Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsilocybine vs tryptamines

Psilocybine vs tryptamines

56 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
F.E.A.R. zei:
Nogmaals, je zet me wel aan het denken. Ik heb mezelf helemaal ondergedompeld in het burgerlijke leventje in plaats van me af te zetten ertegen en ben sindsdien heel gelukkig. Functioneren in de maatschappij is de norm en ik voel mezelf graag normaal. Een betekenisvolle baan, genoeg geld om een mooi huis voor mijn vriendin en ik, de wereld rond kunnen reizen om geïnspireerd te raken. Maar als ik denk aan alle verplichtingen die we hebben, dan twijfel ik ook weleens of ik vrij ben. Alleen wat is dan wél vrijheid? En ik vraag me af; betekent die vrijheid ook geluk?
Klik om te vergroten...
Daarom moet iemand er ook goed bij nadenken of hij/zij een diepe psychedelische/spirituele ervaring wil. Je krijgt waarschijnlijk dingen te zien die ervoor zorgen dat je niet meer hetzelfde over dingen denkt als eerst. Waar je eerst nog vrij content was met je situatie, kan er dan ineens een diep verlangen ontstaan naar iets meer substantieels, meer fundamenteels.

Voor mij staat vrijheid gelijk aan geluk. Maar dat is wel een vrijheid die niet van deze wereld is om het zo maar te zeggen. Maar daarom heb ik zelf ook niet per se de wens om uit de maatschappij te vertrekken. Omdat die vrijheid en dat geluk gewoon hier en nu bereikbaar zijn. Er zijn geen wereldse voorwaarden aan gebonden. En wat die vrijheid dan precies is? Daar is enige vorm van spirituele revelatie voor nodig denk ik. Eventueel opgewekt door een psychedelische ervaring.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#2
F.E.A.R. zei:
Jij ziet die koelkast met appels als materialistisch. Maar in mijn voorbeeld gebruikte ik het als een product van succesvolle samenwerking. Laten we als voorbeeld stromend water en verwarming nemen. Zonder die dingen gaan mensen dood. En die dingen zijn niet ontwikkeld door monniken die zich terugtrekken op een berg. Ik probeer dus duidelijk te maken dat ‘de maatschappij’ niet een kwaadaardige machine is, maar dat deze juist bestaat om ons verder te helpen. Ondanks zijn (grote) gebreken af en toe die opgelost moeten worden.

En ik vind het nog steeds lastig om jouw perspectief te zien. Los van technologie hebben we zoveel dingen beter voor elkaar dan vroeger. Democratie, mensenrechten, sociale vangnetten, vrijheid van meningsuiting, etc.
Klik om te vergroten...

Ik heb geen haat naar de samenleving. Nederland heeft mij ondanks al mijn vage trekjes toch een plaats gegund om te kunnen bestaan. Ik heb alles dat mijn hartje begeerd.

Maar ik denk niet dat het leven nu beter is dan het verleden. Het is anders. Stromend water was een rivier en warmte was een kampvuur. Eten was een hert.
De reden dat dat nu niet meer kan is omdat er te veel mensen zijn. En om die reden is de wereld nu anders. Maar is het beter? Als er 1000 mensen in Nederland woonden was er geen democratie nodig of mensenrechten. Dan had iedereen alle ruimte om te jagen en verzamelen. Dan had iedereen de vrijheid om zichzelf te zijn. Ik vraag me af hoe dat nu is.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Interessante discussie hier....
F.E.A.R. zei:
Alleen samen kunnen we onze samenleving steeds weer een beetje beter maken. En ik vind het ieders verantwoordelijkheid om een bijdrage hieraan te leveren, hoe klein deze ook lijkt. Nihilisme is vergif voor onze maatschappij en jezelf terugtrekken op een berg vind ik zwak.
Klik om te vergroten...
Ik vind onze samenleving en waar we naar toe gaan zeker niet goed nee. Fijn dat het beter is dan 100 jaar terug, daar ben ik het mee eens. Voor velen tenminste... Jij bent echter hier in nederland ( neem ik ff aan) aan het profiteren van het vele ongeluk elders in de wereld. Ergens mega hypocriet (vind ik je niet hoor) door dan te zeggen, maar het is allemaal zo goed ik kan zo een appel uit de koelkast pakken. Weet je bij die appel hoeveel er op dat moment dood gaan van de honger terwijl jij lekker je appeltje aan het eten ben? Dus hoe kan je nihilisme afkeuren? Wij westerlingen nemen echt veel te veel van de wereld..... Daarbij tegen de maatschappij zijn hoef je niet meteen een nihilist te worden maar die mening had je ondertussen ook deels.

