Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsilocybine vs tryptamines

Psilocybine vs tryptamines

56 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Martinus zei:
Haha, Je kan ook zonder technologie een koelkast maken door een grot of ondergrondse ruimte helemaal vol met ijs te leggen in de winter. En ik werk op een boerderij waar de boerin nog op ouderwetse manier voedsel inmaakt. Het zal je verbazen hoe je met een paar potten en wat fermentatie voedsel kan bewaren.
Mensen waren vroeger echte survival experts. Ze wisten van ieder organisme wat er eetbaar van was. En ik denk dat dit echt niet alleen in de oertijd zo was. Een paar 100 jaar terug was dit ook nog zo. Als je terug kijkt naar de bouwwerken uit de periodes van meer dan 10000 jaar terug dan zie je ware meesterwerken die wij met onze huidige technologie nog niet zouden kunnen na maken.

Mensen bestaan al meer dan 250.000 jaar. En dan heb ik het dus ook echt over homo sapiens. Pas de laatste 10000 jaar zijn we met zn allen op een gekke ego trip gegaan. Nu weet ik niet of dit goed of slecht is. Dus ik noem het maar "anders" :P Maar ik ben misschien wel een beetje romanticus. De paddenstoelen doen rare dingen met je kijk op de wereld. Toen ik die video van Terence McKenna voor het eerst keek voelde ik wel een brok in mijn keel. Het is moeilijk te ontkennen wat hij zegt. Het is er niet beter op geworden sins zijn dood. Maar misschien zit er wel een waarde in de ego die het huidige pad van de mensheid bestaansrecht geeft. Ik weet het niet.
Klik om te vergroten...
Het ‘boerenleven’ dat je beschrijft doet me denken aan een documentaire over Cuba. In deze docu bezoeken ze in 10-15 jaar tijd meerdere keren een drietal boeren die heel simpel leefden. Ze gebruikte bijvoorbeeld nog steeds een os om de ploeg over het land te halen. Super primitief, maar die mannen zagen er gelukkig uit. Gezond en sterk ook, al helemaal voor die leeftijd. Ik denk dat wij mensen allemaal weleens fantaseren over zo’n simpel en mooi leventje. Wat wij in de westerse wereld najagen lijkt dan soms zo zinloos en destructief.
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat zijn wat jullie betreft de verschillen?

Ik heb geen ervaring met truffels/shrooms maar wel met 2-CB(-FLY), 5-MeO-MiPT en 4-HO-MET. Afgelopen vrijdag heb ik een trip gedaan met 40mg 4-HO-MET en het was geweldig. Ik voel me altijd geïnspireerd de dagen en weken na zo’n trip, zeker als de setting ook top was.

Nu lees ik geregeld dat synthetische tryptamines weinig ‘diepgang’ hebben volgens anderen. Niet de impact op de mindset die psilocybine heeft. Delen jullie deze mening? En wat kan ik verwachten als ik truffels/shrooms ga proberen?
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat ik persoonlijk een groot pluspunt vind aan truffels is het natuurlijke. Je voelt dat je niet iets synthetisch tot je neemt. Ik merk ik dat ik bij truffels veel meer emotie voel, de muziek vele malen beter klinkt en er een bepaalde fijne mate van euforie is.
Dit heb ik met geen enkel ander tripmiddel. Wel hebben die andere middelen natuurlijk hun eigen pluspunten weer.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
De werkzame stof in truffels (en paddo's), psilocybine, is natuurlijk zelf een tryptamine.

