Ik heb geen haat naar de samenleving. Nederland heeft mij ondanks al mijn vage trekjes toch een plaats gegund om te kunnen bestaan. Ik heb alles dat mijn hartje begeerd.
Maar ik denk niet dat het leven nu beter is dan het verleden. Het is anders. Stromend water was een rivier en warmte was een kampvuur. Eten was een hert.
De reden dat dat nu niet meer kan is omdat er te veel mensen zijn. En om die reden is de wereld nu anders. Maar is het beter? Als er 1000 mensen in Nederland woonden was er geen democratie nodig of mensenrechten. Dan had iedereen alle ruimte om te jagen en verzamelen. Dan had iedereen de vrijheid om zichzelf te zijn. Ik vraag me af hoe dat nu is.
Ik had geen idee dat jij aan zover terug dacht. Je bent een romanticus, ik ben wel gevoelig voor het mooie beeld wat jij schetst. Maar zouden jager en verzamelaars niet hebben gedroomd van een koelkast met vers eten? En wat doe je in de winter als er nergens eten te vinden is en je bijna doodvriest? En stel dat je in die tijd een vegan wilde zijn en dus niet wilt jagen, anderen zullen dat zeker afkeuren en je vriendelijk verzoeken normaal te doen en te helpen bij je jacht.
Interessante discussie hier....
Ik vind onze samenleving en waar we naar toe gaan zeker niet goed nee. Fijn dat het beter is dan 100 jaar terug, daar ben ik het mee eens. Voor velen tenminste... Jij bent echter hier in nederland ( neem ik ff aan) aan het profiteren van het vele ongeluk elders in de wereld. Ergens mega hypocriet (vind ik je niet hoor) door dan te zeggen, maar het is allemaal zo goed ik kan zo een appel uit de koelkast pakken. Weet je bij die appel hoeveel er op dat moment dood gaan van de honger terwijl jij lekker je appeltje aan het eten ben? Dus hoe kan je nihilisme afkeuren? Wij westerlingen nemen echt veel te veel van de wereld..... Daarbij tegen de maatschappij zijn hoef je niet meteen een nihilist te worden maar die mening had je ondertussen ook deels.
Maar het is verder voor mij heel moeilijk in woorden uit te leggen wat het nou precies is waar ik op tegen ben in onze maatschappij. Maar ik voel in mijn kern dat we onszelf aan het kwijtraken zijn. Socialmedia, AI, algoritmes... zijn zeer gevaarlijk en kwalijke gebeurtenissen.. Op Netflix een docu van best interessant...
Hier heb je misschien wel een punt. We zijn onze EQ in rap tempo aan het verliezen als mensheid en dan vooral in onze maatschappij.
Wil eigenlijk veel beter en uitgebreid reageren maar kom niet zo goed uit mijn woorden. Ik zal er wel zeker verder over nadenken
@F.E.A.R. want verder een zeer terechte vraag. Dus kom zeker nog wel eens terug op je vraag" Wat staat jou zo tegen aan het ‘maatschappelijk toneelspel’? "... Hou het er nu maar op dat we onszelf aan het verliezen zijn en onszelf gaan laten vervangen voor robots en machines (computers, AI). Als dit niet gebeurd dan worden we zelf de robots terwijl in ons gevoelswereld wordt vergeten en geen of te weinig aandacht aan wordt gegegeven.
Heel interessante discussie! En schroom niet om precies te zeggen wat je denkt, ik ben niet iemand die zich dan beledigd voelt.
Je noemt een aantal uitdagingen die ik niet zal proberen te ontkennen. Ik vind het alleen de verkeerde instelling om te zeggen dat we fundamenteel een disfunctioneel, oneerlijk en corrupt systeem hebben gebouwd. Er is vooruitgang. En zouden de mensen in Afrika geen honger hebben als we hier nog steeds jagers en verzamelaars waren?
Het is nog maar een paar generaties geleden dat de wereld in brand stond. En ook niet lang geleden dat Europeanen de wereld op brute wijze veroverde en mensen uit Afrika verhandelde als slaven. Maar de wil om een eerlijke wereld zonder armoede en ellende te creëren is hedendaags nog nooit zo groot geweest. En mensen pikken het niet meer als bedrijven en overheden immorele dingen doen.
Wat betreft ‘het systeem’. We hebben de kapitalistische machine nodig om de wetenschap op gang te houden. En deze wetenschap gaat hopelijk manieren vinden om honger in de wereld uit te bannen en om een economisch systeem op te tuigen waar we allemaal van profiteren. Ik vertrouw erop dat onze welvaart in het Westen uiteindelijk zal leiden tot vooruitgang voor ons allemaal. Een systeem van tribe’s, jagers/verzamelaars of communisten zie ik dat niet doen.
Social media, algoritmes en AI zijn zeker eng. Ik kan je aanraden om ‘21 lessen voor de 21e eeuw’ te lezen van Yuval Noah Harari. Mensen doen niet altijd de dingen in 1 keer goed, dus terechte zorgen. Maar ik heb vertrouwen in de mensheid en ben positief ingestemd. Misschien is dat wel het verschil tussen ons?