Maar het is verder voor mij heel moeilijk in woorden uit te leggen wat het nou precies is waar ik op tegen ben in onze maatschappij. Maar ik voel in mijn kern dat we onszelf aan het kwijtraken zijn. Socialmedia, AI, algoritmes... zijn zeer gevaarlijk en kwalijke gebeurtenissen.. Op Netflix een docu van best interessant...
F.E.A.R. zei:
Aan liefde is wel een groot tekort. Al zal ik het beter willen beschrijven als een gebrek aan ‘emotionele intelligentie’. Het ontbreekt aan begrip en compassie voor elkaar en dat uit zich nog weleens als haat. Maar in mijn leven heb ik veeeeel meer lieve mensen ontmoet dan klootzakken.
Klik om te vergroten...
Hier heb je misschien wel een punt. We zijn onze EQ in rap tempo aan het verliezen als mensheid en dan vooral in onze maatschappij.

Wil eigenlijk veel beter en uitgebreid reageren maar kom niet zo goed uit mijn woorden. Ik zal er wel zeker verder over nadenken @F.E.A.R. want verder een zeer terechte vraag. Dus kom zeker nog wel eens terug op je vraag" Wat staat jou zo tegen aan het ‘maatschappelijk toneelspel’? "... Hou het er nu maar op dat we onszelf aan het verliezen zijn en onszelf gaan laten vervangen voor robots en machines (computers, AI). Als dit niet gebeurd dan worden we zelf de robots terwijl in ons gevoelswereld wordt vergeten en geen of te weinig aandacht aan wordt gegegeven.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#4
^^ Welcome to the matrix. Ik krijg flashbacks naar mijn favorite McKenna video.

F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Martinus zei:
Ik heb geen haat naar de samenleving. Nederland heeft mij ondanks al mijn vage trekjes toch een plaats gegund om te kunnen bestaan. Ik heb alles dat mijn hartje begeerd.

Maar ik denk niet dat het leven nu beter is dan het verleden. Het is anders. Stromend water was een rivier en warmte was een kampvuur. Eten was een hert.
De reden dat dat nu niet meer kan is omdat er te veel mensen zijn. En om die reden is de wereld nu anders. Maar is het beter? Als er 1000 mensen in Nederland woonden was er geen democratie nodig of mensenrechten. Dan had iedereen alle ruimte om te jagen en verzamelen. Dan had iedereen de vrijheid om zichzelf te zijn. Ik vraag me af hoe dat nu is.
Klik om te vergroten...
Ik had geen idee dat jij aan zover terug dacht. Je bent een romanticus, ik ben wel gevoelig voor het mooie beeld wat jij schetst. Maar zouden jager en verzamelaars niet hebben gedroomd van een koelkast met vers eten? En wat doe je in de winter als er nergens eten te vinden is en je bijna doodvriest? En stel dat je in die tijd een vegan wilde zijn en dus niet wilt jagen, anderen zullen dat zeker afkeuren en je vriendelijk verzoeken normaal te doen en te helpen bij je jacht.
Mezelf zei:
Interessante discussie hier....

Ik vind onze samenleving en waar we naar toe gaan zeker niet goed nee. Fijn dat het beter is dan 100 jaar terug, daar ben ik het mee eens. Voor velen tenminste... Jij bent echter hier in nederland ( neem ik ff aan) aan het profiteren van het vele ongeluk elders in de wereld. Ergens mega hypocriet (vind ik je niet hoor) door dan te zeggen, maar het is allemaal zo goed ik kan zo een appel uit de koelkast pakken. Weet je bij die appel hoeveel er op dat moment dood gaan van de honger terwijl jij lekker je appeltje aan het eten ben? Dus hoe kan je nihilisme afkeuren? Wij westerlingen nemen echt veel te veel van de wereld..... Daarbij tegen de maatschappij zijn hoef je niet meteen een nihilist te worden maar die mening had je ondertussen ook deels.

