wennen en voelde ik me prima, maar ja omdat ik elke week afbouw is dat dan maar voor korte duur helaas. Hopelijk valt het deze week een beetje mee en is die hoofdpijn snel verdwenen.
Afbouwen betekent stoppen. Ben zelf ook weer Temazepam en Quetiapine aan het afbouwen na maanden gebruik.Nouja die tussenstap van 2.5 mg naar 1 mg naar 0 mg ipv meteen van 2.5 mg naar 0 mg was al extra. Ik heb ook alle pillen voor de afbouw van de nog komende weken al in huis. En kreeg ook geen pil extra meer dan uitgeteld was. Had bijvoorbeeld 20 pillen van 2 mg nodig (die ik dan moet splitten) en kreeg er ook echt maar 20, geen normaal vol doosje van 30. En dit herziene afbouwschema moest ik ook al zelf zo samenstellen dat het geen extra tijd kostte. Dus denk niet dat het mag helaas. Iig niet stabiliseren.
Maar als ik afgelopen week eerder op de avond 2.5 mg nam en dan voor het slapen nog 5 mg dan sliep ik op zich wel goed. Dus als ik over 2 weken moet afbouwen voor het slapen zou ik daar dus eventueel zelf wat speling kunnen maken. Omdat ik dan eigenlijk pas na 2 weken van 7.5 mg op 5 mg hoef te zitten. Maar als ik gewoon meteen naar 5 mg ga dan heb ik 2 weken 2.5 mg "over", snap je? Dus die zou ik nu/op andere momenten dan extra kunnen inzetten zo nodig.
Je gaat uitstekend, @Perenijsje !
Ongelooflijk dat het lichaam op zo een kleine dosis minder diazepam al zo reageert, nietwaar...kun je zien wat voor een gemeen spul die benzo's zijn!
Houd vol maar jij gaat het wel halen!
Knap hoor ga zo door. Ik merk ook de verschillen in kleine stapjes. Meer hoofdpijn, mentaal instabieler, spiertrekkingen in benen, moeite met zien (wazig zicht). Slow and steady, liever in 5 maand naar nul met minder ontwenning, dan in een maand, en half jaar lang met klachten blijven zitten.
Afbouwen betekent stoppen. Ben zelf ook weer Temazepam en Quetiapine aan het afbouwen na maanden gebruik.
Het is rot, hard en zwaar. Maar je komt er doorheen.
Pillen "over" willen houden is alweer indekken voor gebruik.
Doe dat nou niet, hou je aan je schema en weet dat je het echt kan.
Sterkte!!
Pfoeh zeg, als ik jouw verhaal lees, ben ik echt heel blij dat ik niet zo snel hoef. 🤐 Je bent écht goed bezig hoor!! Petje af voor jou!Dankjewel en ja helaas had ik daar al ervaring mee met de lorazepam en oxazepam afbouwen Dankjewel en ja helaas had ik daar al ervaring mee met de lorazepam en oxazepam afbouwen een paar jaar geleden wat toen niet lukte vanwege het zelfde probleem. Ik heb ook echt pijn dat ik het nou wel perse in die 18 weken moet doen op deze manier, maar ik ga er nu maar gewoon doorheen.
Dankjewel en ik vind het echt knap dat je in jouw situatie met het overlijden van je moeder toch zo doorgaat met afbouwen. Rot dat jij ook zoveel last hebt van bijwerkingen van het afbouwen. Ik had er achteraf ook langer over willen doen. Niet om het maar uit te stellen, maar omdat dit gewoon te grote stappen waren achteraf.
Dankjewel en Ja dat probeer ik nou dus ook gewoon hoor.
Mee eens, had zelf ook een enorme voorraad aan benzo’s (niet gebruikt, wat wel regulier voorgeschreven was). Teruggebracht naar apotheek, ik kon het gewoon niet aanzien zo’n voorraad aan pillen, en voelde me een junk in wording. Heb nu gewoon reguliere medicatie, met afbouwschema, maar je merkt wel naar mate de doosjes leger worden, dat je wat zenuwachtiger wordt, en tegelijk weet je ook, ik wil er vanaf. En dat laatste gevoel is veel sterker.Afbouwen betekent stoppen. Ben zelf ook weer Temazepam en Quetiapine aan het afbouwen na maanden gebruik.
Het is rot, hard en zwaar. Maar je komt er doorheen.
Pillen "over" willen houden is alweer indekken voor gebruik.
Doe dat nou niet, hou je aan je schema en weet dat je het echt kan.
Knap van je zeg!! Ik zit geloof ik nog in de fase dat ik zou gaan 'hamsteren', voor het geval dát... 😅 Junkengedrag kortom. 🙈Mee eens, had zelf ook een enorme voorraad aan benzo’s (niet gebruikt, wat wel regulier voorgeschreven was). Teruggebracht naar apotheek, ik kon het gewoon niet aanzien zo’n voorraad aan pillen, en voelde me een junk in wording. Heb nu gewoon reguliere medicatie, met afbouwschema, maar je merkt wel naar mate de doosjes leger worden, dat je wat zenuwachtiger wordt, en tegelijk weet je ook, ik wil er vanaf. En dat laatste gevoel is veel sterker.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."