Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHandboek: hoe ontwikkelt een coke verslaving zich?

Handboek: hoe ontwikkelt een coke verslaving zich?

200 antwoorden
92 weergaven
18-5-2026
L
Lisa-HelenaLid
01-01-2024, 00:00
#1
SirErick zei:
Lijkt het jou cool om hartproblemen te krijgen, dat je reukorgaan naar de klote gaat en als klapper op de vuurpijl je pik soms weigert om stijf te worden? Mooi, dan moet je vooral verder lezen om erachter te komen hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

Je raad het al: deze handleiding gaat over coke en het gebruik ervan. Ikzelf word er actief, opgewekt en vrolijk van. Mijn denkwijze is scherper, creatiever en 10 keer sneller dan wanneer ik geen coke gebruik. Klinkt geweldig, niet waar? Deze effecten zijn leuk, fijn en prettig. Echter, het gebruik van coke is niet zonder risico. Don't worry: ik ga je geen preek geven, immers, ik ben je vader niet en daarbij horen preken thuis in gebedsruimtes.

Afijn, je eerste lijntje coke is geweldig. Ja, geef maar toe: jij voelde je heerlijk. Bij een hardcore junkie zoals ik duurt het effect gemiddeld zo'n 30-45 minuten, maar omdat jij nog geen junkie bent duurt het effect zo'n drie kwartier tot maximaal anderhalf uur. Nadat de coke is uitgewerkt zul je merken dat je zin krijgt om nog een lijntje te nemen. Je grammetje heeft zo'n 50 Euro gekost en de rest weggooien is zonde, niet waar? Verslaafd raken is immers voor sukkels die geen grenzen kennen en ook nog eens de pech hebben dat ze niet sterk in hun schoenen staan. Jij bent slim, je kent je grenzen en je staat sterk in je schoenen waardoor jij natuurlijk niet verslaafd zult raken... Toch? Welnu, die denkfout maken veel mensen.

Verslaving is een keiharde bitch die niet aan discriminatie doet: het maakt dus geen ene fuck uit wat je leeftijd, geslacht, afkomst, opleidingsniveau, financiële status, levens- en/of geloofsovertuiging, politieke voorkeur en dergelijke is. Met andere woorden: iedereen kan verslaafd raken aan coke. Ja, jij dus ook. Hoe vaker je coke gebruikt, hoe groter je het risico loopt om eraan verslaafd te raken. Maar ja, hoe ontstaat een verslaving eigenlijk?

In eerste instantie gebruik je af en toe wat coke, maar al vrij snel zul je merken dat je steeds vaker de behoefte hebt om coke te (willen) gebruiken. Je spreekt met jezelf af dat je alleen in het weekend gaat gebruiken, immers, het feit dat je elk weekend een biertje met vrienden drinkt betekent toch ook niet dat je een alcoholverslaving hebt of wel soms? Dat denken veel mensen. Met andere woorden: de meeste mensen zijn prima op de hoogte welk risico ze lopen als ze alcohol drinken, maar de gevaren die het gebruik van coke met zich meebrengt wordt vaak (flink) onderschat.

Hoe komt dat? Het antwoord is simpel: elke keer dat je coke gebruikt ervaar je er plezier en genot van, daarbij denk je (onbewust) nog steeds dat jij je cokegebruik onder controle hebt en dat je hierdoor dus niet zoveel risico loopt om verslaafd te raken. Maar is dat wel zo, heb jij je gebruik echt onder controle en is je weekend nog wel leuk zonder coke? Uiteraard zul je gaan zeggen dat dit het geval is, maar ja, je hebt ook geen reden om niet te gebruiken met als gevolg dat je elk weekend aan de coke zit. Ondanks dat ben je niet verslaafd, toch? Ik wil echt geen spelbreker zijn, maar als jij elk weekend de drang om coke te willen gebruiken niet meer kunt onderdrukken en je allerlei "smoesjes" voor jezelf verzint om wél te gebruiken dan ben je in mijn ogen wel degelijk verslaafd.

Je bent nog geen hardcore junkie zoals ik, maar goed, dat komt vanzelf wel. Je snuift dus vrolijk verder, want jij ervaart nog steeds plezier en genot van je cokegebruik. Je zult op een gegeven moment merken dat je de hele week naar het weekend uitkijkt. Waarom? Omdat je dan weer coke kunt gaan gebruiken. Coke krijgt steeds meer en meer controle over jou, de drang om ook door de weeks te willen gebruiken is niet meer te onderdrukken met als gevolg dat je eraan toegeeft. Gefeliciteerd met je nieuwe status, want jij bent gepromoveert tot hardcore junkie. Wat betekent dit voor jou? Nou, simpel: jij gebruikt dagelijks coke, want zonder dit goedje kun jij niet meer (normaal) functioneren.

