Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelk(e) instrument(en) speel je? Show je gear!

Welk(e) instrument(en) speel je? Show je gear!

170 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik had vernomen dat er hier wel een aantal DF'ers zitten die een muziek instrument bespelen. De laatste tijd ben ik zelf heel veel bezig met gitaarspelen dus ik dacht, waarom niet een topic hierover aanmaken?

De bedoeling is om te vertellen welk(e) instrument(en) je bespeelt en als je het leuk vindt kun je ze hier laten zien. En eventueel vertellen hoe lang je al bezig bent, of je misschien in een band speelt, wat je doelen ermee zijn, welke gear je in de toekomst nog wilt aanschaffen, enzovoort. Alles betreffende dit onderwerp eigenlijk.


Om te beginnen:

Ik denk dat het nu zo'n dikke 10 jaar geleden is dat ik een gitaar kocht. Een elektrische, model Stratocaster maar uiteraard geen Fender maar een van het merk London City. De Spitfire MK2:

IMG_20210925_120204.jpg

Met daarbij een Roland Cube 30 transistorversterker: (plaatje toont niet die van mij, want op het moment staat die in een kast helemaal onderaan met een hele hoop spul er bovenop)

cube_30_angle_gal.jpg


Tot mijn spijt kon ik er destijds nooit echt goed in komen, het gitaarspelen. Het was altijd een opgave om mezelf te doen laten spelen. Dus het bleef er al gauw bij liggen. Doodzonde eigenlijk.

Maar begin dit jaar begon het weer te kriebelen en haalde ik mijn gitaar na een dikke 10 jaar weer eens uit de gig bag en nu klikte het. Het was geen opgave meer, maar elke dag had ik zin om te spelen. Hierop besloot ik een aantal maanden geleden om dan eindelijk ook eens een akoestische gitaar te kopen. En dat werd de (western/staalsnarige) Fender CC140-SCE. Deze is elektrisch/akoestisch, dus hij kan ook op mijn versterker:

IMG_20210925_120001.jpg

Waar ik achteraf heel blij mee ben en nu alleen nog maar op speel.


Zelf speel ik niet in een band en heb daar ook (nog) geen plannen voor. Eerst maar lekker door oefenen. Wel zit ik eraan te denken om misschien lessen te gaan volgen. Qua gear zou ik in de toekomst graag nog eens een Spaanse/klassieke akoestische gitaar erbij halen, in de verdere toekomst een western akoestische in een hoger segment en misschien een leuke kleine tube amp. Maar dat alles heeft geen haast, ik ben nu eerst tevreden zo.

Ik ben benieuwd naar jullie instrumenten en speel ervaring!
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#2
IMG_20210925_123815.jpg
IMG_20210925_123826.jpg

IMG_20210925_123850.jpg

Mijn oude stukkie hout. Dankzij artritis ben ik niet meer in staat om spelen, jammer genoeg. Omdat ik verschillende keren ben verhuisd de laatste tijd is mijn gitaar er niet op vooruit gegaan, zoals je kunt zien. Mocht ik het geld ooit hebben om hem te laten opknappen, dan doe ik dat en hang ik hem boven de bank. Heel misschien, wanneer ik niet meer in vrijwillig budgetbeheer zit, en ik kan het me veroorloven, ga ik me te buiten aan wietolie en zal ik weer gaan spelen, hoop ik. De gitaar is een 1993 akoestische Washburn limited edition. Het was ooit mijn trots. (snik)

Ergens slingert ook nog een Spaanse gitaar rond. Dat is een Josè Rodriquez. Daar heb ik gitaar spelen op geleerd. De brede hals en de nylon snaren van een Spaanse gitaar maakt het makkelijker om te leren spelen en om de akkoorden te leren. Ook is de spanning van de snaren niet zo hoog. Je snijdt jezelf dan ook niet in je vingers als je geen eelt op je vingers hebt zoals bij een western gitaar.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat een leuk idee voor een topic en wat een vette gitaren! Vooral de bovenste!

Zelf speel ik spaanse akoestische gitaar:
1632566975779253002423237269475.jpg
Ik denk dat ik een jaar of 4 a 5 geleden begonnen ben met spelen. Heb een paar maanden iets minder gespeeld, maar het gaat nu weer wat beter. Het lijkt me wel heel leuk om in een band te spelen, maar ik ken daar niemand voor en dan komen daar ook nog de kosten bij.. in de toekomst wil ik ook ooit nog een elektrische gitaar en dan een beetje rifjes kunnen spelen enzo.

En mag ik vragen waarom je een spaanse in de toekomst wil trouwens? Als je echt spaanse muziek ofzo wilt spelen of je een beginner bent met gitaar spelen is een spaanse wel handig, maar over het algemeen klinkt een western wel beter dan een spaanse zeggen ze.
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#4
Gitaar speel ik al een 20-25 jaar, piano ben ik nog aan het leren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat jammer dat je niet meer kunt spelen @Oehoeboeroe :( We nemen onze handen soms zo voor lief... Is je gitaar ook echt veel waard door de limited edition?


