Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd aan cafeïne?

Verslaafd aan cafeïne?

37 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
b
baarsjesbewonerLid
01-01-2024, 00:00
#1
heerlijk, koffie :). Ik drink elke dag 2 bakken.
D
DumpyLid
01-01-2024, 00:00
#2
pff.. zoveel mensen aan de bruin... :P

Vind het echt ranzig spul, red bull gaat wel aardig hard soms
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb het idee dat ik verslaafd ben geraakt aan cafeïne, als ik geen koffie/red bull heb gehad dan word ik
a. niet goed wakker,
b. ik kan me niet langer dan een kwartier concentreren,
c. ik voel me de hele dag moe en slaperig

Ik drink erg veel koffie op een dag normaal gesproken en dan gaat het wel. Maar het is wel superiritant om je alleen energiek en alert te voelen als je koffie hebt gehad. Vooral omdat ik geen zin heb om de hele dag op m'n opleiding koffie te drinken (heb leukere dingen om dat geld aan uit te geven)

Nou goed, m'n vraag is dus of het uberhaupt mogelijk is dat ik verslaafd ben aan cafeïne. En zo ja, hoe lang duurt het om er van af te kicken.

Groeten :beer:
E
EllesdeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bij zeer weinig gebruik van koffie of andere cafeïnehoudende producten kan iemand nooit verslaafd raken aan cafeïne. Bij een dagelijkse inname van 200 mg cafeïne, wat overeen komt met twee koppen koffie, kan uiteindelijk een verslaving optreden. Mensen die heel vaak cafeïne producten drinken, zullen wanneer ze plotseling stoppen met drinken, ontwenningsverschijnselen vertonen.

Het is niet goed voor het lichaam wanneer het ineens geen cafeïne krijgt terwijl het eenmaal gewend is aan een dagelijkse hoeveelheid. Daarom wordt niet aangeraden om plotseling te stoppen met koffie drinken. Bij een verslaving is het beter om telkens iets minder te nemen totdat er geen behoefte is naar cafeïne. Als voorbeeld kan aangenomen worden dat elke dag de consumptie gehalveerd moet worden om van een verslaving van cafeïne afgekomen wilt worden.

De invloed van adenosine gedurende de slaap is van wezenlijk belang om een goede nachtrust te hebben. Cafeïne kan daarbij helpen, maar zonder dit hormoon kan de zogenoemde diepe slaap vaak niet gehaald worden. De volgende morgen heeft het lichaam nog meer cafeïne nodig om wakker te blijven. Als mensen eenmaal in deze cirkel zitten, is het vaak moeilijk er weer uit te komen. Het kan zelfs gevaarlijk zijn om met de consumptie van grote hoeveelheden koffie te stoppen, omdat je dan erg moe wordt, wellicht in een depressie terecht komt en het kan een directe schade opleveren aan de bloedvaten in de hersenen, die zich zo kunnen verwijden dat ze kapot gaan, gedurende de tijd dat ze niet vernauwd worden onder invloed van cafeïne. Dit veroorzaakt dan erg veel hoofdpijn. Men zal dan altijd weer terugschakelen op hun oude, grote dosis cafeïne.

Hoofdpijn en slaperigheid zullen door ongeveer 50% van de koffiegebruikers als ontwenningsverschijnsel genoemd worden. Het kan dus best zijn dat iemand er niets van merkt. Bij een studie naar de negatieve effecten bij het stoppen bleek dat zes procent wel langdurig last hadden van erge hoofdpijn. Opvallend is dat de mensen die niet waren voorgelicht over de symptomen, minder last hadden. Bij een grote populatie is het aantal waarschijnlijk niet waar te nemen.
d
dka983392hsadjkxapopsxaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk dat 90% van de Nederlanders met een kantoorbaan je de hand kan schudden.
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dankjewel voor de info, ik heb vandaag dus maar twee koppen koffie op, dat is echt 3x minder dan m'n gemiddelde op andere dagen.
Nou ja ff doorzetten en dan komt het wel goed :grin:

Opvallend is dat de mensen die niet waren voorgelicht over de symptomen, minder last hadden. Bij een grote populatie is het aantal waarschijnlijk niet waar te nemen.
Klik om te vergroten...

