Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe hoe kom je van polygebruikende touristen af topic

De hoe kom je van polygebruikende touristen af topic

47 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#1
met drugstesten
huisarresten
betere voorlichtinguit pappas eigen mond
strakke begeleiding tot hun 18de ...
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mudkip zei:
Naja, lijkt mij niet zo moeilijk;

Gewoon alleen legale verkoop, aan mensen met een geldig Nederlands identiteitsbewijs...
Klik om te vergroten...

Makkelijkste oplossing inderdaad. Zoals ik al eerder gezegd heb. :mrgreen:
b
baarsjesbewonerLid
01-01-2024, 00:00
#3
pipoxyz zei:
Tja..wat je zegt kan ik mij wel in begeven. Ik deel de zorgen met je tov drugs gebruikende jeugd, ook deel ik je mening dat de status 'illegaal' gebruikt wordt binnen de bevolking om grenzen duidelijk te maken.
Het is inderdaad geen snoepgoed, en zo moet het niet worden aangeboden.

Toch is er een hele grote groep, die vandaagdedag al harddrugs heeft gebruikt. Deze groep wordt op dit moment door niemand beschermd. Je zou zelfs kunnen afvragen, of de illegale status een deel van deze groep niet juist bewogen heeft tot gebruik. Vanaf 12 jaar wordt je namelijk behoorlijk obstinaat.

Ik ben zo'n jochie geweest. Dit hield voor mij is dat ik pilletjes en middeltjes nam met mijn vriendengroep zwervend op straat. Door de geringe informatie voorhanden ben ik destijds in de chronische xtc dip beland(als in, slechts normaal met een pilletje). De gevaarlijke momenten, overdoseringen enzo, hebben we niet opgevangen door een dokter, of verstandige acties, maar door het alles uit te zitten. Dit ging bij ons gelukkig altijd goed,..maar het is de formule voor een ongeluk. Maar goed..er zijn nog veel meer nadelen te noemen hieromtrent. (heb bv. ook regelmatig foute pillen gekocht)

Behalve de meerwaarde van de voorlichtende rol van het verbod, zie ik geen ander voordeel in zo'n hoge leeftijdsgrens.

Natuurlijk moet drugs niet onder de normale warenwet vallen, en met pipo de clown plaatjes via de milo te koop zijn, maar illegaliteit is het andere uiterste.

De vraag is eigenlijk, moet je een verbod opleggen voor dingen die jij liever niet ziet en die slecht kunnen zijn, maar die wel zullen worden gedaan.

Maargoed....dit gezegd te hebben is het natuurlijk vrijwel, al dan niet volledig onmogelijk om zoiets vorm te geven.

Toch is het achterlijk een 21 jarige grens te willen hanteren voor een middel waar voornamelijk de 15-16 jarigen zich in beginnen te interesseren.

Eenmaal illegaal is de verantwoordelijkheid ervoor weg.. en wordt er dus minder aan gedaan dan kan of nodig is.

Maar goed....in principe wordt de jeugd wel beschermd voor de wet tot hun 18de.. dus als er al een demonstratief hoge leeftijdsgrens moet zijn ben ik voor 18, en zeker niet voor het amerikaanse 21.

Mijn vroeger overmatig druggebruik was een hele harde les,..maar het heeft me niet kapot gemaakt, integendeel, ik heb er een schat van kennis aan over gehouden en tollerantie voor anderen.


Men begint gewoon vanaf zo'n 12 jaar. en dit feit word nu genegeert.
dat maakt het echter niet anders. hoe zou jij deze groep verder beschermen dan?
Klik om te vergroten...
toen ik 15-16 was had ik helemaal geen interesse in al die middelen en ik ben blij dat ik het ook niet heb gedaan. Tripervaringen al helemaal, ik denk dat de gemiddelde 15-16 jarige deze niet op de juiste waarde kan schatten (ook al voel je je op je 16e oud genoeg om alles te doen).
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#4
en daar sla je de spijker op zn kop..
Een groot deel van de jeugd, is niet geinteresseerd in drugs.

