Ik denk dat dit per persoon heel erg verschilt. Zelf ben ik erg gevoelig voor koffieverslaving.
Vóór afgelopen zomer dronk ik elke dag één kop koffie. Dat voelde echt alsof het heel erg nodig was, en ik genoot ook altijd erg van het ritueel van koffie zetten, van de smaak, en van het energieke gevoel, dat bij mij meestal erg merkbaar komt opzetten (om mijn tolerantie laag te houden dronk ik maar 1 kop per dag). Als ik een dag geen koffie dronk, dan voelde ik echt dat er iets miste. Ik had dan duidelijk minder energie, en vaak kwam er in de loop van de dag ook een vervelende hoofdpijn opzetten. Maar het vervelendst was, dat ik dan vaak moest denken aan koffie, en het idee had dat ik me alleen beter kon voelen, of iets bepaalds die dag alleen 'aan kon' als ik eerst een kop koffie had gehad.
Nu ben ik ermee gestopt, omdat ik het een vervelend idee vind om niet zonder iets te kunnen, en omdat koffie voor mij volgens mij echt niet gezond is. Ik moet er b.v. altijd erg veel door plassen. Ik heb ook het idee dat het me geestelijk een beetje blokkeerde, het is toch een beetje een nerveuze toestand die je krijgt van koffie, het geeft me een beetje een gejaagd gevoel. Ik wilde juist meer ontspannen worden. Op dit moment drink ik al een paar maanden amper koffie, soms nog wel als ik echt te weinig heb geslapen, of iets moet doen waarvoor ik echt veel concentratie of een positieve stemming nodig heb (leren, tentamen maken, sociale bezigheid doen). Ik heb op dit moment het gevoel, dat dat een veel betere manier is om koffie te gebruiken dan de dagelijkse! In het begin was het wel moeilijk, ik heb ook het idee dat ik me echt weken best wel slechter heb gevoeld doordat ik geen koffie meer dronk. Maar nu heb ik niet echt meer een dagelijkse behoefte aan koffie
Ik heb ook het gevoel, dat koffie één van de oorzaken ervan is, dat onze maatschappij zo gejaagd is. Het is wel fijn om wat meer energie en concentratie te hebben, maar het zorgt er tegelijk voor, dat je een bepaalde 'ontspanning', die in het leven ook belangrijk is, gaat verliezen...
![:)]()
Koffie is volgens mij het enige middel waaraan ik ooit verslaafd ben geweest.