Je hebt flink je best gedaan en het heeft even geduurd, maar dan heb je wel wat, want jij mag eindelijk lid worden van de Hardcore Junkie-club der Cokeverslaafden. Om het feest compleet te maken gaat het nu pas écht leuk worden, want vroeg of laat ga je merken dat je lichaam je cokegebruik niet kan waarderen. Het risico dat je onder andere hart-, lever- en nierproblemen krijgt is groot. De schade die je aan je neus- en voorhoofdsholten oploopt is trouwens ook geen pretje, want dit kan leiden tot chronische ontstekingen die pijnlijk en slopend zijn. Wil je coke (gaan) gebruiken? Ik ben de laatste persoon op aarde die je gaat tegenhouden. Echter, wees verstandig en onderschat het gebruik van coke niet. Doe je dat wel? Prima, maar zeg dan niet dat ik je niet gewaarschuwd hebt. Deal? Ja, deal.
Klik om te vergroten...
Knap geschreven, ikzelf ben ook verslaafd en op mijn einde... Ik wacht op een vrij bed op de detox afdeling maar intussen worden mijn angsten en fysieke ongemakken enkel groter ....
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#2
streetboy zei:
maar ik wil niet stoppen.
Klik om te vergroten...
Dan zijn we klaar.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#3
ooscaar zei:
Dacht altijd dat de twee qua subjectief gevoel nog wel te vergelijken/vervangen waren, maar nee dus. Sorry voor de dommigheid :rolleyes:
Klik om te vergroten...
Weet je wat pas dom is? Als je vragen hebt en ze niet stelt terwijl je het antwoord wel wilt weten. Met andere woorden: domme vragen bestaan niet, althans, niet in mijn beleving.

ooscaar zei:
Vandaar ook dat Erick al aangeeft dat zijn afkicksymptomen niet te verhelpen zijn met opiaten/benzodiazepines/amfetamines natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Afkicksymptomen? Als de coke (bijna) is uitgewerkt dan neem ik weer een paar lijntjes. Met andere woorden: daar heb ik, Coke-zijndank, geen last van.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#4
SmartieAndMe zei:
Ga je wel eens naar het buitenland? En zo ja, hoe?
Klik om te vergroten...
Ja, vaak zat. Hoe? Altijd met vliegtuig.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
SirErick zei:
SmartieAndMe zei:
Ga je wel eens naar het buitenland? En zo ja, hoe?
Klik om te vergroten...
Ja, vaak zat. Hoe? Altijd met vliegtuig.
Klik om te vergroten...
Ik bedoelde meer, hoe doe je dat met je verslaving? Smokkel je coke mee in het vliegtuig? Of koop je dat ter plekke?
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#6
SmartieAndMe zei:
SirErick zei:
SmartieAndMe zei:
Ga je wel eens naar het buitenland? En zo ja, hoe?
Klik om te vergroten...
Ja, vaak zat. Hoe? Altijd met vliegtuig.
Klik om te vergroten...
Ik bedoelde meer, hoe doe je dat met je verslaving? Smokkel je coke mee in het vliegtuig? Of koop je dat ter plekke?
Klik om te vergroten...
Omdat ik vanwege mijn werk (zeer) vaak in het buitenland ben heb ik overal connecties die ik kan bellen, dus nee, ik hoef het niet te gaan smokkelen of iets dergelijks.
C
CosmicSansLid
01-01-2024, 00:00
#7
SirErick zei:
Joopiejo zei:
2,5 gram per dag is fors, toch zeker als het vrij puur spul is.
Klik om te vergroten...
Mijn coke komt rechtstreeks van de bron vandaan, want ik hou niet van versneden rommel.
Klik om te vergroten...
Oh, rechtstreeks van de boer die cocaplanten verbouwt? Anders is het namelijk niet meer rechtstreeks toch, ik heb namelijk ooit gelezen (geen bron) dat cocaine in Zuid Amerika al wordt versneden met levamisol, wat zou verklaren waarom het zowel hier als in de VS in zoveel cocaine voorkomt.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
SmartieAndMe zei:
Ja maar dat is makkelijk. Appels en peren kun je ook beter vergelijken dan appels en stront, maar dat betekent ook niet dat het zin heeft :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Hahahahaha.

OT: Amfetamine giftiger dan coke? Dacht altijd dat coke 'gevaarlijker' was dan amfetamine. Of misschien gevaarlijker in een bredere zin van het woord?
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#9
CosmicSans zei:
SirErick zei:
Joopiejo zei:
2,5 gram per dag is fors, toch zeker als het vrij puur spul is.
Klik om te vergroten...
Mijn coke komt rechtstreeks van de bron vandaan, want ik hou niet van versneden rommel.
Klik om te vergroten...
Oh, rechtstreeks van de boer die cocaplanten verbouwt?
Klik om te vergroten...
Ja, want ik wil geen risico lopen dat ik rommel krijg.