Maar het is verder voor mij heel moeilijk in woorden uit te leggen wat het nou precies is waar ik op tegen ben in onze maatschappij. Maar ik voel in mijn kern dat we onszelf aan het kwijtraken zijn. Socialmedia, AI, algoritmes... zijn zeer gevaarlijk en kwalijke gebeurtenissen.. Op Netflix een docu van best interessant...

Hier heb je misschien wel een punt. We zijn onze EQ in rap tempo aan het verliezen als mensheid en dan vooral in onze maatschappij.

Wil eigenlijk veel beter en uitgebreid reageren maar kom niet zo goed uit mijn woorden. Ik zal er wel zeker verder over nadenken @F.E.A.R. want verder een zeer terechte vraag. Dus kom zeker nog wel eens terug op je vraag" Wat staat jou zo tegen aan het ‘maatschappelijk toneelspel’? "... Hou het er nu maar op dat we onszelf aan het verliezen zijn en onszelf gaan laten vervangen voor robots en machines (computers, AI). Als dit niet gebeurd dan worden we zelf de robots terwijl in ons gevoelswereld wordt vergeten en geen of te weinig aandacht aan wordt gegegeven.
Klik om te vergroten...
Heel interessante discussie! En schroom niet om precies te zeggen wat je denkt, ik ben niet iemand die zich dan beledigd voelt.

Je noemt een aantal uitdagingen die ik niet zal proberen te ontkennen. Ik vind het alleen de verkeerde instelling om te zeggen dat we fundamenteel een disfunctioneel, oneerlijk en corrupt systeem hebben gebouwd. Er is vooruitgang. En zouden de mensen in Afrika geen honger hebben als we hier nog steeds jagers en verzamelaars waren?

Het is nog maar een paar generaties geleden dat de wereld in brand stond. En ook niet lang geleden dat Europeanen de wereld op brute wijze veroverde en mensen uit Afrika verhandelde als slaven. Maar de wil om een eerlijke wereld zonder armoede en ellende te creëren is hedendaags nog nooit zo groot geweest. En mensen pikken het niet meer als bedrijven en overheden immorele dingen doen.

Wat betreft ‘het systeem’. We hebben de kapitalistische machine nodig om de wetenschap op gang te houden. En deze wetenschap gaat hopelijk manieren vinden om honger in de wereld uit te bannen en om een economisch systeem op te tuigen waar we allemaal van profiteren. Ik vertrouw erop dat onze welvaart in het Westen uiteindelijk zal leiden tot vooruitgang voor ons allemaal. Een systeem van tribe’s, jagers/verzamelaars of communisten zie ik dat niet doen.

Social media, algoritmes en AI zijn zeker eng. Ik kan je aanraden om ‘21 lessen voor de 21e eeuw’ te lezen van Yuval Noah Harari. Mensen doen niet altijd de dingen in 1 keer goed, dus terechte zorgen. Maar ik heb vertrouwen in de mensheid en ben positief ingestemd. Misschien is dat wel het verschil tussen ons?
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#6
F.E.A.R. zei:
Ik had geen idee dat jij aan zover terug dacht. Je bent een romanticus, ik ben wel gevoelig voor het mooie beeld wat jij schetst. Maar zouden jager en verzamelaars niet hebben gedroomd van een koelkast met vers eten? En wat doe je in de winter als er nergens eten te vinden is en je bijna doodvriest? En stel dat je in die tijd een vegan wilde zijn en dus niet wilt jagen, anderen zullen dat zeker afkeuren en je vriendelijk verzoeken normaal te doen en te helpen bij je jacht.
Klik om te vergroten...