Acoustic zei:
Gitaar speel ik al een 20-25 jaar, piano ben ik nog aan het leren.
Klik om te vergroten...
Zou je kunnen zeggen wat voor modellen gitaren dat precies zijn? Ik ben gek op het uitzoeken van dat soort dingen!


whitesugar zei:
Wat een leuk idee voor een topic en wat een vette gitaren! Vooral de bovenste!

Zelf speel ik spaanse akoestische gitaar:
Bekijk bijlage 29791
Ik denk dat ik een jaar of 4 a 5 geleden begonnen ben met spelen. Heb een paar maanden iets minder gespeeld, maar het gaat nu weer wat beter. Het lijkt me wel heel leuk om in een band te spelen, maar ik ken daar niemand voor en dan komen daar ook nog de kosten bij.. in de toekomst wil ik ook ooit nog een elektrische gitaar en dan een beetje rifjes kunnen spelen enzo.
Klik om te vergroten...
Elektrisch is ook leuk! En easy wat betreft het indrukken van de snaren zelf. Meestal een erg lage action en het geluid is natuurlijk versterkt.

whitesugar zei:
En mag ik vragen waarom je een spaanse in de toekomst wil trouwens? Als je echt spaanse muziek ofzo wilt spelen of je een beginner bent met gitaar spelen is een spaanse wel handig, maar over het algemeen klinkt een western wel beter dan een spaanse zeggen ze.
Klik om te vergroten...
3 woorden:

Paco de Lucía

:tonguewink:

Maar het is wel waar. Door hem begin ik nu Flamenco te waarderen en ik vind het geluid van een nylon snarige gitaar mooi! Maar ook dat van een western hoor. Ik zou alleen ook graag Flamenco nummers leren spelen en dan past dat typische geluid van een Spaanse/klassieke gitaar daar natuurlijk veel beter bij! Eigenlijk had ik moeten beginnen met een Spaanse/klassieke ja. Had me een hele hoop pijn bespaard denk ik. :sweatsmile:
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dit is trouwens een mooi middeltje om je snaren mooi en glad te houden.
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Wat jammer dat je niet meer kunt spelen @Oehoeboeroe :( We nemen onze handen soms zo voor lief... Is je gitaar ook echt veel waard door de limited edition?



Zou je kunnen zeggen wat voor modellen gitaren dat precies zijn? Ik ben gek op het uitzoeken van dat soort dingen!



Elektrisch is ook leuk! En easy wat betreft het indrukken van de snaren zelf. Meestal een erg lage action en het geluid is natuurlijk versterkt.


3 woorden:

Paco de Lucía

:tonguewink:

Maar het is wel waar. Door hem begin ik nu Flamenco te waarderen en ik vind het geluid van een nylon snarige gitaar mooi! Maar ook dat van een western hoor. Ik zou alleen ook graag Flamenco nummers leren spelen en dan past dat typische geluid van een Spaanse/klassieke gitaar daar natuurlijk veel beter bij! Eigenlijk had ik moeten beginnen met een Spaanse/klassieke ja. Had me een hele hoop pijn bespaard denk ik. :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Een Ibanez en Fender
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#8
IMG_20210925_131412.jpg
IMG_20210925_131319.jpg

Gevonden! Hierboven staat mijn westerngitaar en dit is mijn Spaanse gitaar. Voor deze gitaar heb ik gelukkig een hoes, daarom is ie nog intact.
Ik hoop toch echt in de toekomst hier weer op te kunnen spelen...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Acoustic zei:
Een Ibanez en Fender
Klik om te vergroten...
Ik dacht, 20-25 jaar speel ervaring, die zal wel gitaren van een paar duizend euro p/s hebben liggen, maar dat valt erg mee!

Prijs zegt natuurlijk ook lang niet alles en vaak betaal je ook veel teveel voor het merk.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#10
Oehoeboeroe zei:
Spaanse gitaren hebben een brede hals en nylon (melodie)snaren. Een western gitaar heeft een smalle hals en stalen snaren. Ook staan de snaren van een Western gitaar onder hoge spanning. De spanning is zo hoog dat in de hals van een Western gitaar een stalen buis is geplaatst zodat de hals niet krom trekt. Heb je geen eelt op je vingers, dan kun je jezelf snijden aan de stalen, dunne snaren van een Western gitaar. Om een Western gitaar goed te laten klinken maak je vaak gebruik van een plectrum. Brian May gebruikt hiervoor een muntje. Een Spaanse gitaar heeft minder spanning op de snaren en de (melodie) snaren zijn dikker en van nylon gemaakt. Ik weet dat er ook Spaanse gitaren bestaan met stalen snaren, heb er nooit een gezien. Maar wil je een echt mooi klinkende akoestische western gitaar dan moet je een keertje spelen op een 12-snarige western. Alle beroemdheden spelen op een 12-snarige, gewoon omdat ze geweldig klinken...

