Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
97 weergaven
18-5-2026
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#1
O, herstel! Dat was @Raver inderdaad even niet duidelijk lees ik nu. 😬 Nee helaas dus. Ietsje meer (ik rekende in bromazolam). Maar over twee maanden ben ik clean.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb mijn ochtend dosis (iom psychiater ) verhoogd naar 7,5 mg dia (nam 2,5 mg), ik heb nl zoveel ontwenning dat ik de dagen zeer moeilijk doorkom. Ik moet even de steady lijn vinden waardoor ik minder ontwenning ervaar, en vanaf daar rustig kan afbouwen. Bij het en rond het overlijden van mijn moeder heb ik meer moeten gebruiken om het vol te kunnen houden (en nog was het zwaar). Maar daardoor is mijn eerste afbouw (zat overdag al op nul 😞) eigenlijk mislukt, en ben ik een beetje terug bij af. Ochtend 7,5 mg, middag 5 mg en avond 7,5 mg voor het slapen. 20 mg diazepam. Die zware ontwenningsverschijnselen moeten eerst weg (dus heftig transpireren, hartkloppingen, maagproblemen, wazig zicht, duizelig, afwezig, erge mood swings, trillende spiertrekkingen in benen en armen). Hopelijk mag dit allemaal wat verdwijnen, en daarna weer heel rustig afbouwen volgens AM. Sterkte allemaal die aan het afbouwen zijn, het is niet niks!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Vinidi84 zei:
Maar daardoor is mijn eerste afbouw (zat overdag al op nul 😞)
Klik om te vergroten...
Ik begrijp dat je het moeilijk hebt, maar van 0 terug naar 20 mg lijkt me niet normaal 🙄..
Maar als je het doet in overleg met je psychiater en je hebt er vertrouwen in, dan komt het wel goed lijkt me.

Succes en langzaam afbouwen klinkt goed, maar dat wordt pas echt belangrijk als je dichter bij de 0 mg per dag komt.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Manu76 zei:
Ik begrijp dat je het moeilijk hebt, maar van 0 terug naar 20 mg lijkt me niet normaal 🙄..
Maar als je het doet in overleg met je psychiater en je hebt er vertrouwen in, dan komt het wel goed lijkt me.