Ik krijg ineens ontzettende koppijn! :grin:
E
EllesdeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Pikachu zei:
Dankjewel voor de info, ik heb vandaag dus maar twee koppen koffie op, dat is echt 3x minder dan m'n gemiddelde op andere dagen.
Nou ja ff doorzetten en dan komt het wel goed :grin:

Opvallend is dat de mensen die niet waren voorgelicht over de symptomen, minder last hadden. Bij een grote populatie is het aantal waarschijnlijk niet waar te nemen.
Klik om te vergroten...

Ik krijg ineens ontzettende koppijn! :grin:
Klik om te vergroten...

whahaha lol xD

edit: you're welcome
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wakker worden van koffie fabeltje

Wakker worden door een kopje koffie te drinken? Heeft totaal geen zin beweren Britse wetenschappers. Zij stellen dat cafeïne er helemaal niet voor zorgt dat mensen wakkerder zijn dan normaal.

Dat blijkt uit onderzoek door de University of Bristol en gepresenteerd op een bijeenkomst van de British Nutrition Foundation. Volgens de onderzoekers krijgen alleen mensen die een tijdje geen koffie hebben gedronken een opkikker van cafeïne.

Wel alerter
Mensen die regelmatig een kopje koffie drinken zeggen zich wel alerter te voelen. Maar koffiedrinkers die het goedje nodig hebben om wakker te worden komen bedrogen uit. Het enige dat het drankje doet is de ontwenningsverschijnselen wegnemen van een nachtje zonder het spul.

Ontwenningsverschijnselen
Koffiedrinkers voelen ’s ochtends wel een boost van de cafeïne, aldus biologisch psycholoog professor Peter Rogers. 'Maar dat komt waarschijnlijk door het aanvullen van het cafeïnetekort.' Volgens professor Rogers heeft cafeïne wel voordelen zoals het voorkomen van verstandelijke aftakeling bij ouderen. Maar hij kiest zelf liever voor het consumeren van cafeïnevrije drankjes, vanwege de verslavende werking van cafeïne. 'Als je niet gewend bent aan het drinken van koffie zou je er nog iets aan kunnen hebben', vertelt Rogers. 'Als je het vaak drinkt raak je verwikkeld in een cyclus van terugkerende ontwenningsverschijnselen.'


Woensdag 07 maart 2007, Elsevier, Hans Schmeinck

http://www.missethoreca.nl/Sectoren...euwsbericht/WakkerWordenVanKoffieFabeltje.htm
Klik om te vergroten...
M
MidwayLid
01-01-2024, 00:00
#9
ja ik word zelfs met een kop koffie al niet goed wakker :)
f
flashkopLid
01-01-2024, 00:00
#10
Lol, had de zaterdag 10 mokjes gedronken, was de dag ervoor naar stealtbombers geweest en had 2 uur kunnen slapen.
Dat was me wel een lange dag toen maar drink zelf gemiddeld ook 2kopjes per dag, koffie is lekker en het werkt echt bon tegen die slaapkop.
Hoop niet dat ik hiermee ook in een verslaving terechtkom als ik dit allemaal lees :openmouth:
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#11
Koffie
Wie drinkt er geen koffie vandaag de dag? Toch is de introductie
van koffie in de Westerse wereld niet helemaal zonder slag of stoot
gegaan (3). Nu heeft niemand nog problemen met het op z’n tijd
drinken van een bakkie leut. Toch kun je ook bij sommige koffiegebruikers
spreken van ongezond veel koffie drinken. Koffie bevat
cafeïne. In een kop verse koffie van 125 ml. zit 50 tot 150 mg cafeïne.
Bij instantkoffie is dat 60 mg en in een kop cafeïnevrije koffie 3
mg Cafeïne heeft een opwekkende werking. Van teveel koffie word
je nerveus, rusteloos. Het hart gaat sneller kloppen en de bloedvaten
vernauwen zich. Mensen met hartklachten en nerveuze aandoeningen
kunnen beter geen koffie drinken. Koffie gaat ook vermoeidheid
tegen. Koffie heeft ook minder gewenste kanten. Vanaf 1 gram
is cafeïne giftig, 10 gram is zelfs dodelijk. Vanaf 200 mg werkt koffie
stimulerend en kan het leiden tot slapeloosheid. Een aantal onderzoekers
heeft uitgevonden dat niet-rokende vrouwen die per dag
meer dan drie koppen koffie (300 milligram cafeïne) drinken minder
snel zwanger worden dan andere vrouwen. De maandelijkse kans
op bevruchting bleek met 26 procent verminderd. Maar is koffie
ook verslavend? Bij vier kopjes koffie per dag (ongeveer 350 mg
cafeïne) begint de lichamelijke afhankelijkheid. Acht koppen per dag
20
kunnen zelfs leiden tot hart- en gedragsproblemen, maar dat is wel
uitzonderlijk. De meeste mensen kunnen veilig 600 mg cafeïne consumeren.
De lever heeft ongeveer twaalf uur nodig om caffeïne uit
de bloedstroom te verwijderen. Hoe het ook zij, koffie is een sociaal
geaccepteerd genotmiddel. Als iemand gewend is zeer veel koffie
te drinken, kan dit resulteren in cafeïne-verslaving. Stoppen met
koffiedrinken resulteert bij de meeste notoire koffiedrinkers in
zware hoofdpijn, snellere vermoeidheid en soms zelfs depressiviteit.
Toch is koffie met geen mogelijkheid uit de samenleving weg te denken.
Klik om te vergroten...

