Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsilocybine vs tryptamines

Psilocybine vs tryptamines

56 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat zijn wat jullie betreft de verschillen?

Ik heb geen ervaring met truffels/shrooms maar wel met 2-CB(-FLY), 5-MeO-MiPT en 4-HO-MET. Afgelopen vrijdag heb ik een trip gedaan met 40mg 4-HO-MET en het was geweldig. Ik voel me altijd geïnspireerd de dagen en weken na zo’n trip, zeker als de setting ook top was.

Nu lees ik geregeld dat synthetische tryptamines weinig ‘diepgang’ hebben volgens anderen. Niet de impact op de mindset die psilocybine heeft. Delen jullie deze mening? En wat kan ik verwachten als ik truffels/shrooms ga proberen?
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat ik persoonlijk een groot pluspunt vind aan truffels is het natuurlijke. Je voelt dat je niet iets synthetisch tot je neemt. Ik merk ik dat ik bij truffels veel meer emotie voel, de muziek vele malen beter klinkt en er een bepaalde fijne mate van euforie is.
Dit heb ik met geen enkel ander tripmiddel. Wel hebben die andere middelen natuurlijk hun eigen pluspunten weer.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
De werkzame stof in truffels (en paddo's), psilocybine, is natuurlijk zelf een tryptamine.

Vaak wordt gezegd dat psilocybine (net zoals bijvoorbeeld DMT/ayahuasca en mescaline) een bepaalde bezieling heeft. Ik ben het daar zelf volledig mee eens. Psilo heeft bijna een soort bewustzijn van zichzelf waarmee je communiceert en wat je begeleidt in je trip. De analogen van psilo hebben dat niet. Tenminste, dat wordt door velen beweerd, inclusief mezelf, al heb ik zelf nog maar heel weinig ervaring met ze.
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
HierEnDaarEenFuifje zei:
Wat ik persoonlijk een groot pluspunt vind aan truffels is het natuurlijke. Je voelt dat je niet iets synthetisch tot je neemt. Ik merk ik dat ik bij truffels veel meer emotie voel, de muziek vele malen beter klinkt en er een bepaalde fijne mate van euforie is.
Dit heb ik met geen enkel ander tripmiddel. Wel hebben die andere middelen natuurlijk hun eigen pluspunten weer.
Klik om te vergroten...
Ik kan me goed voorstellen dat het feit dat ze uit de grond komen positief bijdraagt aan de ervaring! Wat zijn wat jou betreft de pluspunten van de andere tripmiddelen.
Mindless zei:
De werkzame stof in truffels (en paddo's), psilocybine, is natuurlijk zelf een tryptamine.

Vaak wordt gezegd dat psilocybine (net zoals bijvoorbeeld DMT/ayahuasca en mescaline) een bepaalde bezieling heeft. Ik ben het daar zelf volledig mee eens. Psilo heeft bijna een soort bewustzijn van zichzelf waarmee je communiceert en wat je begeleidt in je trip. De analogen van psilo hebben dat niet. Tenminste, dat wordt door velen beweerd, inclusief mezelf, al heb ik zelf nog maar heel weinig ervaring met ze.
Klik om te vergroten...
Dat is waar ook. Ik had synthetische tryptamines moeten zeggen.

Interessant jouw uitleg over de bezieling. Dat gevoel zal lastig te beschrijven zijn maar ik snap denk ik wat je bedoelt. Ik ben nu heel benieuwd geworden naar psilocybine.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
F.E.A.R. zei:
Ik kan me goed voorstellen dat het feit dat ze uit de grond komen positief bijdraagt aan de ervaring! Wat zijn wat jou betreft de pluspunten van de andere tripmiddelen.
Klik om te vergroten...


Persoonlijk heb ik veel meer Visuals bij het gebruik van synthetische middelen dan bij psilocybine, helaas zie ik met truffels/paddo's niet echt hele mooie visuals.. ongeacht mijn dosering. Dit is voor mij weer een groot pluspunt aan middelen zoals LSD, 2-CB en 4-HO-MET. Verder vind ik de na stimulatie/comedown van truffels een stuk prettiger dan die van de andere middelen. Ik voel me vaak moe aan het einde en kan lekker slapen.