Succes en langzaam afbouwen klinkt goed, maar dat wordt pas echt belangrijk als je dichter bij de 0 mg per dag komt.
Klik om te vergroten...
Rond het overlijden van mijn moeder zat ik tijdelijk even op 30 mg. Ben daarna, naar 14 mg gegaan, en toen 10. Is te snel geweest. Dus hopelijk nu op 20 mg stabiele lijn vinden, en vanaf daar weer naar nul toewerken. Het liefst stop ik er helemaal mee, maar dat is niet te doen. Moet mijn ritme weer vinden in het dagelijkse leven, waardoor ik me minder focus op de ontwenning (sporten, buiten bezig zijn). Woensdag weer naar psych.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Momenteel ben ik vooral heel actief bezig met mild exposure. Gebeurtenissen die ik initieel als spannend bestempelde, probeer ik nu onder lichte dwang van mijn behandelaar steeds vaker zonder medicatie te doen. Dat lukt de ene keer beter dan de andere. Vaak heb ik ook nog een reservepilletje in m'n zak zitten. De 'just in case pil', wie kent 'm niet. :sweatsmile: Vervolgens probeer ik die succeservaringen leidend te laten zijn en een volgende keer dezelfde gebeurtenis nóg eens zonder medicatie te doen, zodat dat uiteindelijk de standaard wordt en ik erop ga vertrouwen dat ik het kan. Dit lijkt te werken. Weliswaar langzaam, maar beter slow and steady, toch...? Zo ben ik nu wel van 4/7,5 mg vorig jaar naar 0,75 tot 3 mg (zeldzame uitschieters) per dag gegaan. Could it be possible...? :thinking:
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoi. Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier. Ik ben door mijn behandelaars nog steeds niet overgezet van bromazolam op diazepam. Waarom niet? Omdat mijn gebruik nog te sterk afhankelijk is van de situatie (ik gebruik specifiek bij spanning en spanning ontstaat in heel specifieke situaties) en mijn behandelaar dat eerst goed in kaart wil brengen. Ben nu dus bezig met 'zelf' (in overleg met hem) afbouwen en een nauwkeurig dagboek bij te houden van mijn gebruik en de triggers, zodat we daar meer inzicht in krijgen. Als ik geen spannende gebeurtenissen in mijn agenda heb, kost het mij absoluut geen moeite meer om niets te nemen. Totaal geen behoefte eraan. Juist fijn om helder te zijn. Voor het slapen gaan neem ik wel altijd iets. Die dosering heb ik inmiddels met veel moeite weten terug te brengen naar tussen de 0,75 en 1 mg bromazolam (= volgens Trimbos 7,5 tot 10 mg diazepam) per nacht. Overdag gebruik ik op relaxte dagen niets, op medium spannende dagen 0,75 mg en op heel spannende dagen misschien tot 2,5/3 mg (= 25 à 30 mg diazepam). Een behoorlijk verschil dus. Ik ben nu eigenlijk zo goed bezig met mijn afbouw, dat ik me een beetje afvraag of we de overstap naar diazepam nog wel gaan maken. Kan me voorstellen dat op het moment dat we alles goed in kaart hebben gebracht, ik alweer een paar stapjes verder ben en het eigenlijk 'geen zin meer heeft'. Ik vraag me af - als ik bijvoorbeeld de verhalen van @Vinidi84 zo lees - of het sommigen van jullie ook op deze manier gelukt is? Of dat realistisch is, of dat die laatste stap straks toch echt het beste met diazepam gemaakt kan worden. Want ja, dosering onder de 0,75 mg is eigenlijk met bromazolam niet te doen (dat is nl een kwart pilletje). Een tijdje terug had ik veel last van 'reboundverschijnselen': paniek, licht in het hoofd, angsten, dwanggedachtes, onrust, het gevoel uit mijn lichaam te treden.... Maar momenteel zit ik eigenlijk behoorlijk goed in mijn vel. Misschien ben ik overmoedig hoor, dat kan. Ik kan het niet zo goed peilen. Daarom ook mijn vraag.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Jazz35 zei:
Of dat die laatste stap straks toch echt het beste met diazepam gemaakt kan worden.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet precies wat je situatie is, maar mijn gevoel zegt, dat je eerste stap nog moet maken. Wat jij afbouw noemt is volgens mij eerder spelen met vuur.
De dag dat je weet wat je dagelijks nodig hebt om de spannende momenten aan te kunnen, dan kun je stabiliseren en afbouwen.
Is even mijn gedachte, maar neem het niet te zwart-wit.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Manu76 zei:
Ik weet niet precies wat je situatie is, maar mijn gevoel zegt, dat je eerste stap nog moet maken. Wat jij afbouw noemt is volgens mij eerder spelen met vuur.
De dag dat je weet wat je dagelijks nodig hebt om de spannende momenten aan te kunnen, dan kunt je stabiliseren en afbouwen.
Is even mijn gedachte, maar neem het niet te zwart-wit.
Klik om te vergroten...
Thanks! Ik weet precies wat ik nodig heb om de meest spannende gebeurtenissen 'aan te kunnen', alleen als ik dat dus als startdosering voor de diazepamafbouw zou nemen, dan zou ik op 9 van de 10 dagen omhoog gaan qua dosering. Dat vind ik zó zonde. 🤐 De rustige dagen gaan namelijk echt goed zonder bromazolam. Ik snap wat je schrijft hoor, en dat is ook precies waarom ik het wil peilen bij jullie (de ervaringsdeskundigen), maar het voelt echt wel goed momenteel. Ik ben er superactief mee bezig en maak haast iedere week weer een klein stapje. Snap je mijn aversie tegen het idee om juist omhoog te moeten gaan in dosering om vervolgens te kunnen afbouwen?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Denk dat bromazolam geen goede afbouwer is, omdat het een rc benzo is, en dat er daardoor weinig over bekend is. Ik denk nl niet dat je vd broma af kunt komen, omdat het nog teveel schommelt tussen 0,75 en 3 mg. Maar ik begrijp je helemaal. Ik zou toch een veilige overstap kiezen naar diazepam, dat is volgens de AM richtlijn, en die is gebaseerd op de vele ervaringen van patiënten zelf. Omdat die broma zo verschrikkelijk sterk is, krijg je mega schommelingen in je brein en lichaam en heb je geen steady lijn. Als ik jou was zou ik langzaam de broma omzetten naar 20/25 mg diazepam en vanaf daar gaan taperen volgens AM. Maar reken erop dat je lichaam echt moet wennen aan deze omzetting, dus geef dat even de tijd. Hou er ook rekening mee dat ze deze rcs binnenkort op de dopinglijst zetten en niet meer leverbaar zijn. Nu je ze nog kunt verkrijgen zou ik heel gelijkelijk overstappen naar diazepam om het zo dragelijk mogelijk te houden. Als je straks moet overstappen omdat de bromazolam niet meer leverbaar is, dan ben je veel verder van huis.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
En dat ik de eerste stap nog moet nemen is denk ik echt niet waar hoor. Vorig jaar gebruikte ik 3 tot 6 mg alleen om te slapen. Nu alleen tijdlang steady 0.75 mg. 6 mg zou ik echt niet meer durven te nemen nu joh. Dan lig ik er voor compleet af. En los daarvan, mijn hele bewustzijn rondom mijn gebruik is zoooooo anders dan een jaar of anderhalf geleden. Ik ben een anders mens, écht.