Er kan gespeculeerd worden of ruimere beschikbaarheid niet drempelverlagend werkt voor die groep, maar op dit moment spreekt alle data dat tegen. Coffeeshops bij scholen leidt niet tot een hoger percentage gebruikers op die school. ...Harddrugs op de helft van rotterdamse scholen, was het niet? En op Internationaal niveau is aangetoond dat de 'losse' Nederlandse aanpak niet heeft geleidt tot een hoger percentage drugsgebruikers.
in 1 zin. Illegaliteit heeft GEEN invloed op drugsgebruik.

wat dan overblijft is aansprakelijkheid van de staat. illegaal = niet aansprakelijk, legaal = aansprakelijk.

al betreft het natuurlijk ook een taboe, maar principieel zijn, en het uiten van zulke stugheid veranderd alleen niet zoveel.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#5
lysergine25 zei:
Nou 21 jaar is een goede grens, het geeft beter aan dat het geen lollies zijn.
Na hun 21 ste hebben de meeste de school wel gehaalt.
Niet dat een 21 grens de jongeren waaghalzen weerhoudt van de drugs, drugs zijn illegaal dus kan iedeereen het kopen. Dat de paddos niet bij je pepdealer verkrijgbaar zijn is een beetje vreemd.

Beperkingen van vrijheden ?
Toen ik 16 was waren er geen smartshops en ook geen coffeeshops.
Dus als ik die vrijheden niet had waarom moeten ze die nu wel krijgen?
Klik om te vergroten...

Your point? Vooruitgang mag dus niet? Alles moet zo blijven als het was?

Waarden en normen dalen pijpen is nu doodnomaal als je 12 bent .... zoen is te intiem. Het misbruiken van alcohol en coma zuipen zijn geen vrijheden, het schuimbekken op de mdma is geen vrijheid. Ze kopen peuken en drank als ze 13 zijn, gelukkig kan dat nu niet meer en dus is 15 jaar voor paddos een schande voor het land. Als deze regering dat zou promoten zou echt slecht zijn.
Waarom moeten al deze shops en drugspaleizen open gezet worden voor minderjarigen ? Als je de kroeg niet in mag mag je ook de smartshop niet in. Paddos kun je plukken in het veld veel succes dan is ook de smartshop niet verantwoordlijk en het rijk ook niet.
Klik om te vergroten...

Nu is het illegaal en gebruiken ze het ook. Het is toch veel beter om een winkel te hebben waar mensen het kunnen kopen en waar er ook daadwerkelijk goede informatie over gegeven wordt ipv straatdealers. Dingen verbieden is absoluut geen oplossing. Volgens mij is het doel van de staat, de mensen beschermen. Dit doe je neit door je handen er vanaf te trekken door een makkelijk verbod en te zeggen 'dan moet je het zelf maar uitzoeken'.

Kijk, ik zeg niet dat er geen minimumleeftijd moet zijn, maar 21 is veel te hoog. Ik ben zelf 17 jaar en voor mij zou dergelijke schijnpolitiek ook niets uitmaken. Als ik iets wil, dan ga ik net zo lang door met zoeken tot ik het ook daadwerkelijk heb.

Ik irriteer me ook aan mensen (jongeren) die onverantwoordelijk met drugs om gaan en allerlei dingen proberen waar ze geen kennis en respect voor hebben. Maar dit verander je niet door dingen te verbieden of de minimumleeftijd om hoog te gooien. Dit verander je met eerlijke informatie over drugs op scholen en dergelijke. Ik heb nog nooit serieuze informatie gehad over drugs op school, alleen op de basisschool wat lesjes van dogmatische politieagenten die komen vertellen hoe slecht het drugs wel niet zijn (vanuit een maatschappelijk dogmatisch oogpunt).
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#6
[hersenspinsel]


Misschien een drugsbewijs, dat je een keertje net als met je bromfietscertificaat kan aantonen dat je volwassen genoeg bent om te gebruiken?


je krijgt dan theorie vragen erover bv

Coke en alcohol wat gebeurt er
in je lichaam ?