Haha, Je kan ook zonder technologie een koelkast maken door een grot of ondergrondse ruimte helemaal vol met ijs te leggen in de winter. En ik werk op een boerderij waar de boerin nog op ouderwetse manier voedsel inmaakt. Het zal je verbazen hoe je met een paar potten en wat fermentatie voedsel kan bewaren.
Mensen waren vroeger echte survival experts. Ze wisten van ieder organisme wat er eetbaar van was. En ik denk dat dit echt niet alleen in de oertijd zo was. Een paar 100 jaar terug was dit ook nog zo. Als je terug kijkt naar de bouwwerken uit de periodes van meer dan 10000 jaar terug dan zie je ware meesterwerken die wij met onze huidige technologie nog niet zouden kunnen na maken.

Mensen bestaan al meer dan 250.000 jaar. En dan heb ik het dus ook echt over homo sapiens. Pas de laatste 10000 jaar zijn we met zn allen op een gekke ego trip gegaan. Nu weet ik niet of dit goed of slecht is. Dus ik noem het maar "anders" :P Maar ik ben misschien wel een beetje romanticus. De paddenstoelen doen rare dingen met je kijk op de wereld. Toen ik die video van Terence McKenna voor het eerst keek voelde ik wel een brok in mijn keel. Het is moeilijk te ontkennen wat hij zegt. Het is er niet beter op geworden sins zijn dood. Maar misschien zit er wel een waarde in de ego die het huidige pad van de mensheid bestaansrecht geeft. Ik weet het niet.
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Martinus zei:
Haha, Je kan ook zonder technologie een koelkast maken door een grot of ondergrondse ruimte helemaal vol met ijs te leggen in de winter. En ik werk op een boerderij waar de boerin nog op ouderwetse manier voedsel inmaakt. Het zal je verbazen hoe je met een paar potten en wat fermentatie voedsel kan bewaren.
Mensen waren vroeger echte survival experts. Ze wisten van ieder organisme wat er eetbaar van was. En ik denk dat dit echt niet alleen in de oertijd zo was. Een paar 100 jaar terug was dit ook nog zo. Als je terug kijkt naar de bouwwerken uit de periodes van meer dan 10000 jaar terug dan zie je ware meesterwerken die wij met onze huidige technologie nog niet zouden kunnen na maken.

Mensen bestaan al meer dan 250.000 jaar. En dan heb ik het dus ook echt over homo sapiens. Pas de laatste 10000 jaar zijn we met zn allen op een gekke ego trip gegaan. Nu weet ik niet of dit goed of slecht is. Dus ik noem het maar "anders" :P Maar ik ben misschien wel een beetje romanticus. De paddenstoelen doen rare dingen met je kijk op de wereld. Toen ik die video van Terence McKenna voor het eerst keek voelde ik wel een brok in mijn keel. Het is moeilijk te ontkennen wat hij zegt. Het is er niet beter op geworden sins zijn dood. Maar misschien zit er wel een waarde in de ego die het huidige pad van de mensheid bestaansrecht geeft. Ik weet het niet.
Klik om te vergroten...
Het ‘boerenleven’ dat je beschrijft doet me denken aan een documentaire over Cuba. In deze docu bezoeken ze in 10-15 jaar tijd meerdere keren een drietal boeren die heel simpel leefden. Ze gebruikte bijvoorbeeld nog steeds een os om de ploeg over het land te halen. Super primitief, maar die mannen zagen er gelukkig uit. Gezond en sterk ook, al helemaal voor die leeftijd. Ik denk dat wij mensen allemaal weleens fantaseren over zo’n simpel en mooi leventje. Wat wij in de westerse wereld najagen lijkt dan soms zo zinloos en destructief.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Martinus zei:
Kan een maatschapij zichzelf bijvoorbeeld ziek praten? Massa hysteria is ook een placebo effect.
Klik om te vergroten...
Ja.

Farmaceuten bedenken aan de lopende band nieuwe stoornissen waarvoor dan weer behandelingen of medicatie nodig is.
Laatst zat ik nog aan zo'n 'stoornis' te denken: Oppositional Defiant Disorder.