CosmicSans zei:
ik heb namelijk ooit gelezen (geen bron) dat cocaine in Zuid Amerika al wordt versneden met levamisol, wat zou verklaren waarom het zowel hier als in de VS in zoveel cocaine voorkomt.
Klik om te vergroten...
Daar hou ik me niet mee bezig, dus het zou best kunnen. Ik heb - uit pure nieuwsgierigheid - regelmatig mijn coke laten testen, de ene keer is het 82% zuiver en de andere keer is het 89% zuiver. Met andere woorden: ik heb niks te klagen, want het is pure coke wat ik gebruik.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
CosmicSans zei:
SirErick zei:
Joopiejo zei:
2,5 gram per dag is fors, toch zeker als het vrij puur spul is.
Klik om te vergroten...
Mijn coke komt rechtstreeks van de bron vandaan, want ik hou niet van versneden rommel.
Klik om te vergroten...
Oh, rechtstreeks van de boer die cocaplanten verbouwt? Anders is het namelijk niet meer rechtstreeks toch, ik heb namelijk ooit gelezen (geen bron) dat cocaine in Zuid Amerika al wordt versneden met levamisol, wat zou verklaren waarom het zowel hier als in de VS in zoveel cocaine voorkomt.
Klik om te vergroten...
Lijkt me nogal een ongunstige actie voor dealers om levamisol te smokkelen, nietwaar, op die plek past ook extra cocaïne? :grin:
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#11
Susanne zei:
Wat zou je doen als je je gebruik niet meer zou kunnen betalen?
Klik om te vergroten...
Ik heb geluk dat ik daar nooit over zal hoeven nadenken, dus dat ga ik dan ook niet doen. Met andere woorden: ik acht de kans dat dit mij zal overkomen extreem klein.
A
Arnie87Lid
01-01-2024, 00:00
#12
je moet voor jezelf uitvogelen hoe je die craving de kop indrukt....
Enige waarom mensen verslaafd raken aan coke is die craving.... geen craving geen verslaving.
C
CosmicSansLid
01-01-2024, 00:00
#13
SirErick zei:
Daar hou ik me niet mee bezig, dus het zou best kunnen. Ik heb - uit pure nieuwsgierigheid - regelmatig mijn coke laten testen, de ene keer is het 82% zuiver en de andere keer is het 89% zuiver. Met andere woorden: ik heb niks te klagen, want het is pure coke wat ik gebruik.
Klik om te vergroten...
Dat is dan voor nederlandse begrippen heel netjes idd :)

Fool zei:
Lijkt me nogal een ongunstige actie voor dealers om levamisol te smokkelen, nietwaar, op die plek past ook extra cocaïne? :grin:
Klik om te vergroten...
Ja, maar niet ongunstig voor de schakel vóór de transatlantische smokkelaars. Maar ik weet t fijne er ook niet van.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#14
Volgens mij is levamisol daar niet veel goedkoper dan cocaïne zelf hoor. :wink: Grammetje sosa in Columbia kost ook geen drol, het wordt juist duur door het smokkelen en alle tussenpersonen.
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Sirerick:

Coke is een dure verslaving. Wat ik uit het verhaal begrijp is dat jij een enthousiaste coke gebruiker bent die meerdere grammen per dag gebruikt. Ook sta je er financieel niet al te slecht voor (je hebt immers een huis, internet en te eten). Mijn vraag is hoe je dit allemaal bekostigd? Bij de meeste coke verslaafden neemt de drugs de overhand en moeten zij vroeg of laat hun huis uit.

Sorry voor mijn brutale vraag, als je hem niet wil beantwoorden begrijp ik dat ook.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#16
kokosmakroon900 zei:
Wat ik uit het verhaal begrijp is dat jij een enthousiaste coke gebruiker bent die meerdere grammen per dag gebruikt. Mijn vraag is hoe je dit allemaal bekostigd?
Klik om te vergroten...
Ik had al eens eerder antwoord gegeven op diezelfde vraag. Maar goed, om antwoord te geven op je vraag: ik ben muziekproducent van beroep, hetgeen wat ervoor zorgt dat ik financieel gezien alles kan doen en laten wat ik wil zonder dat ik er iets van merk.
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wat zou je doen als je je gebruik niet meer zou kunnen betalen?
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Maar gewoon in een stel je voor scenario?
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#19
Susanne zei:
SirErick zei:
Susanne zei:
Wat zou je doen als je je gebruik niet meer zou kunnen betalen?
Klik om te vergroten...
Ik heb geluk dat ik daar nooit over zal hoeven nadenken, dus dat ga ik dan ook niet doen. Met andere woorden: ik acht de kans dat dit mij zal overkomen extreem klein.
Klik om te vergroten...
Maar gewoon in een stel je voor scenario?
Klik om te vergroten...
Volgens mij heb ik gisteren al duidelijk gemaakt dat ik niet ga nadenken over situaties die niet realistisch zijn. Met andere woorden: het is zinloos om die vraag te (blijven) herhalen.
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#20
SirErick zei:
Volgens mij heb ik gisteren al duidelijk gemaakt dat ik niet ga nadenken over situaties die niet realistisch zijn. Met andere woorden: het is zinloos om die vraag te (blijven) herhalen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat dit ook wel een antwoord op mijn vraag is

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...11
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."