Vaak wordt gezegd dat psilocybine (net zoals bijvoorbeeld DMT/ayahuasca en mescaline) een bepaalde bezieling heeft. Ik ben het daar zelf volledig mee eens. Psilo heeft bijna een soort bewustzijn van zichzelf waarmee je communiceert en wat je begeleidt in je trip. De analogen van psilo hebben dat niet. Tenminste, dat wordt door velen beweerd, inclusief mezelf, al heb ik zelf nog maar heel weinig ervaring met ze.
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
HierEnDaarEenFuifje zei:
Wat ik persoonlijk een groot pluspunt vind aan truffels is het natuurlijke. Je voelt dat je niet iets synthetisch tot je neemt. Ik merk ik dat ik bij truffels veel meer emotie voel, de muziek vele malen beter klinkt en er een bepaalde fijne mate van euforie is.
Dit heb ik met geen enkel ander tripmiddel. Wel hebben die andere middelen natuurlijk hun eigen pluspunten weer.
Klik om te vergroten...
Ik kan me goed voorstellen dat het feit dat ze uit de grond komen positief bijdraagt aan de ervaring! Wat zijn wat jou betreft de pluspunten van de andere tripmiddelen.
Mindless zei:
De werkzame stof in truffels (en paddo's), psilocybine, is natuurlijk zelf een tryptamine.

Vaak wordt gezegd dat psilocybine (net zoals bijvoorbeeld DMT/ayahuasca en mescaline) een bepaalde bezieling heeft. Ik ben het daar zelf volledig mee eens. Psilo heeft bijna een soort bewustzijn van zichzelf waarmee je communiceert en wat je begeleidt in je trip. De analogen van psilo hebben dat niet. Tenminste, dat wordt door velen beweerd, inclusief mezelf, al heb ik zelf nog maar heel weinig ervaring met ze.
Klik om te vergroten...
Dat is waar ook. Ik had synthetische tryptamines moeten zeggen.

Interessant jouw uitleg over de bezieling. Dat gevoel zal lastig te beschrijven zijn maar ik snap denk ik wat je bedoelt. Ik ben nu heel benieuwd geworden naar psilocybine.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Toch opmerkelijk. Er zitten heel veel psychoactieve alkaloïden in truffels en paddo's naast psilocybine en psilocine die toch wel veel betekenen voor de uiteindelijke trip ervaring. Dat heb je bij 4-aco-dmt niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
KlaasVaak zei:
Ik ben het daar helemaal niet mee eens. 4-AcO-DMT is wat mij betreft heel vergelijkbaar met paddo's.

Of er met je gecommuniceerd wordt ligt volgens mij vooral aan wat je zelf gelooft en verwacht van een trip.
Klik om te vergroten...
Dat kan kloppen want 4-AcO-DMT is de ester van psilocine. Die ester-groep valt er makkelijk vanaf. Dus 4-AcO-DMT is een prodrug van psilocine, de werkzame stof in paddo's.
Er kunnen wel wat kleine verschillen zitten in de effecten vanwege verschil in bio-availability. Maar 4-AcO-DMT en psilocine zijn dus grotendeels dezelfde stof. Dat is overigens ook de reden dat 4-AcO-DMT niet (meer) verkocht wordt bij Nederlandse vendors, want de Opiumwet verbiedt ook alle esters van stoffen die op Lijst I of Lijst II van de Opiumwet staan.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb bijzonder weinig ervaring met Psilocybine maar ik durf wel te claimen dat het voor 99% van de tijd over een sterk staaltje placebo gaat. Gevalletje hippies die denken dat producten die uit de aarde komen superieur zijn tegenover synthetische poeders.

Mensen vergeten vaak dat placebo een extreem grote rol speelt. Een trip gaat "aarders" (the fuck does that even mean) aanvoelen wanneer je het wilt en ervan overtuigd bent dat je een natuurlijk middel neemt. Hetzelfde geldt dat lui DPT vaak associeren met een robotisch/meganisch style, het tegenovergestelde van aards, hoe je het ook wilt noemen.

Velen zullen het niet met me eens zijn maar dat zal dan om de reden zijn die ik in m'n tweede alinia beschrijf. Beetje hetzelfde als dat sommige 1p-LSD anders vinden aanvoelen als LSD-25 of vice versa. En ja, ik weet dat truffels/paddo's nog een paar andere psychoactieve stoffen bevatten, maar of die nou zoveel zoden aan de dijk zeten.

Ik moet altijd lachen wanneer lui roepen dat zij geen chemicalien willen, al is het in hun drugs of eten. Newsflash, kraanwater is ook een chemisch.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Buu zei:
Ik heb bijzonder weinig ervaring met Psilocybine maar ik durf wel te claimen dat het voor 99% van de tijd over een sterk staaltje placebo gaat. Gevalletje hippies die denken dat producten die uit de aarde komen superieur zijn tegenover synthetische poeders.