Maar ik neem serieus wat je zegt hoor @Manu76 . Dank voor je reactie! 🙏
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Jazz35 zei:
Snap je mijn aversie tegen het idee om juist omhoog te moeten gaan in dosering om vervolgens te kunnen afbouwen?
Klik om te vergroten...
Ja, die snap ik zeker hoor. Maar waar ik moeite mee heb, is dat je wilt stoppen met anti-stress pillen, maar niet direct door de oorzaak aan te pakken, maar gewoon door te stoppen met de pillen. Dat lijkt me lastig, maar als je nu je werk beter aankunt en andere technieken gebruikt tegen "angst"aanvallen, dan langzaam de nacht dosis eerst afbouwen naar 0 misschien?

Ken je de water taper? Pilletje in 20 centiliter water oplossen bijvoorbeeld en dan kun je met spuitje er bijvoorbeeld 2 cl uithalen en dan ga je kleine dosis makkelijker kunnen doseren.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Manu76 zei:
Zomaar uit het niets? Of voelde je paniekaanval aankomen ofzo?
Gelukkig kun je het nog vertellen ja. Poef poef.
Klik om te vergroten...
Ik voelde me de hele dag al vaag, toen ik savonds op bed ging liggen, van wat ik ervoer, een giga adrenaline rush, waarna ik niets meer kon, zicht, praten, bewegen, alles was weg. Mijn vrouw heeft 112 gebeld. Die zijn toen direct gekomen, kreeg een hartkastje om, en toen zagen ze het hartritme van boven de 180, gelijk infuus en in ambu gelegd. Mijn vrouw zei later dat ze al afscheid van genomen had, zo heftig was het. In het zh verder aan het infuus met allerlei medicatie, oa adenosine waarbij ze je hart even stilleggen en resetten. Krijg verder onderzoek.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mezelf zei:
Of gewoon een nacht niet slapen of slecht slapen?

Als ik me eigen benzo afbouw bekijk ben ik er nu bijna een maand vanaf en kan ik nog steeds niet goed slapen. Vooral inslapen is nog een behoorlijk ding. Ik moet zelf erg oppassen ook dat niet langzaam me ritme omgegooid gaat worden. Ik slaap namelijk steeds later maar we ergens mag ik ook niet klagen. Ik slaap wel steeds langer💪🏼.

Het duurt allemaal lang maar beter wordt het ergens wel. De aanhouder wint
Klik om te vergroten...

Ik ben er zelf inmiddels bijna een week af. Vorige week zaterdag de laatste genomen. Slapen gaat best goed. Heb 1 nacht gehad dat ik wel weinig uur had. Maar aangezien ik zo druk ben met het leeghalen van mn schoonmoeders huis, mijn eigen werk/huishouden etc en het emotioneel ook allemaal veel energie kost ben ik doodop en slaap ik dus best redelijk gelukkig.