A Je voelt je helemaal tip top, en je avond kan niet meer stuk

B De combinatie alcohol en cocaïne leidt tot de vorming van een nieuwe stof die de hartslag verhoogt, deze stof heet Cocaethyleen

C Ze heffen elkaar op, en je voelt niets meer van beiden.

D je gaat er dood aan, ook in kleine hoeveelheden.



Als je dan een lange rij van deze vragen "juist" kan beantwoorden en je hebt een voldooende, dan pas krijg je toegang tot koffieshop en smartshop. Maar heb je bij controle Zonder bewijs toch drugs in je bloed zitten, komen er sancties.

En net als brommercertificaat.

Dus als je als toerist hier komt moet je eerst zo'n belachelijk irri certificaat halen. en als je gepakt word zonder certificaatje, heb je een zware sanctie, net als rijden zonder rijbewijs.

Drugs kan namelijk gevaarlijk zijn als een onervaren gebruiker de straat op loopt.

[/hersenspinsel]
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja en dan ook een puntensysteem er bij invoeren...
3 bad trips? Inleveren!
Een coma is 2 punten.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het probleem is vooral dat andere mensen er last van hebben. Als iemand zo debiel is om zich niet in te lezen en dood gaat omdat hij ergens een overdosis van neemt hoor je mij heus niet huilen :')

Op zich is een 'drugsbewijs' met een test en dergelijke wel ok... Maar ik denk niet dat het werkt. De negatieve acties van mensen onder invloed van drugs moeten worden aangepakt en niet de drugs zelf.
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#9
in een indiaas dorpje krijg je een matje met wespen op je buik gebonden, en als je dan geen kick geeft, ben je volwassen... maar dat is een primitief testje.

Er zullen altijd mensen zijn die er nooit klaar voor zijn, en anderen zijn er voor geboren.

Je zou alle drugs moeten gedogen ( bij in het bezit van kleine hoeveelheid, zoals een daghoeveelheid van gebruiker), maar dan wél verplichten dat een dealer alles afweet van de drug die hij verkoopt, en een testverslagen bij zich heeft, en goede kwaliteit. Daarnaast veel zwaardere straffen voor mensen die rommel en onzin verkopen...
H
HansLid
01-01-2024, 00:00
#10
lysergine25 zei:
nee joh is geen onzin ...

21 jaar voorkomt negatieve publiciteit.

ik streef ook naar een alcohol en wiet grens van 21 jaar.

Als je jong bent moet je leren .... niet naar de klote gaan.

Stonie
Klik om te vergroten...

Ik vind dat als je jong bent dat je zeker moet leren om met alcohol om te gaan. Als het op je 21e wel mag ben je net zo onervaren als een 12/16 jarige die voor het eerst gaat zuipen. Er ligt waarschijnlijk wel wat minder groepsdruk op je.

Ik had mn lesje echt wel geleerd toen ik een paar keer flink had gekotst. Verantwoordelijkheid moet je zelf (leren) nemen.
L
Lord HerbalLid
01-01-2024, 00:00
#11
Enesteene zei:
Mudkip zei:
Naja, lijkt mij niet zo moeilijk;

Gewoon alleen legale verkoop, aan mensen met een geldig Nederlands identiteitsbewijs...
Klik om te vergroten...

binnen eu-verband heeft nederland zich gecommiteerd aan verdragen die een vrij verkeer van goederen en diensten garandeerd.e en verbod op verkoop aan buitenlanders zou dat recht inperken en derhalve discriminatoir zijn.
Klik om te vergroten...

Maar de EU wil ook dat alle coffeshops en dergelijke in Nederland verdwijnen. Daarnaast heeft de overheid de plicht om mensen die niet met dit soort dingen kunnen omgaan ervan af te houden, net als dat je 18 moet zijn om te mogen autorijden, terwijl mijn ma nog steeds regelmatig dr auto vakkundig molesteert.

