#1
Het ‘boerenleven’ dat je beschrijft doet me denken aan een documentaire over Cuba. In deze docu bezoeken ze in 10-15 jaar tijd meerdere keren een drietal boeren die heel simpel leefden. Ze gebruikte bijvoorbeeld nog steeds een os om de ploeg over het land te halen. Super primitief, maar die mannen zagen er gelukkig uit. Gezond en sterk ook, al helemaal voor die leeftijd. Ik denk dat wij mensen allemaal weleens fantaseren over zo’n simpel en mooi leventje. Wat wij in de westerse wereld najagen lijkt dan soms zo zinloos en destructief.Haha, Je kan ook zonder technologie een koelkast maken door een grot of ondergrondse ruimte helemaal vol met ijs te leggen in de winter. En ik werk op een boerderij waar de boerin nog op ouderwetse manier voedsel inmaakt. Het zal je verbazen hoe je met een paar potten en wat fermentatie voedsel kan bewaren.
Mensen waren vroeger echte survival experts. Ze wisten van ieder organisme wat er eetbaar van was. En ik denk dat dit echt niet alleen in de oertijd zo was. Een paar 100 jaar terug was dit ook nog zo. Als je terug kijkt naar de bouwwerken uit de periodes van meer dan 10000 jaar terug dan zie je ware meesterwerken die wij met onze huidige technologie nog niet zouden kunnen na maken.
Mensen bestaan al meer dan 250.000 jaar. En dan heb ik het dus ook echt over homo sapiens. Pas de laatste 10000 jaar zijn we met zn allen op een gekke ego trip gegaan. Nu weet ik niet of dit goed of slecht is. Dus ik noem het maar "anders" :P Maar ik ben misschien wel een beetje romanticus. De paddenstoelen doen rare dingen met je kijk op de wereld. Toen ik die video van Terence McKenna voor het eerst keek voelde ik wel een brok in mijn keel. Het is moeilijk te ontkennen wat hij zegt. Het is er niet beter op geworden sins zijn dood. Maar misschien zit er wel een waarde in de ego die het huidige pad van de mensheid bestaansrecht geeft. Ik weet het niet.