Mensen vergeten vaak dat placebo een extreem grote rol speelt. Een trip gaat "aarders" (the fuck does that even mean) aanvoelen wanneer je het wilt en ervan overtuigd bent dat je een natuurlijk middel neemt. Hetzelfde geldt dat lui DPT vaak associeren met een robotisch/meganisch style, het tegenovergestelde van aards, hoe je het ook wilt noemen.

Velen zullen het niet met me eens zijn maar dat zal dan om de reden zijn die ik in m'n tweede alinia beschrijf. Beetje hetzelfde als dat sommige 1p-LSD anders vinden aanvoelen als LSD-25 of vice versa. En ja, ik weet dat truffels/paddo's nog een paar andere psychoactieve stoffen bevatten, maar of die nou zoveel zoden aan de dijk zeten.

Ik moet altijd lachen wanneer lui roepen dat zij geen chemicalien willen, al is het in hun drugs of eten. Newsflash, kraanwater is ook een chemisch.
Klik om te vergroten...

Ik ben juist chemische middelen gaan proberen omdat ik natuur producten een hele lijdensweg vind op mijn lichaam.
En volgens mij waren hippies dol op LSD dus...
Placebo argumenten gaan nergens heen. Ik denk dat jou mening een placebo is die tussen jou oren zweeft :P Zullen we placebo wars starten. De gene die het luids placebo roept die wint.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Ja.

Farmaceuten bedenken aan de lopende band nieuwe stoornissen waarvoor dan weer behandelingen of medicatie nodig is.
Laatst zat ik nog aan zo'n 'stoornis' te denken: Oppositional Defiant Disorder.

Vaak zijn dat gewoon heel intelligente kinderen die op praktijkbasis leren, en die een rijke en uitdagend omgeving nodig hebben om te ontwikkelen. Als je die kinderen gaat stoppen in de mallemolen van het gewone onderwijs, dan gaan ze lopen uitdagen, protesteren, en wijzen ze je constant op de weeffouten die onvermijdelijk in het onderwijs zitten. Met andere woorden: je hebt gewoon te maken met een super-intelligent kind dat goed out-of-the-box kan denken, wat misschien eigenwijs is, maar ook een enorme wilskracht heeft om verandering te bewerkstelligen.

En ons systeem reageert dan dan op zo van: 'oh, dit is een afwijking. Hup, volstoppen met antidepressiva en benzo's zodat 'ie niet meer protesteert.' Het is echt te triest voor woorden. Maar zo werkt de psychiatrie nu helaas wel...
Geen wonder dat zoveel mensen er ontevreden over zijn.

Hierover is nog een goede Tegenlicht-uitzending met een psychiater die het dus wil omdraaien: niet de patiënt problematiseren, maar kijken welke behoeften mensen hebben om te kunnen functioneren. Klinkt extreem logisch, maar voor psychiaters is dat dus rete-revolutionair.

www.vpro.nl

Gewoon Gek

In Nederland wachten 90.000* mensen op psychische hulp. Er moet acuut iets veranderen, maar hoe? De GGZ-pioniers in onze docu 'Gewoon gek' willen radicale vernieuwing in de zorg. Jij ook? Lees dan verder hoe je kunt bijdragen.
www.vpro.nl www.vpro.nl
Klik om te vergroten...

De mensen die het het best op school doen zijn degene die hun knie buigen en orders opvolgen. En dat is dus in mijn ogen ook wat de hoofd les is.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Op dat punt vind ik je verhaal over honderden trips nog niet heel overtuigend @Mezelf, sorry.
Want je ziet hierboven het onderzoek naar het placebo-effect van psychedelica. Het lukte onderzoekers zelfs om 61% van de proefpersonen tripeffecten te laten meemaken, zonder dat iemand maar een milligram psilocine kreeg.
Ik neem even aan dat je enkele honderden paddotrips niet gestandaardiseerd zijn qua dosis, want ik zou geen idee hebben hoe je zou moeten hebben vastgesteld hoeveel psilocybine en/of andere werkzame stoffen er in de paddo's zaten die je hebt geconsumeerd. Vervolgens was de omgeving ook niet telkens (precies) hetzelfde, en heb je denk ik ook geen gestandaardiseerde vragenlijsten gebruikt om het tripeffect te kwantificeren. Ook al zou je dat allemaal wel hebben gedaan, zelfs dan is het nog de vraag of je onderzoek wel statistisch relevant is gezien het gaat om één proefpersoon. Dus het spijt me zeer, maar wetenschappelijk gezien zet ik mijn geld nog niet op jouw beweringen.

