mellowWw zei:
Heb je het gemaakt volgens de door jou geplaatste link?
http://www.erowid.org/plants/cacti/cact ... ion5.shtml
![:flushed:]()
Toch een behoorlijk werk, vooral dat 4/5 uur laten staan trekt me niet echt aan, in de zin van 'vernietigen van mescaline' door de hoge temperaturen..
Misschien een idee om hier 'het grote San Pedro/ Peyote' topic te openen met de daarin door jullie beschreven manieren van bereiden van de Peyote / San Pedro cactus.
Met enkele detailverschillen heb ik dat wel zo gedaan.
Maar ik heb die andere 2 cactussen enkele dagen geleden ook tot thee gemaakt (staat nu in de vriezer voor minimaal een week. Niet omdat het moet rijpen ofzo
![:grin:]()
, maar omdat ik niet meteen weer wil trippen.) En die tweede keer ben ik veel grondiger te werk gedaan. Dat wil zeggen dat ik alle naalden heb verwijderd en de kern en het grootste gedeelte van de witte binnenlaag. Dus wat ik in de pan kookte was bijna alleen maar groen spul. De toekomst moet dus nog uitwijzen wat het resultaat is, maar ik heb er alle vertrouwen in.
Het idee om zoveel mogelijk weg te snijden heb ik van dit recept (van een sjamaan):
http://www.erowid.org/plants/cacti/cact ... ion1.shtml
Ik heb dus een beetje wat recepten gecombineerd, en mijn eigen inzichten toegevoegd. Zo heb ik bijvoorbeeld ontdekt dat de naalden (dat zijn clusters van meerdere naalden) het makkelijkst verwijderd kunnen worden met een pincet (door een bepaalde draaibeweging.) Vervolgens heb ik de cactus(en) in plakken gesneden en dan kun je het makkelijkst bij elke plak de transparante huid verwijderen door er eerst een beetje met je nagel onder te pielen. Daarna heb ik met een aardappelschilmesje zoveel mogelijk wit spul erbij weggesneden.
Daarna de boel met heet water in de blender, zodat het geheel lekker mengt.
En toen het kookproces, en ja dat is best langdurig. Maar van alle recepten die ik lees is 4 uur toch wel zo'n beetje de minimumkooktijd.
Je kunt het natuurlijk ook vers eten en dus geen thee maken. Dat bespaart je iig veel kooktijd. Ik heb zelf begrepen dat thee iets makkelijker weg te krijgen is, dan het vers eten van stukjes. Wellicht dat, dat ook een van de redenen is waarom in veel traditionele San Pedro rituelen (in Zuid Amerika) thee wordt gedronken en niet verse San Pedro. Er zullen ongetwijfeld wel rituelen zijn waarbij San Pedro vers wordt gegeten, zoals ik ook wel heb gehoord van rituelen waarbij peyote vers wordt gegeten. Maar het is dus niet zo dat thee maken een typisch westerse methode is, voor mensen die geen zin hebben om langdurig te kauwen.
En zou verhitting schade aanrichten aan de werkzame stoffen? Dat weet ik eigenlijk niet. Misschien dat het 'scheikundig' gezien wel zo is. Maar ik lees op het net toch ook dat langer koken tot betere resultaten kan leiden.
Dit is bijvoorbeeld een quote van een San Pedro-heler die het lang koken verdedigt:
"Most shamans peel and cut the cactus then boil it for between four and eight hours. They may also add alcohol and sometimes other plants or ingredients. I cook mine for twenty hours, however, so it is much stronger and also means that people are less likely to vomit when they drink it. Other San Pedro brews feel weak to me now and rarely give the same visions."
bron:
http://www.erowid.org/plants/cacti/cact ... ngs1.shtml
De laatste keer dat ik thee heb gemaakt ben ik al met al wel een hele werdag bezig geweest. Ruim vier uur koken, daarna de thee zeven en daarna nog inkoken (omdat het nog iets te veel was.) En daarvoor dus dat versnijden van die cactus, wat niet zo snel ging omdat ik ook een beetje aan het verkennen was. Ik moest er nog een beetje handigheid in krijgen.
Man wat een stuk tekst weer.
![:)]()
Ik hoop dat iig iemand er nog iets aan heeft.
edit: ook wel aardig was iets wat ik ergens las. Namelijk dat sommige sjamanen nog een aparte thee zetten van de huid. En die wordt dan ook gedronken tijdens het ritueel, zodat je juist gaat overgeven. Sommige sjamanen hechten blijkbaar heel erg aan de helende werking van het overgeven.