Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd aan cafeïne?

Verslaafd aan cafeïne?

37 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Heb vroeger een behoorlijke koffie-verslaving gehad, maar ben er op den duur radicaal mee gestopt. Ik weet niet eens meer waarom. Nu drink ik thee en dat bevalt me allerbest. En als ik 'ns een keer echt wakker moet worden, dan helpt dat kopje koffie ook veel beter.
M
Mindless1985Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben behoorlijk verslaafd aan koffie. Op dagen dat ik werk drink ik met gemak 12 grote koppen koffie, op een normale dag maar 6-8. Ik ben niks zonder koffie, twee uur na mn laatste kop koffie ben ik al mijn concentratie weer kwijt, beetje jammer. Heb soms zelfs een beetje last van mn hart 's avonds.
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ah mooi om te horen, ik ben nu op dag 1 :P

Maargoed, zo moeilijk is t nou ook weer niet.
T
TechNoraLid
01-01-2024, 00:00
#4
Lijkt me best tof om cafeine es een keer te snuiven, maar is zeker nergens te krijgen in poedervorm...
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk dat ik zelf ook verslaafd ben aan caffaine. Ik drink al een aantal jaar elke dag 1 of 2 blikjes energy drink. Als ik het een dag oversla merk ik gelijk dat er iets mist. Erg vervelend :(
^
^_^Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Kan me er niet echt druk over maken :grin:
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik denk dat dit per persoon heel erg verschilt. Zelf ben ik erg gevoelig voor koffieverslaving.

Vóór afgelopen zomer dronk ik elke dag één kop koffie. Dat voelde echt alsof het heel erg nodig was, en ik genoot ook altijd erg van het ritueel van koffie zetten, van de smaak, en van het energieke gevoel, dat bij mij meestal erg merkbaar komt opzetten (om mijn tolerantie laag te houden dronk ik maar 1 kop per dag). Als ik een dag geen koffie dronk, dan voelde ik echt dat er iets miste. Ik had dan duidelijk minder energie, en vaak kwam er in de loop van de dag ook een vervelende hoofdpijn opzetten. Maar het vervelendst was, dat ik dan vaak moest denken aan koffie, en het idee had dat ik me alleen beter kon voelen, of iets bepaalds die dag alleen 'aan kon' als ik eerst een kop koffie had gehad.

Nu ben ik ermee gestopt, omdat ik het een vervelend idee vind om niet zonder iets te kunnen, en omdat koffie voor mij volgens mij echt niet gezond is. Ik moet er b.v. altijd erg veel door plassen. Ik heb ook het idee dat het me geestelijk een beetje blokkeerde, het is toch een beetje een nerveuze toestand die je krijgt van koffie, het geeft me een beetje een gejaagd gevoel. Ik wilde juist meer ontspannen worden. Op dit moment drink ik al een paar maanden amper koffie, soms nog wel als ik echt te weinig heb geslapen, of iets moet doen waarvoor ik echt veel concentratie of een positieve stemming nodig heb (leren, tentamen maken, sociale bezigheid doen). Ik heb op dit moment het gevoel, dat dat een veel betere manier is om koffie te gebruiken dan de dagelijkse! In het begin was het wel moeilijk, ik heb ook het idee dat ik me echt weken best wel slechter heb gevoeld doordat ik geen koffie meer dronk. Maar nu heb ik niet echt meer een dagelijkse behoefte aan koffie :)

Ik heb ook het gevoel, dat koffie één van de oorzaken ervan is, dat onze maatschappij zo gejaagd is. Het is wel fijn om wat meer energie en concentratie te hebben, maar het zorgt er tegelijk voor, dat je een bepaalde 'ontspanning', die in het leven ook belangrijk is, gaat verliezen... :) Koffie is volgens mij het enige middel waaraan ik ooit verslaafd ben geweest.
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#8
TechNora zei:
Lijkt me best tof om cafeine es een keer te snuiven, maar is zeker nergens te krijgen in poedervorm...
Klik om te vergroten...
Ik heb een potje, geruild tegen wat zelfgekweekte paddo's ooit... Maar ik weet niet hoe diegene eraan kwam. In de V.S. zijn geloof ik wel cafeinepillen te koop. Maar ik heb het idee dat pure cafeine wel wat anders werkt dan koffie, je wordt er volgens mij nog meer nerveus van, en het geeft minder de euforie die koffie bij mij vaak geeft. Ik denk dat er in koffie nog een aantal stofjes zit, die nog een extra invloed hebben op de werking van de cafeine. (heb bv wel eens van iemand gehoord dat er ook zwakke opiaten in koffie zitten)
b
boterkoek17Lid
01-01-2024, 00:00
#9
TechNora zei:
Lijkt me best tof om cafeine es een keer te snuiven, maar is zeker nergens te krijgen in poedervorm...
Klik om te vergroten...