Wel is het aardig om mogelijke eventuele verschillen in subjectieve effecten op fora alvast te bespreken. Want dat kan onderzoekers dan toch ook weer triggeren om nieuwe modellen te ontwikkelen, nieuwe onderzoeksmethodes, of dus weer een heel andere stof te gaan onderzoeken. Dus goed dat je zegt dat je denkt verschil te hebben gemerkt, maar ik zou wel aanraden om te benadrukken dat het gaat om jouw overtuiging gebaseerd op ervaringen. Dat is niet hetzelfde als het farmacologisch effect van tripmiddelen, en kan dus ook niet gebruikt worden om uitspraken/garanties/beloftes te doen over de tripervaringen die anderen wel of niet zullen gaan hebben van paddo's of 4-AcO-DMT of 4-HO-MET.
Klik om te vergroten...
Daarom begon ik ook met "ik vind" en dat stellige is dat ik dat vind hahaha.,.. Maar je hebt 100% gelijk hoor er is niet eens een "maar". Probeerde het ook zeker niet als feit neer te zetten al is dat voor mij persoonlijk wél zo. placebo of niet.


Maar ik had vele zaken rondom mijn trips zeer zeker gestandaardiseerd. Zoals een zelfde omgeving met een zelfde soort muziek setting en meer dan je normaal gesproken zou zeggen. Natuurlijk niet zoals een echte onderzoeker zou doen maar voor mij voldoende en vaak genoeg dat het verschil van paddo's en truffels mij toch op begon te vallen. Ik was juist altijd die tegen andere zei dat ze dat met een korretje zout moesten nemen maar langzamerhand nam ik toch die woorden terug. Maar ben bewust dat dit ook het pacebo kan zijn..... Ik vond truffels geestelijk eigenlijk altijd zachtiger en vrolijker met vergelijkbare paddo trips terwijl ik er vaak wel meer nausea van kreeg. Dit kon ik makkelijk verklaren dat je met truffels meer grammen moet eten dan met gedroogde paddo's. Maargoed was toch effe een kleine maar haha
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
F.E.A.R. zei:
Hoe heeft psilocybine jullie view op dingen veranderd? Of zelfs gedrag beïnvloed?
Klik om te vergroten...
Het heeft vroeger meer mijn view op het bestaan bevestigd. Wat ik bedacht had en voor mij dus zo moest zijn, werd bevestigd door mijn eerste paddo trip. Ik zei toen ook met een opluchting: Zie je wel, ik wist het! Maar nu voel ik het ook!....

