Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAandachtspunten Quetiapine.

Aandachtspunten Quetiapine.

68 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Antipsychotica om te slapen ?
Die zooi had nooit op de markt moeten komen ,zwaar verslavend en het werkt na een paar maanden niet meer en krijg je alsnog plafonddiensten.
Hoge dosering melatonine lijk me veel minder gevaarlijk en totaal niet verslavend.
Ik ben nu 7 dagen gestopt met olanzapine en ben nog beroerd ervan ,mja na 20 jaar slikken vrij van die dope!
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jester zei:
Ik neem aan dat mijn huisarts het niet zou voorschrijven als dit niet zo kunnen hoor, maar weet ook niet hoeveel huisartsen d’r nou eigenlijk precies vanaf weten?
Klik om te vergroten...
Je kan je huisarts gewoon vragen of ie hier ervaring mee heeft, dat weten ze meestal te waarderen.

Het slaapverwekkende mechanisme van beide middelen is vrijwel identiek.
Voor fanatici of degenen met een uit de hand gelopen farma obsessie; antagonisme van H1 en 5-HT2A.
Dan is van 50 quetiapine naar 15 mirtazapine wel reeel, om te slapen.
Mocht je nou andere klachten krijgen zou ik de huisarts even terugbellen.
-
-R4sc4L-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
De Zandman zei:
50 mg seroquel is niet erg veel.
Ik denk, dat je zo over kunt stappen.
Maar ik ben geen arts.
Klik om te vergroten...
Idd 50mg is niet zo veel, als ge niet zeker zijt pak dan een week halfkes van 25mg terwijl ge het ander opbouwt. Zo doen psychiaters dat meestal. Er zijn er ook die liever hebben dat ge eerst volledig stopte met het één voor ge met het ander begint voor als er bijwerkingen zouden zijn ze weten van wat het is.
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#4
Thanks voor jullie reacties!
Denk dat ik t maar gewoon ga proberen, volgensmij kan er sowieso niks ‘gevaarlijks’ gebeuren. Weet ook niet precies waar ik bang voor ben, laten we zeggen dat de afkickverschijnselen van alcohol n beetje traumatisch gewerkt hebben 😅
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
-R4sc4L- zei:
l. Er zijn er ook die liever hebben dat ge eerst volledig stopte met het één voor ge met het ander begint voor als er bijwerkingen zouden zijn ze weten van wat het is.
Klik om te vergroten...
Dat werkt alleen als je geen andere medicatie gebruikt....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je gaat het wel redden, maak je geen zorgen...
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jester zei:
Oke ik weet niet zeker of mijn vraag zo in het goede topic staat, maar om er helemaal een nieuw topic over te maken leek me ook weer niet helemaal nodig haha.
Ik slik nu ruim 1 jaar 50mg quetiapine voor het slapen, en ja het werkt zeer goed alleen ik ben nogal klaar met de bijwerkingen. Gekke dingen mee meegemaakt, niks heftigs ofzo, maar de extreme sufheid overdag ben ik vooral helemaal klaar mee.
Nu heeft mijn huisarts in plaats van quetiapine dan 15mg mitrazapine voorgeschreven maar kan ik echt zomaar hup switchen naar een ander medicijn zonder afbouw o.i.d.? Ik neem aan dat mijn huisarts het niet zou voorschrijven als dit niet zo kunnen hoor, maar weet ook niet hoeveel huisartsen d’r nou eigenlijk precies vanaf weten?
Ik vind het in ieder geval een beetje spannend om zomaar te switchen en ben wel benieuwd naar jullie ervaringen? Googlen levert ook vooral alleen maar horror verhalen op haha 😅
Klik om te vergroten...
50 mg is inderdaad niet veel maar voor alleen slapen eigenlijk al teveel. Zomaar overzetten op mirtazepine vind ik nogal wat, ook waarom niet eerst 7.5 wordt geprobeerd. Mirtazepine kent veel meer bijwerkingen dan seroquel en ook stoppen kan veel heftiger zijn omdat het een anti depressiva is. Zomaar switchen kan in principe wel maar afbouwen in een week of 2 is ook niet verkeerd. Van 50 naar 37.5 naar 25 naar 12.5. Elke 4/5 dagen.
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#8
Brakka Mang zei:
50 mg is inderdaad niet veel maar voor alleen slapen eigenlijk al teveel. Zomaar overzetten op mirtazepine vind ik nogal wat, ook waarom niet eerst 7.5 wordt geprobeerd. Mirtazepine kent veel meer bijwerkingen dan seroquel en ook stoppen kan veel heftiger zijn omdat het een anti depressiva is. Zomaar switchen kan in principe wel maar afbouwen in een week of 2 is ook niet verkeerd. Van 50 naar 37.5 naar 25 naar 12.5. Elke 4/5 dagen.
Klik om te vergroten...
Ja denk dat ik morgen misschien toch nog even met de huisarts bel erover, ik werk ook ong 7 dagen per week en heb ook niet zoveel tijd voor gekke shit zegmaar 😂