Wat betreft de discriminatie:

Hare Majesteit de Koningin der Nederlanden zei:
GRONDWET
VOOR HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Klik om te vergroten...

Toch mag je onder 18 geen wiet halen, en onder 16 geen tabak. Natuurlijk, dit is ter bescherming van de minderjarigen zelf, maar dan vind ik dat dit soort discriminatie gewoon van toepassing moet kunnen zijn op elke groep die heeft bewezen nog niet met dit soort spul om te kunnen gaan.

Wat misschien zou kunnen, maar dat is wel vergezocht, is dat iemand eerst moet trippen onder officiele begeleiding, waarna hij/zij een soort "tripbewijs" ontvangt, dat diegene het recht geeft om paddo's te mogen kopen en gebruiken...
R
RielLid
01-01-2024, 00:00
#12
daar ben ik het niet mee eens. Ja, de kans is groter dat het fout gaat als je jong bent. maar daar leer je juist weer van. en komt het niet voor als je ouder bent.

:wave:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik zie wel een mogelijke oplossing in het laten tekenen van een verantwoordelijkheids verklaring bij aankoop van paddos.

Het gaat de staat slechts om een schijnbare verantwoordelijkheid richting het buitenland...wat illegaal is, en waar touristen aan dood gaan, is immers niet de verantwoordelijkheid van de staat.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#14
klink zei:
Vanuit mijn verantwoordelijkheid als minister voor volksgezondheid vind ik het volstrekt ongewenst tegenover onze buurlanden dat buitenlandse jongeren relatief grote gezondheidsrisico’s lopen als gevolg van het ruime aanbod van paddo’s
Klik om te vergroten...
Volgens Minister Klink is het duidelijk...
Door een verbod op paddos natuurlijk
Maar hoe lastig is het nu eigenlijk om hier een werkende oplossing voor te vinden.
Bij deze de vraag. Wat zou jij als mogelijke oplossing zien?
M
MudkipLid
01-01-2024, 00:00
#15
Naja, lijkt mij niet zo moeilijk;

Gewoon alleen legale verkoop, aan mensen met een geldig Nederlands identiteitsbewijs...
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#16
idd alleen met een geldig nederlands paspoort en boven de 21 jaar kun je de paddos nog kopen.

Iedereen die aan andere verkoopt moet 6 maanden isoleer krijgen.

:wave:
i
inferno33Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Maar leren over drugs is niet hetzelfde als klaarzijn voor drugs... een test voor de volwassenheid zou beter zijn, maar hoe je dat moet realiseren...
_
_Kat_Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben net een paar maanden 17, maar was al op mijn 16e bezig met paddo's. Maandenlang geen problemen gehad met paddo's. Toen een maand of twee geleden even naar Utrecht gegaan met de trein, Hawaiaanse paddo's gekocht met een vriend waar ik al mijn drugs ervaringen beleef. Wat er toen volgde was een bad trip zoals ik me die nog nooit van mijn hele leven had voorgesteld met uitreden uit mijn lichaam, een uur lang stilstaan en me kut voelen zoals ik me nog nooit kut heb gevoeld. Door de ogen van andere mensen kunnen kijken en zo'n beetje de meest gruwelijke hallucinaties van mijn vriend gezien waarin hij dood ging op allerlei onmogelijke manieren. Vervolgens, dankzij mijn jaar lange ervaring met paddo's, mezelf uit die shit kunnen halen en toen begin de bad trip bij mijn vriend die na een aantal bijna-zelfmoord pogingen en compleet door te draaien op straat (en daarbij talloze mensen doodsbang gemaakt te hebben) alsof hij uit een TBS kliniek was ontsnapt, ook nog eens zijn mobiel in tweeën brak. Toen heb ik hem gevonden (ik stond een uur lang helemaal in mezelf te trippen, GROTE fout) en is alles goed gekomen en hebben we nog een uurtje lekker relaxed uitgetripped.