Ik vind de andere synthetische middelen leuk, maar er kan voor mij niets op tegen het gevoel wat psilo geeft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
HierEnDaarEenFuifje zei:
Persoonlijk heb ik veel meer Visuals bij het gebruik van synthetische middelen dan bij psilocybine, helaas zie ik met truffels/paddo's niet echt hele mooie visuals.. ongeacht mijn dosering.
Klik om te vergroten...
Opmerkelijk... Psilocybine is super visueel bij mij. Vind het ook de mooiste en indrukwekkendste visuals hebben (op changa na dan misschien). Heb je wel geprobeerd langere tijd met ogen dicht te trippen? Echt het even de tijd geven om op te laten komen? En 's avonds/'s nachts trippen? Eventueel geblinddoekt... Dat helpt allemaal mee om de visuals sterker te maken in je beleving. De dingen die ik heb gezien op psilo gaan ver dat van LSD en dergelijke voorbij.

HierEnDaarEenFuifje zei:
Dit is voor mij weer een groot pluspunt aan middelen zoals LSD, 2-CB en 4-HO-MET. Verder vind ik de na stimulatie/comedown van truffels een stuk prettiger dan die van de andere middelen. Ik voel me vaak moe aan het einde en kan lekker slapen.
Klik om te vergroten...
Dat vind ik er ook heerlijk aan. :blush: Het is net alsof je uren lang in slowmotion uit je trip valt in een zacht kussen. Je wordt heel zachtaardig opgevangen en er is geen opgefoktheid zoals met LSD enzo. Eigenlijk vind ik het het leukste deel van de trip, want dan heb ik vaak al een loodzware reis in mezelf gemaakt en heel veel shit losgelaten. Het is dan alleen nog heerlijk relaxen en reflecteren op wat ik zonet allemaal meegemaakt heb.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb niet zo veel ervaring met synthetische psychedelics, maar ik had bij 1p-LSD sterk het idee dat de ervaring erg geometrisch bleef. Alsof het niet zo sterk in de droomwereld tapte. Misschien heb ik gewoon niet genoeg genomen, maar op dmt en psilo hallucineer ik echt de meest absurde dingen. Het lijkt veel creatiever. Alsof je in de creativitijt van de cosmos tapt ofzo.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Martinus zei:
Ik heb niet zo veel ervaring met synthetische psychedelics, maar ik had bij 1p-LSD sterk het idee dat de ervaring erg geometrisch bleef. Alsof het niet zo sterk in de droomwereld tapte. Misschien heb ik gewoon niet genoeg genomen, maar op dmt en psilo hallucineer ik echt de meest absurde dingen. Het lijkt veel creatiever. Alsof je in de creativitijt van de cosmos tapt ofzo.
Klik om te vergroten...
Ik heb heel veel ervaring met (1P-)LSD/ALD-52 (hoewel geen hoge doseringen) en ik merk precies hetzelfde. LSD (en analogen) is veel minder magisch dan psilocybine in mijn ervaring. Veel minder droom-achtig ook.

Bij LSD heb ik een beetje het idee alsof je tapt uit het collectieve vrij recente menselijke bewustzijn (wellicht het bewustzijn sinds LSD was ontdekt? Ik zeg maar wat...). Psilo daarentegen voelt ancient en lijkt te tappen uit honderden duizenden jaren geschiedenis. En voelt daarnaast ook nog eens buitenaards/kosmisch.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wat mij betreft zijn paddo's een stuk beter. Die zijn 'compleet'. Dus wat 4-HO-MiPT wat mij betreft mist is de emotionele connectie met je zelf. Het is zelfs licht dissociatief: er ontstaat wat afstand tussen je beleving en gevoelens. Dat zie ik als een beperkende factor voor gedragsverandering.

Het is dan natuurlijk de vraag of gedragsverandering het doel moet zijn (niet per se, als je het mij vraagt). Maar ik denk wel dat de rol van psychedelica is om even buiten je gewone gedachtepatronen om kunt gaan (dat lukt met 4-HO-MiPT, 5-MeO-MiPT en 2C-B ook), en contact te maken met je binnenste gevoelens (volgens mij lukt dat met paddo's veel beter).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Wat mij betreft zijn paddo's een stuk beter. Die zijn 'compleet'. Dus wat 4-HO-MiPT wat mij betreft mist is de emotionele connectie met je zelf. Het is zelfs licht dissociatief: er ontstaat wat afstand tussen je beleving en gevoelens. Dat zie ik als een beperkende factor voor gedragsverandering.