Of overwegen om toch nog even met quetiapine door te gaan, maar hebben de quetiapine gebruikers hiero geen last van gekke bijwerkingen? Zoals die extreme sufheid, maar ook ‘s nachts dingen doen (slaapwandelen I guess) waar je je de volgende dag niks van kan herinneren? Ben ook wel n slaapwandelaar van mezelf maar sinds quetiapine is t wel n stuk erger, heb laatst de halve vaatwasser leeggehaald en alles lag op m’n slaapkamer de volgende ochtend, géén idee waarom 😂
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jester zei:
Ja denk dat ik morgen misschien toch nog even met de huisarts bel erover, ik werk ook ong 7 dagen per week en heb ook niet zoveel tijd voor gekke shit zegmaar 😂

Of overwegen om toch nog even met quetiapine door te gaan, maar hebben de quetiapine gebruikers hiero geen last van gekke bijwerkingen? Zoals die extreme sufheid, maar ook ‘s nachts dingen doen (slaapwandelen I guess) waar je je de volgende dag niks van kan herinneren? Ben ook wel n slaapwandelaar van mezelf maar sinds quetiapine is t wel n stuk erger, heb laatst de halve vaatwasser leeggehaald en alles lag op m’n slaapkamer de volgende ochtend, géén idee waarom 😂
Klik om te vergroten...
Hahaha toch wel handig als je je zo nuttig maakt in je slaap, met een beetje oefening benut je wel je maximale potentieel 🤣

Sufheid is een bekende bijwerking, ook depressiviteit. Slaapwandelen heb ik nog niet eerder voorbij horen komen....Misschien proberen om je quetiapine af te bouwen en kijken of je het misschien met minder af kan? Mirtazepine maakt ook erg suf en ikzelf kreeg daar echt hele nare gedachten van. Maar dit verschilt heel erg van persoon tot persoon.
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Brakka Mang zei:
Hahaha toch wel handig als je je zo nuttig maakt in je slaap, met een beetje oefening benut je wel je maximale potentieel 🤣

Sufheid is een bekende bijwerking, ook depressiviteit. Slaapwandelen heb ik nog niet eerder voorbij horen komen....Misschien proberen om je quetiapine af te bouwen en kijken of je het misschien met minder af kan? Mirtazepine maakt ook erg suf en ikzelf kreeg daar echt hele nare gedachten van. Maar dit verschilt heel erg van persoon tot persoon.
Klik om te vergroten...
Hahaha ja zou erg handig zijn wel 😂 maar vind t ook wel n gekke bijwerking. Ik app ook gewoon mensen in mn slaap en die berichten zijn dan van: “bsksbdej dndoejsj djsjsbdb”

Ja vooral die gedachten schrikken me wel af bij mitrazepine, ben daar ook wel gevoelig voor.