Aan de ene kant lijken de Psychedelische ervaringen mij extra van het leven te laten genieten en mij laat weten dat er zoveel meer is dan dit, maar op het andere moment dat ik het maatschappelijke toneelspel moet spelen (meedoen met de maatschappij, werken, geld verdienen, carriere, erbij horen etc) heeft het me leven lastiger gemaakt. Ik heb de handicap voor mezelf dat ik me er zo slecht bij neer kan leggen dat zoveel mensen deze wetenschap niet kennen. Eenheidsbewustzijn bedoel ik hier voornamelijk mee. Wij mensen doen elkaar zoveel pijn, liegen en bedriegen de boel en denken vaak (en bijna altijd als het er echt op aan komt) alleen aan hunzelf. De wereld kan zoveel mooier en anders zijn.... Maar mijn energie raakt op om dit te aan andere te laten zien... Trouwens, dit is ook eigenlijk onmogelijk.. Mensen kunnen alleen zelf de waarheid vinden en in geen geval kan iemand een ander de waarheid tonen. Toch zit ik hier best mee... Ondanks mijn spirituele zelf wel beter weet... Ergens weet ik dat ik gelukkig zou zijn met een primitievere leven in bijvoorbeeld de natuur of als monnik op een berg de waarheid ervaren en zijn. (sorry geen beter woord dan " de waarheid") Maar deze keuzes voelen niet juist. Ik wil meer.... Ik zie de mensheid de verkeerde kant op gaan en voel me daarin machteloos terwijl ik dit wil veranderen. Maargoed ik stop voor ik door blijf ratelen :)
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tja, waar verstoppen die mensen zich toch die het spel niet spelen. Ergens in de jungle denk ik.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
F.E.A.R. zei:
Nogmaals, je zet me wel aan het denken. Ik heb mezelf helemaal ondergedompeld in het burgerlijke leventje in plaats van me af te zetten ertegen en ben sindsdien heel gelukkig. Functioneren in de maatschappij is de norm en ik voel mezelf graag normaal. Een betekenisvolle baan, genoeg geld om een mooi huis voor mijn vriendin en ik, de wereld rond kunnen reizen om geïnspireerd te raken. Maar als ik denk aan alle verplichtingen die we hebben, dan twijfel ik ook weleens of ik vrij ben. Alleen wat is dan wél vrijheid? En ik vraag me af; betekent die vrijheid ook geluk?
Klik om te vergroten...
Daarom moet iemand er ook goed bij nadenken of hij/zij een diepe psychedelische/spirituele ervaring wil. Je krijgt waarschijnlijk dingen te zien die ervoor zorgen dat je niet meer hetzelfde over dingen denkt als eerst. Waar je eerst nog vrij content was met je situatie, kan er dan ineens een diep verlangen ontstaan naar iets meer substantieels, meer fundamenteels.

Voor mij staat vrijheid gelijk aan geluk. Maar dat is wel een vrijheid die niet van deze wereld is om het zo maar te zeggen. Maar daarom heb ik zelf ook niet per se de wens om uit de maatschappij te vertrekken. Omdat die vrijheid en dat geluk gewoon hier en nu bereikbaar zijn. Er zijn geen wereldse voorwaarden aan gebonden. En wat die vrijheid dan precies is? Daar is enige vorm van spirituele revelatie voor nodig denk ik. Eventueel opgewekt door een psychedelische ervaring.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#15
F.E.A.R. zei:
Jij ziet die koelkast met appels als materialistisch. Maar in mijn voorbeeld gebruikte ik het als een product van succesvolle samenwerking. Laten we als voorbeeld stromend water en verwarming nemen. Zonder die dingen gaan mensen dood. En die dingen zijn niet ontwikkeld door monniken die zich terugtrekken op een berg. Ik probeer dus duidelijk te maken dat ‘de maatschappij’ niet een kwaadaardige machine is, maar dat deze juist bestaat om ons verder te helpen. Ondanks zijn (grote) gebreken af en toe die opgelost moeten worden.

En ik vind het nog steeds lastig om jouw perspectief te zien. Los van technologie hebben we zoveel dingen beter voor elkaar dan vroeger. Democratie, mensenrechten, sociale vangnetten, vrijheid van meningsuiting, etc.
Klik om te vergroten...

Ik heb geen haat naar de samenleving. Nederland heeft mij ondanks al mijn vage trekjes toch een plaats gegund om te kunnen bestaan. Ik heb alles dat mijn hartje begeerd.