Het is dan natuurlijk de vraag of gedragsverandering het doel moet zijn (niet per se, als je het mij vraagt). Maar ik denk wel dat de rol van psychedelica is om even buiten je gewone gedachtepatronen om kunt gaan (dat lukt met 4-HO-MiPT, 5-MeO-MiPT en 2C-B ook), en contact te maken met je binnenste gevoelens (volgens mij lukt dat met paddo's veel beter).
Klik om te vergroten...
Het voelt echt alsof je helemaal kwetsbaar, geestelijk 'naakt' bent op psilocybine. Mede daarom kunnen die ervaringen ook zo angstaanjagend zijn denk ik. Er is geen dissociatie zoals jij al aangeeft. Je kunt nergens naar ontsnappen, je zit erin en je hebt het maar te ondergaan. Maar daarom kun je inderdaad ook bij delen van je psyche komen waar je normaal al gauw van weg zou sturen. Je zou dat op dat moment misschien ook willen in een psilo trip, maar het middel laat dat niet toe. En achteraf ben je dan blij, omdat het nou juist nodig was om die aller pijnlijkste dingen te zien en voelen. Omdat deze constant vanuit je onderbewuste negatieve invloed op je hebben.

Het is meestal verre van een pretje zo'n psilo trip voor mij. Maar achteraf, wauw...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
En achteraf ben je dan blij, omdat het nou juist nodig was om die aller pijnlijkste dingen te zien en voelen. Omdat deze constant vanuit je onderbewuste negatieve invloed op je hebben.
Klik om te vergroten...
Precies dit!

En dat is wat mist bij die andere tryptamines. Dat geeft dus een soort-van 'easy way out', terwijl je daardoor nou juist de essentie van het trippen mist: in contact komen met je diepste gevoelens.

Overigens kan bijvoorbeeld 4-HO-MET om deze reden mogelijk wel geschikter zijn voor 'recreatieve' trips waarbij je helemaal niet op zoek bent naar je diepste gevoelens. Mijn ervaring is trouwens dat paddo's ook lang niet altijd de pijnlijkste gevoelens naar boven doen drijven. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik een hele trip lang door het bos aan het lopen was met iemand anders, de hele tijd ouwehoeren en lachen en discussiëren, maar gewoon psychologisch vakkundig rondom alle mogelijke diepliggende gevoelens rondsturen.

Dus ook met paddo's is het wel mogelijk om die pijnlijkste gevoelens te vermijden. Maar het word je wel wat lastiger gemaakt dan bij andere tryptamines.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
@Neo-Shulginist
Dat heb ik ook als ik samen met anderen trip op psilocybine. Dan is het vrij makkelijk om redelijk aan de oppervlakte te blijven en me gewoon lekker te richten op het sociale en tegelijkertijd wat leuke lichte visuals te zien. Maar als ik alleen ben trekt het me eigenlijk constant naar de diepte en wordt het een enorm visuele en emotionele reis in mezelf. Maar daar ben ik dan ook naar op zoek dus dat is prima.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik krijg bijna weer zin in psilocybin door jullie
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Martinus zei:
Ik krijg bijna weer zin in psilocybin door jullie
Klik om te vergroten...
Bijna :wink:
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#15
allemaal goed verwoord.. kheb er weinig aan toe te voegen.
ben zelf een truffel enthousiast..hebben m'n voorkeur boven synthetische trip versies.
ik ervaar ze als gezond.. en heilzaam.. fysiek 'veilig' ..synthetische middelen niet persé.
de enige drug naast weed die ik met m'n vriendin gedaan heb.

kheb truffels ook met allerlei andere drugs gecombineerd.
had soms zelf het idee dat ze voor een mildere kater zorgde met mdma.
dat ze dingen in goede banen leidde ofzo.
kheb er een hoge hoed van op! 🍄 😉

mss ten overvloede..gisteren ook al geplaatst.. maar voor het geval je het gemist had.


https://www.youtube.com/results?search_query=joe+rogan+paul+stamets+1385
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
De werkzame stof in truffels (en paddo's), psilocybine, is natuurlijk zelf een tryptamine.