Fijn dat jij iig wel langer slaapt inmiddels. Wel belangrijk idd om je ritme goed te houden.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Vinidi84 zei:
Ik voelde me de hele dag al vaag, toen ik savonds op bed ging liggen, van wat ik ervoer, een giga adrenaline rush, waarna ik niets meer kon, zicht, praten, bewegen, alles was weg. Mijn vrouw heeft 112 gebeld. Die zijn toen direct gekomen, kreeg een hartkastje om, en toen zagen ze het hartritme van boven de 180, gelijk infuus en in ambu gelegd. Mijn vrouw zei later dat ze al afscheid van genomen had, zo heftig was het. In het zh verder aan het infuus met allerlei medicatie, oa adenosine waarbij ze je hart even stilleggen en resetten. Krijg verder onderzoek.
Klik om te vergroten...
Jeetje zeg, hier schrik ik enorm van. Wat ontzettend naar! Heel veel sterkte gewenst. Hebben ze íets kunnen zeggen over een mogelijke oorzaak?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Jazz35 zei:
Jeetje zeg, hier schrik ik enorm van. Wat ontzettend naar! Heel veel sterkte gewenst. Hebben ze íets kunnen zeggen over een mogelijke oorzaak?
Klik om te vergroten...
Ze konden op de ecg zien dat ik een hartritmestoornis had, en dat dit dus geen paniekaanval was (wat ze eerst dachten). Verder onderzoek nodig, kan zijn iets aangeboren, wat geactiveerd is door een enorme stress reactie in het lijf (die adrenaline rush). Maar nu las ik bij meerdere mensen die benzo’s hebben gebruikt, dat die adrenaline rushes vaker voorkomen.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#16
_shikantaza zei:
Shit man @Vinidi84 Wat een heftige ervaring. Ben je waarschijnlijk toch te snel geweest met afbouwen? Je klinkt OK. Ben je er weer bovenop?
Klik om te vergroten...
Ja, redelijk goed hersteld. Wel paar dagen in volledige angstmodus gezeten (stel dat dit weer gebeurd?). Nadien is de tinnitus in mijn hoofd wel erger geworden, dus iets is er misgegaan. Die tijdelijke blindheid aan beide ogen heeft niets met mijn ogen te maken gelukkig (alles in ogen onderzocht, niets te vinden). Is vanuit de hersenen gekomen. Neuroloog had het over oogmigraine, maar zonder de hoofdpijn, of een korte epileptische aanval. Veel heeft denk ik met benzo te maken, niet alles. Ik zit nu op 10 mg diazepam overdag, en 5 mg snachts. In het ziekenhuis kreeg ik via infuus ook diazepam, hoeveel weet ik niet precies, maar ik knapte er wel van op. Over 4 weken naar psych, ik overweeg een klinische opname bij verdere afbouw.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Balen ook van die tinnitus zeg! Lijkt me afschuwelijk.

Zeggen de artsen dat het waarschijnlijk (deels) door de afbouw komt, of zegt jouw gevoel dat?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Jazz35 zei:
Balen ook van die tinnitus zeg! Lijkt me afschuwelijk.

Zeggen de artsen dat het waarschijnlijk (deels) door de afbouw komt, of zegt jouw gevoel dat?
Klik om te vergroten...
Die tinnitus komt duidelijk door de afbouw. Neem ik iets in, dan verdwijnt het soms, of soms helemaal. Je leest tinnitus veel hoor bij benzo afbouwers. Het is gewoon puur gif en evil en vindt het onbegrijpelijk dat artsen dit zo makkelijk voorschrijven, laat staan die rc benzo’s, die met 1 druk op de knop te bestellen zijn. Gisteren nog een filmpje gezien van een vrouw, vier maand lorazepam 3x 1 mg per dag, arts wilde niet meer voorschrijven, dus ct, zij kreeg verschrikkelijke akatishia, intrusive thoughts, burning skins, heeft 1,5 jaar zo geleefd zonder enige verbetering. Uiteindelijk is ze eruit gestapt, terwijl ze een hele lieve man en mooie kinderen had. Artsen trekken handen ervan af en maar blijven voorschrijven terwijl ze deze verhalen kennen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Vinidi84 zei:
Artsen trekken handen ervan af en maar blijven voorschrijven terwijl ze deze verhalen kennen.
Klik om te vergroten...

Dit geldt niet voor alle artsen.
Mijn ha is zwaar tegen benzo's en pijnstillers, en als ik ook maar iets krijg voorgeschreven dan zullen dit beslist geen benzo's zijn!
Ik ben er zwaar verslaafd aan geweest en ik wil zelf echt geen benzo's meer.....nee dank u beleefd, deze ronde sla ik over!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Dit geldt niet voor alle artsen.
Mijn ha is zwaar tegen benzo's en pijnstillers, en als ik ook maar iets krijg voorgeschreven dan zullen dit beslist geen benzo's zijn!
Ik ben er zwaar verslaafd aan geweest en ik wil zelf echt geen benzo's meer.....nee dank u beleefd, deze ronde sla ik over!
Klik om te vergroten...
Maar jij slikt toch nog slaapmedicatie? Dat blijven ze wel voorschrijven. Er zijn hele goede artsen gelukkig!!!! Maar ook hele foute.
volgende docu maar is bekijken:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1718192021...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."