Maar ik denk niet dat het leven nu beter is dan het verleden. Het is anders. Stromend water was een rivier en warmte was een kampvuur. Eten was een hert.
De reden dat dat nu niet meer kan is omdat er te veel mensen zijn. En om die reden is de wereld nu anders. Maar is het beter? Als er 1000 mensen in Nederland woonden was er geen democratie nodig of mensenrechten. Dan had iedereen alle ruimte om te jagen en verzamelen. Dan had iedereen de vrijheid om zichzelf te zijn. Ik vraag me af hoe dat nu is.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Interessante discussie hier....
F.E.A.R. zei:
Alleen samen kunnen we onze samenleving steeds weer een beetje beter maken. En ik vind het ieders verantwoordelijkheid om een bijdrage hieraan te leveren, hoe klein deze ook lijkt. Nihilisme is vergif voor onze maatschappij en jezelf terugtrekken op een berg vind ik zwak.
Klik om te vergroten...
Ik vind onze samenleving en waar we naar toe gaan zeker niet goed nee. Fijn dat het beter is dan 100 jaar terug, daar ben ik het mee eens. Voor velen tenminste... Jij bent echter hier in nederland ( neem ik ff aan) aan het profiteren van het vele ongeluk elders in de wereld. Ergens mega hypocriet (vind ik je niet hoor) door dan te zeggen, maar het is allemaal zo goed ik kan zo een appel uit de koelkast pakken. Weet je bij die appel hoeveel er op dat moment dood gaan van de honger terwijl jij lekker je appeltje aan het eten ben? Dus hoe kan je nihilisme afkeuren? Wij westerlingen nemen echt veel te veel van de wereld..... Daarbij tegen de maatschappij zijn hoef je niet meteen een nihilist te worden maar die mening had je ondertussen ook deels.

Maar het is verder voor mij heel moeilijk in woorden uit te leggen wat het nou precies is waar ik op tegen ben in onze maatschappij. Maar ik voel in mijn kern dat we onszelf aan het kwijtraken zijn. Socialmedia, AI, algoritmes... zijn zeer gevaarlijk en kwalijke gebeurtenissen.. Op Netflix een docu van best interessant...
F.E.A.R. zei:
Aan liefde is wel een groot tekort. Al zal ik het beter willen beschrijven als een gebrek aan ‘emotionele intelligentie’. Het ontbreekt aan begrip en compassie voor elkaar en dat uit zich nog weleens als haat. Maar in mijn leven heb ik veeeeel meer lieve mensen ontmoet dan klootzakken.
Klik om te vergroten...
Hier heb je misschien wel een punt. We zijn onze EQ in rap tempo aan het verliezen als mensheid en dan vooral in onze maatschappij.

Wil eigenlijk veel beter en uitgebreid reageren maar kom niet zo goed uit mijn woorden. Ik zal er wel zeker verder over nadenken @F.E.A.R. want verder een zeer terechte vraag. Dus kom zeker nog wel eens terug op je vraag" Wat staat jou zo tegen aan het ‘maatschappelijk toneelspel’? "... Hou het er nu maar op dat we onszelf aan het verliezen zijn en onszelf gaan laten vervangen voor robots en machines (computers, AI). Als dit niet gebeurd dan worden we zelf de robots terwijl in ons gevoelswereld wordt vergeten en geen of te weinig aandacht aan wordt gegegeven.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Martinus zei:
Kan een maatschapij zichzelf bijvoorbeeld ziek praten? Massa hysteria is ook een placebo effect.
Klik om te vergroten...
Ja.

Farmaceuten bedenken aan de lopende band nieuwe stoornissen waarvoor dan weer behandelingen of medicatie nodig is.
Laatst zat ik nog aan zo'n 'stoornis' te denken: Oppositional Defiant Disorder.

Vaak zijn dat gewoon heel intelligente kinderen die op praktijkbasis leren, en die een rijke en uitdagend omgeving nodig hebben om te ontwikkelen. Als je die kinderen gaat stoppen in de mallemolen van het gewone onderwijs, dan gaan ze lopen uitdagen, protesteren, en wijzen ze je constant op de weeffouten die onvermijdelijk in het onderwijs zitten. Met andere woorden: je hebt gewoon te maken met een super-intelligent kind dat goed out-of-the-box kan denken, wat misschien eigenwijs is, maar ook een enorme wilskracht heeft om verandering te bewerkstelligen.

En ons systeem reageert dan dan op zo van: 'oh, dit is een afwijking. Hup, volstoppen met antidepressiva en benzo's zodat 'ie niet meer protesteert.' Het is echt te triest voor woorden. Maar zo werkt de psychiatrie nu helaas wel...
Geen wonder dat zoveel mensen er ontevreden over zijn.

