Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAandachtspunten Quetiapine.

Aandachtspunten Quetiapine.

68 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Raver zei:
Mijn ervaring is ook dat drugs gemakkelijker zijn geweest om mee te stoppen dan psycho farma zoals antipsychotica, benzodiazepines of ssri's.

Troep is het. Ontwikkeld om er niet vanaf te kunnen komen lijkt het wel.

Ik struggle nu ook met Quetiapine afbouw. Blijf een beetje haken op de 50mg. Volgende stap is 37.5 maar dan ben ik super onrustig en lukt het me niet om te slapen. Of pas super laat en dan ben ik de volgende dag weer vermoeid.

Dat zijn wel de enige klachten die ik ervan krijg als ik minder neem. Slapeloosheid en meer onrust. Verder geen andere ontwenningsverschijnselen.
Klik om te vergroten...
Zeer rustig afbouwen ,slapeloosheid en onrust is al ontwenning en dat word alleen maar erger in vorm van beroerd voelen ,hoofdpijn ,spierpijn, agitatie, onrust, wisselende stemmingen.
Maar vooral dat beroerd voelen is gewoon hel ,iedere dag ziek als een hond uit bed komen met het idee dat je volgende week weer een x aantal mg eraf doet/moet.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Aan de andere kant voel ik me goed bij het feit dat ik weer empathie ,medeleven, emoties en tranen ervaar dus achter dat persoontje van mij zit nog een echt mens!
Mijn koude ziel is aan het opwarmen ,me gedachten worden niet meer onderdrukt.
Ik heb nog steeds een grote bek tegen mensen die me dwars zitten maar dat lijkt mij normaal ,ik hoef niet alles te tolereren.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Soulassasins zei:
@Raver
Als je zelf aan het afbouwen ben heb ik nog wat tips
Iedere keer als je zakt moet je je lichaam laten wennen aan de nieuwe situatie ,dat kan soms weken duren maar wacht op de tijd dat je weer een goed bioritme heb bij die dosis.
Daarna kan je weer zakken ,maar zak dan met kleinere hoeveelheden aan mg ,dus zo nodig je pilletje snijden of verpoederen en afwegen.
Want de kans is erg groot dat je ineens erg ziek kan worden met een te grote stap. En dan weer wachten tot alles OK is ,en dan herhaal je de tweede stap weer.
Tapering strips gaan vaak nog te hard en het kost onnodig veel geld.
Ik heb ook zitten prullen met pilletjes en weegschaal maar ik ben vrij !
Klik om te vergroten...
Die biologische klok is zo belangrijk idd. Knap dat het je gelukt is.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Raver
Als je zelf aan het afbouwen ben heb ik nog wat tips
Iedere keer als je zakt moet je je lichaam laten wennen aan de nieuwe situatie ,dat kan soms weken duren maar wacht op de tijd dat je weer een goed bioritme heb bij die dosis.
Daarna kan je weer zakken ,maar zak dan met kleinere hoeveelheden aan mg ,dus zo nodig je pilletje snijden of verpoederen en afwegen.
Want de kans is erg groot dat je ineens erg ziek kan worden met een te grote stap. En dan weer wachten tot alles OK is ,en dan herhaal je de tweede stap weer.
Tapering strips gaan vaak nog te hard en het kost onnodig veel geld.
Ik heb ook zitten prullen met pilletjes en weegschaal maar ik ben vrij !
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Soulassasins zei:
Tapering strips gaan vaak nog te hard en het kost onnodig veel geld.
Klik om te vergroten...
Die kunnen op maat gemaakt worden hoor. Inderdaad wel een prijzige aangelegenheid omdat (de meeste?) verzekeraars ze niet vergoeden en je er relatief lang over doet. Schandelijk overigens :/
Soulassasins zei:
Ik heb ook zitten prullen met pilletjes en weegschaal maar ik ben vrij !
Klik om te vergroten...
Topper :)
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Antipsychotica om te slapen ?
Die zooi had nooit op de markt moeten komen ,zwaar verslavend en het werkt na een paar maanden niet meer en krijg je alsnog plafonddiensten.
Hoge dosering melatonine lijk me veel minder gevaarlijk en totaal niet verslavend.
Ik ben nu 7 dagen gestopt met olanzapine en ben nog beroerd ervan ,mja na 20 jaar slikken vrij van die dope!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je kunt nu nog uitzoeken hoe t zit met de verzekering. Ik heb besloten evt taperingstrips zelf te betalen aangezien ik nu een verzekering heb die op andere punten gunstig is maar niet voor taperingstrips…
D
DownUnderLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jeetje, dat is het dus. Ik slik dit middel al jaren en ik ben in die jaren in totaal 30kg bijgekomen terwijl ik altijd kon eten wat ik wilde en nooit bij kwam, ik ben 54 jaar en tot mijn 40e woog ik 66 kilo, met mijn 1.70m. Nu weet ik 95kg terwijl ik niet echt heel veel eet o.i.d. niets wat eigenlijk deze enorme gewichtstoename verklaarde. Ik heb wel eens een pilletje vergeten, nou dat merk ik meteen... lig echt wakker, kan zo 24 uur in bed liggen en niet in slaap vallen. Met pilletje van 150mg is het gewoon een soort van een spelletje, dan slaap ik wel, dan weer niet. Het helpt dus niet meer effectief. maar niet meer innemen... tja, ik denk dat ik dan zal doodgaan vanwege zware slapeloosheid.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als ik mijn quetiapine vergeet, lig ik enkele nachten wakker, en word zeer gevoelig voor prikkels.
Ik ben weleens in 1 x gestopt met 200 mg, maar dit was geen goede zaak. De apotheek had een baxterrol niet goed nagekeken en ik zat 2000 km van huis, ineens geen seroquel in die baxterrol...dat heb ik wel geweten ja
Maar een benzo afkick was veeeeeeel erger!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Soulassasins zei:
Zo verslavend dat je liever 3 dagen kickt van de hero.
Antipsychotica blijft 7 dagen in je systeem en dan ben je er nog lang niet want zomaar stoppen word je echt super ziek ,dus zeer langzaam afbouwen en dan heb je nog ellende ervan.
Dus geef mij die 3 dagen hero kick maar
Klik om te vergroten...
Dat verschilt écht per persoon hoor, met Quetiapine. Dat spul is zéker niet zo verslavend als benzo's. Zo wordt het gepresenteerd door mijn behandelaars en ik ervaar het ook honderd procent zo. Zo kan ik bijvoorbeeld moeiteloos switchen tussen mijn (lage) doseringen. Ga ik 50 mg omlaag, sja, dan slaap ik een paar dagen kut. So be it. Peulenschilletje vergeleken met slaapmedicatie of benzo's imo. :)
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Als ik mijn quetiapine vergeet, lig ik enkele nachten wakker, en word zeer gevoelig voor prikkels.
Ik ben weleens in 1 x gestopt met 200 mg, maar dit was geen goede zaak. De apotheek had een baxterrol niet goed nagekeken en ik zat 2000 km van huis, ineens geen seroquel in die baxterrol...dat heb ik wel geweten ja
Maar een benzo afkick was veeeeeeel erger!
Klik om te vergroten...
Oef. Klote zeg, plotseling zonder medicatie zitten zo ver van huis! 😬 200 mg is ook best veel. Als ik van mijn dagelijkse 75 nu naar 0 zou gaan, dan lig ik óók gegarandeerd wakker hoor en word ik mega-onrustig. Nee voor je lol doe je dat niet in grote stappen. Maar nog altijd liever dan die benzo-afkick.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Als ik mijn quetiapine vergeet, lig ik enkele nachten wakker, en word zeer gevoelig voor prikkels.
Ik ben weleens in 1 x gestopt met 200 mg, maar dit was geen goede zaak. De apotheek had een baxterrol niet goed nagekeken en ik zat 2000 km van huis, ineens geen seroquel in die baxterrol...dat heb ik wel geweten ja
Maar een benzo afkick was veeeeeeel erger!
Klik om te vergroten...
Ze kunnen dat zo geven als je bij de HA ondertekend hebt dat in de EU jou gegevens kunnen worden opgevraagd en zou zeker de voorschrijver bellen dat de apotheek een fout heeft gemaakt. Had het zelf een tijdje terug in Frankrijk en was binnen 5 minuten geregeld via De huisarts en apotheek in Frankrijk.