als je hele slechte pep krijgt, bestaat het soms voor een groot deel uit caffeine, heb ik me laten vertellen.
b
boterkoek17Lid
01-01-2024, 00:00
#10
ik wordt van de geur en smaak van koffie al warm van binnen.
^
^_^Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik neem liever bak koffie en drink cola veel lekkerder waarom zou ik zo een zwakke drugs gaan snuiven? Je gaat echt geen vette rush krijgen ofzo lijkt me.
f
flashkopLid
01-01-2024, 00:00
#12
Caffeine kan je kopen in sommige smartshops, evanals nog altijd lidocaïne...
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kijk op een ochtend als deze zou ik wel een mok lusten :P
Maargoed, dan had ik maar vroeger naar bed moeten gaan ^^
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#14
Juist ja, erg kut, dat wij verslaafd zijn.
c
cobhcLid
01-01-2024, 00:00
#15
wat vervelend dat jullie allemaal verslaafd zijn :openmouth:
ik drink al ongeveer 5 a 6 jaar elke dag 1 tot 5 blikjes energ drink en ik begin tegenwoordig een soort lekker gevoel te krijgen als ik een blikje drnk heel erg vaag maarja.. ik drink er zowieso 2 elke dag in de school pauze en laatst had ik een 1.5 liter fles energy gekocht toen ik die half leeg had met een maat voelde ik me echt niet fijn heel erg dizzy enzo naja ik ben niet verslaafd ik kan zo 5 dagen zonder ( zoals nu al 5 dagen thuis )

tot ziens : D
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb het idee dat ik verslaafd ben geraakt aan cafeïne, als ik geen koffie/red bull heb gehad dan word ik
a. niet goed wakker,
b. ik kan me niet langer dan een kwartier concentreren,
c. ik voel me de hele dag moe en slaperig

Ik drink erg veel koffie op een dag normaal gesproken en dan gaat het wel. Maar het is wel superiritant om je alleen energiek en alert te voelen als je koffie hebt gehad. Vooral omdat ik geen zin heb om de hele dag op m'n opleiding koffie te drinken (heb leukere dingen om dat geld aan uit te geven)

Nou goed, m'n vraag is dus of het uberhaupt mogelijk is dat ik verslaafd ben aan cafeïne. En zo ja, hoe lang duurt het om er van af te kicken.

Groeten :beer:
E
EllesdeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bij zeer weinig gebruik van koffie of andere cafeïnehoudende producten kan iemand nooit verslaafd raken aan cafeïne. Bij een dagelijkse inname van 200 mg cafeïne, wat overeen komt met twee koppen koffie, kan uiteindelijk een verslaving optreden. Mensen die heel vaak cafeïne producten drinken, zullen wanneer ze plotseling stoppen met drinken, ontwenningsverschijnselen vertonen.

Het is niet goed voor het lichaam wanneer het ineens geen cafeïne krijgt terwijl het eenmaal gewend is aan een dagelijkse hoeveelheid. Daarom wordt niet aangeraden om plotseling te stoppen met koffie drinken. Bij een verslaving is het beter om telkens iets minder te nemen totdat er geen behoefte is naar cafeïne. Als voorbeeld kan aangenomen worden dat elke dag de consumptie gehalveerd moet worden om van een verslaving van cafeïne afgekomen wilt worden.

De invloed van adenosine gedurende de slaap is van wezenlijk belang om een goede nachtrust te hebben. Cafeïne kan daarbij helpen, maar zonder dit hormoon kan de zogenoemde diepe slaap vaak niet gehaald worden. De volgende morgen heeft het lichaam nog meer cafeïne nodig om wakker te blijven. Als mensen eenmaal in deze cirkel zitten, is het vaak moeilijk er weer uit te komen. Het kan zelfs gevaarlijk zijn om met de consumptie van grote hoeveelheden koffie te stoppen, omdat je dan erg moe wordt, wellicht in een depressie terecht komt en het kan een directe schade opleveren aan de bloedvaten in de hersenen, die zich zo kunnen verwijden dat ze kapot gaan, gedurende de tijd dat ze niet vernauwd worden onder invloed van cafeïne. Dit veroorzaakt dan erg veel hoofdpijn. Men zal dan altijd weer terugschakelen op hun oude, grote dosis cafeïne.

Hoofdpijn en slaperigheid zullen door ongeveer 50% van de koffiegebruikers als ontwenningsverschijnsel genoemd worden. Het kan dus best zijn dat iemand er niets van merkt. Bij een studie naar de negatieve effecten bij het stoppen bleek dat zes procent wel langdurig last hadden van erge hoofdpijn. Opvallend is dat de mensen die niet waren voorgelicht over de symptomen, minder last hadden. Bij een grote populatie is het aantal waarschijnlijk niet waar te nemen.
d
dka983392hsadjkxapopsxaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik denk dat 90% van de Nederlanders met een kantoorbaan je de hand kan schudden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."