Vaak zijn dat gewoon heel intelligente kinderen die op praktijkbasis leren, en die een rijke en uitdagend omgeving nodig hebben om te ontwikkelen. Als je die kinderen gaat stoppen in de mallemolen van het gewone onderwijs, dan gaan ze lopen uitdagen, protesteren, en wijzen ze je constant op de weeffouten die onvermijdelijk in het onderwijs zitten. Met andere woorden: je hebt gewoon te maken met een super-intelligent kind dat goed out-of-the-box kan denken, wat misschien eigenwijs is, maar ook een enorme wilskracht heeft om verandering te bewerkstelligen.

En ons systeem reageert dan dan op zo van: 'oh, dit is een afwijking. Hup, volstoppen met antidepressiva en benzo's zodat 'ie niet meer protesteert.' Het is echt te triest voor woorden. Maar zo werkt de psychiatrie nu helaas wel...
Geen wonder dat zoveel mensen er ontevreden over zijn.

Hierover is nog een goede Tegenlicht-uitzending met een psychiater die het dus wil omdraaien: niet de patiënt problematiseren, maar kijken welke behoeften mensen hebben om te kunnen functioneren. Klinkt extreem logisch, maar voor psychiaters is dat dus rete-revolutionair.

www.vpro.nl

Gewoon Gek

In Nederland wachten 90.000* mensen op psychische hulp. Er moet acuut iets veranderen, maar hoe? De GGZ-pioniers in onze docu 'Gewoon gek' willen radicale vernieuwing in de zorg. Jij ook? Lees dan verder hoe je kunt bijdragen.
www.vpro.nl www.vpro.nl
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#9
HierEnDaarEenFuifje zei:
Wat ik persoonlijk een groot pluspunt vind aan truffels is het natuurlijke. Je voelt dat je niet iets synthetisch tot je neemt. Ik merk ik dat ik bij truffels veel meer emotie voel, de muziek vele malen beter klinkt en er een bepaalde fijne mate van euforie is.
Dit heb ik met geen enkel ander tripmiddel. Wel hebben die andere middelen natuurlijk hun eigen pluspunten weer.
Klik om te vergroten...
Ik kan me goed voorstellen dat het feit dat ze uit de grond komen positief bijdraagt aan de ervaring! Wat zijn wat jou betreft de pluspunten van de andere tripmiddelen.
Mindless zei:
De werkzame stof in truffels (en paddo's), psilocybine, is natuurlijk zelf een tryptamine.

Vaak wordt gezegd dat psilocybine (net zoals bijvoorbeeld DMT/ayahuasca en mescaline) een bepaalde bezieling heeft. Ik ben het daar zelf volledig mee eens. Psilo heeft bijna een soort bewustzijn van zichzelf waarmee je communiceert en wat je begeleidt in je trip. De analogen van psilo hebben dat niet. Tenminste, dat wordt door velen beweerd, inclusief mezelf, al heb ik zelf nog maar heel weinig ervaring met ze.
Klik om te vergroten...
Dat is waar ook. Ik had synthetische tryptamines moeten zeggen.

Interessant jouw uitleg over de bezieling. Dat gevoel zal lastig te beschrijven zijn maar ik snap denk ik wat je bedoelt. Ik ben nu heel benieuwd geworden naar psilocybine.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
F.E.A.R. zei:
Ik kan me goed voorstellen dat het feit dat ze uit de grond komen positief bijdraagt aan de ervaring! Wat zijn wat jou betreft de pluspunten van de andere tripmiddelen.
Klik om te vergroten...


Persoonlijk heb ik veel meer Visuals bij het gebruik van synthetische middelen dan bij psilocybine, helaas zie ik met truffels/paddo's niet echt hele mooie visuals.. ongeacht mijn dosering. Dit is voor mij weer een groot pluspunt aan middelen zoals LSD, 2-CB en 4-HO-MET. Verder vind ik de na stimulatie/comedown van truffels een stuk prettiger dan die van de andere middelen. Ik voel me vaak moe aan het einde en kan lekker slapen.