Veel sterkte en kracht toegewenst!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#13
verslaafdenverslaafd1989 zei:
ik ben hier nieuw en zag dit onderwerp.

dit is voor mij begonnen als slaap medicatie en nu naar gebruik vanaf 2011 een medicijn die noodzakelijk is als ik wil slapen. alle andere pillen als pammetjes en pijnstillers die ik jaren slik en hele jaren op recept heb gehad tot 2016. in 2016 ben ik bewust gestopt met op recept te krijgen omdat ik onnodig al die jaren alles slikte als het mij uitkwam en nu is het met die medicafie alleen sporadich en soms 2 weken als iemand uit je omgeving te veel om handen heeft en voor een prikje die shit van de hand doet. maar seroquel is helaas nog nooot gelukt mee te stopp3n gisteren meer dan 400 miligram geslikt omdat ik een paar dagen wakker was en helaas para was en gek werd van alle gedachtes. mijn dosis op recept is 100 maar slik het laatste jaar langere tijden 50 voor het slapen en wil er graag van af.

neem dit nooit want 1 maal gewend ben je in mijn ogen verkocht en kom je er bijna niet af.
Klik om te vergroten...
Oei. Je bent je er hopelijk van bewust dat Quetiapine geen slaapmedicatie is...? En ook niet méér rustgevend of slaapverwekkend werkt in hoge doseringen zoals 400 mg. Als je het niet als antipsychotica neemt, slaat deze dosering écht nergens op.