Klik om te vergroten...
12 snaren 😱 ik vind 6 al meer dan genoeg..
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Paco de Lucía
Klik om te vergroten...

Yep! Drie woorden is genoeg in deze!
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#12
inner_search zei:
Nope , enkel drummen 😂
Men electronisch Yamaha Td staat wel op een kamertje maar niet drumklaar.
Ik speel ook liever met een actieve speaker dan een hs op.
Had een actieve gitaar speaker maar was van een vriend en heeft zen spullen verkocht.

de chromatic van roots is een erfstukje van men grootvader , toen heb ik de diatonics gekocht om op te oefenen.
Maar zoals gezegt , single notes zijn zwaar onderschat en het is niet zomaar je mond erover en een deuntje spelen zoals de meesten denken.

men pa heeft men opa zijn trompet geerft (speciale serie waar maar 300 modellen van gemaakt zijn , vraag me niet welk merk of type want ik weet het niet.
Men opa heeft ze gekocht in 24 was.
Verlaat uiteraard nooit de familie 😊
Klik om te vergroten...
Oow wat leuk! Mijn broer speelt ook drum.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#13
inner_search zei:
Nu luisteren terwijl ik men taken doe !
ik zeg je al op voorhand , in ben voor de blues harmonica maar kan ook zeker jazz en andere stijlen waarderen.
Dit is mijn ding.
mijn favoriete speler allee tijden !

haar vind ik geweldig.

en dan heb je deze man nog die alles kan spelen 😂
Klik om te vergroten...
Wauw, ik kreeg gewoon kippenvel bij amanda ventuara!

Ik vind dit heel mooi:
Vind het zo knap hoe hij die twee instrumenten tegerlijk bespeeld!
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Wist ik niet van chromatic! Interessant om te leren!

Die jij postte zijn ook erg indrukwekkend. Dat zijn dan weer minder mijn genres, maar overduidelijk dikke skills!!
Klik om te vergroten...
De blues is origineel onstaan door een mondharp (neen geen gitaar of harmonica een simpele mondharp)

ja hebt 2 soorten harmonicas de chromatic die ik niet laten zien heb en in het filmpje bespeeld word , maar je start beter met een diatonic c of f (past zowat bij elk genre) image.jpgimage.jpg
Kost een euro of 10 en perfect om wat te blazen en zuigen 🤣 straks even met electric drummetje erop proberen zetten (en even spelen 😋)
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#15
whitesugar zei:
Wauw, ik kreeg gewoon kippenvel bij amanda ventuara!

Ik vind dit heel mooi:
Vind het zo knap hoe hij die twee instrumenten tegerlijk bespeeld!
Klik om te vergroten...
Daar was Bob dylan heer en meester in :wink:
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#16
Acoustic zei:
hoort hier mss niet thuis maar vond em wel grappig voor de muzikanten, dat ´your´ age kan ik best vervangen door ´my´ age
🤣

Bekijk bijlage 29872
Klik om te vergroten...
Hahah wat flauw 😂
E
EscapeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Leuk topic idd!
Ik heb een elektrische gitaar en een ukelele, allebei een goedkoop ding van Harley Benton. Ik kan op beiden niet zo goed spelen :grimacing:
Eigenlijk wil ik heel graag binnenkort een goede basgitaar kopen. Ik denk erover na om dan ook lessen te gaan nemen, het lijkt me tof om in een bandje te kunnen spelen
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#18
Escape zei:
Leuk topic idd!
Ik heb een elektrische gitaar en een ukelele, allebei een goedkoop ding van Harley Benton. Ik kan op beiden niet zo goed spelen :grimacing:
Eigenlijk wil ik heel graag binnenkort een goede basgitaar kopen. Ik denk erover na om dan ook lessen te gaan nemen, het lijkt me tof om in een bandje te kunnen spelen
Klik om te vergroten...
Wauw, vet ding rechts! 🤩
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Escape zei:
Leuk topic idd!
Ik heb een elektrische gitaar en een ukelele, allebei een goedkoop ding van Harley Benton. Ik kan op beiden niet zo goed spelen :grimacing:
Eigenlijk wil ik heel graag binnenkort een goede basgitaar kopen. Ik denk erover na om dan ook lessen te gaan nemen, het lijkt me tof om in een bandje te kunnen spelen
Klik om te vergroten...
Ook leuk een ukelele denk ik. Zou echter niet weten wat ik aanmoet met maar vier snaren.

Wat voor merk is die strat?
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Mindless Hoe was je les? Of moet het nog gebeuren?😁

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."