Hierover is nog een goede Tegenlicht-uitzending met een psychiater die het dus wil omdraaien: niet de patiënt problematiseren, maar kijken welke behoeften mensen hebben om te kunnen functioneren. Klinkt extreem logisch, maar voor psychiaters is dat dus rete-revolutionair.

www.vpro.nl

Gewoon Gek

In Nederland wachten 90.000* mensen op psychische hulp. Er moet acuut iets veranderen, maar hoe? De GGZ-pioniers in onze docu 'Gewoon gek' willen radicale vernieuwing in de zorg. Jij ook? Lees dan verder hoe je kunt bijdragen.
www.vpro.nl www.vpro.nl
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Martinus zei:
Ik heb niet zo veel ervaring met synthetische psychedelics, maar ik had bij 1p-LSD sterk het idee dat de ervaring erg geometrisch bleef. Alsof het niet zo sterk in de droomwereld tapte. Misschien heb ik gewoon niet genoeg genomen, maar op dmt en psilo hallucineer ik echt de meest absurde dingen. Het lijkt veel creatiever. Alsof je in de creativitijt van de cosmos tapt ofzo.
Klik om te vergroten...
Ik heb heel veel ervaring met (1P-)LSD/ALD-52 (hoewel geen hoge doseringen) en ik merk precies hetzelfde. LSD (en analogen) is veel minder magisch dan psilocybine in mijn ervaring. Veel minder droom-achtig ook.

Bij LSD heb ik een beetje het idee alsof je tapt uit het collectieve vrij recente menselijke bewustzijn (wellicht het bewustzijn sinds LSD was ontdekt? Ik zeg maar wat...). Psilo daarentegen voelt ancient en lijkt te tappen uit honderden duizenden jaren geschiedenis. En voelt daarnaast ook nog eens buitenaards/kosmisch.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat mij betreft zijn paddo's een stuk beter. Die zijn 'compleet'. Dus wat 4-HO-MiPT wat mij betreft mist is de emotionele connectie met je zelf. Het is zelfs licht dissociatief: er ontstaat wat afstand tussen je beleving en gevoelens. Dat zie ik als een beperkende factor voor gedragsverandering.

Het is dan natuurlijk de vraag of gedragsverandering het doel moet zijn (niet per se, als je het mij vraagt). Maar ik denk wel dat de rol van psychedelica is om even buiten je gewone gedachtepatronen om kunt gaan (dat lukt met 4-HO-MiPT, 5-MeO-MiPT en 2C-B ook), en contact te maken met je binnenste gevoelens (volgens mij lukt dat met paddo's veel beter).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Wat mij betreft zijn paddo's een stuk beter. Die zijn 'compleet'. Dus wat 4-HO-MiPT wat mij betreft mist is de emotionele connectie met je zelf. Het is zelfs licht dissociatief: er ontstaat wat afstand tussen je beleving en gevoelens. Dat zie ik als een beperkende factor voor gedragsverandering.

Het is dan natuurlijk de vraag of gedragsverandering het doel moet zijn (niet per se, als je het mij vraagt). Maar ik denk wel dat de rol van psychedelica is om even buiten je gewone gedachtepatronen om kunt gaan (dat lukt met 4-HO-MiPT, 5-MeO-MiPT en 2C-B ook), en contact te maken met je binnenste gevoelens (volgens mij lukt dat met paddo's veel beter).
Klik om te vergroten...
Het voelt echt alsof je helemaal kwetsbaar, geestelijk 'naakt' bent op psilocybine. Mede daarom kunnen die ervaringen ook zo angstaanjagend zijn denk ik. Er is geen dissociatie zoals jij al aangeeft. Je kunt nergens naar ontsnappen, je zit erin en je hebt het maar te ondergaan. Maar daarom kun je inderdaad ook bij delen van je psyche komen waar je normaal al gauw van weg zou sturen. Je zou dat op dat moment misschien ook willen in een psilo trip, maar het middel laat dat niet toe. En achteraf ben je dan blij, omdat het nou juist nodig was om die aller pijnlijkste dingen te zien en voelen. Omdat deze constant vanuit je onderbewuste negatieve invloed op je hebben.

Het is meestal verre van een pretje zo'n psilo trip voor mij. Maar achteraf, wauw...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."