Afbouwen kan prima. Gewoon een pillensnijdertje kopen en tabletjes van 25 doormidden of in vieren snijden. Als je het lastig vindt om te stoppen zou ik gewoon lekker veel tijd nemen voor je afbouw. Bv 12,5 per twee weken naar beneden... Succes!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tijdloos zei:
Ze kunnen dat zo geven als je bij de HA ondertekend hebt dat in de EU jou gegevens kunnen worden opgevraagd en zou zeker de voorschrijver bellen dat de apotheek een fout heeft gemaakt. Had het zelf een tijdje terug in Frankrijk en was binnen 5 minuten geregeld via De huisarts en apotheek in Frankrijk.

Veel sterkte en kracht toegewenst!
Klik om te vergroten...
Dank je!
De apotheek heeft mij een schadevergoeding betaald omdat ik het toen zo zwaar had en schade heb veroorzaakt tijdens het slaapwandelen wat ik deed.
Uiteindelijk kwam het dus goed, 3 weken geen seroquel gehad....
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Dank je!
De apotheek heeft mij een schadevergoeding betaald omdat ik het toen zo zwaar had en schade heb veroorzaakt tijdens het slaapwandelen wat ik deed.
Uiteindelijk kwam het dus goed, 3 weken geen seroquel gehad....
Klik om te vergroten...
Terechte vergoeding, belachelijk dit hoor anno 2024 al niet meer voor te komen. Als je het delen van gegevens binnen EU (natuurlijk via beveiligde internet verbinding)
Blij dat je iets hebt gehad aan mijn tip/kennis!!
-
-R4sc4L-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik neem al 15 jaar quetiapine. Ik heb nergens last van van alles wat ik hier lees. Mijn hart is perfect in orde en mijn bierbuik is letterlijk van bier. Als ik een paar weken niet drink gaat die weg, als ik terug begin komt die weer terug.

Het is zoals een barometer voor mijn vrienden, heb ik een buik zit ik te zuipen, ben ik plat sta ik al een tijdje droog.
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#17
Oke ik weet niet zeker of mijn vraag zo in het goede topic staat, maar om er helemaal een nieuw topic over te maken leek me ook weer niet helemaal nodig haha.
Ik slik nu ruim 1 jaar 50mg quetiapine voor het slapen, en ja het werkt zeer goed alleen ik ben nogal klaar met de bijwerkingen. Gekke dingen mee meegemaakt, niks heftigs ofzo, maar de extreme sufheid overdag ben ik vooral helemaal klaar mee.
Nu heeft mijn huisarts in plaats van quetiapine dan 15mg mitrazapine voorgeschreven maar kan ik echt zomaar hup switchen naar een ander medicijn zonder afbouw o.i.d.? Ik neem aan dat mijn huisarts het niet zou voorschrijven als dit niet zo kunnen hoor, maar weet ook niet hoeveel huisartsen d’r nou eigenlijk precies vanaf weten?
Ik vind het in ieder geval een beetje spannend om zomaar te switchen en ben wel benieuwd naar jullie ervaringen? Googlen levert ook vooral alleen maar horror verhalen op haha 😅
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
50 mg seroquel is niet erg veel.
Ik denk, dat je zo over kunt stappen.
Maar ik ben geen arts.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jester zei:
Ik neem aan dat mijn huisarts het niet zou voorschrijven als dit niet zo kunnen hoor, maar weet ook niet hoeveel huisartsen d’r nou eigenlijk precies vanaf weten?
Klik om te vergroten...
Je kan je huisarts gewoon vragen of ie hier ervaring mee heeft, dat weten ze meestal te waarderen.

Het slaapverwekkende mechanisme van beide middelen is vrijwel identiek.
Voor fanatici of degenen met een uit de hand gelopen farma obsessie; antagonisme van H1 en 5-HT2A.
Dan is van 50 quetiapine naar 15 mirtazapine wel reeel, om te slapen.
Mocht je nou andere klachten krijgen zou ik de huisarts even terugbellen.
-
-R4sc4L-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
50 mg seroquel is niet erg veel.
Ik denk, dat je zo over kunt stappen.
Maar ik ben geen arts.
Klik om te vergroten...
Idd 50mg is niet zo veel, als ge niet zeker zijt pak dan een week halfkes van 25mg terwijl ge het ander opbouwt. Zo doen psychiaters dat meestal. Er zijn er ook die liever hebben dat ge eerst volledig stopte met het één voor ge met het ander begint voor als er bijwerkingen zouden zijn ze weten van wat het is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."