Maar serieus heel erg bedankt dat je je ervaring met me deelt! Is toch ook wel beter dan googlen haha
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Jester zei:
Ja denk dat ik morgen misschien toch nog even met de huisarts bel erover, ik werk ook ong 7 dagen per week en heb ook niet zoveel tijd voor gekke shit zegmaar 😂

Of overwegen om toch nog even met quetiapine door te gaan, maar hebben de quetiapine gebruikers hiero geen last van gekke bijwerkingen? Zoals die extreme sufheid, maar ook ‘s nachts dingen doen (slaapwandelen I guess) waar je je de volgende dag niks van kan herinneren? Ben ook wel n slaapwandelaar van mezelf maar sinds quetiapine is t wel n stuk erger, heb laatst de halve vaatwasser leeggehaald en alles lag op m’n slaapkamer de volgende ochtend, géén idee waarom 😂
Klik om te vergroten...
Ik heb alleen tijdelijk last van sufheid als ik mijn medicatie soms tijdelijk ophoog (ik gebruik het voor onrust bij een bipolaire stoornis). Dat stabiliseert doorgaans binnen een paar dagen. Verder nul bijwerkingen.

Enne... De vaatwasser leeghalen, prima. MAAR ZET HET DAN OOK DIRECT EVEN IN DE KAST JA. 🤣
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jester zei:
Hahaha ja zou erg handig zijn wel 😂 maar vind t ook wel n gekke bijwerking. Ik app ook gewoon mensen in mn slaap en die berichten zijn dan van: “bsksbdej dndoejsj djsjsbdb”
Klik om te vergroten...
Beatboxkampioen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Antipsychotica zijn geen grap. Ik wou dat ik ze nooit had genomen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Quetiapine is minder veilig dan gedacht in lage doseringen. Quetiapine staat bekend om veranderingen in het metabolisme systeem van ons lichaam.

Na een recente bloedtest bleek dat mijn schildklier waardes ongewoon verhoogd waren. Daarnaast verhoogd Quetiapine de kans op cardiovasculaire ziektebeelden en mortaliteit door constante veranderingen in het metabolisme systeem.

Vond het volgende artikel iets om over na te denken. Quetiapine is dus NIET minder schadelijk in lagere doseringen. Zoals wel vaak ten onrechte word gedacht door huisartsen en gebruikers zoals ik.

⬇️⬇️⬇️
20241009_101956.jpg20241009_102005.jpg20241009_102015.jpg
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het Deense onderzoek dat in bovenstaand artikel vermeld wordt:

portal.findresearcher.sdu.dk

Low-dose Quetiapine: Utilization and Cardiometabolic Risk

portal.findresearcher.sdu.dk portal.findresearcher.sdu.dk
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb het maar heel kort geslikt omdat het bij mij niet werkte als slaappmiddel op een lage dosis. Maar dat is helaas vaak het geval dat ze pas later erachter komen wat voor schadelijke effecten medicijnen gehad hebben, terwijl je in de veronderstelling was dat het veilig was om te gebruiken.
Ik heb wel langere tijd Risperidon gebruikt, en daar waren de bijwerkingen echt verschrikkelijk van.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#17
Die bijwerkingen waren al bekend maar ik ging er van uit dat die dosisgerelateerd waren en ik safe zat.
Nee dus.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#18
Raver zei:
Verklaar je nader?
Klik om te vergroten...
Is een mogelijke bijwerking
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Relmuis zei:
Die bijwerkingen waren al bekend maar ik ging er van uit dat die dosisgerelateerd waren en ik safe zat.
Nee dus.
Klik om te vergroten...

Same
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Paradise zei:
Als je lang genoeg Quetiapine neemt, krijg je die hartritmestoornissen sowieso wel.
Klik om te vergroten...

Verklaar je nader?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."