http://www.dehoop.org/downloads/gokken.pdf

Cafeïne is een stimulerende stof die onder meer te vinden is in koffie, thee, cola. Cafeïne zit ook in zogenaamde smartdrinks of energydrinks. Cafeïne als zuivere stof is een wit poeder met een bittere smaak. Het wordt wel eens in pilvorm verkocht of aan andere drugs gevoegd. Oorspronkelijk komt cafeïne voor in planten, waaronder de koffieplant en de theeplant.

Verslavend? Lichamelijk gering, geestelijk niet problematisch.
Steeds meer nodig voor zelfde effect? Ja.
Effecten korte termijn: Concentratie neemt toe, vermoeidheid wordt onderdrukt.
Gevolgen lange termijn: Bij grote hoeveelheden: slapeloosheid, rusteloosheid, risico van aantasting van hart- en bloedvaten.
Klik om te vergroten...

http://www.trimbos.nl/default1385.html

Drugs Infolijn
Heeft u vragen over cafeïne, bel dan de Drugs Infolijn voor een gericht antwoord.
Drugs Infolijn 0900-1995 (€ 0,10 min)
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#12
Om koffie nou extreem verslavend te noemen, nah.

Alhoewel...
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#13
na 3 bakken op een dag slaap ik niet meer
en na 5 bakken word ik duizelig, krijg ik hoofdpijn en word ik misselijk

:kots:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben verslaafd geweest aan caffeine; ik dronk tussen de 3 en 5 koppen per dag; en had hoofdpijn als ik het niet dronk, en was dan gelijk extra suf en moe. Ik ben er toen helemaal mee gestopt (alleen nog thee) en drink nu weer af en toe koffie.
Dus.. je kan er wel verslaafd aan raken; maar het is echt onzettend makkelijk er weer vanaf te komen. Gewoon ff een weekje geen koffie drinken en die verschijnselen gaan gewoon weer weg.
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heb vroeger een behoorlijke koffie-verslaving gehad, maar ben er op den duur radicaal mee gestopt. Ik weet niet eens meer waarom. Nu drink ik thee en dat bevalt me allerbest. En als ik 'ns een keer echt wakker moet worden, dan helpt dat kopje koffie ook veel beter.
M
Mindless1985Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben behoorlijk verslaafd aan koffie. Op dagen dat ik werk drink ik met gemak 12 grote koppen koffie, op een normale dag maar 6-8. Ik ben niks zonder koffie, twee uur na mn laatste kop koffie ben ik al mijn concentratie weer kwijt, beetje jammer. Heb soms zelfs een beetje last van mn hart 's avonds.
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ah mooi om te horen, ik ben nu op dag 1 :P

Maargoed, zo moeilijk is t nou ook weer niet.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Er is snel gewenning aan caffeine.
Je lichaam is het ook snel weer ontwent.
Na een week zonder zou je lichaam weer niet beter moeten weten dan dat het zonder caffeine moet functioneren.
T
TechNoraLid
01-01-2024, 00:00
#19
Lijkt me best tof om cafeine es een keer te snuiven, maar is zeker nergens te krijgen in poedervorm...
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik denk dat ik zelf ook verslaafd ben aan caffaine. Ik drink al een aantal jaar elke dag 1 of 2 blikjes energy drink. Als ik het een dag oversla merk ik gelijk dat er iets mist. Erg vervelend :(

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."