Vaak wordt gezegd dat psilocybine (net zoals bijvoorbeeld DMT/ayahuasca en mescaline) een bepaalde bezieling heeft. Ik ben het daar zelf volledig mee eens. Psilo heeft bijna een soort bewustzijn van zichzelf waarmee je communiceert en wat je begeleidt in je trip. De analogen van psilo hebben dat niet. Tenminste, dat wordt door velen beweerd, inclusief mezelf, al heb ik zelf nog maar heel weinig ervaring met ze.
Klik om te vergroten...
Ik ben het daar helemaal niet mee eens. 4-AcO-DMT is wat mij betreft heel vergelijkbaar met paddo's.

Of er met je gecommuniceerd wordt ligt volgens mij vooral aan wat je zelf gelooft en verwacht van een trip.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
KlaasVaak zei:
Ik ben het daar helemaal niet mee eens. 4-AcO-DMT is wat mij betreft heel vergelijkbaar met paddo's.

Of er met je gecommuniceerd wordt ligt volgens mij vooral aan wat je zelf gelooft en verwacht van een trip.
Klik om te vergroten...
Dat kan, maar er zijn heel veel die dit ook zeggen. Ik vond 4-ho-met wat erg gelijkend is aan 4-aco-dmt toch wel een heel stuk oppervlakkiger aanvoelen dan psilo.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Dat kan, maar er zijn heel veel die dit ook zeggen. Ik vond 4-ho-met wat erg gelijkend is aan 4-aco-dmt toch wel een heel stuk oppervlakkiger aanvoelen dan psilo.
Klik om te vergroten...
Ik heb ze beiden gebruikt en er is wel echt een duidelijk verschil tussen 4-HO-MET en 4-AcO-DMT. De eerste is inderdaad oppervlakkig, terwijl de tweede veel diepgaander is en veel meer op paddo's lijkt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
KlaasVaak zei:
Ik heb ze beiden gebruikt en er is wel echt een duidelijk verschil tussen 4-HO-MET en 4-AcO-DMT. De eerste is inderdaad oppervlakkig, terwijl de tweede veel diepgaander is en veel meer op paddo's lijkt.
Klik om te vergroten...
Hmm, ik heb weleens 4-aco-dmt gehad, maar niet getript omdat ik het te kort na mijn testdosering nam. Stom...

Misschien ooit nog eens proberen, al neig ik nu toch gewoon naar good old psilo.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Martinus zei:
Kan een maatschapij zichzelf bijvoorbeeld ziek praten? Massa hysteria is ook een placebo effect.
Klik om te vergroten...
Ja.

Farmaceuten bedenken aan de lopende band nieuwe stoornissen waarvoor dan weer behandelingen of medicatie nodig is.
Laatst zat ik nog aan zo'n 'stoornis' te denken: Oppositional Defiant Disorder.

Vaak zijn dat gewoon heel intelligente kinderen die op praktijkbasis leren, en die een rijke en uitdagend omgeving nodig hebben om te ontwikkelen. Als je die kinderen gaat stoppen in de mallemolen van het gewone onderwijs, dan gaan ze lopen uitdagen, protesteren, en wijzen ze je constant op de weeffouten die onvermijdelijk in het onderwijs zitten. Met andere woorden: je hebt gewoon te maken met een super-intelligent kind dat goed out-of-the-box kan denken, wat misschien eigenwijs is, maar ook een enorme wilskracht heeft om verandering te bewerkstelligen.

En ons systeem reageert dan dan op zo van: 'oh, dit is een afwijking. Hup, volstoppen met antidepressiva en benzo's zodat 'ie niet meer protesteert.' Het is echt te triest voor woorden. Maar zo werkt de psychiatrie nu helaas wel...
Geen wonder dat zoveel mensen er ontevreden over zijn.

Hierover is nog een goede Tegenlicht-uitzending met een psychiater die het dus wil omdraaien: niet de patiënt problematiseren, maar kijken welke behoeften mensen hebben om te kunnen functioneren. Klinkt extreem logisch, maar voor psychiaters is dat dus rete-revolutionair.

www.vpro.nl

Gewoon Gek

In Nederland wachten 90.000* mensen op psychische hulp. Er moet acuut iets veranderen, maar hoe? De GGZ-pioniers in onze docu 'Gewoon gek' willen radicale vernieuwing in de zorg. Jij ook? Lees dan verder hoe je kunt bijdragen.
www.vpro.nl www.vpro.nl

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."