Is dit goed of slecht? Beide. Het slechte is vrij duidelijk, maar het voordeel is dat we sindsdien niet meer bad zijn gegaan ondanks dat het er af en toe wel naartoe neigde. Trippen moet je leren, je kunt na een super slechte bad trip zoals die van ons dan ook een bad trip compleet vermijden. Het maakt dan ook geen reet uit of je nu 17, 18, 21 of 50 bent als het aankomt op trippen op paddo's. Als je het buiten doet loop je risico's, heel erg veel risico's en als je daarop voorbereid bent (door bijv. ver weg te gaan zitten op een plek waar bijna niemand komt) dan kan er weinig fout gaan. Als je zoals ik en mijn vriend gaat trippen in de trein van Utrecht naar Zwolle in het pikke donker om 11 uur 's avonds en dan ook nog door een super druk treinstation moet lopen terwijl je tripped... TJA. Dat loopt zoals ik zelf heb ondervonden, niet bepaald soepel.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat trippen iets is wat je moet leren, ongeacht je leeftijd of volwassenheid. Je kunt dan nog zo verantwoordelijk en verstandig zijn, als je pech hebt en je hebt nog nooit een bad trip gehad (en je kunt deze dus niet aan zien/voelen komen) dan zul je altijd genaait zijn. Tuurlijk is een bad trip niet altijd zo extreem als bij mij en mijn vriend, hij kan nog veel erger, maar is meestal een stuk minder. Wie zich begeeft op het gebied van LSD en paddo's (toch wel de minst relaxde tripmiddelen) moet fouten maken en daarvan leren. Als ik 21 ben zal ik vele malen beter zijn in trippen dan nu. Als iemand 21 is geworden en zich dan realizeerd dat hij eindelijk naar de smartshop kan gaan om paddo's te kopen, dan zal hij op EXACT hetzelfde niveau zitten als ik zat op mijn 16e. Een leeftijdsgrens maakt dan ook geen ene flikker uit en het verhoogt de kans dat nieuwsgierige jongeren een beetje te veel LSD nemen op hun eerste trip ervaring en zichzelf van een brug af gooien na een gruwelijke bad trip. Een portie paddo's is een portie paddo's. Één portie Mexicaanse paddo's is ideaal voor de beginnende psychonaut. Anders een portie truffels. LSD zie ik meer als iets dat je moet nemen als je al een beetje kunt trippen, gezien je dan veel minder geld kwijt bent aan een veel hardere trip.

En zoiezo, als paddo's illegaal worden zul je mij niet meer paddo's zien eten. Dan word dat me veel te gevaarlijk gezien er look-a-likes zijn waar je aan dood gaat. Nee dank je, doe mij dan maar wat LSD.
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#19
hans zei:
lysergine25 zei:
nee joh is geen onzin ...

21 jaar voorkomt negatieve publiciteit.

ik streef ook naar een alcohol en wiet grens van 21 jaar.

Als je jong bent moet je leren .... niet naar de klote gaan.

Stonie
Klik om te vergroten...

Ik vind dat als je jong bent dat je zeker moet leren om met alcohol om te gaan. Als het op je 21e wel mag ben je net zo onervaren als een 12/16 jarige die voor het eerst gaat zuipen. Er ligt waarschijnlijk wel wat minder groepsdruk op je.
Klik om te vergroten...

inderdaad, ik ken iemand die pas vanaf zn 18e mocht drinken, de eerste 5 keer is ie zo slecht gegaan als een 12 jarige
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#20
én de meeste criminelen, én de meeste verslaafden, én de meeste psychoten, én de meeste porno (wat bewonderenswaardig is voor een 'god-fearing' country) en ga zo maar even door! Werkt goed zeg, zo'n drugsbeleid!

Aan de andere kant: In China is het drugsbeleid 'een tikkie' strikter, maar daar zal je niet zo gauw blowende jongeren vinden :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."