Ik vind de andere synthetische middelen leuk, maar er kan voor mij niets op tegen het gevoel wat psilo geeft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
HierEnDaarEenFuifje zei:
Persoonlijk heb ik veel meer Visuals bij het gebruik van synthetische middelen dan bij psilocybine, helaas zie ik met truffels/paddo's niet echt hele mooie visuals.. ongeacht mijn dosering.
Klik om te vergroten...
Opmerkelijk... Psilocybine is super visueel bij mij. Vind het ook de mooiste en indrukwekkendste visuals hebben (op changa na dan misschien). Heb je wel geprobeerd langere tijd met ogen dicht te trippen? Echt het even de tijd geven om op te laten komen? En 's avonds/'s nachts trippen? Eventueel geblinddoekt... Dat helpt allemaal mee om de visuals sterker te maken in je beleving. De dingen die ik heb gezien op psilo gaan ver dat van LSD en dergelijke voorbij.

HierEnDaarEenFuifje zei:
Dit is voor mij weer een groot pluspunt aan middelen zoals LSD, 2-CB en 4-HO-MET. Verder vind ik de na stimulatie/comedown van truffels een stuk prettiger dan die van de andere middelen. Ik voel me vaak moe aan het einde en kan lekker slapen.
Klik om te vergroten...
Dat vind ik er ook heerlijk aan. :blush: Het is net alsof je uren lang in slowmotion uit je trip valt in een zacht kussen. Je wordt heel zachtaardig opgevangen en er is geen opgefoktheid zoals met LSD enzo. Eigenlijk vind ik het het leukste deel van de trip, want dan heb ik vaak al een loodzware reis in mezelf gemaakt en heel veel shit losgelaten. Het is dan alleen nog heerlijk relaxen en reflecteren op wat ik zonet allemaal meegemaakt heb.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb niet zo veel ervaring met synthetische psychedelics, maar ik had bij 1p-LSD sterk het idee dat de ervaring erg geometrisch bleef. Alsof het niet zo sterk in de droomwereld tapte. Misschien heb ik gewoon niet genoeg genomen, maar op dmt en psilo hallucineer ik echt de meest absurde dingen. Het lijkt veel creatiever. Alsof je in de creativitijt van de cosmos tapt ofzo.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Martinus zei:
Ik heb niet zo veel ervaring met synthetische psychedelics, maar ik had bij 1p-LSD sterk het idee dat de ervaring erg geometrisch bleef. Alsof het niet zo sterk in de droomwereld tapte. Misschien heb ik gewoon niet genoeg genomen, maar op dmt en psilo hallucineer ik echt de meest absurde dingen. Het lijkt veel creatiever. Alsof je in de creativitijt van de cosmos tapt ofzo.
Klik om te vergroten...
Ik heb heel veel ervaring met (1P-)LSD/ALD-52 (hoewel geen hoge doseringen) en ik merk precies hetzelfde. LSD (en analogen) is veel minder magisch dan psilocybine in mijn ervaring. Veel minder droom-achtig ook.

Bij LSD heb ik een beetje het idee alsof je tapt uit het collectieve vrij recente menselijke bewustzijn (wellicht het bewustzijn sinds LSD was ontdekt? Ik zeg maar wat...). Psilo daarentegen voelt ancient en lijkt te tappen uit honderden duizenden jaren geschiedenis. En voelt daarnaast ook nog eens buitenaards/kosmisch.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat mij betreft zijn paddo's een stuk beter. Die zijn 'compleet'. Dus wat 4-HO-MiPT wat mij betreft mist is de emotionele connectie met je zelf. Het is zelfs licht dissociatief: er ontstaat wat afstand tussen je beleving en gevoelens. Dat zie ik als een beperkende factor voor gedragsverandering.

Het is dan natuurlijk de vraag of gedragsverandering het doel moet zijn (niet per se, als je het mij vraagt). Maar ik denk wel dat de rol van psychedelica is om even buiten je gewone gedachtepatronen om kunt gaan (dat lukt met 4-HO-MiPT, 5-MeO-MiPT en 2C-B ook), en contact te maken met je binnenste gevoelens (volgens mij lukt dat met paddo's veel beter).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Wat mij betreft zijn paddo's een stuk beter. Die zijn 'compleet'. Dus wat 4-HO-MiPT wat mij betreft mist is de emotionele connectie met je zelf. Het is zelfs licht dissociatief: er ontstaat wat afstand tussen je beleving en gevoelens. Dat zie ik als een beperkende factor voor gedragsverandering.

Het is dan natuurlijk de vraag of gedragsverandering het doel moet zijn (niet per se, als je het mij vraagt). Maar ik denk wel dat de rol van psychedelica is om even buiten je gewone gedachtepatronen om kunt gaan (dat lukt met 4-HO-MiPT, 5-MeO-MiPT en 2C-B ook), en contact te maken met je binnenste gevoelens (volgens mij lukt dat met paddo's veel beter).
Klik om te vergroten...
Het voelt echt alsof je helemaal kwetsbaar, geestelijk 'naakt' bent op psilocybine. Mede daarom kunnen die ervaringen ook zo angstaanjagend zijn denk ik. Er is geen dissociatie zoals jij al aangeeft. Je kunt nergens naar ontsnappen, je zit erin en je hebt het maar te ondergaan. Maar daarom kun je inderdaad ook bij delen van je psyche komen waar je normaal al gauw van weg zou sturen. Je zou dat op dat moment misschien ook willen in een psilo trip, maar het middel laat dat niet toe. En achteraf ben je dan blij, omdat het nou juist nodig was om die aller pijnlijkste dingen te zien en voelen. Omdat deze constant vanuit je onderbewuste negatieve invloed op je hebben.

Het is meestal verre van een pretje zo'n psilo trip voor mij. Maar achteraf, wauw...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
En achteraf ben je dan blij, omdat het nou juist nodig was om die aller pijnlijkste dingen te zien en voelen. Omdat deze constant vanuit je onderbewuste negatieve invloed op je hebben.
Klik om te vergroten...
Precies dit!

En dat is wat mist bij die andere tryptamines. Dat geeft dus een soort-van 'easy way out', terwijl je daardoor nou juist de essentie van het trippen mist: in contact komen met je diepste gevoelens.

Overigens kan bijvoorbeeld 4-HO-MET om deze reden mogelijk wel geschikter zijn voor 'recreatieve' trips waarbij je helemaal niet op zoek bent naar je diepste gevoelens. Mijn ervaring is trouwens dat paddo's ook lang niet altijd de pijnlijkste gevoelens naar boven doen drijven. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik een hele trip lang door het bos aan het lopen was met iemand anders, de hele tijd ouwehoeren en lachen en discussiëren, maar gewoon psychologisch vakkundig rondom alle mogelijke diepliggende gevoelens rondsturen.

Dus ook met paddo's is het wel mogelijk om die pijnlijkste gevoelens te vermijden. Maar het word je wel wat lastiger gemaakt dan bij andere tryptamines.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Neo-Shulginist
Dat heb ik ook als ik samen met anderen trip op psilocybine. Dan is het vrij makkelijk om redelijk aan de oppervlakte te blijven en me gewoon lekker te richten op het sociale en tegelijkertijd wat leuke lichte visuals te zien. Maar als ik alleen ben trekt het me eigenlijk constant naar de diepte en wordt het een enorm visuele en emotionele reis in mezelf. Maar daar ben ik dan ook naar op zoek dus dat is prima.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik krijg bijna weer zin in psilocybin door jullie
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Martinus zei:
Ik krijg bijna weer zin in psilocybin door jullie
Klik om te vergroten...
Bijna :wink:
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#20
allemaal goed verwoord.. kheb er weinig aan toe te voegen.
ben zelf een truffel enthousiast..hebben m'n voorkeur boven synthetische trip versies.
ik ervaar ze als gezond.. en heilzaam.. fysiek 'veilig' ..synthetische middelen niet persé.
de enige drug naast weed die ik met m'n vriendin gedaan heb.

kheb truffels ook met allerlei andere drugs gecombineerd.
had soms zelf het idee dat ze voor een mildere kater zorgde met mdma.
dat ze dingen in goede banen leidde ofzo.
kheb er een hoge hoed van op! 🍄 😉

mss ten overvloede..gisteren ook al geplaatst.. maar voor het geval je het gemist had.


https://www.youtube.com/results?search_query=joe+rogan+paul+stamets+1385

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."